na
door narcisto Oct 18, 2016 om 16:52
Geldzaken & recht

Efpacht

Woon in Rotterdam-zevenkamp. Het huis is van 87. Erfpacht is afgekocht tot en met 2037 . Erfpacht of wat ze nu zeggen bij de gemeente,de grond moet dan betaald worden tot en met 2086. Is het wijs om nu de grond tot en mey 2086 af te kopen of wachten tot en met 2037 gezien de stand van de rente. Weet niet hoeveel de grond waard is in zevenkamp.

11804 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2016 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas is mijn glazen bol aan gruzelementen gevallen, dus ik kan niet meer in de toekomst kijken.

Dus over ruim 20 jaar moet er dan voor de volgende 50 betaald worden, tenminste als er dan weer afgekocht gaat worden. Woont u er nog over 20 jaar?

En als u de rente lekker laag vindt, waarom koopt u de grond dan niet.

tenormin
door tenormin - Oct 18, 2016 om 17:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen
me
door mein33 - Oct 18, 2016 om 18:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@narcito,

Erfpacht wordt (meestentijds) afgegeven voor een periode van 99 jaar.
Dit is gedaan om tussentijdse verkoop van het onroerendgoed mogelijk te houden en om prijsaanpassingen op het tarief van de erfpacht te kunnen doen.
Na deze periode van 99 jaar wordt het, zoals het momenteel is, weer voor 99 jaar afgegeven.
In 1987 is de erfpacht afgekocht tot 2037 en vindt er tussentijds geen aanpassing van het tarief plaats.
In 2037 wordt de erfpacht opnieuw vastgesteld en zal er een heel ander en zeer waarschijnlijk veel hoger bedrag worden vastgesteld door de Gemeente.
Ook dan is het weer mogelijk om voor een aantal jaren de erfpacht te af te kopen. Het is een visuele cirkel waar nooit een einde aan komt, behoudens als de grond aan de eigenaren van het onroerendgoed zou worden verkocht.
U wilt nu de erfpacht afkopen tot 2086, maar dan moet u bijna net zo oud worden als Methusalem om daar voordeel uit te halen.
Ik weet overigens niet of de Gemeente Rotterdam wel toestaat als de afkooptermijn tussentijds wordt opengebroken en opnieuw wordt vastgesteld, maar daar kan de Gemeente u verder over informeren.
In iedergeval zal het tarief bij het tussentijds openbreken van het contract, als dat al mogelijk is, opnieuw worden vastgesteld en dat zal ook niet in uw voordeel uitvallen.
Het is moeilijk u in deze te adviseren aangezien het nieuwe tarief vanaf 2037 niet bekend is en er daardoor ook geen rekensommetje te maken is.
De waarde van de grond is in dit geval van geen enkel belang aangezien u de grond huurt van de eigenaar, in dit geval de Gemeente.
Als de Gemeente de grond aan u wil verkopen dan kunt u hiervoor de koopprijs bij de Gemeente opvragen en die in overweging nemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2016 om 17:18
16827 Antwoorden / 202 Vragen

U stelt dat de erfpacht is afgekocht tor 2037! Afkoop is afkoop en daar nu tussentijds iets anders voor regelen is niet meer en minder dan een onrechtmatige (overheids) daad. Is dit een manier om voor de eerstvolgende 70 jaar 'te kasseren"?

me
door mein33 Oct 21, 2016 om 14:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"@gerritaltena,

De Gemeente Rotterdan gaat niets tussentijds veranderen.
De erfpachtcanon die is afgegeven in 1987 heeft een looptijd van 99 jaar.
De eerste 50 jaar daarvan zijn door de eerste eigenaar van de woning afgekocht (zo gezegd: reeds betaald) en gaan mee naar een nieuwe eigenaar bij verkoop.
In 2037 kan opnieuw voor een aantal jaren, tot max. 49jr, worden afgekocht en ook daarna begint het hele spel weer opnieuw.
Ts wil weten of het interessant is om het huidige contract open te breken en een nieuwe overeenkomst af te sluiten die loopt t/m 2086.
Als de Gemeente dit al toestaat dan is het een kwestie van rekenen, al is dat geen makkelijk rekensommetje aangezien niemand zover in de toekomst kan kijken.
De grond aankopen is meestentijds de beste oplossing, mede omdat dit een voordeel oplevert bij een eventuele verkoop van de woning.

na
door narcisto - Oct 21, 2016 om 16:50
4 Antwoorden / 5 Vragen

De grond kost nu volgens de gemeente €37.000,00 om het te kopen.

me
door mein33 Oct 21, 2016 om 16:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En om hoeveel m2 gaat het dan.

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2016 om 18:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wordt er dan ook nog een stuk afkoop verrekend?

me
door mein33 - Oct 21, 2016 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@nacisto,

Over hoeveel m2 grondoppervlak heeft u het.
Pas dan is de m2 prijs duidelijk en is een antwoord daarover mogelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2016 om 15:17
16827 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft het nu over een koopsom en niet over afkoop van erfpacht voor een bepaalde periode. Wat bedoelt u nu eigenlijk met uw vraag?

me
door mein33 Oct 22, 2016 om 15:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gerritaltena,

Er staat :  De grond kost nu volgens de Gemeente € 37.000,00 om het te kopen.

M.a.w.  om de grond in eigendom te krijgen moet er € 37.000,00 aan de Gemeente worden betaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2016 om 14:52
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Reactie blijft helaas uit

na
door narcisto - Nov 18, 2016 om 14:32
4 Antwoorden / 5 Vragen

bedankt voor de reactie