hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2017 om 16:05
Geldzaken & recht

Consumentenbelangen erg versnippert vertegenwoordigd

Consumentenbelangen versus producentenbelangen ...

Is het een optie om al die organisaties, die zich met onze consumentenbelangen bezighouden eens effectief te gaan bundelen? Omroepen die, ieder voor zich, consumentenuitzendingen uitwerken, een Consumentenbond, die zich weer te vaak met voedsel bezighoud, een 'werkterrein' van Foodwatch of eindeloos zonnepanelen probeert te 'verkopen', waarmee gelijktijdig ook weer de Vereniging Eigen Huis bezig is ... enz.

Ik heb bij de verkiezingen helemaal niets gehoord over een Ministerie voor Consumenten ... dus moeten de consumenten zichzelf beter gaan organiseren/vertegenwoordigen.

VRAAG: Zouden al die 'consumentenvertegenwoordigers' eens samen met hun doelgroep 'de consument' om de tafel moeten gaan zitten?

NB. Ik plaats deze topic op V&B van de VARA en tevens op het forum van Radar, waarin zich erg veel vraagstellers overigens vaak blijken te vergissen.

5601 21 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 21, 2017 om 16:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zouden al die 'consumentenvertegenwoordigers' eens samen met hun doelgroep 'de consument' om de tafel moeten gaan zitten?
Dan heb je wel een héél grote conferentieruimte nodig. :-)
De Consumentenraad heeft al een Bondsraad (=ledenraad).
Dat geldt ook voor VEH: Vereniging Eigen Huis heeft een Ledenraad, die bestaat uit minimaal 30 en maximaal 50 personen. De Ledenraad stelt onder meer de jaarrekening vast, benoemt de Raad van Toezicht en praat met de directie over relevante onderwerpen.

hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2017 om 16:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Je hoeft niet alle VARA-leden enz. uit te nodigen ... één per organisatie is genoeg!

edrick3
door edrick3 Mar 21, 2017 om 16:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En wie moet dan het voortouw nemen? Utopie....

hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2017 om 16:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het eeuwig blijven beantwoorden van vragen als 'is de deze website betrouwbaar' is daarvoor een eindeloze reis en uiteindelijk óók geen oplossing ....

Inspireren mag toch? en misschien stuur ik deze topic uiteindelijk ook naar een redactie (Tros+AVRO en KRO+NCRV zijn er toch ook gekomen) of de Consumentenbond, die steeds meer leden verliest waardoor de 'grote industriejongens' steeds meer de overhand gaan krijgen.

Cookies
door Cookies - Mar 21, 2017 om 16:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Alleen de topictitel was al voldoende om te weten dat dit van jou afkomstig is. Een Ministerie voor Consumenten? Verder gaat het wel goed met je?

Zoals ik ergens anders al schreef (vandaar waarschijnlijk dit door jou geopende topic) zouden Kassa en Radar samengevoegd moeten/kunnen worden.

hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2017 om 16:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Tenminste beter coördineren ... en sàmen optreden. Samenvoegen gaat mij alweer te ver. Overigens een goed teken, dat we klaarblijkelijk dezelfde gedachte hadden ... toch?

tenormin
door tenormin Mar 21, 2017 om 16:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Loopt ook niet storm op Radar, zo te lezen: 0.

Cookies
door Cookies Mar 21, 2017 om 16:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Samenvoegen van Kassa/Radar gaat mij niet te ver. Beide zijn consumentenprogramma's (met veel overlap) van de linkse, gesubsidieerde NPO. Door samen te voegen kan een fikse bezuiniging behaald worden. Naar mijn mening is het meer ter meerdere glorie van de betreffende omroepen. De consument maakt het geen bal uit of het Radar is of Kassa.

tenormin
door tenormin Mar 21, 2017 om 17:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat, vooral Antoinette, daar anders over zal denken. In principe heb je gelijk: een flinke bezuiniging zou dit zijn, zeker gezien het feit dat men over het algemeen niet eens weet naar welke zuil hij/zij kijkt, dat zou geen probleem moeten zijn. Uiteindelijk heeft ook MAX zijn eigen consumentenprogramma...

Cookies
door Cookies Mar 21, 2017 om 17:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

O jee, MAX ook al? Het kan niet op bij de NPO!

Po
door Pontiac - Mar 21, 2017 om 16:26
131 Antwoorden / 5 Vragen

zeker gedroomd over Plasterk !

hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2017 om 16:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wie is dat? ;-)

edrick3
door edrick3 Mar 21, 2017 om 16:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

"http://www.parlement.com/id/vhia2qep4qy8/r_h_a_ronald_plasterk"

hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2017 om 16:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat stuurt u me nu voor oude koek? Die partij bestaat toch niet meer ... ?

Cookies
door Cookies Mar 21, 2017 om 17:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoogste tijd dat die vastgeroeste, behoudende en nog in het verleden levende oudjes bij de PvdA opzouten en plaats maken voor de jongere generatie. Heeeeel misschien keer ik dan na zo'n 30 jaar weer eens terug bij de PvdA (en met mij waarschijnlijk veel anderen).

tenormin
door tenormin Mar 21, 2017 om 17:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Geef het nog wat tijd :-(( nog zo'n 30 jaar..

costnix
door costnix Mar 21, 2017 om 18:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dan een heel natte droom :-)

Cookies
door Cookies Mar 21, 2017 om 18:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tenormin: haha, leuk! Ben ongeduldig persoontje, dus 30 jaar gaat het niet worden.

hansje klein
door hansje klein - Mar 21, 2017 om 17:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien een actueel voorbeeld ... om samenwerking te (moeten) coördineren?

Het eindeloze 'gedoe' over de slimme meters vanaf de allereerste aankondiging tot vandaag, met zich steeds weer herhalende topics, klachten, gissingen en (on-)waarheden ... hier is samenwerking gevraagd om tegen de afweermechanismen van de energielobby te kunnen pareren. Niemand vraagt zich af, waarom er in Duitsland géén slimme meters aan particulieren worden opgedrongen?... of waarom de Consumenenbond zich niet werkelijk verweert ...?

Intussen blijven de topic maar vollopen met steeds weer anders gestelde vragen ... niet erg effectief dus!

me
door mein33 - Mar 21, 2017 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

VRAAG: Zouden al die 'consumentenvertegenwoordigers' eens samen met hun doelgroep 'de consument' om de tafel moeten gaan zitten?

@hansje klein,

Wie is "de" consument in deze en wie zou er dan, volgens u, "de" consument moeten gaan vertegenwoordigen.
De "17.000.000 mensen op dit hele kleine stukje aarde" zijn nl. allemaal consumenten en de consumentenorganisatie's kunnen toch niet met iedereen persoonlijk in gesprek gaan over alle producten en diensten waar de consument mee te maken kan krijgen in zijn/haar bestaan.
Of moet er een consumentenbelangenorganisatie worden opgericht die namens de Nederlander met de reeds bestaande en zich zelf benoemde belangenorganisatie's gaat onderhandelen over hoe de belangen van de consument mogelijk vertegenwoordigd zouden moeten/kunnen worden.
Naar mijn waarnemenig zijn er al voldoende instanties die namens of in opdracht van de regering de belangen van de consument, zo goed en zo kwaad als mogelijk is, proberen te behartigen of te vertegenwoordigen.
Of ze allemaal even effectief zijn valt, naar mijn idee, te betwijfelen.

hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2017 om 18:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@MEIN33, bedankt voor uw antwoord.

De slimme meter, had ik eerder bedoeld, als voorbeeld, hoe we met een langslepend verhaal omgaan. Niemand wil knopen doorhakken omdat bij de grote jongens de financiële belangen op het spel staan. De Consumentenbond heeft bij de voorbereiding mee aan tafel gezeten bij de voorbereidingen naar een slimme meter en een gerenomeerd onderzoeksburo had duidelijk voor een fiasco gewaarschuwd.

Resultaat: eindeloze topics van machteloze half- en incompleet geïnformeerde consumenten.

Wie vertegenwoordigt en komt nu op voor mijn/onze belangen en ondersteunt mijn/onze beslissing tot het weigeren van een slimme meter zoals hij momenteel wordt aangeboden en niet functioneel lijkt te zijn?

De regenten in den Haag? Die zijn m.i. eerder halfbakken volksvertegenwoordigers en al helemaal géén consumentenvertegenwoordigers ... en dan hebben we het alleen nog maar over ons kleine landje.

tenormin
door tenormin - Mar 21, 2017 om 18:08
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wat je dus eigenlijk zegt: alle consumentenvragen samenkomen. Geen fora meer waar de gewone mens vragen kan stellen. Er zijn teveel dezelfde vragen... Denk dat dit een utopie is wat je vraagt: dat bundelen. Er wordt al veel gebundeld. En dan heb ik het niet alleen over de consument. De digitale wereld is voor ondernemers ook veelal een puzzel. B2B b.v. geeft ondernemers (ook al) een richtlijn hoe men zoekgedrag van mensen kan sturen. En dat zijn dan nog de 'slimme ondernemers' die scholing nodig hebben. Qua consumenten programma's: zijn er m.i. ook teveel en die zouden inderdaad, moeten samenwerken omdat het betaald is met ons belastinggeld. Maar dit is net zo moeilijk om te bewerkstelligen als nu weer een kabinet samen te stellen.

hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2017 om 18:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tenormin, ik ga ervan uit, dat we niet weglopen omdat het moeilijk is en fora zijn inderdaad het zout in de pap. Wat me tegenstaat is, dat op fora steeds maar dezelfde vragen terugkomen, waarbij zo'n platform voor de individuele beantwoording prima is, maar de eigenaren er weinig effectief iets mee (kunnen) doen.

Ik vind het dus best leuk om op vragen zo goed mogelijk antwoorden te kunnen geven, maar uiteindelijk zijn er ontwikkelingen die zich kristaliseren, die op een hoger niveau bewerkt moeten kunnen worden.

Dat gebeurt nu in de vorm van uitzendingen, nieuwsbrieven ect., maar daarmee is het onderliggende probleem nog niet opgelost. Hiervoor is dus een samenwerking, in welke vorm dan ook, tègen de probleem-veroorzakers en de niet-willen-oplossen-ondernemers gevraagd, waarbij enige vorm van (willen) samenwerking door de consumentenbelangenbehartigers gewenst is ... zo luidt mijn these.

fa
door familyman - Mar 21, 2017 om 18:39
888 Antwoorden / 1 Vragen

NL is al niet bestuurbaar door de diversiteit van bewoners en hun meningen. Dus je idee? Vergeet het maar, zou één en al ellende en een super log wezen worden, nog erger als "Brussel".

Cookies
door Cookies - Mar 21, 2017 om 18:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Niemand vraagt zich af, waarom er in Duitsland géén slimme meters aan particulieren worden opgedrongen?......

Hoeze opgedrongen? Hier kan je die meters gewoon weigeren. En ik heb het al eerder geschreven: je hebt veel te hoge verwachtingen van die CB. Die is nl in de basis alleen bezig zichzelf in stand te houden. Meer niet.

hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2017 om 18:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Carola.83

- Helemaal mee eens, uw kritiek over de Consumentenbond, ik kom erop terug op deze topic

- U kunt géén oude meters meer verlangen, die worden systematisch afgekeurd, afgeschreven en daarna vernietigd.

Cookies
door Cookies Mar 22, 2017 om 12:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je laatste zin klopt niet. Je kunt gewoon de oude meters blijven gebruiken.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2017 om 18:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk denk ik niet dat het in het algemeen aan de consumenten besteed is. Juist al die vragen hier over steeds weer dezelfde onderwerpen toont dat mijns inziens aan.

Waar kijkt men naar op tv? GTST, Idols, Boulevard en dat soort programma's. Pas als men zelf een probleem heeft, gaat men zoeken op het net.

Of men hoort half iets op tv, en iedereen heeft meteen een hoog verbruik, haha de slimme meter, of heeft teveel rente betaald, schandelijke banken en weer een nieuwe claimstichting.

Men leest van iets de voorwaarden niet en begint dan te jammeren dat de kwestie niet uitpakt, zoals gewenst.

En dan NOG een club die voor die consumenten in het geweer gaat? Paarlen voor de zwijnen.

ik heb pas iets besteld via internet, per omgaande bevestiging, bezorging volgens de afgesproken tijd. Artikel voldeed aan de beschrijving en de verwachting. Dus niets mis met normale ondernemers. Maar het was niet bij een pizza-boer in China.

hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2017 om 19:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1 ...

ik pleideer alleen om een beetje meer samenwerking tussen organisaties die tòch al bestaan en langs elkaar heen werken tegen een minderheid van boze maar overweldigende producenten.

... daarnaast zijn er ook best genoeg zelfredzame consumenten, maar ook domme consumenten en ongeïnteresseerde consumenten ...

maar de gretigheid van de markt zal nooit te stoppen zijn door helemaal niets te doen.

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2017 om 19:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind die boze en overweldigende producenten nogal meevallen. Mensen moeten hun verstand gebruiken.

hansje klein
door hansje klein Mar 21, 2017 om 23:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... ja, maar die consumenten-programma´s en -belangenbehartigers zijn er nu eenmaal al. Samenwerking kost dus alleen inzicht, inspanning en de bereidheid om gemeenschappelijk nieuwe paden te trampelen.

Niks nieuwe club dus.

hansje klein
door hansje klein - Mar 21, 2017 om 18:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... overigens ...

start de Consumentenbond binnenkort een nieuw platform met de naam ConsumentenKracht. Het bewijs ervoor, dat er wèl degelijk naar nieuwe wegen gezocht wordt, maar dit ook weer géén samenwerkingsverband betreft en blijkt dat oplossingen voor meer invloedname op de markt alleen maar binnen de zeer beperkte leden-organisatie gezocht gaat worden. Wanneer ik ga vergelijken met de duitse consumentenbond, de Stiftung Warentest, vraag ik me werkelijk af, waarom door de Consumentenbond een klein aantal boormachines getest wordt, terwijl Test.de er voorlopend honderden publiekelijk aanbiedt. Dubbel werk, kosten, die voor nuttigere dingen voor alle Nederlanders zou kunnen worden uitgegeven.

hansje klein
door hansje klein - Mar 21, 2017 om 23:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tenormin, inderdaad is de deelname met dezelfde vraag op het RADAR-forum nogal teleurstellend ...

- Zou overigens 'vet' zijn, wanneer de redacties van de aangesproken partijen een mening hebben en uiten

- Bij de eerder aangesproken omroep MAX vind ik geen forum ... bestaat waarschijnlijk ook niet

aurora1
door aurora1 - Mar 22, 2017 om 01:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het was slechts een kwestie van (korte) tijd tot u weer een discussie op een vraag en beantwoordforum zou beginnen.
En inderdaad, zo herkenbaar aan de openingszin, dan wel het onderwerp.
Als u zo graag een antwoord wilt waarom stelt u deze (naar mijn mening weer eens onzinnige) "vraag" niet aan degenen die u consumentenvertegenwoordigers noemt? Wat moeten we hier met een dergelijke "vraag"?
U zou anders dergelijke discussies op een door u te openen weblog kunnen voeren, dat heb ik al vaker voorgesteld.
Hoezo moeten consumenten "zich beter gaan organiseren/vertegenwoordigen"? Wat weer een onzin. En Ministerie voor Consumenten is een nog grotere onzin.
Kunt u niet zelf een organisatie beginnen zoals u vindt dat die er moet zijn?
Wat kunnen sommige mensen toch zeuren, maar misschien vervelen die zich ook enorm?
Ik verbaas me keer op keer over wat voor wonderlijke zaken u alsmaar op dit forum zet.

ha
door halex - Mar 22, 2017 om 07:31
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is geen consumentenvraag, maar een discussiestuk. Daar zijn andere fora voor.

hansje klein
door hansje klein - Mar 22, 2017 om 10:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waarom deze topic?

Uit de jaarverslagen van de Consumentenbond blijkt dat het aantal leden terugloopt en voor 2017 zijn de ledenbijdragen verhoogd. Om consumentenbelangen te vertegenwoordige vind ik deze club met enorm veel ervaring echter wel 'de moeite waard'. Momenteel zijn er enorm veel inspanningen om leden te werven: Gratis Minigidsen, kortingen, proeftijden met gratis toegang tot alle tests, een community werd ingericht en ConsumentenKracht staat op stapel.

Op de community worden momenteel m.i. geforceerd door CB-medewerkers minder belangrijke voedseldingetjes e.a. geprojecteerd en als tests worden sponsjes en potgrond aangedragen. Het lijkt alsof ze de weg kwijt zijn.

Op zoek naar een alternatief kom ik bij de omroepen terrecht ... en dat baart mij zorgen, want een waakhond waarbij de tanden gaan uitvallen (zoals de Consumentenbond) geeft negatieve ontwikkelingen in de markt meer kans en daardoor zullen de klachten niet gaan afnemen en dat de omroepen deze taak kunnen overnemen ... ? ... ik ben er niet gerust op.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2017 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent blijkbaar nergens lid van, maar matigt zich wel aan wat die clubjes zouden moeten doen. Wonderlijk. Ik heb geen belangstelling voor potgrond, maar kan mij zo voorstellen dat veel mensen daar iets van willen weten.

hansje klein
door hansje klein Mar 22, 2017 om 18:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Sorry? De Consumentenbond zèlf vroeg om verbeteringsvoorstellen ... en daar ben ik nu mee bezig!

Over het thema potgrond in de CB-gids: op de CB-community wordt veel kritiek geuit, het keurmerk voor potgrond wordt in het atikel niet behandeld en op het forum kunnen niet-leden het artikel niet meelezen, alhoewel de community ook voor niet-leden werd ingericht.

Tòch probeer ik met veel tijdinvestering de Consumentenbond op de rails te houden ... maar ze maken er inmiddels een potje van.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2017 om 23:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, u investeert tijd, maar geen geld om lid te worden.

hansje klein
door hansje klein Mar 23, 2017 om 00:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1.

Ik was 15 jaar lid ... en heb bij de opzegging aangegeven, dat ik bereid ben per artikel te doneren en zou voor een artikel als tuinturf NIET gedoneerd hebben. Voor een artikel over bij voorbeeld problemen bij de zorgverzekering ben ik bereid flink te doneren. Democratischer gaat het haast niet meer. De Consumentenbond geeft echter al zestig jaar liever de voorkeur voor de spreekwoordelijke eigen onafhankelijkheid en daarmee bedoelen ze de onafhankelijkheid van de redactie bij de keuze van tests en artikelen in de gidsen. Omdat dat niet meer van deze tijd is lopen zelfredzame de leden weg en blijven uiteindelijk de 'allesvreters' over.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 22, 2017 om 12:30
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien worden er momenteel minder belangrijke voedsedingetjes door CB- medewerkers geprojecteerd om de drempel tot toetreding te verlagen.

hansje klein
door hansje klein Mar 22, 2017 om 13:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien ... maar ik denk dat ze de weg kwijt zijn!

Op de voorpagina van de nieuwe CB-gids staat nu iets over een test over potgrond ...

Zou ècht niet weten wie zich daarvoor werkelijk interesseert en dan spontaan een abo afsluit.

M.i. is dit soort tests voor het promoten tenminste contra-productief wanneer het zo groot op de omslag van het visitekaartje van deze Bond staat en ik blijf bezorgd over het voortbestaan. https://www.consumentenbond.nl/webwinkel/consumentengids/consumentengids-4---2017#imageviewer

tenormin
door tenormin - Mar 22, 2017 om 16:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@hansje klein, misschien toch voor u een optie om uw eigen weblog op te starten, net zoals herr Dr. Oetker in zijn "strijd" tegen Pretium Telefoonmaatschappij. Succesvol na jaren strijd! Kunt u gaan proberen om een Ministerie voor Consumenten te bewerkstelligen. Wie weet, net zo beroemd worden als uw landgenoot: zou toch mooi zijn? Ga eens even kijken hoeveel antwoorden er inmiddels bij de concurrent zijn. Kom er nooit meer: irritante quotes van iedereen, maar lees wel mee.

hansje klein
door hansje klein Mar 22, 2017 om 17:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tenormin, indien u met de 'concurrent' het Radar-forum bedoelde: ... weinig reacties , maar nog erger, het thema wordt inhoudelijk niet begrepen op één uitzondering na, waarbij positief naar overkoepelende instanties verwezen wordt die voor de handhaving en opstelling van regelgeving verantwoordelijk zijn.

Ik zou nog naar een instantie kunnen verwijzen: de SER (Sociaal Economisch Raad) waar de regelgevingen ontworpen worden en advies aan de regering wordt gegeven, maar wilde liever op een consumentenniveau blijven. De opmerking van @Carola was prima: samenvoegen van Radar en Kassa. @Tijger1 bleef realistisch: consumenten denken vaak niet na!

Véél consumenten kennen overigens het verschil niet eens tussen Kassa en Radar (zie opmerkingen over o.a. de Belbus en de Warme/Koude douche).

me
door mein33 Mar 22, 2017 om 17:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-)) foutje, excuses !!

tenormin
door tenormin Mar 22, 2017 om 17:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat @hänschenklein (grapje) bedoelde ik ook: forum Radar is werkelijk verschillend van dit forum. En ook: ik refereerde eerder: nooit iemand een vraag zien stellen bij Radar wat een uitzending Kassa betreft. Kassa ligt kennelijk beter 'in de markt'. Waarmee ik niet de uitzendingen bedoel in die zin: kijk er zelden naar, het geluid staat aan ;-). Maar eigenlijk: wat zijn consumentenprogramma's? Ik zie nu b.v. twee Rechters die Rijden (!), (met andere titel) toch ook voor consumenten; Voedingsdienst voor waarde, of hoe het ook heet; MAX, heel actief voor iedereen. Er zijn dus eigenlijk veel meer consumentenprogramma's dan alleen wat wij voor ogen hebben. Zo kan men dan eigenlijk ook, consumerend, SBS eraan toevoegen: Rob Geus die vieze dingen ontdekt, niet alleen in keukens maar in hotel-slaapkamers (laat ik maar niet schrijven wat ie dan op muren en in bedden vind met zijn blauwe lampje), nou ja, de commercieëlen kan men uiteraard niet met de door onze belastingcenten betaalde  (veel te goed betaalde mag ik wel zeggen) vergelijken. Maar ik meende het echt, gaat u zelf ten strijde: hoop - onbetaald - werk te verrichten. Wens u heel veel succes hiermee.

tijger1
door tijger1 Mar 22, 2017 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En al die programma's zijn ook nog grotendeels als amusement bedoeld.

tenormin
door tenormin Mar 22, 2017 om 18:12
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat vergat ik @tijger1, lig altijd in een deuk (niet). Zat alleen maar even te denken wat cosumentenprogramma's zijn. Ben er vast nog wat vergeten, zoiets als: weet ik veel, want ik weet niet veel. O.T. Mij kan men blij maken met o.a. Downton Abbey, Mr. Selfridge, Nat.Geoph. etc. maar ja, valt niet veel te lachen....

hansje klein
door hansje klein Mar 22, 2017 om 22:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zebla van de VARA niet te vergeten, onderzoeksjournalisten en geen amusement.

tenormin
door tenormin - Mar 22, 2017 om 18:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nier voor @tijger1 maar voor misschien anderen wel leesvoer:
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=94&t=169901

aurora1
door aurora1 - Mar 22, 2017 om 19:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Citaat": "Niemand vraagt zich af, waarom er in Duitsland géén slimme meters aan particulieren worden opgedrongen?"
Nee, waarom zouden we? We wonen hier in Nederland. U kunt dan toch naar Duitsland vertrekken als het daar beter is volgens u?
En hoe zit het dan in Frankrijk, België, de UK, Spanje, enz. om nog maar enkele van de vele landen te noemen. O, dat heeft u niet onderzocht?
Bedenk dan wel dat vele gepensioneerden daar in Duitsland baantjes moeten nemen, hoe oud en ziekelijk ze misschien zijn, omdat ze te weinig pensioen ontvangen en ze anders niet kunnen rondkomen, en dat kinderen desnoods maar hun huis moeten verkopen wegens de wettelijke verplichting om voor de ouders te zorgen.
Eigenaardig dat u dergelijke zaken niet meldt, en nog meer van dat genre.

En: "Tòch probeer ik met veel tijdinvestering de Consumentenbond op de rails te houden ... maar ze maken er inmiddels een potje van."
U heeft wel een hoge eigendunk. U matigt zich allerhande aan maar..... bent u inmiddels lid van de Consumentenbond?
Of is het dat u nergens iets aan wilt uitgeven, voor niets wilt betalen, dat anderen dat maar moeten doen en dat u dan de baas wilt spelen over o.a. de Consumenten Bond?
Bent u aan het doordraaien?

hansje klein
door hansje klein Mar 22, 2017 om 23:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Peur-op-mentaliteit?

fl
door flessebon - Mar 22, 2017 om 19:24
418 Antwoorden / 7 Vragen

Voor welk probleem is dit een oplossing?
Vroeger had RTL een leuk consumentenprogramma. Helaas is dat van de buis. Zou eerder nog meer keuze willen ipv minder.

tenormin
door tenormin Mar 22, 2017 om 19:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

RLT een consumentenprogramma? Kunt u zich nog herinneren hoe dat heette.?

fl
door flessebon Mar 22, 2017 om 20:01
418 Antwoorden / 7 Vragen

Dat was "Kat in de Zak" met Mevrouw Mourali.

tenormin
door tenormin Mar 22, 2017 om 23:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dank u wel en nee, kende ik niet: alleen de Zwakste Schakel, dus snel zappen.

hansje klein
door hansje klein - Mar 23, 2017 om 09:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@ Alle deelnemers ...

Bedankt voor de deelname op deze topic. Af en toe moet het kunnen een iets afwijkende vraag te stellen waarop niet een link of een zomaar een one-liner geplaats kan worden.

Ik moet ook, als bijvangst, vaststellen, dat dit forum véél actiever reageerd het forum van de collega's van Radar. De community van de Consumentenbond discussieert, qua intensiteit, ergens hier tussenin. Wat daar nogal opvallend is, is dat er erg vaak vragen gesteld worden, dus topics geopend worden, vanuit de medewerkers van de Bond zèlf ...  en die vaak mager tot onbeantwoord blijven.

Over het voorgestelde model van donaties per test of artikel (door een redactie gerechercheerd) kan ik nog berichten, dat de Stiftung Warentest na een flauwe periode nu een model handhaaft, waarbij iedere consument, zonder lidmaatschap, tegen betaling een artikel of test digitaal kan ophalen. De kosten voor bij voorbeeld een huishoudelijk apparaat zijn vanaf € 0,75 tot  € 5,00. Hiermee koopt de consument alleen tests die hij/zij op dat moment nodig heeft. Alle tests worden overigens voortdurend geactualiseerd. Tot 2018 wordt deze organisatie door de Staat meegefinancieerd, waarbij de onafhankelijkheid gewaarbord wordt. Met deze methode werd in 2016 zèlfs winst gemaakt ... Het opvallend hoge eigenkapitaal in 2017 is € 180.000.000,- en daarmee is de onafhankelijkheid bij beslissingen in ieder geval zekergesteld. Ook de Stiftung Warentest publiceerd overigens geheel reclamevrij ...

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2017 om 09:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt het dan met van alles en nog wat niet eens zijn, maar persoonlijk ben ik blij dat de redacties van de door u aangehaalde organisaties onafhankelijk zijn, voor zover dat ze dat zijn.

En uw voortdurende vergelijkingen met het gras van de buren wordt vervelend.

hansje klein
door hansje klein Mar 23, 2017 om 09:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger, dan wachten we gewoon verder af in welke tuin het gras het eerst verdort ...

Doordat ik vooraf vergelijkingen had gemaakt tussen deze twee identische consumentenbonden en vaststelde dat de ene zijn leden verliest, geen nieuwe leden kan aanmaken en zelfs de prijzen moet verhogen, probeer je hierover te berichten. De Stiftung Warentest had op zijn beurt in 2016 een flink positief resultaat, waarmee aangegeven kan worden dat er in deze branche zelfs geld verdiend kan worden. Dat gaat niet op bij een vereniging? Precies, waarom ook de bedrijfsvorm eens opnieuw onder het licht gehouden zou moeten worden. Ook de Stiftung Warentest is overigens onafhankelijk bezig en neemt geen advertenties aan.

Ik was er overigens al klaar mee op dit topic, kunnen overgaan tot de orde van de dag en heb me inmiddels bedankt voor de deelname en er is géén trek in een, nog zo geringe samenwerking van organisaties die bereids bestaan. Het was een verkenningsreisje waard en de meerderheid (óók op het forum van Radar overigens) laat het liever zoals het is: toenemende consumentenklachten en groeiende macht van de 'tegenpartijen'. Het zij zo.

"Er moet eerst iets gebeuren voordat er iets gebeurt ... " (Johan Kruyff).