Le
door Lekkage Apr 24, 2017 om 18:58
Geldzaken & recht

Compensatie voor lekkage, toeslag omlaag

Ik heb lekkage en kreeg daar met terugwerkende kracht naar 1 januari 2016 compensatie van 30 procent op de maandelijkse huurprijs. Mijn huur is hierdoor met 150 euro afgenomen. Maar ik was verplicht de huurprijs bij de Belastingdienst huurtoeslag bekend te maken en in mindering te brengen. Waarna de Belastingdienst mijn huurtoeslag met terugwerkende kracht met 50 procent te korten.
Ik vind dat ik korting krijg omdat is een zekere mate van woongenot mis en steeds de rommel op moet ruimen. De Belastingdienst meent dat huurtoeslag toch gekort moet worden. Dit voelt onterecht. Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben en dit anders hebben opgelost?

1695 14 Rapporteer

getty
door getty - Apr 24, 2017 om 19:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De belastingdienst heeft gelijk, u had dit beter op een andere manier met de verhuurder  moeten  regelen.

getty
door getty - Apr 24, 2017 om 19:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar bezwaar aantekenen kunt u altijd natuurlijk.

diumenge
door diumenge - Apr 24, 2017 om 19:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het voelt onterecht, maar dat is het natuurlijk niet.

Ge
door Genee - Apr 24, 2017 om 19:11
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat niet om uw woongenot maar wat u gezien uw inkomen aan huur kunt betalen, daarvoor krijgt u huurtoeslag.
Doordat de huur met €150 per maand verminderd is heeft u minder huurtoeslag nodig.
U vindt dat onterecht, ik niet.

ne
door neodutchio - Apr 24, 2017 om 19:13
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het is totaal geen onrecht. U betaald minder huur en heeft dus ook recht op minder toeslag. Dat u woongenot is hier niet im frage. Een slecht of oud huis die goedkoper verhuurd wordt gezien de gebreken krijgt ook naar rato toeslag. U krijgt ook naar rato, een goed huis voor de volle mep en met de lekkage een mindering van huur, dus ook van huurtoeslag.

Cookies
door Cookies - Apr 24, 2017 om 19:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kunt niet verwachten dat de belastingbetaler aan jouw compensatie gaat mee betalen. Minder huur is minder huurtoeslag.

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2017 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dat gedoe blijkbaar aangekaart bij de huuradviescommissie en u hebt gewonnen. En zelfs met terugwerkende kracht, dus dan wordt ook de huurtoeslag met terugwerkende kracht verlaagd.

Compleet logisch.

fa
door familyman - Apr 24, 2017 om 19:47
888 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas voor u hebben de mede antwoorders gelijk. Ga maar naar de belastingdienst site, de echte, bereken maar wat uw huurtoeslag geweest zou zijn in 2016 na de korting op uw huur van € 150 per maand = dus al € 1.800,00 op jaarbasis. U heeft dus terecht een correctie van de belastingdienst gekregen. Dat het bedrag nu 50% bedraagd van uw (te hoge) huurtoeslag kan toeval zijn. Het is niet en korting en hoge huurtoeslag.

Cookies
door Cookies - Apr 24, 2017 om 20:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wanneer wordt die lekkage dan eens opgelost? Dat kan toch niet blijven duren?

Overigens ga ik er vanuit dat de huurverlaging tot stand is gekomen met hulp van de Huurcommissie. Die informeert je dan ook dat dit gevolgen kan hebben voor de huurtoeslag.

panter22
door panter22 - Apr 24, 2017 om 20:09
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een inkomen hebt op bijstandsniveau, met een huur van €500 per maand en van die huur gaat €150 per maand af, dan lever je inderdaad  de helft van je toeslag in. Je houdt wel €30 per maand over.
Reken het maar na:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

tijger1
door tijger1 Apr 24, 2017 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat doet dat er toe?

Cookies
door Cookies Apr 24, 2017 om 20:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Uhh? Niets?

tijger1
door tijger1 Apr 24, 2017 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En misschien het sommetje nog eens maken?

panter22
door panter22 Apr 24, 2017 om 21:00
6599 Antwoorden / Vragen

Het doet er wel toe TS zit nog steeds met lekkage en schiet er op deze manier niet veel mee op.
Tenzij de verhuurder gaat repareren,
Dat is het nadeel als je afhankelijk bent van huurtoeslag. Kon TS de volledige huur betalen, dan was er een compensatie van €150.

tijger1
door tijger1 Apr 24, 2017 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een minimum inkomen en een huur van € 500 zou de Ts in 2016 € 238 toeslag per maand krijgen.

Bij een minimum inkomen en een huur van € 350 zou de Ts in 2016 € 120 toeslag per maand krijgen.

In het eerste geval betaalt de Ts dus zelf € 312 huur en in het tweede geval betaalt de Ts dus zelf € 230 huur. Verschil € 82.

Hoe komt u aan € 30?

panter22
door panter22 Apr 25, 2017 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Was je al een beetje moe gisteravond?
€ 500 - € 238 = € 262
Het verschil is dan € 32.
TS had het kunnen weten dat vermindering van de huur gevolgen had voor de huurtoeslag.
Het staat vermeld op de website van de Huurcommissiehttps://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurverlaging/

tijger1
door tijger1 Apr 25, 2017 om 08:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. Sorry, sorry, sorry. Compleet stom.

ha
door halex - Apr 24, 2017 om 20:43
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Een deel van uw huurprijs wordt door anderen (i.c. via de Belastingdienst/Toeslagen) betaald. Het is dan wel zo eerlijk dat iedereen die meebetaalt aan uw huur, een stuk van de compensatie krijgt.

sn
door snitzel - Apr 24, 2017 om 20:45
38 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal correct. U betaald minder huur dus ook minder huurtoeslag.

U heeft minder woongenot en daarom betaald u nu minder huur. Dat is de compensatie van de verhuurder aan verlies van woongenot. De belastingdienst kijkt niet naar woongenot maar naar uw huurprijs en inkomen en berekent daar de huurtoeslag op. Compleet logisch.

aurora1
door aurora1 - Apr 25, 2017 om 18:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gelukkig maar. U kunt nu uw eigen huur betalen, dus hoef ik als belastingbetaler einderlijk niet meer aan uw huur mee te betalen.
Wilt u van 2 walletjes eten? Zowel lagere huur als (nog steeds) huurtoeslag/subsidie? Niet doen hoor.

jo
door jorisw - Apr 25, 2017 om 18:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar betaal je nu netto uiteindelijk wel minder? (ondanks dat je een lagere huurtoeslag hebt)

Andersom gebeurt dit uiteraard net zo goed: dan krijg je 200 euro loonsverhoging en zie je er maar minder dan de helft van terug onder aan de streep. Dat vinden we allemaal ook normaal (wat het ook is).