ja
door janobc Jun 27, 2016 om 13:41
Geldzaken & recht

Drone boven mijn tuin

Ik heb een vrij grote tuin. Vorige week liep ik door mijn tuin en ineens vloog er op zo’n tien-vijftien meter hoogte langzaam een drone over. Mag dat zomaar? Mag zo’n ding mij dan fotograferen of filmen? En stel ik schiet die drone met een luchtbuks uit de lucht (boven mijn tuin), ben ik dan strafbaar?

42761 9 Rapporteer

ja
door jackyh - Jun 27, 2016 om 13:47
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ja dat mag zomaar alhoewel men bezig is met aanscherping van regels. U mag de drone niet uit de lucht schieten daar dat vernieling is van iemand anders zijn/haar eigendom.  U kunt wel bezwaar maken zoals men tegen google earth heeft gedaan.

Cookies
door Cookies - Jun 27, 2016 om 13:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De lucht boven jouw tuin, is van iedereen, niet van jou! Of staat de aankoop van die lucht soms ook in je koopovereenkomst?

Dus ja, je bent strafbaar als je op de drone schiet.

O, en wen er maar aan, drones zullen steeds vaker gebruikt gaan worden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/vraag-en-antwoord/regels-drone-particulier

ja
door janobc - Jun 27, 2016 om 14:19
20 Antwoorden / 5 Vragen

Carola schrijft dat de lucht boven mijn tuin van iedereen is. Dat is maar de vraag. Op www.advocaten.nl lees ik:

''In feite bent u eigenaar van de lucht boven en de grond onder uw perceel. Ook op deze plaatsen kunt u anderen de toegang ontzeggen. Wanneer de ander de lucht of de grond echter gebruikt zonder dat u een belang heeft om u tegen dit gebruik te verzetten, zult u dit in navolging van de wet moeten accepteren. Of u wel of geen belang heeft hangt sterk af van de situatie ter plaatse.

Logisch is dat u het gebruik van de lucht boven uw perceel door luchtverkeer niet kunt verbieden. Het wordt een ander verhaal wanneer uw buren een balkon aanbouwen boven uw perceel met uitzicht op uw woning. In dat geval heeft uw wel degelijk een belang om u te verzetten tegen het gebruik van de ruimte boven uw perceel.''

Je
door Jens Malieveld - Mar 2, 2017 om 13:18
2 Antwoorden / Vragen

Beste Jano,

Veel mensen ervaren drones als hinderlijk omdat de privacy in het geding is. Echter, raad ik je af om met een luchtbuks andermans spullen kapot te maken. De meeste drones hebben camera's en dergelijke situaties zullen niet goed aflopen. Lees anders eerst meer over de wetgeving omtrent drones.

Gr Jens

Wi
door Wil_H - Mar 2, 2017 om 13:45
270 Antwoorden / Vragen

Ja, dat mag. Die drone heeft niks te zoeken boven jouw grond. Het is zelfs zo dat drones wettelijk gezien niet eens boven aaneengesloten bebouwing mogen vliegen. Er wordt alleen op geen enkele manier gehandhaafd. En als de overheid niet handhaaft dan moet je het zelf doen.

jo
door jorisw Mar 2, 2017 om 15:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je roept nu op tot illegaal gedrag. En je weet dat dat ook strafbaar is?

Wi
door Wil_H Mar 2, 2017 om 15:47
270 Antwoorden / Vragen

Ok, geef me maar aan dan.

ha
door halex Mar 2, 2017 om 20:00
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom geeft u zo'n dom antwoord? Neemt u de vraag niet serieus of denkt u werkelijk dat je in dit land met een luchtbuks op andermans eigendommen mag schieten?

Wi
door Wil_H Mar 2, 2017 om 22:02
270 Antwoorden / Vragen

Als zo'n ding boven mijn tun hangt dan gaat ie uit de lucht. Ik hief niet te gedogen dat een of andere pervert mij begluurt. Mijn tuin is van mij en ik heb recht op mijn privacy.

fa
door familyman - Mar 2, 2017 om 14:59
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als je geluk en de dronevlieger pech heeft, valt het ding ooit in je tuin op de grond ........
Dan zal de 'eigenaar' zich toch tot je moeten wenden om zijn vliegding alstublieft terug kan krijgen.
Vangen met schepnet (bij regelmatig gebeuren) zou een optie zijn, dan verniel je niks en ligt de bal bij de eigenaar.
Mogelijk hebben die dingen een gelijke frequentie en zou er 'toevallig' een storing kunnen ontstaan boven uw tuin.

edrick3
door edrick3 Mar 2, 2017 om 15:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Vangen met schepnet?? TS schrijft:  vloog er op zo’n tien-vijftien meter hoogte.

fa
door familyman Mar 2, 2017 om 15:06
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoel daarmee als het ding "vangbaar" laag vliegt.

jo
door jorisw Mar 2, 2017 om 15:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als een drone in boven een tuin vangbaar laag vliegt is de eigenaar het ding uit het oog verloren...

fa
door familyman Mar 2, 2017 om 15:23
888 Antwoorden / 1 Vragen

Zou mooi zijn, Jorisw, dan krijgt t'ie hem niet meer terug, uit het oog verloren kan ook bij de buren zijn ........

hansje klein
door hansje klein - Mar 2, 2017 om 15:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Drone op!!

1 - Hij mag niet vliegen boven bewoond gebied en u begluren of filmen al helemaal niet (tweemaal foute boel)

2 - Het mag óók niet om zo'n ding boven uw of een ander gebied uit de lucht te schieten (éénmaal foute boel)

3 -De rechter moet eerst bepalen welke boel het foutst is ... dus afschieten en dan naar de rechter ermee.

Ik vraag me overigens af, of er al drones zijn, die een andere drone uit de lucht kunnen schieten ... ? Juist omdat er een geweldig handhavingsprobleem lijkt te bestaan, eerder een leuke en spannende vrijetijds-oplossing.  ;-)

anti-drone-voorstellen

fa
door familyman Mar 2, 2017 om 15:22
888 Antwoorden / 1 Vragen

Luchtgevechten met bewapende drone's, leuk!

fa
door familyman - Mar 2, 2017 om 17:13
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een drone boven het Koninklijk Paleis zweeft, is de bestuurder zuur. Reken daar maar op. Om maar te zwijgen als dit in de buurt van een vliegveld is ...........

hutch
door hutch - Mar 2, 2017 om 17:42
4515 Antwoorden / 29 Vragen

De wet is hier redelijk duidelijk in.

Die drone mag niet boven 'aaneengesloten bebouwing' vliegen. Dit lijkt mij bijv. een straat / wijk e.d (bebouwde kom).

Zie ook: * drone * (Kadaster).

Er  mogen door die drone geen opnamen van u gemaakt worden, zonder uw toestemming.

Maar...... u mag absoluut niet op die drone schieten. Dat is vernieling (en eigen rechtertje spelen).

Dus zoals reeds gesteld, dan bent u beiden fout. En beiden zult u dan ook een boete krijgen.

Wat u in voorkomend geval zou kunnen doen is die drone proberen te volgen en de eigenaar zien te bereiken en hem aanspreken daarover.
Ook eventueel in gesprek gaan met de wijkagent.