Consumentenbelangen erg versnippert vertegenwoordigd
Consumentenbelangen versus producentenbelangen ...
Is het een optie om al die organisaties, die zich met onze consumentenbelangen bezighouden eens effectief te gaan bundelen? Omroepen die, ieder voor zich, consumentenuitzendingen uitwerken, een Consumentenbond, die zich weer te vaak met voedsel bezighoud, een 'werkterrein' van Foodwatch of eindeloos zonnepanelen probeert te 'verkopen', waarmee gelijktijdig ook weer de Vereniging Eigen Huis bezig is ... enz.
Ik heb bij de verkiezingen helemaal niets gehoord over een Ministerie voor Consumenten ... dus moeten de consumenten zichzelf beter gaan organiseren/vertegenwoordigen.
VRAAG: Zouden al die 'consumentenvertegenwoordigers' eens samen met hun doelgroep 'de consument' om de tafel moeten gaan zitten?
NB. Ik plaats deze topic op V&B van de VARA en tevens op het forum van Radar, waarin zich erg veel vraagstellers overigens vaak blijken te vergissen.
Zouden al die 'consumentenvertegenwoordigers' eens samen met hun doelgroep 'de consument' om de tafel moeten gaan zitten?
Dan heb je wel een héél grote conferentieruimte nodig. :-)
De Consumentenraad heeft al een Bondsraad (=ledenraad).
Dat geldt ook voor VEH: Vereniging Eigen Huis heeft een Ledenraad, die bestaat uit minimaal 30 en maximaal 50 personen. De Ledenraad stelt onder meer de jaarrekening vast, benoemt de Raad van Toezicht en praat met de directie over relevante onderwerpen.
Je hoeft niet alle VARA-leden enz. uit te nodigen ... één per organisatie is genoeg!
En wie moet dan het voortouw nemen? Utopie....
Het eeuwig blijven beantwoorden van vragen als 'is de deze website betrouwbaar' is daarvoor een eindeloze reis en uiteindelijk óók geen oplossing ....
Inspireren mag toch? en misschien stuur ik deze topic uiteindelijk ook naar een redactie (Tros+AVRO en KRO+NCRV zijn er toch ook gekomen) of de Consumentenbond, die steeds meer leden verliest waardoor de 'grote industriejongens' steeds meer de overhand gaan krijgen.
Alleen de topictitel was al voldoende om te weten dat dit van jou afkomstig is. Een Ministerie voor Consumenten? Verder gaat het wel goed met je?
Zoals ik ergens anders al schreef (vandaar waarschijnlijk dit door jou geopende topic) zouden Kassa en Radar samengevoegd moeten/kunnen worden.
Tenminste beter coördineren ... en sàmen optreden. Samenvoegen gaat mij alweer te ver. Overigens een goed teken, dat we klaarblijkelijk dezelfde gedachte hadden ... toch?
Loopt ook niet storm op Radar, zo te lezen: 0.
Samenvoegen van Kassa/Radar gaat mij niet te ver. Beide zijn consumentenprogramma's (met veel overlap) van de linkse, gesubsidieerde NPO. Door samen te voegen kan een fikse bezuiniging behaald worden. Naar mijn mening is het meer ter meerdere glorie van de betreffende omroepen. De consument maakt het geen bal uit of het Radar is of Kassa.
Denk dat, vooral Antoinette, daar anders over zal denken. In principe heb je gelijk: een flinke bezuiniging zou dit zijn, zeker gezien het feit dat men over het algemeen niet eens weet naar welke zuil hij/zij kijkt, dat zou geen probleem moeten zijn. Uiteindelijk heeft ook MAX zijn eigen consumentenprogramma...
O jee, MAX ook al? Het kan niet op bij de NPO!
zeker gedroomd over Plasterk !
Wie is dat? ;-)
"http://www.parlement.com/id/vhia2qep4qy8/r_h_a_ronald_plasterk"
Wat stuurt u me nu voor oude koek? Die partij bestaat toch niet meer ... ?
Hoogste tijd dat die vastgeroeste, behoudende en nog in het verleden levende oudjes bij de PvdA opzouten en plaats maken voor de jongere generatie. Heeeeel misschien keer ik dan na zo'n 30 jaar weer eens terug bij de PvdA (en met mij waarschijnlijk veel anderen).
Geef het nog wat tijd :-(( nog zo'n 30 jaar..
Dat is dan een heel natte droom :-)
@tenormin: haha, leuk! Ben ongeduldig persoontje, dus 30 jaar gaat het niet worden.
Misschien een actueel voorbeeld ... om samenwerking te (moeten) coördineren?
Het eindeloze 'gedoe' over de slimme meters vanaf de allereerste aankondiging tot vandaag, met zich steeds weer herhalende topics, klachten, gissingen en (on-)waarheden ... hier is samenwerking gevraagd om tegen de afweermechanismen van de energielobby te kunnen pareren. Niemand vraagt zich af, waarom er in Duitsland géén slimme meters aan particulieren worden opgedrongen?... of waarom de Consumenenbond zich niet werkelijk verweert ...?
Intussen blijven de topic maar vollopen met steeds weer anders gestelde vragen ... niet erg effectief dus!
VRAAG: Zouden al die 'consumentenvertegenwoordigers' eens samen met hun doelgroep 'de consument' om de tafel moeten gaan zitten?
@hansje klein,
Wie is "de" consument in deze en wie zou er dan, volgens u, "de" consument moeten gaan vertegenwoordigen.
De "17.000.000 mensen op dit hele kleine stukje aarde" zijn nl. allemaal consumenten en de consumentenorganisatie's kunnen toch niet met iedereen persoonlijk in gesprek gaan over alle producten en diensten waar de consument mee te maken kan krijgen in zijn/haar bestaan.
Of moet er een consumentenbelangenorganisatie worden opgericht die namens de Nederlander met de reeds bestaande en zich zelf benoemde belangenorganisatie's gaat onderhandelen over hoe de belangen van de consument mogelijk vertegenwoordigd zouden moeten/kunnen worden.
Naar mijn waarnemenig zijn er al voldoende instanties die namens of in opdracht van de regering de belangen van de consument, zo goed en zo kwaad als mogelijk is, proberen te behartigen of te vertegenwoordigen.
Of ze allemaal even effectief zijn valt, naar mijn idee, te betwijfelen.
@MEIN33, bedankt voor uw antwoord.
De slimme meter, had ik eerder bedoeld, als voorbeeld, hoe we met een langslepend verhaal omgaan. Niemand wil knopen doorhakken omdat bij de grote jongens de financiële belangen op het spel staan. De Consumentenbond heeft bij de voorbereiding mee aan tafel gezeten bij de voorbereidingen naar een slimme meter en een gerenomeerd onderzoeksburo had duidelijk voor een fiasco gewaarschuwd.
Resultaat: eindeloze topics van machteloze half- en incompleet geïnformeerde consumenten.
Wie vertegenwoordigt en komt nu op voor mijn/onze belangen en ondersteunt mijn/onze beslissing tot het weigeren van een slimme meter zoals hij momenteel wordt aangeboden en niet functioneel lijkt te zijn?
De regenten in den Haag? Die zijn m.i. eerder halfbakken volksvertegenwoordigers en al helemaal géén consumentenvertegenwoordigers ... en dan hebben we het alleen nog maar over ons kleine landje.
Wat je dus eigenlijk zegt: alle consumentenvragen samenkomen. Geen fora meer waar de gewone mens vragen kan stellen. Er zijn teveel dezelfde vragen... Denk dat dit een utopie is wat je vraagt: dat bundelen. Er wordt al veel gebundeld. En dan heb ik het niet alleen over de consument. De digitale wereld is voor ondernemers ook veelal een puzzel. B2B b.v. geeft ondernemers (ook al) een richtlijn hoe men zoekgedrag van mensen kan sturen. En dat zijn dan nog de 'slimme ondernemers' die scholing nodig hebben. Qua consumenten programma's: zijn er m.i. ook teveel en die zouden inderdaad, moeten samenwerken omdat het betaald is met ons belastinggeld. Maar dit is net zo moeilijk om te bewerkstelligen als nu weer een kabinet samen te stellen.
@Tenormin, ik ga ervan uit, dat we niet weglopen omdat het moeilijk is en fora zijn inderdaad het zout in de pap. Wat me tegenstaat is, dat op fora steeds maar dezelfde vragen terugkomen, waarbij zo'n platform voor de individuele beantwoording prima is, maar de eigenaren er weinig effectief iets mee (kunnen) doen.
Ik vind het dus best leuk om op vragen zo goed mogelijk antwoorden te kunnen geven, maar uiteindelijk zijn er ontwikkelingen die zich kristaliseren, die op een hoger niveau bewerkt moeten kunnen worden.
Dat gebeurt nu in de vorm van uitzendingen, nieuwsbrieven ect., maar daarmee is het onderliggende probleem nog niet opgelost. Hiervoor is dus een samenwerking, in welke vorm dan ook, tègen de probleem-veroorzakers en de niet-willen-oplossen-ondernemers gevraagd, waarbij enige vorm van (willen) samenwerking door de consumentenbelangenbehartigers gewenst is ... zo luidt mijn these.
NL is al niet bestuurbaar door de diversiteit van bewoners en hun meningen. Dus je idee? Vergeet het maar, zou één en al ellende en een super log wezen worden, nog erger als "Brussel".
.....Niemand vraagt zich af, waarom er in Duitsland géén slimme meters aan particulieren worden opgedrongen?......
Hoeze opgedrongen? Hier kan je die meters gewoon weigeren. En ik heb het al eerder geschreven: je hebt veel te hoge verwachtingen van die CB. Die is nl in de basis alleen bezig zichzelf in stand te houden. Meer niet.
Carola.83
- Helemaal mee eens, uw kritiek over de Consumentenbond, ik kom erop terug op deze topic
- U kunt géén oude meters meer verlangen, die worden systematisch afgekeurd, afgeschreven en daarna vernietigd.
Je laatste zin klopt niet. Je kunt gewoon de oude meters blijven gebruiken.
Persoonlijk denk ik niet dat het in het algemeen aan de consumenten besteed is. Juist al die vragen hier over steeds weer dezelfde onderwerpen toont dat mijns inziens aan.
Waar kijkt men naar op tv? GTST, Idols, Boulevard en dat soort programma's. Pas als men zelf een probleem heeft, gaat men zoeken op het net.
Of men hoort half iets op tv, en iedereen heeft meteen een hoog verbruik, haha de slimme meter, of heeft teveel rente betaald, schandelijke banken en weer een nieuwe claimstichting.
Men leest van iets de voorwaarden niet en begint dan te jammeren dat de kwestie niet uitpakt, zoals gewenst.
En dan NOG een club die voor die consumenten in het geweer gaat? Paarlen voor de zwijnen.
ik heb pas iets besteld via internet, per omgaande bevestiging, bezorging volgens de afgesproken tijd. Artikel voldeed aan de beschrijving en de verwachting. Dus niets mis met normale ondernemers. Maar het was niet bij een pizza-boer in China.
@Tijger1 ...
ik pleideer alleen om een beetje meer samenwerking tussen organisaties die tòch al bestaan en langs elkaar heen werken tegen een minderheid van boze maar overweldigende producenten.
... daarnaast zijn er ook best genoeg zelfredzame consumenten, maar ook domme consumenten en ongeïnteresseerde consumenten ...
maar de gretigheid van de markt zal nooit te stoppen zijn door helemaal niets te doen.
Ik vind die boze en overweldigende producenten nogal meevallen. Mensen moeten hun verstand gebruiken.
... ja, maar die consumenten-programma´s en -belangenbehartigers zijn er nu eenmaal al. Samenwerking kost dus alleen inzicht, inspanning en de bereidheid om gemeenschappelijk nieuwe paden te trampelen.
Niks nieuwe club dus.
... overigens ...
start de Consumentenbond binnenkort een nieuw platform met de naam ConsumentenKracht. Het bewijs ervoor, dat er wèl degelijk naar nieuwe wegen gezocht wordt, maar dit ook weer géén samenwerkingsverband betreft en blijkt dat oplossingen voor meer invloedname op de markt alleen maar binnen de zeer beperkte leden-organisatie gezocht gaat worden. Wanneer ik ga vergelijken met de duitse consumentenbond, de Stiftung Warentest, vraag ik me werkelijk af, waarom door de Consumentenbond een klein aantal boormachines getest wordt, terwijl Test.de er voorlopend honderden publiekelijk aanbiedt. Dubbel werk, kosten, die voor nuttigere dingen voor alle Nederlanders zou kunnen worden uitgegeven.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Minder bonusvoordeel bij Albert Heijn?
ik kom vrij regelmatig bij Albert Heijn en maak gebruik van de bonuskaart. Nu valt me op, het is een eenpersoonssteekproef ikweethet, dat ik qua bonusvoordeel een stuk minder voordelig uit ben sinds pakweg een half jaar. Waar ik voorheen makkelijk zonder veel moeite 10 procent bonusvoordeel had, kom ik nu tot ongeveer de helft als ik het bonnetje naloop. Zijn er meer AH-klanten die deze trend besp ... Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Bol.com wil geld afschrijven voor een abonnement dat ik niet heb
Bol.com zegt dat ik een abonnement heb genoemen maar dat heb ik niet,ik bestel zelden iets on-line, zij voegen dat zelf toe denk ik. Nu steeds verhoging etc maar zij zitten fout. Komt dit vaker voor?? Dreigen nu met incasso. Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer