ek
door ekn1967 Apr 21, 2017 om 19:58
Geldzaken & recht

Dreigende taal van Usenet

Ik zie een heleboel oude topics over UseNet, maar eigenlijk niets actueels. Eind 2016 ben ik dan uiteindelijk in de Usenet val getrapt.

Op 4 december ging ik een gratis proefabonnement bij UseNet aan. Dezelfde dag heb ik dit opgezegd, omdat het enige dat ik downloadde virussen waren.

Ik heb via de applicatie direct in het Nederlands opgezegd, immers de applicatie is ook in het Nederlands.

Een dag later kreeg ik een email waarin werd verteld dat er geen support in het Nederlands wordt gegevens, alleen in het Engels en Duits. Ik heb direct op die email geantwoord, en alsnog met alle argumenten mijn opzegging in het Engels gedaan.

Gevolg. Geen reactie meer, maar betalingsherinneringen. Wederom een mail gestuurd. Het enige dat Usenet roept is dat de regels duidelijk zijn en dat ze het volledige bedrag blijven opeisen. Na mijn laatste reactie in februari 2017 niets meer gehoord, tot in maart een brief van TeschInkasso op de mat ligt.

Veel heen en weer mailen met Usenet, maar ook met TeschInkasso. Usenet geeft geen duimbreed toe, en blijft maar hameren op de regels en op hoe duidelijk het wel niet is dat support alleen in het Nederlands wordt gegeven.

Ook blijven ze bij hoog en laag beweren dat ze mijn Engelstalige opzegging niet hebben ontvangen. Achteraf als ik mijn Engelstalige opzegging, het antwoord dat ik gaf op de email die ik van support kreeg, teruglees, staat er in kleine rode lettertjes onderaan de supportmail dat antwoorden niet mogelijk is omdat de supportmail van een "noreply emailadres afkomt. Bizar dus, een supportmail ontvangen waarin wordt aangegeven dat support in het Nederlands niet mogelijk is, en daar niet op kunnen antwoorden. Nee, dit kan alleen via het contactformulier.

Alsof ik nog de applicatie of de website van UseNet wil opstarten met al die virussen die worden aangeboden.

Ik krijg van TeschInkasso nog uitstel tot 21 april 2017, vandaag dus om de oorspronkelijke rekening van € 85,41 verhoogd met € 65,40 aan kosten te betalen. Ondertussen blijf ik in gesprek met UseNet, die totaal niet meedenken. Het antwoord blijft hetzelfde standaard antwoord, "DE REGELS"...... En daar zou ik voor hebben getekend, niet dus.......

Dan de kosten van het incassobureau, dit gaat ook nergens over. Een verhoging van € 65,40. Dat is een verhoging van ruim 76% van de oorspronkelijke nota. In Nederland is het sowieso al verboden om zulke exorbitante incassokosten te rekenen. Ook van opmerkingen daarop trekken ze zich helemaal niets aan.

De incassokosten zijn als volgt opgebouwd:

- Rente € 0,40
- Aanmaningskosten/uitgaven krachtens art. 280, 286 BGB € 11,00
- Verzoeningsvergoeding, krachtens art. 4 al. 5.......... € 45,00
- Post- en telecommunicatievergoeding € 9,00

Als ik op diverse klachtensites kijk zie ik continue dezelfde klachten. Usenet pakt op deze manier heel veel mensen die hun applicatie gratis wil uitproberen. Ze weten ook absoluut dat ze alleen maar slechte kwaliteit vol met virussen leveren. Ze blokkeren de normale toegang tot hun supportafdeling, en persen je dan onder dwang af met extreme kosten.

Ze trekken zich niets aan van rechtstreekse klachten. Onderhandelen, zoals in Nederland gebruikelijk is (mocht een vordering terecht zijn, wat deze absoluut niet is) accepteren ze niet. Betaling in termijnen, omdat je zo onder druk wordt gezet, dat je haast wel wordt gedwongen te betalen, accepteren ze ook niet. Dit bedrijf stelt zich keihard op, en oefenen door hun manier van terug communiceren zeer dwangmatige druk uit.

Wat staat me te doen? Kan ik hier nog wat tegen doen? Zowel Usenet als hun incassobureau overtreden volgens mij duidelijk de Nederlandse wetten, daar waar het gaat om incasso, nog los van het feit of de vordering wel of niet terecht is. In mijn ogen onterecht.

Kan ik dit nog bestrijden? Kan ik nog actie ondernemen?

6788 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2017 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewoon niet betalen en klaar.

marita5
door marita5 - Apr 21, 2017 om 20:09
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ekn1967 ,

Dien een klacht in bij consuwijzer , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/contact

Cookies
door Cookies Apr 22, 2017 om 10:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bedrijf zit zo te zien niet in Nederland, dus Consuwijzer kan niets doen.

Cookies
door Cookies - Apr 21, 2017 om 20:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, ik ben het dit x niet met je advies eens. Hij heeft daarna in het Engels opgezegd, maar verstuurd naar een no-reply adres, dus nooit aangekomen bij Usenet. En als de regel is dat opzegging in Engels en Duits moet, moet je geen opzegging in Arabisch of Nederlands sturen.

tijger1
door tijger1 Apr 21, 2017 om 22:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij heeft opgezegd en dat is ontvangen, dat bevestigen ze zelf. Simpel.

Cookies
door Cookies Apr 21, 2017 om 23:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ga er niet over in discussie. Ik blijf bij mijn mening en jij ongetwijfeld bij de jouwe.

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2017 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ook niet, maar word af en toe zo moe van die mensen met hun GRATIS van alles en nog wat.

Cookies
door Cookies Apr 22, 2017 om 11:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je bent niet de enige die daar moe van wordt. Allemaal volwassen mensen die op tilt gaan bij het woordje 'gratis'. Kan er met mijn pet niet bij. Hoezo hebberig?

pi
door pieterwolters - Apr 22, 2017 om 18:32
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Usenet is toch die toko die over andermans rug geld probeert te verdienen? (formeel weliswaar niet maar we weten allemaal waarom mensen daar abonnementen nemen).

akkerdistel
door akkerdistel Apr 23, 2017 om 16:45
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Net als TS heb jij ook geen enkel idee wat Usenet is. Zonder Usenet hadden we nu geen internet gehad..

ja
door janf43 - Apr 22, 2017 om 18:37
733 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft niet volgens de regels opgezegd. Dus....

AWYeah28
door AWYeah28 - Apr 23, 2017 om 09:20
355 Antwoorden / Vragen

Beste,

Usenet is de verzamelnaam voor binaire nieuwsgroepen. Dat is data die door 'Jan en alleman' op internet wordt geplaatst en inderdaad bomvol kan zitten met virussen als u niet weet waar de betrouwbare data te vinden is. Dat is niet aan de provider om te ontdekken, maar aan de gebruiker. De provider biedt slechts toegang tot de nieuwsgroepen. Het is dus niet zo dat, zoals u aangeeft, er slechte kwaliteit wordt geleverd "vol met virussen".

U bent met het bedrijf Usenet.nl (zonder de '.nl' erbij is het niet duidelijk over welk bedrijf u spreekt, er is namelijk ook Usenet.pro, om er maar eentje te noemen) in zee gegaan met een gratis proefpakket. U hebt binnen de gestelde periode een Nederlandstalige opzegging verstuurd, maar Usenet.nl geeft aan dat dit in het Engels of Duits had moeten gebeuren. Op de website wordt weliswaar vermeld dat ondersteuning uitsluitend in die talen wordt geboden, maar wanneer er wordt gezocht naar de regels omtrent opzegging staat dit er niet specifiek bij vermeld. Bovendien had men bij Usenet.nl uw mail ook even door Google Translate kunnen halen om te begrijpen waar het over gaat.

De oplossing is in dit geval om een, bij voorkeur aangetekende, brief te versturen aan TeschInkasso, waarin u aangeeft het niet eens te zijn met de vordering en niet voornemens bent te gaan betalen. Doe er een kopie bij van uw opzegmail. Maak er verder geen woorden aan vuil en wacht af tot er een dagvaarding in de bus valt (ik vermoed dat dit niet gaat gebeuren maar dat u nog wel een tijd lang brieven van het incassobureau zult blijven krijgen, die kunt u dan negeren). Mocht u voor de rechter moeten komen, dan hebt u de opzegging als bewijs, samen met uw aangetekende brief. Maak desnoods ook een paar schermafdrukken van de website van Usenet.nl, met name van het gedeelte waar staat hoe er kan worden opgezegd.

Succes!

ek
door ekn1967 - Apr 23, 2017 om 13:53
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de diverse antwoorden. De laatste antwoordschrijver (AWYEAH28) benoemt heel duidelijk de mogelijkheid om TeschInkasso aan te schrijven. Ook dit incassobureau houdt de lippen stijf op elkaar. In het begin reageerden ze nog wel, nu helemaal niet meer.

Ik heb er overigens nog eens goed de Algemene Voorwaarden op nageslagen, en daar staat niets over opzegging in het Engels of Duits. Hieronder even een kopie van het betreffende artikel (https://nl.usenet.nl/algemene-handelsvoorwaarden/#art8).

Op een ander forum schreef iemand als antwoord dat als je de overeenkomst, ook al is het gratis in een proefperiode, in het Nederlands bent aangegaan, op een Nederlandstalige website, en een Nederlandstalige applicatie krijgt, en er ook nog eens in de AV niets staat over opzegging in verplicht andere talen, je ten allen tijde recht moet hebben om gewoon in de Nederlandse taal op te zeggen. Wie kan hier meer duidelijkheid over geven in de juridische zin?

Artikel 8 van hun website zegt het volgende:

[quote] Art. 8 contracttermijn, proefperiode, opzegging

8.1.1. Het contract wordt afgesloten voor de afgesproken looptijd.

8.1.2. Indien de klant bij de aanmelding heeft gekozen voor een gratis testperiode, dan omvat de contractduur zowel de testperiode met bijzonder beëindigingsreccht alsmede de looptijd van het gekozen productpakket. Gedurende de gratis testperiode wordt de klant een bijzonder beëindigingsrecht toegekend tot aan het einde van de laatste dag van de gratis testperiode.

8.1.3. De klant kan een gratis proefperiode slechts één keer te gebruiken, tenzij de provider kan de klant uitdrukkelijk een andere, extra gratis proefperiode.

8.1.4. In het geval de klant van het lopende productpakket naar een ander pakket wil overstappen voordat het einde van de contractduur is bereikt, dan is dat slechts mogelijk als hij het totale dataquotum opgenomen of verbruikt heeft. Heeft de klant een deel van het dataquotum wel opgenomen maar nog niet verbruikt en wisselt hij vervolgens naar een ander productpakket, dan vervalt het opgenomen dataquotum.

8.2.1. De contractduur wordt steeds automatisch verlengd, met de binnen de voorafgegane bestelling aangegeven duur, voor zover de gebruiker zijn contract voor verloop van de lopende duur niet beëindigt.

8.2.2. Maakt de klant gedurende een gratis testperiode geen gebruik van het bijzonder beëindigingsrecht, dan wordt de contractuele relatie voortgezet met de bepalingen en de looptijd van het gekozen standaardpakket. De automatische aansluitende contractverlenging van 8.2.1 geldt dan eveneens.

8.3.1 De Klant heeft het recht om het contract op ieder gewenst moment via het opzegformulier op te zeggen. De opzegging zal van kracht worden op het moment van ontvangst door de Aanbieder. Aanspraak op vergoeding van de betalingen die voor de gekozen en bevestigde termijn van het contract gemaakt zijn, is uitgesloten.

8.3.2 Bij paketten met een looptijd van een maand bedraagt de opzegtermijn 7 dagen voor het einde van de contractduur.

8.3.3 Bij paketten met een langere looptijd bedraagt de opzegtermijn een maand voor het einde van de contractduur.

8.3.4 Het bijzondere beëindigingsrecht voor de testperiode kan tot aan het verlopen van de periode worden gebruikt.

8.4 Naast de redenen die expliciet in deze Algemene Termijnen en Voorwaarden vermeld worden, behoudt de Aanbieder zich het recht voor om het contract op grond van een goede reden zonder voorgaande kennisgeving en zonder voorgaande mededeling op te zeggen krachtens de voorwaarden die in Art. 9 vermeld worden.

In geval van opzegging, ongeacht door welke partij, zullen vooruitbetalingen niet terugbetaald worden. [/quote]

tijger1
door tijger1 Apr 23, 2017 om 15:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u in het Nederlands kon bestellen, moet u ook in het Nederlands kunnen opzeggen. Dus die boel verder negeren. En niet meer op GRATIS ingaan.

AWYeah28
door AWYeah28 Apr 23, 2017 om 16:54
355 Antwoorden / Vragen

Voor usenetproviders is het zeer gebruikelijk dat er een gratis proefperiode wordt aangeboden, al is 14 dagen wel te mooi om waar te zijn. Meestal is het 24 uur. Het is wel zaak om op te letten dat er geen overeenkomst wordt aangegaan, zoals hier is gebeurd, maar dat met het aflopen van de proefperiode het abonnement stopt.

marita5
door marita5 - Apr 23, 2017 om 14:52
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo EKn ,

Ze zijn actief in San Marino , Duitsland , en Groot Brittannie , neem eens contact op met ECC , ik heb geen idee , maar niet geschoten is altijd mis , klik op de rode regel .

https://www.eccnederland.nl/nl

ed
door edmundo - Apr 29, 2017 om 11:09
2 Antwoorden / 2 Vragen

Beste ek,

Aangezien ik excact hetzelfde probleem heb met Usenet ben ik benieuwd hoe het is afgelopen in uw geval. Ook ik krijg ook aanmaningen van een Duits Incassobureau....te betalen uiterlijk op 15 mei a.s. Usenet reageert alleen op mijn mails door te zeggen dat hun regels duidelijk beschreven staan. Ze jagen alleen maar op geld en nogmaals geld. Het internet staat vol van andere gedupeerden met precies dezelfde klachten.  Ik heb de bevestiging van mijn opzegging bij die gasten en ben niet van plan te betalen voor iets dat ik niet gebruik. Ik heb alvast aangifte gedaan bij de politie.

Mvg, Ed

pe
door pebk - Apr 29, 2017 om 12:15
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dat u via deze provider slechts virussen downloadt is niet hun schuld. Een usenetprovider geeft alleen toegang tot nieuwsgroepen en bewaart bestanden (binaries) voor een langere gegarandeerde periode. De inhoud van die bestanden is niet hun pakkie an. Wanneer u zelf gericht de goede bestanden er tussenuit kiest, dan is er niets aan de hand.

PS: Ik probeer niet goed te praten hoe deze provider acteert. U heeft opgezegd via de applicatie en heeft daar bewijs van, neem ik aan. Ze kunnen u niets maken.

ek
door ekn1967 - Jun 1, 2017 om 12:43
6 Antwoorden / 2 Vragen

Uiteindelijk op 11 mei weer eens een een e-mail ontvangen van Tesch Inkasso. Heel merkwaardig, ineens in het Nederlands, met een aanbod dat UseNet bereid is een deel van de aanmaningskosten te schrappen. Heel merkwaardig dat zij schrijven dat zij niets van mij gehoord hebben, aangezien ik al die tijd contact met ze heb gezocht, en zij geen antwoord gaven.

CITAAT:
[quote="TeschInkasso"]Vordering van Usenet.nl S.r.l. , referentienummer NX17/03990, clantnummer ....................

Geachte ..................,
Aangezien wij dit op heden helaas nog geen reactie van u hebben mogen ontvangen met betrekking tot onze vorige brieven schrijven wij u vandaag. Echter, ditmaal heeft ons schrijven een positieve achtergrond.

Onze opdrachtgever is gerechtigd een betaling van u te eisen voor het bedrag van 151,44 euro. Dit bedrag bestaat naast de hoofdvordering echter grotendeels uit kosten die gemaakt zijn door rente en bewerkingskosten na betalingsverzuim. Om deze zaak tot een goed einde te brengen is onze opdrachtgever, na overleg met ons, bereid om u een deel van de extra kosten kwijt te schelden. Voorwaarden hiervoor zijn dat u een eenmalige bank transfer maakt van 121,00 € niet later dan 01.06.2017 (betalingsontvangst).

De betalingsmogelijkheden zijn:
Bank rekening:
Commerzbank AG
IBAN: DE82 3844 0016 0722 0809 06
BIC/SWIFT: COBADEFFXXX
Houd er rekening mee dat wij alleen SEPA betalingen accepteren.
PayPal rekening:
paypal@tesch-inkasso.de

Indien wij geen tijdige betaling ontvangen, moeten wij helaas aannemen dat u niet bereid bent om het openstaande bedrag te betalen en aan een buiten rechtelijke oplossing te werken. De vordering zal dan via juridische weg afgerond moeten worden.
Na afloop van de betalingstermijn is ons aanbod niet meer geldig en is de gehele vordering direct opeisbaar. Het is nu aan u om te bepalen op welke manier we deze zaak tot een einde brengen. We hopen echter dat u waardering heeft voor de bereidheid van onze opdrachtgever om een compromis met u te sluiten.

R. Weidmann
Tesch Inkasso Forderungsmanagement GmbH
Registered legal services provider for debt collection services pursuant to Section 10 of the Legal Services Act (Rechtsdienstleistungsgesetz)
Registry Court Cologne Reg. No. 39598, Managing Directors: R. Weidmann, VAT ID NO. DE 215665473
This e-mail and any attachments are strictly confidential.
If you are not the intended recipient of this e-mail please delete it immediately and give us notice.
This e-mail was checked for virus contamination before being sent; however it is advisable to check for any contamination occurring during transmission.
 [/quote]
EINDE CITAAT:

Een week later op 18 mei komt er een mail van hetzelfde Tesch Inkasso (en nu in het Engels aangevuld met een beetje Duits), waarin wederom op dezelfde wijze als tot maart dit jaar met korte bewoordingen wordt aangegeven dat zij in hun recht staan, en de volledige vordering inclusief alle kosten gehandhaafd blijft. Heel merkwaardig, gezien de eerdere email van Tesch Inkasso die beweren dat de kosten worden verlaagd.

CITAAT:
[quote="TeschInkasso"]Dear Mr..................,

The matter has been discussed with you now thoroughly in our former correspondence.
Your contract with Usenet is valid and legally binding.

We will not discuss this matter further and expect your payment until May 31st 2017 at
the very latest, to avoid further charges to be added.

Bei Rückfragen stehen wir Ihnen selbstverständlich gerne zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen
Liane Melton
Clerical Assistant
Tesch Inkasso Forderungsmanagement GmbH
Part of Lowell Group
Ahlefelder Str. 51, 51645 Gummersbach
Tel. + 49 2261 6066-316 | Fax. + 49 2261 6066-198
l.melton@tesch-inkasso.de| www.tesch-gruppe.de
Geschäftsführer: Robert Weidmann
AG Köln, HRB 39598 | USt.-Id.-Nr. DE 215665473[/quote]
EINDE CITAAT

Wat moet ik hier toch mee? Ik kan het negeren, maar deze gasten zijn blijkbaar nogal agressief in handelen, en deinzen er blijkbaar niet voor terug om de rechter in te schakelen. Ik ga nog even contact opnemen met door andere lezers genoemde organisaties om te zien wat deze zeggen. Wordt vervolgd.

ek
door ekn1967 - Jun 1, 2017 om 15:09
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb inmiddels contact gehad met het ECC (Europees Consumenten Centrum). Dit ook op advies van Consuwijzer.
ECC Nederland neemt de klacht in behandeling en laat de klacht afhandelen door ECC Duitsland.

Ze hebben op deze wijze meerdere klachten tegen Tesch Inkasso kunnen oplossen. Tegen UseNet zelf kunnen ze weinig doen, omdat UseNet niet in Europa zit, maar meestal houdt UseNet ook wijselijk de mond, als de mond van Tesch Inkasso is gesnoerd door de ECC.

Overigens heel merkwaardig wat betreft de vestiging van UseNet. Ze zitten in San Marino, maar geven op hun aanmaning ook een adres in Duitsland.

[quote="Usenet brief"]
Usenet.nl S.r.l., Via XXV Marzo 4, 47895 Domagnano, San Marino
c/o Ahlefelder Str. 51, D-51645 Gummersbach
[/quote]

marita5
door marita5 Jun 1, 2017 om 16:35
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Ekn1967 , bedankt voor het terugmelden , hopelijk word het opgelost . door contact op te nemen met ECC heeft u wel goed geschoten en niet mis
Had u dat maar in april gedaan , maar beter laat dan nooit , succes

bektas1990
door bektas1990 - Feb 4, 2018 om 02:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook het zelfte probleem
ik heb van Teschinkasso een brief gekregen dat ik in het duits of engels moet opzeggen
maar ik ben akkoort gegaan in het nederland en er staat in de voorwaarde niks bij dat je alleen in het engels en duits kan opzeggen aleen ondersteuning in het engels en duit

hoe is het bij jou afgelopen ?

marita5
door marita5 Feb 4, 2018 om 10:28
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo bektas1990 , dien een klacht in bij ECC , klik op de rode regel .https://www.eccnederland.nl/nl