co
door connie62 Jul 30, 2016 om 13:51
Geldzaken & recht

Dagelijkse rust

In de CAO VVT staat te lezen: "Na een werkdag mag u 11 aaneengesloten uren niet werken. Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken."

Kan iemand mij vertellen wat bedoeld wordt met: "
als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken."

1518 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 30, 2016 om 13:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als er, bijv. door vakantie of ziekte, te weinig mensen op de werkvloer zijn, kan ik mij voorstellen dat het wordt ingekort tot 8 uur. Tenslotte werk je in de zorg en de bewoners kunnen nu eenmaal niet zonder zorg.

da
door datzoekikop - Jul 30, 2016 om 14:11
251 Antwoorden / Vragen

Als het echt niet anders kan. Als er (plotseling) veel mensen nodig zijn of er (te) veel zieken zijn en de hulp beslist door moet gaan.

gerbera
door gerbera - Jul 30, 2016 om 16:43
7358 Antwoorden / 14 Vragen

In veel gevallen kan zich dit voordoen als in ploegendienst wordt gewerkt en/of er personeels tekort is.

co
door connie62 - Aug 1, 2016 om 14:05
12 Antwoorden / 5 Vragen

Dank jullie voor jullie antwoorden. Ik lees over "plotseling". Hij lijkt me dan dat dit planmatig inkorten van de dagelijkse rust niet aan de orde kan zijn ? Dus niet al ingeroosterd bij de 28 daagse planning ?

jo
door jorisw Aug 1, 2016 om 14:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het een vakantiemaand betreft kan dat wel natuurlijk ingepland worden in de planning. Het is immers niet voor ieder werk mogelijk om "even" een blik vervangers aan te trekken tijdens een vakantieperiode.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2016 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Planmatig mag dan hooguit in de vakantieperiode, of als er veel zieken zijn.

jo
door jorisw Aug 1, 2016 om 14:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een maandplanning maken voor ziektes? Dat weet je toch niet ruim vantevoren?

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2016 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er al een paar werknemers ziek zijn en de werkgever weet wat ze hebben, kan dat best.

co
door connie62 - Aug 3, 2016 om 16:41
12 Antwoorden / 5 Vragen

Tijger1. Bedankt voor de toelichting. Ik heb al overal gezocht. Ook in de CAO VVT. Maar een officieel stuk waarin jullie uitleg is verwoord kan ik niet vinden.

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2016 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar even bij uw bond navragen wat er precies onder die regel valt.

co
door connie62 - Aug 20, 2016 om 09:48
12 Antwoorden / 5 Vragen

Tijger1: Ook bij de vakbond CNV krijg ik een mening te horen ("ik denk dat er zus en zo mee bedoeld wordt").

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2016 om 09:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan nog maar eens even doorvragen bij de bond. Zij helpen tenslotte mee om die cao op te stellen, dus ze moeten  weten wat dat betekent.

AWYeah28
door AWYeah28 - Aug 20, 2016 om 10:38
355 Antwoorden / Vragen

Beste Connie62

Er zijn helaas heel veel zaken in de wet die open staan voor interpretatie. In de praktijk komt dat er op neer dat de planning in overleg zal moeten gebeuren. Het lijkt er in elk geval om te gaan dat het geen onderdeel uitmaakt van je vaste roosterindeling, maar zelfs dan kan er nog ruimte zijn voor discussie.

Ik concludeer uit je vraag dat je er niet van bent gediend dat je al vooraf bent ingeroosterd voor zo'n kortere rusttijd. Het is natuurlijk ook heel vervelend om in 8 uur tijd naar huis te gaan, tot rust te komen, te slapen, het opstartritueel te voltooien en weer naar het werk te gaan. Daar is 8 uur voor de meesten veel te kort voor en het is dan ook niet redelijk om dat van personeel te vragen tenzij het écht noodzakelijk is. Maar ja, dat is slechts mijn mening.

Bij dit soort omstandigheden, als je er samen echt niet uit kunt komen, je werkgever je niet kan overtuigen van de noodzaak en het voor lief neemt dat je hierdoor sterk gedemotiveerd en vermoeid aan het werk gaat, ontstaat er dus een geschil met de werkgever en zul je daarvoor naar de toepasselijke instanties moeten. Dat kan zijn je vakbond, een rechtsbijstandverzekeraar of anders een juridisch loket. Maar naar welke instantie je ook gaat, hou er rekening mee dat het er bij zaken die niet zwart op wit geregeld zijn altijd op neer zal komen dat je er onderling uit moet zien te komen. Zelfs als je -heel extreem- bij een kantongerecht zou belanden, zal de rechter gegarandeerd proberen te zorgen dat er gezamenlijk een oplossing wordt gevonden. Mijn advies is dus: maak aan je werkgever duidelijk dat dit een voor jou een groot probleem is en probeer een compromis te sluiten.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 20, 2016 om 11:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

maak aan je werkgever duidelijk dat dit een voor jou een groot probleem is

De ideale manier voor een werkgever om een dossier op te bouwen en de relatie zal er niet veel beter op worden.
Ik zie het hele probleem niet, als je zelf ziek wordt zal ook iemand jouw dienst moeten overnemen, dat kan dus TS ook een keer overkomen.
Als dit een paar keer per jaar gebeurd is er toch niets aan de hand. Ga je de volgende avond gewoon op tijd je bed in om wat slaap in te halen.
Volwassenen slapen sowieso al minder uren dus zo erg is dat toch niet.
Diewilik