Si
door Simba1968 Feb 16, 2017 om 09:28
Geldzaken & recht

Eigenaar woning betreed woning wanneer bewoner huurhuis niet thuis is

Ik woon in een huurhuis. Particulier gehuurd. Nu gaat de eigenaar van de woning mijn woning binnen als ik er niet ben. Mag dit zomaar?

10131 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2017 om 09:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk niet. Hij mag dat alleen voor dringende zaken, onderhoud of zo, na tijdige aankondiging en met uw toestemming.

Houdt hij zich daar niet aan, verander dan de sloten.

audb
door audb Feb 17, 2017 om 16:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als het dringend is dan mag zelfs de deur worden open gebroken

Cookies
door Cookies - Feb 16, 2017 om 09:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, natuurlijk mag een verhuurder niet zonder toestemming en/of in aanwezigheid van huurder je woning binnen komen. Zet zo snel mogelijk een ander slot op je buitendeur.

Wat een idioot figuur die verhuurder. Waar haalt hij het lef vandaan, bezopen! Zo'n man zou dus ook binnen kunnen komen terwijl je onder de douche staat of ligt te slapen.

Waarschuwing: als je op zoek gaat naar een slotenmaker, trap dan niet in de eerste Google resultaten van die z.g. 24-uurs service slotenmakers. Die zijn ronduit onbetrouwbaar en rekenen achterlijke prijzen.

Zoek een website van een slotenmaker bij jou in de buurt. Er zijn ook schoenmakers die een slotenservice hebben. Als er nog geen penslot in zit, zou je die kunnen laten aanbrengen, sowieso goedkoper dan het originele slot vernieuwen. Of misschien heb je een handig iemand die dat voor je kan doen? Als je dan in de toekomst het penslot gebruikt, kan hij er nooit meer in.

koekeloer
door koekeloer Feb 17, 2017 om 12:59
562 Antwoorden / 18 Vragen

Hoe weet U dat alle 24-uurs slotenmakers onbetrouwbaar zijn ? Waar hheft U deze info vandaan gehaald?

marita5
door marita5 - Feb 16, 2017 om 09:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo AnitaOldekeizer ,

Ik woon in een huurhuis. Particulier gehuurd. Nu gaat de eigenaar van de woning mijn woning binnen als ik er niet ben. Mag dit zomaar?

Nee .

Lees ook hier , klik op de rode regel .

https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/verhuurder-mag-het-gehuurde-niet-zo-maar-betreden

uwjurist
door uwjurist - Feb 16, 2017 om 09:43
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat mag uiteraard niet zonder aankondiging en uw toestemming; dat ligt alleen anders bij calamiteiten. U hoeft niet de sloten te vervangen, enkel de cilinders. Bewaar de oude zodat u deze terug kunt plaatsen als u gaat verhuizen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ma
door manwijf Feb 18, 2017 om 17:56
574 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal goed Monique. Ik verhuur zelf een appartement en zo hoort het.

Cookies
door Cookies - Feb 16, 2017 om 09:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Klopt dat TS ook kan volstaan met het vervangen van het cilinder (heb ik zelf ook gedaan), maar dan moet TS wel precies de voor het slot geschikte cilinder kopen. Niet iedereen weet dat uit te pluizen. Het aanbrengen van een penslot is nauwelijks duurder en heb je meteen een extra beveiliging.

DOOR UWJURIST - 16 FEB. 2017 OM 09:43
797 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Nee, dat mag uiteraard niet zonder aankondiging en uw toestemming; dat ligt alleen anders bij calamiteiten. U hoeft niet de sloten te vervangen, enkel de cilinders. Bewaar de oude zodat u deze terug kunt plaatsen als u gaat verhuizen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edrick3
door edrick3 - Feb 16, 2017 om 09:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen
Cookies
door Cookies Feb 16, 2017 om 09:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lezen gaat niet zo goed meer, edrick?;-) Specsavers? Hans Anders? Je hebt je reactie ge-edit, zie ik.

edrick3
door edrick3 Feb 16, 2017 om 10:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Pearle! ;-)

Cookies
door Cookies Feb 16, 2017 om 10:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mag ook.;-)

marita5
door marita5 Feb 16, 2017 om 10:07
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , maakt niks uit , we zijn aan elkaar gekoppeld , beter 2x dan helemaal niet .

Cookies
door Cookies Feb 16, 2017 om 10:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het verschil tussen 0x en 2x = 1x.;-)

ik
door ikzelf1942 Feb 17, 2017 om 14:14
81 Antwoorden / 15 Vragen

@Carola83
het verschil tussen nul keer en twee keer is nog steeds TWEE KEER !!!

edrick3
door edrick3 Feb 17, 2017 om 14:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ikzelf1942: grinnik. ;-)

emcede
door emcede - Feb 16, 2017 om 10:37
959 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe weet je dat hij je huis binnengaat? Bijzonder...

muis1972
door muis1972 Feb 17, 2017 om 13:10
24 Antwoorden / 2 Vragen

Niet zo moeilijk. Dat kan op verschillende manieren: Dat kan gezien zijn door buren, maar ook d.m.v. een webcam of iets in die richting.

hutch
door hutch - Feb 16, 2017 om 12:06
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Juiste antwoorden genoeg. Een aanvulling:

wat die eigenaar doet/deed noemt men ook wel: huisvredebreuk / insluiping.

Zie artikel 138 Wetboek van Strafrecht. Het is zelfs een misdrijf met een maximum gevangenisstraf van 1 jaar (of een geldboete).

mo
door mof - Feb 17, 2017 om 13:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Het is een geldige reden de huur op te zeggen zonder opzegtermijn, zeker als u de eigenaar hebt gewaarschuwd.

uwjurist
door uwjurist Feb 19, 2017 om 09:39
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin.

lenyenfred
door lenyenfred - Feb 17, 2017 om 14:14
93 Antwoorden / 8 Vragen

Kort en goed      NEE !!!!!

shepu
door shepu Feb 17, 2017 om 14:27
33 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is het enig passende antwoord

marita5
door marita5 Feb 17, 2017 om 15:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@shepu , de antwoorden zijn allemaal goed , ik zie er geen èèn staan die zegt ja ;-))

1paul
door 1paul - Feb 17, 2017 om 14:35
3103 Antwoorden / 0 Vragen

NEE, dit is huisvredebreuk en hiervoor kunt u aangifte doen...

audb
door audb - Feb 17, 2017 om 16:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Je kan zelfs aangifte doen wegens huisvredebreuk maar je mag de sloten zelf vervangen als je maar na het opzeggen van je huurcontrackt de oude sloten terug zet.

Zelf zou ik een zeer luide alarm op de deur aanbrengen :)

uwjurist
door uwjurist Feb 19, 2017 om 09:40
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat heb je aan een alarm als je er niet bent?

audb
door audb Feb 20, 2017 om 15:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb hier een sirene liggen zou ik die eens naast u mogen laten afgaan dan weet u misschien wat ik daar mee bedoel.

Alles van boven de 115 decibel is zeer pijnelijk voor je oren en een goede alarm bliijft doorgaat tot dat deze door de eigenaar wordt afgezet.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 17, 2017 om 17:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Wilt U mijn hond lenen?
Ja, ik leen hem  graag uit zodat deze weer gratis vers vlees mag eten.

Hij is strafbaar, huisvredebreuk maar U niet.
U hoeft geen rekening te houden met dit soort niet toegestane eigenaren.

Ook de Politie moet voorzichtigheid betrachten omdat naast vuurwapen gevaarlijke er ook huisdieren kunnen rondlopen.
Ook als ze niet gevaarlijk zijn,  als je vogels wilt los laten vliegen en er ontsnapt er een is hij ook verantwoordelijk.

Nieuw slot en bordje "Wacht U voor de Hond" en als jij geen hond hebt word dat erg lang wachten voor hem!

jo
door jorisw Feb 17, 2017 om 18:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hij is strafbaar maar (aanzetten tot) eigen rechter spelen mag ook niet hoor.

hutch
door hutch Feb 17, 2017 om 19:39
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Eigen rechter spelen als iemand een hond thuis heeft, die, als de eigenaar er niet bij is, een insluiper naar de strot vliegt en hem half op (vr)eet??? Dat is een perfecte hond waar helemaal niets fout aan is. Noem mij een artikel in welke wet dan ook, waarin staat dat dit verboden is. En daar heb ik zelfs nog geen waarschuwingsbordje voor nodig.

re
door red1 - Feb 17, 2017 om 18:16
329 Antwoorden / 1 Vragen

NEEEEEEEEEE!!!!!

uwjurist
door uwjurist - Feb 19, 2017 om 09:38
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door carola.83 - 16 feb. 2017 om 09:52
Klopt dat TS ook kan volstaan met het vervangen van het cilinder (heb ik zelf ook gedaan), maar dan moet TS wel precies de voor het slot geschikte cilinder kopen. Niet iedereen weet dat uit te pluizen. Het aanbrengen van een penslot is nauwelijks duurder en heb je meteen een extra beveiliging.

Zo'n bijzetslot vereist erg veel werk om te plaatsen. Dat moet iemand ook maar kunnen en willen (of ervoor betalen om dat te laten doen). De meeste bijzetsloten worden overigens te hoog geplaatst (boven het normale slot) en hebben dan ook weinig veiligheidsfunctie. De kwetsbaarheid van een deur zit aan de onderste helft.

De meeste cilinders zijn hetzelfde en je kunt bij twijfel ook een paar verschillende kopen en de onjuiste terugbrengen (let erop dat het in winkel is waar je geld terugkrijgt en geen tegoedbon).

Groot voordeel is dat je ze in je volgende huis waarschijnlijk weer kunt gebruiken.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

fgrijder
door fgrijder - Feb 26, 2017 om 22:03
55 Antwoorden / 12 Vragen

Dit moest hij bij mij eens proberen, dan sla ik hem er met een lode pijp naar buiten, desnoods met een achterwaartse saloto het raam uit.

marita5
door marita5 Feb 26, 2017 om 22:10
11495 Antwoorden / 15 Vragen

wel ja , geweld is echt een oplossing .