Er
door Erfgename Sep 27, 2016 om 20:30
Geldzaken & recht

Erf mijn ex mee

Mijn vader en moeder zijn gescheiden , 5 jaar later is moeder overleden. Er is geen testament of convenant opgesteld toen (1989). Ze hebben zelf een financiele regeling getroffen die op papier niet terug te vinden is. Mijn vader is in het huis blijven wonen.
21 jaar later ben ik een geregistreerd partnerschap aangegaan in gemeenschap van goederen en na 5 jaar gescheiden.
Nu gaat mijn vader zijn huis verkopen en kregen we de opmerking dat mijn ex zijn deel van het huis kan opeisen daar mijn broer en ik op papier automatisch eigenaar geworden zijn van de helft van mijn vaders woning.

1016 3 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 27, 2016 om 20:43
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Erfgename ,

Lees deze informatie eens door ,  klik op de rode regel .

http://www.teamnotarissen.nl/leven/actueel/historie/tijdens-echtscheiding-erft-uw-ex-mee/

tenormin
door tenormin Sep 27, 2016 om 20:51
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, zo te lezen ziet dit er, op papier zeker niet, niet best uit @erfgename.

marita5
door marita5 Sep 27, 2016 om 20:59
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Ja ,  ziet er niet goed uit , is erg als je ex nog mee erft , maar dit had voorkomen kunnen worden . Bij erfenissen zitten zoveel haken en ogen je moet het maar weten , een testament is altijd beter dan kun je zo iets uitsluiten .

marcel75
door marcel75 Sep 28, 2016 om 16:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je ex hoeft helemaal niet zijn deel op te eisen, hij is door de ontbinding van het gp al voor 1/4 mede-eigenaar van het huis geworden. Hij zal dus ook een handtekening moeten zetten voor zowel de verkoop als de levering van het huis. En dan krijgt hij ook, als mede-eigenaar, 1/4 van de netto-opbrengst overgemaakt.

Dat had alleen anders geweest wanneer moeder een goed testament had gehad en/of jullie een goed convenant hadden gehad en een akte van verdeling hadden laten opstellen. Het kan zijn (en dat sluit ik niet uit) dat zowel na het overlijden van moeder als na de ontbinding van het gp niets geregeld is uit kostenoverwegingen, maar dat is nu dus behoorlijke duurkoop geworden.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2016 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het goed begrijp hadden uw ouders samen een woning. Er was geen testament of convenant. Uw ouders zijn gescheiden , maar woonden nog wel samen in die woning. Toen overleed uw moeder.

Op dat moment, dus door het overlijden van uw moeder, waren uw broer en u samen al voor de helft eigenaar van die woning.

Toentertijd moet er toch aangifte van successie gedaan zijn en eventueel successierechten zijn betaald door/voor u en uw broer? Is er toen geen verklaring van erfrecht opgemaakt?

Maar goed, u en uw broer "bezaten" dus samen de helft.

In ca 2010 bent u getrouwd in gemeenschap van goederen en in 2015 weer gescheiden. Dat maakt dat uw ex aanspraak kan maken op de helft van uw deel van de nalatenschap van uw moeder.

Als het goed is, kan uw vader die woning niet verkopen zonder de handtekening van u en uw broer en van uw ex.

Als ik u was, zou ik masr contact opnemen met een notaris om een en ander te bespreken, want aan deze zaak zitten veel haken en ogen. Als voorbeeld. Heeft uw vader op de hypotheek afgelost? Hoe hoog was de hypotheek ten tijde van het overlijden van uw moeder? En ga maar door.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 28, 2016 om 19:27
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Heel eenvoudig: Ja.