Bi
door Binder Sep 25, 2016 om 14:36
Geldzaken & recht

Enof rekening opzeggen

Is het noodzakelijk, dat een enofrekening opgezegd dient te worden, als één van de partners in een verzorgingshuis is opgenomen?
Dat deze dan veranderd dient te worden in een aparte rekening voor beide partners?
Wat is daar het nut van?

Ter verduidelijking:
De man van mijn zus is als dementerende opgenomen.
Hun zoon heeft een volmacht voor zijn vader via de notaris.
Mijn zus woont nu apart in een aanleunwonindg en mijn zwager is opgenomen in een verzorgingshuis. (Ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd)
Ze hebben een eigen huis, dat te koop wordt aangeboden en waarvan hun zoon de belangen behartigd. (Na ruim een jaar.)
Nu de verkoop van het ouderlijke huis eraan komt, zegt de zoon, dat de enofrekening omgezet dient te worden.

2106 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2016 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hoeft helemaal niet. Mag natuurlijk wel. Maar is zeker niet noodzakelijk.

edrick3
door edrick3 - Sep 25, 2016 om 16:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is het noodzakelijk, dat een enofrekening opgezegd dient te worden, als één van de partners in een verzorgingshuis is opgenomen?

Nee

aurora1
door aurora1 - Sep 25, 2016 om 17:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou het in ieder geval laten zoals het is.

Bi
door Binder - Sep 25, 2016 om 17:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Blijft toch de vraag waarom de zoon dit wil.
Zelfs beweert, dat het juridisch noodzakelijk is en ook, dat als het huis verkocht wordt, de verkoop voor de helft op de rekening van moeder dient te komen en de andere helft op de rekening van de (demente) vader. (Waarvoor hij een volmacht heeft)
Waarom is hij daar zo op gebrand?

me
door mein33 - Sep 25, 2016 om 18:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@binder,

Zolang beide rekeninghouders in leven zijn hoeft de gezamelijk rekening niet te worden gewijzigd, ook niet als zij door omstandigheden gescheiden van elkaar moeten wonen.
De zoon kan als gemachtigde op dezelfde rekening betalingen etc. voor beide ouders verrichten, hij kan hiervoor zelfs een eigen bankpas krijgen.
Zou alleen de vader op de betreffende rekening blijven staan dan heeft de moeder geen (over)zicht meer op hetgeen er met de bankrekening gebeurt.
De zoon vragen om inzicht te geven over in de inkomsen en de uitgaven van de rekening van de vader zal voor de moeder niet altijd even makkelijk zijn.
De moeder zal dan voor eigengebruik een nieuwe bankrekening moeten openen, hetgeen het financiële overzicht er niet eenvoudiger op maakt, zeker niet als men wat ouder wordt.
De verkoop van de eigenwoning heeft hier verder helemaal niets mee van doen.

Eigenlijk mag ik het niet benoemen en hopelijk heb ik het mis, maar de kans bestaat dat de zoon de verleiding niet kan weerstaan.

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2016 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik uw toelichting zo lees, krijg ik heel bange vermoedens dat de zoon straks wel weg weet met de helft van de opbrengst van het huis. En niet de weg die gevolgd moet worden.

Blijkbaar is moeder ook niet (helemaal) in staat om de financiën te beheren dat zoon een volmacht heeft van zijn vader.

Een volmacht kan alleen gegeven worden door iemand die daar geestelijk toe in staat is. Als iemand bij voorbaat maatregelen wil treffen, zou het logisch zijn dat vader aan moeder een volmacht geeft en vice versa. En in die volmacht zou ook geregeld kunnen worden, dat pas als ook de ander niet meer kan, zoon een volmacht heeft.

Nu het huis verkocht gaat worden, komt er wellicht een flink bedrag vrij, maar dat is voor de ouders samen. Uiterst verdacht dat zoon dat gesplitst wil hebben en de helft op een rekening waarover hij dan alleen zeggenschap heeft.

Moeder krijgt de rekeningen toegestuurd ook voor haar man. Het is compleet onzinnig wat zoon voorstelt.

Ik mag toch aannemen dat moeder beslissingen neem wat er voor vader gekocht moet worden en ga maar door. Maar als mijn wantrouwen gerechtvaardigd is, is het beheer van de rekening van pa gauw klaar, want dan is die leeg.

Zijn er nog meer kinderen in dat gezin?

tenormin
door tenormin - Sep 25, 2016 om 22:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Een en/of rekening hoeft juist nu niet, opgezegd te worden. Zoals ik het lees: ik zie alleen maar zoon wil dit. Niet doen en lees ook de laatste bijdrage van @tijger1. En/of rekening pas opzeggen als 1 van de 2 is overleden: vroeg genoeg.!!
Wat @tijger overigens niet schrijft, mijn interpretatie.

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2016 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even een vraag. Is die volmacht dan van voor de dementie van vader? Want dat kan men via een notaris regelen. Maar zodra hij dement is, kan dat niet meer.

Om nu de verkoop van die woning te kunnen regelen zal toch, voor vader, toestemming van de rechtbank gevraagd moeten worden.

aurora1
door aurora1 - Sep 26, 2016 om 02:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar ik aan dacht over dat zoonlief beweert dat de en/ofrekening omgezet dient te worden is hier inmiddels verwoord en reden waarom ik vind dat het maar beter gelaten kan worden zoals het is.
Waarom is die zoon voor het behartigen van de belangen van de verkoop ingeschakeld en waarom na een jaar? Een makelaar regelt dergelijke zaken en in de regel met de verkopende (en kopende) partij, daar hoeft een zoon geen belangen voor te behartigen. Hooguit om hand-en-spandiensten te verrichten. Normaal gesproken help je dan met allerhande om het voor je ouders gemakkelijker te maken, maar niet als "belangenbehartiger".
Ik vind ook apart dat de zoon een volmacht heeft voor zijn vader en niet de echtgenote, wat gebruikelijker is.
Helaas kunnen sommige familieleden het erg overtuigend brengen om gevolmachtigde te willen worden dat je dan denkt daar goed aan te doen.
In dergelijke gevallen is het doorgaans een eigen belang van dat familielid dat wel graag (andermans) geld wil gebruiken voor eigen doeleinden.
Goed van u dat u vragen over de gang van zaken stelt voor uw zuster en kennelijk een vinger aan de pols houdt. Ik zou het ook niet echt vertrouwen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 26, 2016 om 17:49
16774 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. aan de zoon om uitleg vragen waarom hij die mening is toegedaan. Nog afgezien van het feit dat de zoon zonder de toestemming van zijn moeder helemaal niet gemachtigd is om een en/of rekening van beiden om te zetten. Leg dat duidelijk uit aan uw zus! Is het soms de bedoeling, als ook hiervoor al gesuggereerd dat de zoon het geld dan op de rekening van zijn vader zet? Vreemd op zich want als de vader zou overlijden voor de moeder gaat de nalatenschap als vruchtgebruik over op de moeder tenzij er een andersluidend en rechtsgeldig testament is.

Bi
door Binder - Sep 26, 2016 om 19:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bij deze wil ik een ieder hartelijk bedanken voor zijn of haar reactie op mijn 'probleem'.
Ik voel me er ten zeerste mee ondersteund en het bevestigt zeker mijn 'achterdochtige' gevoelens, die ik al lange tijd t.o.v. de zoon van mijn zus koester.

Ik zal trachten mijn zus op een zo goed mogelijke manier in deze moeilijke tijden (ze is ook al lang de 80 gepasseerd) met raad en daad bij te staan. Voor zo ver dat natuutlijk in mijn vermogen ligt en zij voor haar gevoel d'r eigen zoon moet gaan afvallen.

Het zal nog een hele klus worden, om te klaren. Of het ook lukken zal? De tijd zal het leren.
(Inmiddels heeft zoonlief het voor elkaar gekregen, dat hij samen met zijn moeder naar de bank is geweest en zij en haar man nu een aparte bankrekening hebben. Hoe gekker moet het niet gaan worden.)

Nogmaals iedereen DANK JE WEL voor het meeleven en meedenken.

Binder

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2016 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals gezegd, vind ik de gang van zaken en de handelingen van die zoon uiterst verdacht, maar helaas kunt u een eventuele plundering van de bankrekening niet voorkomen.

En als er geen andere kinderen zijn om in te schakelen, staat u helemaal machteloos. Sterkte gewenst met de ellende die u voor uw ogen ziet gebeuren.

aurora1
door aurora1 - Sep 27, 2016 om 02:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat heeft die zoon dan snel en leep voor elkaar gekregen (en voor zijn eigen doelen).
Misschien kunt u nog bij Veilig thuis informatie vinden, vragen stellen of advies inwinnen: http://www.vooreenveiligthuis.nl/vraag-en-antwoord
Er zijn ook overal adressen waar u heen kunt gaan (eventueel samen met uw zuster) om advies in te winnen.
Uw zus zal waarschijnlijk niet willen horen en weten dat wat haar zoon doet niet zo goed pluis is en zeker haar belang niet dient.
Misschien kunt u uw zus de reacties op dit forum laten lezen, als ze het al niet enorme bemoeizucht vindt en/of zijn er mensen in de familie/eigen kring die u met e.e.a. wat kunnen steunen, opdat uw zus ook door andere vertrouwden gewaarschuwd wordt en terzijde gestaan wordt.
Veel sterkte met deze akelige gang van zaken.

ph
door philip36 - Sep 27, 2016 om 08:24
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien wil de zoon voorkomen dat, door de eigen bijdrage die zijn ouders straks moeten betalen, alles naar het verzorgingshuis gaat.

marcel75
door marcel75 - Sep 28, 2016 om 16:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ook nog wel eens kan zijn is dat zoon denkt op deze wijze de eigen bijdrage te kunnen beperken. Dat gaat echter niet lukken omdat (1) vader en moeder in gemeenschap van goederen getrouwd zijn en (2) vader en moeder nog steeds fiscaal partner zijn. Het hebben van eigen rekeningen voegt dus civielrechtelijk fiscaal niets toe.