ee
door eenmomentje May 18, 2007 om 16:03
Geldzaken & recht

Dakbedekking samen met buren vervangen

Ons huis is 26 jaar oud en het platte dak ook. Wij willen het laten vervangen om lekkage te voorkomen. De buren rechts van ons willen meedoen maar de buren links van ons niet. De dakdekker die is komen kijken zegt dat hij 10cm binnen de grens wil blijven om problemen met de buren te voorkomen. Ook geeft hij geen garantie op de naad tussen de oude en nieuwe bedekking. Ons lijkt dit geen goed idee, want dan ontstaat de situatie dat wij, normaal onderhoud aan ons huis laten doen en toch nog lekkage kunnen krijgen omdat de buren geen onderhoud willen laten doen. Weet iemand of wij ons echt aan die -10 cm moeten houden of kunnen wij gewoon tot de dakgrens gaan.

Alvast heel hartelijk dank voor de hulp.

12099 12 Rapporteer

grindweg
door grindweg - May 18, 2007 om 18:52
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u kunt ze niet dwingen of er moet een eigenaren vereniging zijn. en als u lekage krijgt hebben zij het ook. ik liet het gewoon 10 cm overlappen. en dat kan heel goed en vraag anders nog even bij een ander bedrijf. die geven denk ik wel garantie.

ee
door eenmomentje - May 18, 2007 om 20:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Grindweg, bedankt voor uw reactie, het probleem is dat onze dakbedekking nog uit inmiddels al zo'n 20 jaar niet meer toegepast teermastiek bestaat. De Dakdekker weigert daarom een overlap te maken en wil perse 10 cm binnen onze grens blijven om claims van de buren te voorkomen. En hij geeft ook geen garantie op die aansluiting.

Uiteraard ga ik nog kijken of andere dakdekkers hetzelfde reageren maar ik vind dit een heel vervelende situatie en uit wat ik hier en daar op internet lees krijg ik de indruk dat ik in feite met mijn rug regen de muur sta.   het lijkt mij zo redelijk dat degene die wel onderhoud laat plegen ( ik dus) door de wetgever beschermd wordt.

Nogmaals bedankt voor uw reactie

grindweg
door grindweg - May 18, 2007 om 20:33
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat is wel te maken door een echte vakman. bv door eerst een scheiding te plaatsen en dan een overlap . ik weet niet hoe ik een tekening kan laten zien met wat ik bedoel. maar als je het zo maakt met wat ik bedoel dan komt het goed.

tonnieboy
door tonnieboy - May 18, 2007 om 23:10
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Een oude mastiek dakbedekking bedekt met ballastgrint heeft een lange levensduur van 30 tot 50 jaar. Om die reden hoeft u dus geen haast te maken met de vervanging. Het goede van die oude mastiek is dat er een laag bitumen is gevloeid onder de dakcoating met papierinlage en in de zomer zal dit smelten waardoor eventuele gaatjes weer dichtvloeien.

Als u toch wilt doorzettn dan is het noodzakelijk om het dak geheel schoon te maken en is te overwegen om een opstand te maken met een kim op de erfscheiding met de buren die niet meedoen.

grindweg
door grindweg - May 19, 2007 om 07:41
2308 Antwoorden / 28 Vragen

tonnieboy dat bedoel ik namelijk.en bij de overgang kun je dat ook met teer dicht vloeien.

ee
door eenmomentje - May 19, 2007 om 08:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Grindweg,Tonnyboy,

Bedankt voor jullie reactie, het idee dat ik geen haast hoef te maken spreekt mij natuurlijk aan en dat een scheiding wel degelijk mogelijk is vind ik ook al erg geruststellend.   Nogmaals bedankt!

mi
door miraltje - May 19, 2007 om 09:39
462 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich is dit wel te realiseren dmv een scheiding op de dakvloer.

hiervoor moet de bestaande dakbedekking aan u zijde geheel worden verwijderd.

het is alleen belangrijk dat aan u zijde een overlap blijft zitten van een cm of 20 zodat je voldoende materiaal hebt om de scheiding van de buren te verwezelijken.

nadat de dakbedekking verwijderd is druk je een kim lat van voldoende hoogte onder de bestaande dakbedekking, zodat je als het ware weer een bak krijgt.

Deze kimlat druk je over de dakgrens heen op het dak van de buren

let wel op dat de beide hoeken op de uiteinden van het dak niet inscheuren, dit kun je voorkomen door het gelijkmatig te verwarmen.

beslist niet heetstoken, dan loopt het teer voor de brander weg.

vervolgens kan u dakdekker de isolatieplaten leggen en het dak verder aanwerken.

(u dak moet worden geisoleerd, dit is opgenomen in het bouw besluit en geldt ook voor bestaande bouw bij vervanging/renovatie.)

u dak =====/\______ dak van de buren

als laatste kan u dakdekker op de scheiding een afwerklaag aanbrengen en is het dak weer waterdicht.

tonnieboy
door tonnieboy - May 20, 2007 om 12:27
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Isolatie is beslist afhankelijk van het bouwkundige dakprincipe dat voor de bestaande situatie van toepassing is. Isolatie is dus niet mogelijk bij een zogenaamd "koud-dak-principe", waarbij de kap ventilerend is en een dampdichte folie is aangebracht boven het plafond om te voorkomen dat waterdamp in de ruimte tussen plafond en dak condenseert.

blekkie
door blekkie - May 20, 2007 om 13:33
18 Antwoorden / 7 Vragen

en als er maar een afvoer is wat dan

tonnieboy
door tonnieboy - May 20, 2007 om 13:42
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Blekkie

Deze reactie begrijp ik helaas niet. Wat bedoelt u precies, want ik heb gereageerd op de reactie bovenstaand, waarin advies gegeven werd om te isoleren en dat heb ik enigszins genuanceerd. De hemelwaterafvoer heeft daar niets mee te maken.

ee
door eenmomentje - May 20, 2007 om 14:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ben blij dat ik mijn vraag hier gesteld heb, wordt toch steeds wijzer.

Het originele bestek geeft het volgende aan:
De platte daken van de woningen beleggen met 4 cm isolatie op een afschot van beton, met daarover een 3 laagse teerviltbedekking. Bestaande uit een laag watervast papier losgelegd waarop 3 lagen bezand teervilt 280 -40/45 onderling geplakt en voorzien van afsmeerlaag van teermastiek met een ballastlaag van gewassen grof grind.
De dakranden voorzien van een zinken afdeklijst.

Er is dus een laag isolatie aanwezig.

De regen water afvoer zit helaas bij mijn beide buren (om en om), als een eventueel aan gebrachte scheiding dus tevens een verhoging is halveert de afvoer capaciteit wel met 50 %.

Het is mij in elk geval duidelijk geworden dat ik niet met de huidige dakdekker in zee moet gaan maar nog even rustig verder moet kijken zonder dat ik haast hoef te maken.

Allemaal bedankt voor jullie reacties!!

tonnieboy
door tonnieboy - May 23, 2007 om 00:24
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Uw reactie over de afvoeren om en om en aanwezige isolatie had ik even net opgemerkt. Er bestaat ook zoiets als afschotisolatie, waarmee dus  correcties kunnen worden verricht om het water wel goed te laten afvoeren naar de stadsuitloop van de h.w.a.