Bo
door Bobmans Feb 13, 2016 om 11:20
Geldzaken & recht

Controleren of een bankoverschrijving is gedaan

Iemand komt bij je langs om iets van je te kopen. Het contact is verlopen via een advertentie op internet.
Het gaat om een groot bedrag en de koper vraagt of de betaling via de bank mag plaatsvinden.
Ter plekke verstuurd de koper een betalingsopdracht met een internetbankieren app op de smratphone. De verkoper controleert het scherm en ziet dat de opdracht is verzonden.
Het geld is een dag later niet binnen.
Hoe kan de verkoper alsnog controleren of de koper de betaling daadwerkelijk heeft overgemaakt?

Additionele informatie;
De verkoper kan aan de koper vragen of het geld daadwerkelijk is afgeschreven van zijn rekening, is zijn antwoord betrouwbaar? In mijn ogen moet er een andere manier zijn om aan te tonen dat de transactie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat.
De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.

34239 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2016 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan die verkoper helemaal niet. Als het niet binnen is, is er niet betaald. Heel simpel. Behalve als die betaling eventueel op zaterdag of zondag is gedaan.

Bo
door Bobmans Feb 13, 2016 om 11:40
Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem is dat het niet te controleren valt.

Cookies
door Cookies - Feb 13, 2016 om 11:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Alleen via je eigen rekening kan je dat controleren. Koper kan de overboeking op een paar dagen later zetten. De opdracht is dan wel verzonden, maar NIET overgeboekt naar jouw rekening. Als de koper thuis is, kan hij dus zo de opdracht weer ongedaan maken.

Dus artikel pas mee geven als het op JOUW rekening staat bijgeschreven.

Bo
door Bobmans Feb 13, 2016 om 11:36
Antwoorden / 1 Vragen

Wachten totdat het geld is overgeboekt zou makkelijk zijn als de transactie meteen was overgezet. Je kunt ook de situatie omdraaien. Iemand gaat geen geld overmaken zonder zeker te zijn dat hij/zij niet wordt opgelicht.

Maar in dit geval is het artikel met de koper mee.

diumenge
door diumenge - Feb 13, 2016 om 11:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Binnen de eigen bank zou het geld vrijwel direct bijgeschreven moeten zijn, tussen verschillende banken is mijn persoonlijke ervaring dat het maximaal één dag duurt. Zeker bij transacties die om een groot bedrag gaan moet je zéér wantrouwend zijn. Via een app laten betalen en het artike meegeven? Nooit doen.

Het enige wat enigzins betrouwbaar zou zijn is als je koper bij jou thuis via internet bankieren laat overmaken. Zodat je mee kan kijken en kan constateren dat het om het echte webadres van de bank gaat én je kan zien dat het geld is afgeschreven.

Ik hoop voor u dat het geld nog binnenkomt, maar het zou mij niet verbazen als dat niet het geval is.

Bo
door Bobmans Feb 13, 2016 om 11:55
Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval is er bewijs dat de transactie is verzonden. Er is een foto gemaakt van de bankieren app nadat de transactie is verzonden. Dat wil niet zeggen dat de tranactie later niet is teruggedraaid. Maar van de koper is wel een bestaand iban nummer bekend. Het bedrag is na 17:00 overgemaakt op donderdag. Nu zaterdag en het geld is niet binnen. De bank van de verkoper geeft aan dat het goed kan dat het maandag wordt overgeschreven.
Zoals in een andere reactie, het probleem is dat dit niet te controleren is. Als dit wel zou kunnen, dan wordt het een stuk veiliger voor particulieren om via de bank zaken te doen.

diumenge
door diumenge Feb 13, 2016 om 14:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er zullen vast apps bestaan die heel erg op de bankapp lijken en waar je nep-bewijzen mee kunt aanmaken...

Maar inderdaad, donderdag na vijf uur in de middag, dan heb je het geld niet noodzakelijk op vrijdag. In de weekenden werken de banken nog steeds niet, althans niet wat overschrijvingen van de ene naar de andere bank aangaat. Dus maandag moet het geld er dan zijn.

Bo
door Bobmans Feb 13, 2016 om 14:15
Antwoorden / 1 Vragen

Ja zulke apps zullen opzich niet moeilijk te fabriceren zijn. Maarja, anno 2016 moet het toch veiliger kunnen binnen het digitale bankwezen? Bijvoorbeeld een voorwaarschuwing van de bank van de koper wordt gestuurd naar de bank van de verkoper dat het bedrag daadwerklijk wordt overgeschreven (maar dus nog niet beschikbaar is).

Cookies
door Cookies - Feb 13, 2016 om 12:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van de ene naar de andere bank kan het idd een paar dagen duren. Maandag moet het echt op je rekening staan.

ph
door philip36 - Feb 13, 2016 om 12:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Deze manier van betalen wordt ook gebruikt door oplichters.
Saldo op bankrekening onvoldoende dus geen overschrijving.
Betalingsopdracht wordt wel verzonden maar dat zegt nog nog niet dat er ook geld overgemaakt gaat worden.

marita567
door marita567 Feb 13, 2016 om 12:14
1576 Antwoorden / 17 Vragen

mits er een kredietlimiet op deze rekening is , dan gebeurd de betaling alsnog , en dan ligt het er ook nog aan hoe hoog de kredietlimiet mag zijn .

Bo
door Bobmans Feb 13, 2016 om 12:20
Antwoorden / 1 Vragen

De betreffende bank geeft aan dat er bij bedragen hoger dan xx een identifier benodigd is. De koper heeft deze daadwerkelijk gebruikt.

De bank van de koper geeft aan dat zij zouden kunnen zien of er een transactie heeft plaatsgevonden, echter weigeren zij enige vorm van informatie te geven. Zelfs geen Ja op de vraag; heeft er rond dat tijdstip een transactie plaatsgevonden met een bedrag van xx.

tenormin
door tenormin Feb 13, 2016 om 12:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ligt er dan ook nog aan hoe hoog de krediet limiet is. Ik zou eigenlijk nooit per app de bank benaderen, is nog lang niet safe genoeg, althans, volgens mijn bank.

marita567
door marita567 Feb 13, 2016 om 12:26
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@bobmans , Dan rest u niks anders dan afwachten hoe vervelend het ook is , en hopen dat u het geld maandag op de rekening hebt .

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2016 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp uit uw reacties dat de verkochte zaak al met de koper mee is. En als dat vandaag gebeurd is, rest u niets anders dan afwachten tot maandag en hopen dat u niet opgelicht bent.

freya
door freya - Feb 13, 2016 om 13:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn er gegevens (naam, adres, telefoonnummer, IBAN) bekend van de koper? Heb je daar al eens op gegoogeld? Levert dat iets op? Mocht het om een oplichter gaan, dan doet die dat vast niet voor het eerst,,,,

Bo
door Bobmans Feb 13, 2016 om 14:06
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een telefoonnummer, een voornaam en een IBAN. Op verschillende manieren heb ik geprobeerd informatie te vinden. Bij nader inzien had ik de situatie anders aangelopen, maar ik dacht: tegenwoordig moeten grote bedragen toch wel veilig en makkelijk over te maken zijn. We doen tenslotte alles digitaal. Dus ik heb wellicht te makkelijk en/of te snel gedacht.
In ieder geval heb ik een foto gemaakt van de app toen de transactie was verzonden.
Ik heb op facebook gezocht naar de naam en het nummer, niemand gevonden.
Ik heb op google gezocht naar een combinatie van zijn naam, iban, telefoon en elementen van dingen die hij heeft gezegd. Geen resultaat.
Ik heb gecontroleerd of de bankrekening kan bestaan via internet en heb via mijn eigen bank een transactie naar dat IBAN aangemaakt van 0,01 cent. Geen fout in het IBAN.
Tot slot heb ik via een site van de politie een check uitgevoerd op zijn nummer en de IBAN en deze staan niet bij hun bekend.
Ik heb dus informatie die zowel positief als negatief geinterperteerd kunnen worden.
Ik kan, zoals voorgesteld, niets anders doen dan afwachten tot maandag.

ro
door ronny530 - Feb 13, 2016 om 14:28
2773 Antwoorden / 41 Vragen

In het weekend ligt het transactieverkeer van de banken plat en worden overgeschreven bedragen gereserveerd om pas op de eerst volgende werkdag maandag dus overgeboekt te worden. U kunt enkel maar op basis van vertrouwen een artikel mee geven want een betaling middels internet bankieren is in het weekend niet te volgen. Als het een groot bedrag betreft dan pas het artikel uitleveren als het geld daadwerkelijk op uw rekening is bij geschreven en niet vertrouwen op de app die de koper u laat zien.