pk49
door pk49 Jan 23, 2017 om 12:01
Geldzaken & recht

Bij mijn dochter is onterecht 275 euro overgeboekt naar Paypal.

met gebruikmaking van een tan code die normaal met sms wordt verstuurd is 275 euro naar Paypal overgeboekt. Na kontakt opgenomen te hebben met beide instelling beweren ze dat alles "normaal" is verlopen en dat ik weinig kan doen. Weg 275 euro !  Heeft iemand hiermee te maken gehad?

2215 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2017 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke beide instellingen? De ING en Paypal? Heeft uw dochter, naast haar inloggegevens dan ook nog haar mobiel uitgeleend aan iemand? Anders kan die overboeking niet plaatsgevonden hebben.

ph
door philip36 - Jan 23, 2017 om 13:39
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het is al een tijd geleden dat ik een paypal rekening had maar van bank overboeken naar paypal dan is het geld toch niet weg?

Wat ik me kan herinneren was er een paypal account met daaraan gekoppeld een bankrekening nummer.
Als het saldo op de paypal rekening niet voldoende was werd het van de bankrekening afgeboekt.
Is het niet zo dat ze iets gekocht heeft, het saldo op de paypalrekening niet voldoende was en daarom de €275 van haar rekening is geboekt?

r.kemperman
door r.kemperman - Jan 23, 2017 om 14:58
423 Antwoorden / 4 Vragen

Ik betaal heel veel via Paypal, maar hoef nooit geld over te maken.
Uw dochter heeft meer gedaan. Dat kan absoluut niet anders.
Als zij het geld alleen maar heeft overgemaakt, zonder iets te kopen dan staat dat geld nog op haar PP rekening en kan ze dat terugboeken.
Laat uw dochter inloggen op PP waar u bij bent en kijk in haar geschiedenis

kv
door kvjapio - Jan 23, 2017 om 15:27
281 Antwoorden / Vragen

Ik werk al jaren probleemloos met paypal. Als er geld naar paypal is overgemaakt dan is het ook gewoon terug te boeken. U moet dan wel weten wie paypal gebruikt, uw dochter of iemand anders. Het geld is dus niet weg, maar bij paypal op een rekening geparkeerd die de overmaker bekend is.

wi
door wilhelmina59 - Jan 23, 2017 om 15:29
507 Antwoorden / 0 Vragen

Huh, TAN codes zomaar weggeven aan een derde partij.
Geloof hier niets van.
Je krijgt als rekeninghouder die dingen of over de post of anders via een SMS en dan kan je alleen maar vanaf je eigen betaalrekening overboeken naar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2017 om 16:35
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Maar: wat is nu uw vraag? U schiet er m.i. niet veel mee op om antwoord te krijgen wie er mee te maken heeft gehad maar meer: hoe krijg ik het terug.

In ieder geval moet er dan iemand of een instantie zijn die de € 275,00 ten onrechte heeft ontvangen. Dat betekent dat etr sprake is geweest van 'onverschuldigde betaling' als genoemd in het Burgerlijk Wetboek art 6:203 en als het geld ter kwader trouw is aangenomen art 6:205 De ontvanger is dan zonder ingebrekestelling in verzuim en dient dan hoe dan ook terug te belatren. Dat betekent dus contact opnemen mert de ontvanger. Een bankinstelling zal waarschijnlijk niets doen. (En behoeft dat ook niet al zou dat wel klantgericht zijn)

En
door Enerby - Jan 24, 2017 om 21:45
1 Antwoorden / Vragen

Dit kan als criminelen de login gegevens van uw dochter hebben achterhaald via phishing. Daarnaast zijn ze een TAN code nodig. Deze kunnen de criminelen met een hack op het telefoonnet omleiden. 2 factor authenticatie met SMS is niet meer veilig. Op dit moment is bij de ING de papieren versie met TAN codes veiliger. Ps met enkel de inloggegevens van ING kan ook eenvoudig een Paypal account gekoppeld worden. Dit is echt niet veilig. Ik raad u aan meteen de inloggegevens van uw dochter aan te passen. Pas ook de inloggegevens aan van het e-mail adres wat gekoppeld is aan het ING account.

pi
door pieterwolters Jan 25, 2017 om 00:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een hack op het telefoonnet was gedaan had dit massaal moeten gebeuren en niet in een enkel geval. En mocht die hack op het telefoonnet al werken dan moeten de criminelen wel heel veel gegevens hebben. Dan heb je immers ook nog de IMSI en MSISDN nodig van de SIM. En een nepSIM die geauthenticeerd is door de HLR/AuC. En dat voor 275 euro.....

Oftewel: theoretisch leuk bedacht, maar de werkelijkheid zal het in dit geval niet zijn. Al was het maar omdat de Nederlandse providers allemaal SS7 firewalls hebben geïnstalleerd.

pk49
door pk49 - Jan 25, 2017 om 21:11
243 Antwoorden / 2 Vragen

nog een kleine aanvulling op mijn vraag : het geld is overgemaakt naar mijn dochters Paypal's account en vervolgens naar een bedrijf in de VS overgemaakt. Of andersom. Een bedrijf is betaald door Paypal en dat bedrag is vervolgens van mijn dochters ING rekening afgehaald. Beide scenario's zijn mogelijk. Iedereen, dus ING, Paypal en het amerikaans bedrijf ontkent dat er iets mis is en alles legaal verlopen is.

ph
door philip36 Jan 25, 2017 om 21:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U moet toch bij Paypal zijn om dit op te lossen.
Kan me voorstellen dat er niets mis is met de betaling aan dat VS bedrijf maar wie heeft daar wat besteld? Ze heeft toch zeker niet gereageerd op een Paypal phishing mail? Kreeg op een gegeven moment ook zo'n mail dat er iets met mijn paypal account was terwijl ik op dat moment helemaal geen paypal account meer had.

diumenge
door diumenge - Jan 25, 2017 om 21:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met die toelichting wordt het verhaal er nog steeds niet duidelijker op.

Kennelijk is er een betaling via Paypal gedaan aan een Amerikaans bedrijf, indien de Paypal rekening aan de bankrekening is gekoppeld, dan wordt die betaling inderdaad daar van afgeschreven. Dus wat heeft die tan code er dan mee te maken? En wat voor Amerikaans bedrijf is dat en welke dienst staat er tegenover.

Ik heb het idee dat u van uw dochter het halve verhaal hebt gehoord, wat u hier vervolgens weer half verteld.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2017 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, noem dat maar een aanvulling. Lijkt meer een raadplaatje. En wat zou er dan gekocht zijn door uw dochter en bij wie?

ph
door philip36 - Feb 4, 2017 om 10:42
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u al wat meer informatie (gekregen) wat er precies is gebeurd?

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2017 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philips36

Wat idioot dat uw reactie nu ineens tussen oudere reacties staat.

Edit: na het plaatsen van mijn reactie, staat de uwe wel ineens in de goede volgorde. Rare zaak.

costnix
door costnix Feb 4, 2017 om 11:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

OT: om Shakespeare te parafraseren: "Rare zaak, uw naam is Kassa."

diumenge
door diumenge - Feb 4, 2017 om 12:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1, wellicht stond de sortering op kwaliteit ipv tijd?

@all, denk dat het allemaal wel meeviel en er gewoon iets besteld was twv € 275, en tsja dan hoor je natuurlijk niets meer van de vraagsteller...