cees60
door cees60 Jul 19, 2017 om 19:32
Geldzaken & recht

Erfenis niet aanvaarden of niet

Hoe zit het met het wel of niet aanvaarden van een erfenis?
Als je beneficiair aanvaardt wat zijn dan nog je plichten m.b.t. openstaande vorderingen en het schoon opleveren van een huur-appartement?
Als je weigert wat zijn dan nog eventuele zaken waar je rekening mee moet houden? Ben je dan verplicht om het gehuurde appartement toch te ontruimen
en eventueel op te draaien voor bijkomende kosten? Of ben je dan zowel juridisch als fiscaal helemaal niet meer aansprakelijk? Misschien weet iemand een website waar je deze informatie kunt vinden of heeft iemand er zelf ervaring mee? Alvast dank voor elke reaktie.

5196 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 19, 2017 om 19:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Niet aanvaarden of niet? Niet dan maar....

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2017 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet of u zomaar een vraag stelt, of daar nu mee zit, maar lees eens hier,

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/vraag-en-antwoord/erfenis-aanvaarden

boppe1943
door boppe1943 Jul 19, 2017 om 20:08
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Sorry tijger1, we zitten op één lijn, maar u bent een minuut sneller. (Ik heb er zelf altijd een hekel aan als forumleden datgene adviseren wat al tal van anderen voor hem/haar hebben gedaan).

tijger1
door tijger1 Jul 19, 2017 om 20:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boppe1943. Is toch geen punt. Er zit ook maar een minuut tussen, dus voordat je iets opgezocht hebt en dan neerzet, dan staat het er nog niet.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2017 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als een ouder is overleden, waardoor u erfgenaam bent, bent u door die erfenis te verwerpen nergens meer aansprakelijk voor en hoeft u ook helemaal niets te doen. Houd er wel rekening mee dat als u zelf volwassen kinderen hebt, zij in uw plaats treden. Die moeten/kunnen dan ook verwerpen. Hebt u onvolwassen kinderen en verwerpt uzelf, dan moet u tbv de kinderen voor hen de erfenis beneficiair aanvaarden. Dus dan kunt u net zo goed zelf beneficiair aanvaarden.

In die link kunt  u daar alles over lezen.

Het enige waar u altijd voor aangesproken kunt worden, zowel bij beneficair aanvaarden als bij verwerpen, zijn de kosten van de uitvaart van uw ouders als die niet uit de nalatenschap gedekt kunnen worden.

marita5
door marita5 - Jul 19, 2017 om 20:14
11512 Antwoorden / 15 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2017 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunt u ook nog wat vragen en antwoorden lezen.

https://www.notaris.nl/veelgestelde-vragen-over-het-verwerpen-of-aanvaarden-van-een-erfenis

overigens is er bij Google nog veel meer te lezen over dit onderwerp.

cees60
door cees60 - Jul 20, 2017 om 14:44
362 Antwoorden / 216 Vragen

Allen dank voor de informatie. Ik weet nu wat er zoal bij een overlijden komt kijken. Ik heb
inderdaad (mogelijk op vrij korte termijn) hiermee te maken en ben graag goed voorbereid.
Nogmaals dank.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2017 om 16:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan. Bedankt voor het terugmelden. Sterkte gewenst.

1paul
door 1paul - Jul 22, 2017 om 09:11
3146 Antwoorden / 0 Vragen

kost iets maar schakel een notaris in, dan bent u er vrij zeker van dat alles goed geregeld word...