ra
door randombookgirl Oct 15, 2016 om 19:02
Geldzaken & recht

Buitenlands muntgeld inwisselen

bij de GWK Travlex weigerde ze mijn engelse ponden die ik in munten had om te wisselen. ze geven wel als je euro's omwisseld naar ponden, muntjes aan de consument maar nemen ze niet terug. toen ik het vroeg kreeg ik alleen maar gemompel terug van de jongen achter de balie.
weet iemand waarom dit niet word geaccepteerd en of ze het mogen weigeren?

15459 18 Rapporteer

ja
door jackyh - Oct 15, 2016 om 19:09
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik hoop dat iemand het antwoord heeft want ik wil eigenlijk amerikaanse munten inwisselen.

lo
door lovewinnie - Oct 15, 2016 om 19:14
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Munten worden bijna altijd geweigerd. Weet niet waarom. Heeft u dat gevragen? Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig. Briefgeld is echter nooit een probleem. Zelfs 1 dollar briefjes niet.  Dit was 5 jaar geleden ook al zo.

to
door toutemoi Oct 17, 2016 om 13:04
2 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft U dat gevragen ???

lo
door lovewinnie Oct 18, 2016 om 13:14
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Hier alleen mini grens wisselkantoor. Doe hebben toen verteld dat dat niet teruggewisseld kan worden naar de klant toe. Klanten die euro wisselen voor buitenlands geld krijgen ook alleen briefjes in die valuta. Ivm ruimte, te veel munt soorten etc was hier de rede

marita5
door marita5 - Oct 15, 2016 om 19:31
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Randombookgirl ,

weet iemand waarom dit niet word geaccepteerd en of ze het mogen weigeren?

Ze mogen het weigeren , staat ook op hun site dat ze muntgeld niet accepteren :

Uiteraard kunt u ook een van onze wisselkantoren in de grotere NS stations bezoeken. Wij accepteren alleen buitenlands briefgeld; helaas geen muntgeld. Er is geen minimum bedrag voor het inwisselen van geld, u kunt alles bij ons terug wisselen voor euro’s.

Bron : GWK Travelex .

ge
door geensaus Oct 17, 2016 om 12:08
12 Antwoorden / 1 Vragen

Weer wordt voorbij gegaan aan de vraag: WAAROM NIET? Je kunt van alles op een site zetten, maar dat is geen verklaring.

marita5
door marita5 Oct 17, 2016 om 12:16
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Geensaus , Waarom niet ? zie het antwoord van @gerritaltena om 11.55 .

costnix
door costnix - Oct 15, 2016 om 19:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Mijnovergebleven buitenlands muntgeld gaat altijd in de fooienpot van de reisleider.
Het inwisselen van muntgeld kan al tientallen jaren niet meer. Heel vroeger kon dit wel, maar dan gold er een (veel) lagere wisselkoers voor.

diumenge
door diumenge - Oct 15, 2016 om 19:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk mogen ze dat weigeren.

Cookies
door Cookies - Oct 15, 2016 om 19:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mijn overgebleven munten geef ik op de laatste dag aan daklozen, kinderen, taxichauffeur e.d. Mee terug nemen, heeft geen enkele zin.

dirk-jan visser
door dirk-jan visser Oct 16, 2016 om 13:00
10 Antwoorden / 1 Vragen

Edit redactie: Off topic

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2016 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is al jaren en jaren het geval. Bewaar ze voor een volgende reis of ruil met iemand die gaat.

tenormin
door tenormin - Oct 15, 2016 om 22:58
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Randombookgirl, dat is al een eeuwigheid niet meer mogelijk, de een geeft het als fooi, de andere aan dakloze etc. Als derde optie: zoek iemand die, in dit geval naar Engeland gaat en ruil onderling. Om zoveel ponden zal het immers niet gaan?
@jackyh, geldt ook voor jou. Heb bakken vol Amerikaanse munten, die gaan weer retour als een Amerikaan hier komt. Kan hij daar weer bij Starbucks inwisselen voor koffie. ;-). Was vergeten het in Amerika achter te laten

tijger1
door tijger1 Oct 15, 2016 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Starbucks is zo duur, heb je dus een hele zak munten voor nodig.

tenormin
door tenormin Oct 15, 2016 om 23:06
16826 Antwoorden / 108 Vragen

3$ voor een carton? Valt wel mee toch. De meeste muntjes zijn kwartjes, dus 12 van die dingen. Je kan er ook 3 kranten voor kopen. ;-) Trouwens, de kleinste muntjes sparen ze zelf in potten; die kan men nog gewoon in de Supermarket in een machine gooien en inwisselen voor of cash of aan het goede doel schenken. Heb het zelf een paar maanden geleden nog gedaan: leuk geluid: leek wel of men de Jackpot won.... LOL

costnix
door costnix Oct 16, 2016 om 08:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: Maar je krijgt er wel een hele "emmer" koffie voor, net zoals bij Julia's.

diumenge
door diumenge Oct 16, 2016 om 10:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Da's dan wel een emmer smerige koffie, wat een bocht schenken die lui.

Cookies
door Cookies Oct 16, 2016 om 10:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@diumenge: Gebruiken ze bij Starbucks vast geen Aldi Gold koffie;-)

tenormin
door tenormin Oct 16, 2016 om 11:04
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ging altijd naar de locale Goat; heerlijke cappuccino, $3,25. Beter dan Starbucks trouwens.

Redacteur
door Redacteur Oct 17, 2016 om 14:38
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Gelieve weer in te gaan op het onderwerp van de vraag.
Met vriendelijke groet,

Redactie Kassa

Cookies
door Cookies Oct 17, 2016 om 15:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Redacteur, we waren allang uitgepraat, hoor.;-) Toch ook maar in het weekend een moderator aan het werk zetten?

ja
door jackyh - Oct 15, 2016 om 23:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

Nou dat is dan jammer. Toch eigenlijk vreemd.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 16, 2016 om 01:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee hoor het is niet zo vreemd. Muntgeld hebben en weer in moeten wisselen kost het GWK handenvol geld. Ze zitten er om geld te verdienen en al dat kleingeld kost ruimte, tijd en dus geld.
Diewilik

ma
door manwijf Oct 21, 2016 om 10:37
574 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad. Stel  dat het wel zou kunnen, dan kwamen ze vermoedelijk met karrevrachten vol met munten te zitten. Alleen al dat uittellen... En dat terwijl klanten alleen maar om briefgeld komen. Munten zijn ook nog eens heel zwaar.
Omdat ik regelmatig in Engeland kom, bewaar ik ze gewoon voor de volgende keer of haal nog wat boodschappen voor ik de boot op ga.

ja
door jackyh - Oct 16, 2016 om 08:43
953 Antwoorden / 4 Vragen

Hoorde gisteren van een vriend dat hij zijn Engelse munten inwisselt bij een Ierse pub. Daar komen altijd veel engelsen die het graag overnemen. Tip?

costnix
door costnix Oct 16, 2016 om 08:58
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dan ben je wel een hoop EUR's kwijt aan bier en whisk(e)y :-D

dirk-jan visser
door dirk-jan visser - Oct 16, 2016 om 09:01
10 Antwoorden / 1 Vragen

Beste meneer/ mevrouw.

U bent op een dwaal spoor geplaats . De medewerker had het moeten omwisselen van de pond naar de euro.
Wat u kunt doen is de Klacht naar de Nationale Ombudsman doen sturen omdat het de GWA een overheids instelling doet wezen.
U kunt dit doen via het email bureau@nationaleombudsman.nl

diumenge
door diumenge Oct 16, 2016 om 10:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De Nationale Ombudsman helpt burgers die een probleem hebben met de overheid. GWK is geen overheid. Ik weet niet waarom je hier een account hebt gemaakt om op zondagochtend deze en andere onzin te spuien, maar het gaat in ieder geval nergens over.

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2016 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is gewoon kierewiet.

dirk-jan visser
door dirk-jan visser Oct 16, 2016 om 10:51
10 Antwoorden / 1 Vragen

Nou ik krijg in de gaten dat Diumenge vele fouten weten te begaan.
Om mensen te discrimineren met lasten praat te begaan. Zoals over het artikel Bewind/Curatele/Mentorschap vermelden te doen beantwoorden.
Wat hier de voorwaarde wetende te negeren.

Cookies
door Cookies Oct 16, 2016 om 10:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat @1953 kierewiet is, weten we toch al een tijdje?

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2016 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het slaat nu wel erg toe.:-((

Cookies
door Cookies Oct 16, 2016 om 11:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Denk dat hij zijn medicatie niet heeft ingenomen.

dirk-jan visser
door dirk-jan visser Oct 16, 2016 om 11:05
10 Antwoorden / 1 Vragen

GWK  vallen naar rijks instellingen en wie hier denkt dat het niet zo is. Zullen het maar zelf onder vinden omdat ik werk voor de Overheid lijkt het maar beter om mij niet te doen discrimineren .

tenormin
door tenormin Oct 16, 2016 om 11:07
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien maar goed ook, geen medicatie innemen: ze is nu wel ff van de adelijke titels af, vergeten. :-D

tenormin
door tenormin Oct 16, 2016 om 11:09
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, U bent, zoals u het zelf ooit heeft omscheven "ambtenares" wat trouwens niet bestaat: het is en blijft ambtenaar m/v

dirk-jan visser
door dirk-jan visser Oct 16, 2016 om 11:09
10 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt erop dat Diumenge aan PSYCHOMOTORICHE aandoeningen doet lijden. Want zulke agressie van Diumege hoort hier niet op deze webblog

ro
door ronny530 Oct 16, 2016 om 11:15
2773 Antwoorden / 41 Vragen

GWK Travelex is een Nederlandse financiële instelling gespecialiseerd in de groothandel en retailverkoop van vreemde valuta en zakelijke betalingen.
Helemaal geen rijksinstelling maar een door de AFM gecontroleerde geld wissel bank en puur commercieel van opzet. Klachten over een commerciële instelling kan men indienen bij de ACM en zeker niet bij de nationale ombudsman.

diumenge
door diumenge Oct 16, 2016 om 11:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Psychomotoriek is de bewuste, vanuit de hersenen gestuurde beweging. Uit het Grieks psyche (geest) en motoriek betekent het vrij vertaald: het samengaan van “geest” en “bewegen”. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Psychomotoriek)

diumenge
door diumenge Oct 16, 2016 om 11:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zullen we het nu maar gaan hebben over de aandoeningen waat Dirk-Jan Visser aan lijkt te lijden? Kies maar uit (de 's' van https even weghalen...): http://www.psychologische-manipulatie.nl/Stoornissen.html

marita5
door marita5 Oct 16, 2016 om 11:22
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Diumenge , samengaan van “geest” en “bewegen” werkt bij @Dirk-Jan Visser niet , lijkt meer in zijn / of haar taal truuk misluukt ;-))

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 16, 2016 om 12:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als deze Dirk Jan voor de overheid werkt zoals hij schrijft weten we direct waarom het zo misgaat met dit land.
Wat een mafkees!

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2016 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij/zij zit alleen maar te trollen, verder niets.

costnix
door costnix Oct 21, 2016 om 12:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nou we toch met medische termen aan het smijten zijn:
@djv u lijdt an Morbus Parlando Cervicalis Posterior Chronica Gravis

dirk-jan visser
door dirk-jan visser - Oct 16, 2016 om 12:55
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ambtenaren zijn de matige personen om hun burgers  te dwars bomen. Alleen hebben zij geen laatste woord want de Rechter heeft het laatste woord en geen Amtenaar.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 16, 2016 om 13:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Voor welke overheid wekt u eigenlijk? Gezien uw taalgebruik, spelling en woordkeuze zal het een virtuele overheid zijn waar u de MP bent.

jo
door jorisw - Oct 16, 2016 om 15:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gooi kleingeld in een potje in de keukenkast en haal het er uit als ik weer naar het betreffende land ga. Briefgeld met een waarde van minder dan 50 euro ook trouwens.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 17, 2016 om 11:55
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Is het een relatief groot bedrag? Probeer dan in uw kennissenkring eens na te gaan wie er plannen heeft om naar het Verenigd Koninkrijk te gaan. Ook een relatief klein bedrag kunt u dan mogelijk kwijt door ze zelf te wisselen. Wacht niet te lang, de waarde van de Britse munt daatlt nog steeds.

Een 'leer voor de volgende keer': zorgen geen muntgeld over te houden. Als al veel gezegd hier: munten inwisselen kan niet en de reden: de kosten voor het wisselkantoor.

mo
door mof - Oct 17, 2016 om 13:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij is dat altijd al zo geweest, ook vroeger, toen de banken nog filialen hadden waar je geld kon wisselen.
Munten zijn oneconomisch: ze wegen veel en zijn vaak weinig waard vergeleken met bankpapier. Ze mogen geweigerd worden.
GWK is gewoon een bedrijf dat zijn eigen regels mag definieren en hanteren daaromtrent.

pe
door pebk - Oct 17, 2016 om 15:03
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ze mogen het weigeren. De reden is dat over het algemeen muntgeld weinig waarde heeft en veel weegt en veel ruimte inneemt. Briefjes laten zich gemakkelijk stapelen en sorteren.

De bedrijven zijn commercieel en werken zo efficient mogelijk. Op muntjes valt gewoon veel minder te verdien, in vergelijking met de handelingen die men moet uitvoeren. Ze moeten ze echter wel uitdelen omdat het bedrag dat u omwisselt naar de buitenlandse valuta zelden geheel in briefjes te doen valt.

jantom
door jantom - Oct 17, 2016 om 15:26
377 Antwoorden / 0 Vragen

Zie ook de vorige reacties:

muntgeld is zwaar en daardoor onhandig en ook lastig op te bergen en duur om te vervoeren; dat is de meest belangrijke reden die ik me kan voorstellen.
Een bank ontvangst het liefst bankbiljetten met hoge nominale waarde. Weinig gewicht en weinig volume.

ja
door jackyh - Oct 21, 2016 om 10:56
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ga het proberen via het mededelingenbord bij de AH. Koers 1 op 1 moet toch te doen zijn. Papier en munt.

costnix
door costnix Oct 21, 2016 om 12:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wel eve opletten met wie u zaken doet.