door wind_surfer Oct 23, 2016 om 08:10
Geldzaken & recht

Eenmalige schenking i.c.m. verhoging hypotheek

Ik wil onderstaande gedachtes graag is tegen jullie aanhouden, feedback is meer dan welkom.

Situatie
- Vader en moeder
Leeftijd: 64 en 67
Cash vermogen: 50.000
Waarde huis: 225.000
Hypotheek: 75.000
Pensioen en aow: 60.000 per jaar

- Kind 1
Schuld 250.000 met rente van 5,2%
(mogelijkheid om boetevrij 50k af te lossen)

- Kind 2
Schuld 250.000 met rente 4,8%
(mogelijkheid om boetevrij 50k af te lossen)

Wat willen we?
Geld verplaatsen van Pa en Ma naar de 2 kinderen met als doel de hypotheken van de kinderen te verlagen. Doel is om voor beide kinderen de hypotheek met 50.000 te verlagen (totaal dus 100.000).

Uitdaging
Er is onvoldoende cashgeld beschikbaar bij pa en ma.

Oplossing
1. Pa en ma schenken 100k gefinancierd door: cash 25k en verhogen hun hypotheek met 75k.
2. De nieuwe hypotheek zal liniair afgelost gaan worden, rente percentage is ongeveer 1,7%.
3. De hogere hypotheek schuld en daarmee de hogere maandlasten kunnen makkelijk door vader en moeder gedragen worden.
4. De schenking kan belastingvrij (valt binnen de voorwaarden).
5. De rente is voor de ouders niet aftrekbaar.

Als je naar de groep in zijn geheel kijkt (dus vader/kind 1 en kind 2) is het voordeliger dat vader zijn hypotheek verhoogt tegen 1,7% en dan de kinderen hun relatief dure leningen daarmee aflossen.

De vraag aan jullie: zie ik wat over het hoofd? Gaat het werken wat wij bedacht hebben?

2728 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2016 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Leuke sommen. Dus u wilt extra gaan lenen om uw kinderen geld te kunnen geven.

U gaat er dus blijkbaar van uit dat u € 75.000 tegen een rentepercentage van 1,7% kunt lenen? Hoe lang? Ook met de gegeven leeftijden? Wanneer is uw eigen hypotheek afbetaald? Is nu het risico van voortijdig overlijden afgedekt? Voor die nieuwe lening kunt u een overlijdensrisicoverzekering wel vergeten, maar als er iets fataals gebeurt kan de overblijvende dan daar financieel gezien wel blijven wonen?

En hoe hoog zijn de advieskosten en notariskosten?

U hebt het over pensioen en AOW  bij leeftijden van 64 en 67. Hoeveel daalt het inkomen als de 64 jarige ook AOW gerechtigd wordt? En heeft nu de 64 jarige  het hoge inkomen?

Mogen de kinderen wel boetevrij € 50.000 op hun hypotheek aflossen?

Er is nu wel een hoog inkomen, vind ik, maar er is toch "maar" € 50.000 spaargeld. Dus blijkbaar is het hele inkomen nodig voor de levensstandaard.

Zomaar wat gedachten.

Cookies
door Cookies Oct 23, 2016 om 12:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je maar niet je gedachten tegen mij aan gaat houden.;-)

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2016 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Zijn het rare gedachten dan? :-) )Misschien kan de Ts de "erfrechtplanners" inschakelen?  Is hij meteen een bergje geld kwijt.

Cookies
door Cookies - Oct 23, 2016 om 13:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen
tijger1
door tijger1 Oct 23, 2016 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zitten hele rare antwoorden tussen. Maar ja.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2016 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb ook uw verhaal op Tweakers gelezen en de verdere reacties daar. Daar maak ik uit op dat u een kind bent, wat wilt gaan ontvangen.

Ik ben een groot voorstander van schenken met de warme hand door ouders aan kinderen, maar niet op de manier die u voorstaat.

Als alles al zou lukken, moeten uw ouders zich in de schulden steken, om voor de kinderen een beetje voordeel bij de hypotheekrente te behalen.

Dat is dus geen schenken en mijns inziens onverstandig.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 23, 2016 om 17:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wellicht stel ik het wat simplel.  Maar als pa en ma €75.000 als hypotheek opnemen en dat niet voor de woning gebruiken krijgen ze daarmee geen probleem.
Want ik kan me voorstellen dat de bank geen 75 kan gaat lenen die in cash voor de Kids wordt omgezet.
Diewilik

aurora1
door aurora1 - Oct 23, 2016 om 22:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U gaat uit van de huige inkomsten van uw ouders en die kunnen er heel anders uitzien als de andere ouder met pensioen gaat en mogelijk ook nog een pensioengat moet opvullen, dat gaat meestal uit eigen vermogen. Evenals andere eventualiteiten die niet uit het maandinkomen bekostigd kunnen worden. Het vermogen vind ik vrij laag, en belachelijk om dat te willen hebben als kind om zelf voordelen te hebben. Evenals dat de ouders de hypotheeklast zouden "moeten" verhogen om de kinderen/u een plezier te doen.
En dat terwijl er al van de ouders geld geleend is om de huizen/het huis te kunnen kopen. U heeft dus eigenlijk nooit genoeg naar het lijkt.
Mij lijkt de uitdaging eerder dat u ervoor zorgt meer te gaan verdienen en de ouders niet verder aan hun hoofd zeurt om geld en rare constructies waar zij de lasten en mogelijke risico's van hebben, en de kinderen de lusten. Hoe verzint u het?
Wat u over het hoofd ziet? Dat u zelf verantwoordelijk bent voor uw eigen lasten en verplichtingen, dat geld van anderen niet van u is, en dat je je ouders niet aan het hoofd zeurt met zulke constructies die u wel maar hen geen voordelen bieden. Nog los van de vraag of het al zou kunnen.
Van je kinderen moet je het maar hebben.

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2016 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar leest u dat er al geld geleend is van de ouders?

aurora1
door aurora1 Oct 23, 2016 om 22:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft TS ergens bij Tweakers gemeld als ik het goed gelezen heb: Destijds heeft mn vader mij geld geleend voor aankoop huis. Bedrag betaal ik incl rente terug, maar de rente is fiscaal aftrekbaar. Hij stort de rente vervolgens weer terug als gift. Rente is gelijk met Hypotheekrente zodat het fiscaal aftrekbaar blijft. Het kan bij nadere beschouwing zijn dat dat van een reageerder komt. .

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2016 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die reactie is geplaatst  door Desmir. Niet door de Ts/windsurfer.