Ra
door Radeloze moeder Jul 20, 2017 om 13:05
Geldzaken & recht

Ex man komt zonder toestemming mijn huis binnen.

Wie kan mij het juiste antwoord geven?
Op dit moment lig ik in echtscheiding met mijn man.
Stukken liggen bij de rechtbank alleen het moet nog behandeld worden.

Het huis waarin ik woon was al van mij voordat mijn (ex)man bij mij kwam wonen, immers hij kwam alleen maar met heel veel schulden binnen.
Helaas hebben wij nooit alles vastgelegd bij de notaris omdat hij dat telkens tegen hield, waardoor we nu op gemeenschap van goederen getrouwd zijn.
Wij liggen nu in scheiding en mijn (ex)man heeft een eigen huurwoning waar hij ook is ingeschreven, maar telkens als hij de kinderen terug komt brengen dringt hij mijn huis binnen zonder toestemming.
Kan ik wat doen hiertegen en wat?
Het is namelijk zo dat hij telkens in huis een hele discussie en ruzie aangaat waar de kinderen bij zijn, waardoor de kinderen maar ook ikzelf continue van slag raken.

Heeft mijn (ex)man recht op het binnendringen van het huis terwijl het huis niet van hem is?
En wat kan ik hier tegen doen en waar zou ik een melding kunnen maken over deze situatie?

In afwachting,

Een radeloze moeder en (ex)vrouw

27477 26 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2017 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Door uw huwelijk is de woning ook van hem geworden.

U kunt aan uw advocaat vragen of die bij de rechter per omgaande een voorlopige voorziening aanvraagt, inhoudende dat de woning (voorlopig) aan u wordt toegewezen.

Dan kunt u hem weigeren en eventueel de sloten vervangen.

jo
door jorisw - Jul 20, 2017 om 13:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals ik het lees is hij nog steeds jouw echtgenoot, dus het huis is ook nog steeds van hem.

Het enige wat je kunt doen is de scheiding zo snel mogelijk afronden en zorgen dat het huis weer volledig jouw eigendom wordt.

Cookies
door Cookies - Jul 20, 2017 om 13:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Klopt mijn vermoeden dat hij tegelijk met de kinderen het huis binnen stapt? Want dan heeft een ander slot geen enkel effect.

Ni
door Nientje1980 - Jul 20, 2017 om 13:53
46 Antwoorden / Vragen

Helaas is hij in dit geval mede eigenaar van het huis, en u mede schuldenaar van zijn schulden.
Raadpleeg snel uw advocaat in de hoop dat er spoed achter de scheiding gezet kan worden.
Wellicht dat hij u ook kan adviseren wat te doen aan het binnendringen van uw man.
Misschien kunt u uw kinderen buiten opwachten, of er voor zorgen dat er (tijdelijk) iemand bij u aanwezig is als uw (ex) man de kinderen komt thuisbrengen?
Veel sterkte en succes.

ge
door george321 - Jul 20, 2017 om 13:54
390 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer of hij voor rede vatbaar is om de kinderen tot bij de deur te brengen. Zeg ook op een normale toon dat u deze manier van "binnendringen" niet op prijs stelt.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 20, 2017 om 13:56
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Uw toekomstige ex (de scheiding is zo te lezen nog niet officieel) mag uw gezamenlijke huis betreden. Als ik echter lees dat hij de woning binnen dringt, dan duidt dat m.i. op geweld en dat mag uiteraard niet. Spreek met hem af de kinderen elders aan elkaar over te dragen en als dat niet lukt, zorg er dan voor dat er altijd getuigen aanwezig zijn als hij op de afgesproken tijd de kinderen terug brengt, weer de woning binnen dringt en ruzie maakt in bijzijn van de kinderen. Als u getuigenverklaringen heeft dan staat u sterk bij de rechter en/of politie. En het is zeker een goed idee van @tijger1 om uw advocaat/mediator om advies te vragen.

re
door rené van der straeten - Jul 20, 2017 om 13:58
1 Antwoorden / Vragen

Oplossing is simpel, gewoon een erkende slotenmaker bellen en de sloten laten vervangen.
Ze hebben allemaal 24/7 service. Is zo gepiept.

tenormin
door tenormin Jul 20, 2017 om 14:02
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Dan zal vragenstelster eerst antwoord moeten geven op de terechte vraag van @carola.83.

Ra
door Radeloze moeder Jul 20, 2017 om 14:19
Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer mijn (ex)man de kinderen komt thuis brengen, dan doe ik de deur open voor de kinderen. Op dat moment stampt mijn (ex)man zo naar binnen toe. Wanneer ik hem meerdere malen verzoek het huis te verlaten omdat zijn handelingen niet in het belang van de kinderen is op dat moment. Daar geeft hij dan geen gehoor aan en het enige wat hij dan zegt is dat het huis ook van hem is en lacht mij recht in mijn gezicht uit. Vervolgens loopt die het hele huis door inclusief boven en de zolder kijkt even in alle ruimtes. Wanneer hij de kans krijgt vernederd hij mij ook nog met woorden en wanneer de kinderen erbij zijn dan doet die heel zielig zodat de kinderen medeleiden met hun vader krijgen... Immers alles ligt aan mama, mijn (ex)man is ook zo narcistisch als maar kan... Tevens op alle buitendeuren heb ik al een ander slot gezet, hier is hij ook verbolgen over en eist telkens weer dat ik de sloten verander omdat er anders sancties komen die hij wel even zou uitvoeren...

aurora1
door aurora1 Jul 20, 2017 om 19:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hij mag dat doen. Zoals u heeft kunnen lezen is het huis ook van hem. U heeft dat destijds zelf niet goed geregeld.
U laat zich ook opjutten en dat wil hij graag. U gaat kennelijk ook met hem in discussie en dat kunt u maar beter nalaten. Probeer het te negeren.  Dus bewaar kalmte en lees ook de reactie van @tijger1. Met die tip zou ik ook maar haast maken.
Niet verstandig om die sloten te veranderen. Zou ik maar terug zetten voordat de boel vernield wordt.
(Met honing vang je meer vliegen dan met azijn).

deexpert
door deexpert Jul 25, 2017 om 17:14
104 Antwoorden / 2 Vragen

AURORA!

ONZIN

ma
door marc01 - Jul 20, 2017 om 14:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij dat hij niet zomaar uw huis mag betreden als hij geen cent daaraan mee betaald. Ook zal hij waarschijnlijk geen gas, water of stroomrekening betalen. Gewoon de deur niet meer open doen en de politie bellen. Als dat escaleert komt dat ook in de systemen te staan. Zeker wat betreft de ruzies in het bijzijn van kinderen ( weet de leeftijd niet) is geen gezonde situatie. Zou het mooi zijn als je daar bewijzen van had. Misschien is 1 of 2 actioncamers of nog beter een dashcam (eventueel ff lenen) in een paar hoeken van je huis plaatsen. Die laatste maakt ook een datum en tijdstempel op de opnamen. Juridisch moet je hem 3x vorderen het huis te verlaten en zal hij zich dan pas aan huisvredebreuk schuldig maken. Maar zorg zoveel mogelijk bewijzen, maak desnoods geluidsopnamen, en archiveer dat goed. Dus gewoon de politie bellen. Die kunnen het beste inschatten met wie ze van doen hebben en je wellicht ook adviseren. Houdt het contact als je de politie belt kort. Zeg wie je bent, waar je bent en kort wat er aan de hand is, en dat jij wilt dat hij weg gaat. Ik wil niet paniek zaaien. Ik weet niet wat voor iemand het is. Maar zorg dat scharen, messen, schroevendraaiers niet voor het grijpen liggen. Een emmer water kan ook veel doen om jezelf of je kinderen snel in veiligheid te kunnen brengen en tijd te kopen. Of een stoel in zijn looppad gooien als hij gekke dingen gaat doen. Dus zorg voor een vluchtplan, en bespreek dit goed door met je kinderen als dat kan. Laat ook eventueel de buren weten wat er aan de hand is als je daar goed contact mee hebt. Tot slot zou je nu al meteen hulp moeten zoeken met instanties. De gemeente kan je doorverwijzen. Eventueel een gesprek met de wijkagent zou ook goed zijn, dan weet hij ook al van de situatie af. Denk niet het gaat vanzelf over. Of komt morgen wel. Het gaat niet vanzelf over, en morgen kan het al te laat zijn.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 21, 2017 om 00:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ondanks dat hij geen cent heeft meebetaalt is hij door het gesloten huwelijk 50% eigenaar geworden en heeft hij tot de daadwerkelijke scheiding recht om de woning te betreden hij pleegt dus geen huisvredebreuk.
Wat een domme tips geeft u zoals een stoel gooien. Dat zal de situatie zeker niet ten goede komen.
En de.politie.......die.doen hier echt niets mee.

deexpert
door deexpert Jul 25, 2017 om 17:15
104 Antwoorden / 2 Vragen

ONZIN

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2017 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dan wel radeloos zijn, maar uw man staat, helaas voor u, in zijn recht. Het is dus ook zeker zijn huis. Net zo goed alsdat zijn schulden de uwe geworden zijn.

En dat is allemaal gekomen door uw huwelijk in gemeenschap van goederen.

Of hij nu ja dan nee meebetaalt aan wat dan ook is niet relevant. Ook is het veranderen van de sloten niet echt nuttig, want hij heeft het recht die te verbreken als hij er niet in kan.

De enige oplossing is per omgaande door uw advocaat bij de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening tav de woning.

Pas dan kunt u hem weigeren en als hij de woning dan toch betreedt, de politie bellen wegens huisvredebreuk.

Ik begrijp niet dat u dat, als dat al even speelt, al niet allang met uw advocaat besproken hebt.

Cookies
door Cookies Jul 20, 2017 om 14:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik lees nergens dat er nog geen voorlopige voorziening is vwb woning. Maar ook dat lost het probleem niet op als je te maken hebt met dergelijke exen. Je gaat als moeder geen politie er bij halen.

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2017 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83.
Lijkt me onwaarschijnlijk gezien de inhoud van het topic. De Ts heeft het alleen maar over dat zij veronderstelt dat het haar huis is. En ze vraagt ook of hij het recht heeft om binnen te dringen enzovoort.

En als zij de politie niet wil bellen als er een voorlopige voorziening is, blijft  slechts het "blijf van mij lijf huis" over. Of ze wordt een stukje in de krant.

il
door iljaha Jul 21, 2017 om 12:11
179 Antwoorden / 3 Vragen

Zo niet waar! Als u het antwoord niet weet, geef dan geen antwoord.

tijger1
door tijger1 Jul 21, 2017 om 12:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@iljaha. "Zo niet waar" . Kunt u dat misschien vertalen in begrijpelijk Nederlands?

boppe1943
door boppe1943 - Jul 20, 2017 om 15:47
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Zoals al eerder geadviseerd: vraag advies aan uw advocaat/mediator, ook over het vervangen van de sloten, zoals ook geadviseerd is. De woning is van u beiden en uw bijna-ex heeft daarom nog steeds recht op toegang. Als u praat over binnen dringen dan zal hij er niet voor terug deinzen om een raam in te tikken om binnen te komen. Later heeft u het over binnen stampen. Volgens mij  zit daar wel een nuance verschil in.

Ra
door Radeloze moeder Jul 21, 2017 om 13:38
Antwoorden / 1 Vragen

@BOPPE1943 Wat mijn (ex)man doet is de kinderen voor laten gaan en letterlijk en figuurlijk doorstappen zonder te vragen of aan te geven wat zijn intenties zijn. vervolgens loopt hij van boven naar beneden door het huis, vervolgens nog even neuzen in de tuin met een grote glimlach op zijn gezicht van mij kan je niks maken. Wanneer de kinderen erbij zijn een beetje zielige vader uit lopen hangen en zoals een goed narcist betreft, alleen maar de schuld bij een ander neerleggen... Ook met zijn uiterlijk voorkomen probeert die altijd de boel te escaleren en op het moment dat de kinderen er weer bijstaan, zielig doen en zeggen hoe gemeen mama is...

boppe1943
door boppe1943 Jul 21, 2017 om 14:24
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@Radelozemoeder, uw kinderen hebben te lijden van de a.s. echtscheiding en de ruzies tussen hun ouders en dat kan grote gevolgen hebben. Probeer die zoveel mogelijk te voorkomen door de kinderen niet thuis, maar elders, in het openbaar, aan elkaar over te dragen, waarna vervolgens ieder naar de eigen woning gaat. Lees dit artikel: http://www.echtscheiding-wijzer.nl/scheiding-voor-kinderen.html en stuur het door aan de vader van uw kinderen. En spreek met elkaar af, terwille van de kinderen, om elkaar uitsluitend nog privé te spreken, zonder hun aanwezigheid. En google eens verder met de woorden "echtscheiding" en "kinderen" voor verdere tips.

aurora1
door aurora1 Jul 22, 2017 om 15:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hij loopt gewoon met de kinderen mee naar binnen en laat de kinderen voorgaan zoals veelal gebruikelijk, datis niet naar binnen stampen.. Uw nog niet ex doet niet meer dan wat hij als eigenaar in zijn eigen huis mag doen.
Ruziemaken kan hij niet alleen, daar zult u vast uw steentje aan bijdragen en in het bijzijn van de kinderen.
Ik hoop niet dat u zichzelf "radeloos" dan wel "radeloze moeder" noemt t.a.v. uw kinderen. uw nog niet ex was destijds ook al bijna 2 meter, maar u
trouwde met hem, kreeg samen kinderen

U koos ervoor om in gemeenschap van goederen te trouwen, er is toen toch niet gedreigd met een pistool o.i.d.?

fr
door fredhil - Jul 20, 2017 om 16:26
1 Antwoorden / Vragen

Ik zit in dezelfde situatie, maar dan met een ex-vrouw.

Vanaf het moment dat de scheiding is aangevraagd en de ex-partner op een ander adres is geregistreerd, heeft deze geen recht meer om de woning te betreden. Hij is alleen mede-eigenaar van de woning, maar dat geeft hem geen recht. Sloten vervangen!
Verder kunnen zaken als mede eigendom en evt verkoop in het convenant worden geregeld.

Sterkte, Fred

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2017 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fredhil

Echtelieden zijn niet verplicht op één adres samen te wonen, maar zij hebben wel het recht de echtelijke woning te betreden.

Misschien ook nog even de vraag lezen. As ex komt de kinderen terugbrengen, en meteen even intimideren en inspecteren, dus de Ts moet de deur wel opendoen.

En as ex is al mede eigenaar door het huwelijk.

Ra
door Radeloze moeder Jul 20, 2017 om 17:24
Antwoorden / 1 Vragen

@fredhil en @Tijger1 mijn eigen advocaat heeft aangeraden om de sloten te vervangen en zijn spullen die hij hier nog even heeft staan buiten de deur te zetten, vandaar dat ik wel de sloten heb gedaan, alleen nog niet de spullen.
Mijn (ex)man denkt mij constant te intimideren en zorgt er ook voor dat mijn oudste dochter (7) moet jokken, allemaal onder het mom van een geheimpje tussen papa en dochter. Het is triest want je ziet dat de oudste er echt moeilijk mee heeft... Zij weet heus wel wat goed en fout is en dat je niet mag jokken, maar het is ook de kinderloyaliteit naar de vader toe en kiest ze er toch voor om te jokken. Ik ben echt radeloos met deze man!

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2017 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar is er nu een voorlopige voorziening voor die woning, ja of nee?

Zo ja? Bel de politie als hij weer binnendringt. Niks zielig voor de kinderen, u laat het zo voort etteren..

Mijns inziens uitermate slecht advies van uw advocaat om zijn spullen buiten te zetten.

Afgezien daarvan moet u zich bij wijze van spreken niets van de kinderen aantrekken.  Dat jokken komt wel goed. Maar proberen uw zaakjes zo snel mogelijk te regelen.

reflecs
door reflecs - Jul 20, 2017 om 18:29
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kom dit tegen:

Als 1 van beide partijen (terwijl ze formeel nog getrouwd zijn en het huis dus van beiden is ) het huis uit gegaan is en zelf een eigen huishouding elders heeft ingericht dan word diegene geacht elders zijn woongenot opgebouwd te hebben.
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=23781

Maar eens gaan praten met de politie dan?

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2017 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat is dus een uitspraak van een gast op dat forum.  En als je lager de wettekst leest wordt er ook gesproken over "rechthebbende".

Dus echt duidelijk ligt het volgens mij niet. Maar afgezien daarvan wil de Ts geen drastische maatregelen nemen.

reflecs
door reflecs Jul 20, 2017 om 19:36
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet het ook niet :) Het kan toch geen kwaad te informeren? Als het klopt heeft ze ook een argument waarmee ze hem om de oren kan slaan. Of niet.
Het beste advies is al als eerste gegeven ;) Misschien moet het nog even indalen.

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2017 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@reflecs. Zeker kan dat geen kwaad. Het was ook niet bedoeld als kritiek :-))

aurora1
door aurora1 Jul 21, 2017 om 00:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar we lezen het verhaal ook maar van één kant....

tijger1
door tijger1 Jul 21, 2017 om 08:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat is met elk topic het geval.

deexpert
door deexpert - Jul 21, 2017 om 11:38
104 Antwoorden / 2 Vragen

Beste radeloze moeder,

Bijna alle antwoorden zijn onzin!! Helaas zoals vaak op dit forum.

Het antwoord van Fred is wel juist.
Ik zit in dezelfde situatie, maar dan met een ex-vrouw.
Vanaf het moment dat de scheiding is aangevraagd en de ex-partner op een ander adres is geregistreerd, heeft deze geen recht meer om de woning te betreden. Hij is alleen mede-eigenaar van de woning, maar dat geeft hem geen recht. Sloten vervangen!
Verder kunnen zaken als mede eigendom en evt verkoop in het convenant worden geregeld.
Sterkte, Fred

Uw bijna ex-man is dan wel nog medeeigenaar van het huis (het is nog steeds de gezamelijke woning, tenzij u al bij de notaris bent geweest om te zorgen dat u weer alleen eigenaar bent. Dit moet u beslist doen).

Maar, u heeft op dit moment het woonrecht, en dat betekend dat u uw ex geen toegang meer hoeft te verlenen.

Succes

Ra
door Radeloze moeder Jul 21, 2017 om 13:20
Antwoorden / 1 Vragen

@DEEXPERT dank voor uw bemoedigende woorden. Helaas ben ik zo stom geweest om het niet door te zetten, alles goed notarieel vast te leggen. Ik snap het verschil, zoals ik reeds eerder had gemeld heb ik de sloten ook vervangen op advies van mijn advocaat. Het blijft voor mij gewoon moeilijk als moeder zijnde om strijd te leveren waar de kinderen bij zijn en dat is ook waar hij misbruik van maakt. Woning en alles stond en staat gewoon om op mijn naam net als de hypotheek, ook heeft hij in ons zeven jaar huwelijk niks bijgedragen, ja af en toe als het hem uitkwam en wat geld overhield, net zo min als dat hij na het uit elkaar gaan ook niks bijgedragen heeft in de verzorging en opvoeding van de kinderen.
Nogmaals het blijft voor mij lastig, zeker omdat het een narcist is en hij dus in zijn beleving niks fout doet, maar het ligt altijd aan een ander. Ook weet hij dat ik nog steeds onder de indruk ben door zijn uiterlijk voorkomen (hij is 2 meter) en zeker niet smal, waardoor ik ook niet hard durf op te treden....
Maar goed dat zijn problemen waar ik persoonlijk tegenaan loop en ook voor de rest niks mee kan, juridisch gezien.

Ik hoop voor jou dat het allemaal nu beter gaat en beter is geregeld..
Nogmaals dank voor je uitleg en bemoedigende woorden..

M.v.g.

Radeloze Moeder..

Da
door Dartbak - Jul 21, 2017 om 11:40
1 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp dat er schulden zijn. Je advocaat werkt niet voor niets. Er is een mogelijkheid om gratis juridisch advies in te winnen. Ik geloof dat ze wel een eigen bijdrage van € 4,-- vragen.

https://www.juridischloket.nl/

Veel succes en sterkte

As
door Astrid.S - Jul 21, 2017 om 11:53
1 Antwoorden / Vragen

Het gaat niet om 'het recht hebben'. maar om het gevoel dat het geeft. Het gaat uiteindelijk om de kinderen.

Ik had ook zo'n ex. Hij was zich van geen kwaad bewust en zeer verbaasd toen ik (via via, we waren geen vrienden meer op dat moment) liet weten dat het voor mij niet goed voelde dat hij het huis binnenkwam.

In ieder geval zorgde ik dat ik uit zicht was als hij kwam. Ik was dan boven aan het werk of zo,  de kinderen hadden niet eens door dat ik dat deed en waarom.

Mijn voorstel:

Zeg (of mail) dat je het vervelend vindt dat je kinderen de ruzie hierover zien en de spanning voelen en dat je daarom de kinderen naar de voordeur brengt en hij ze daar ook weer op kan halen. Je loopt immers ook zijn huurwoning niet binnen.

Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar op een gegeven moment belde hij als hij er was en dan liepen de kinderen zelf naar de auto toe.

Op die manier hebben de kinderen niet eens in de gaten wat er speelt en daar is iedereen bij gebaat.

il
door iljaha - Jul 21, 2017 om 12:09
179 Antwoorden / 3 Vragen

Nee hoor, hij woont er niet meer. U bent gebruiker van dit verblijfsobject. (een medewerker van een woningbouwvereniging mag ook niet ongevraagd een bewoonde woning binnentreden.

tijger1
door tijger1 Jul 21, 2017 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zit wel een beetje verschil tussen een medewerker van een woningbouwvereniging en je echtgenoot, die de echtelijke woning betreedt.:-((

deexpert
door deexpert Jul 25, 2017 om 17:19
104 Antwoorden / 2 Vragen

TIJGER1

De vergelijking is wel duidelijk, alleen jij snapt het gewoon niet

As
door Asser - Jul 21, 2017 om 12:35
1 Antwoorden / Vragen

Er zijn m.i. twee opties:
1.

Per 1 januari 2012 is de nieuwe Wet gemeenschap van goederen in werking getreden. Deze wetswijziging heeft tot gevolg dat de gemeenschap van goederen voortaan geldt als ontbonden op het moment dat het verzoek tot echtscheiding is ingediend ter griffie van de rechtbank. Met de vervroeging van het tijdstip van ontbinding worden echtgenoten beschermd tegen benadelende handelingen tijdens de echtscheidingsprocedure. Aan derden die van de indiening van het verzoek geen weet hebben, kan de ontbinding van de gemeenschap echter pas dan worden tegengeworpen als het verzoek is ingeschreven in het huwelijksgoederenregister.

tenormin
door tenormin Jul 22, 2017 om 17:13
16828 Antwoorden / 108 Vragen

De nieuwe wet is niet van toepassing op @radeloze moeder.

deexpert
door deexpert Jul 25, 2017 om 17:20
104 Antwoorden / 2 Vragen

Wat zijn hier toch altijd een aantal betweters

di
door dirk69 - Jul 21, 2017 om 13:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

U zou toch moeten weten via uw advocaat dat zonder huwlijkse voorwaarden het huis en de schulden gezamelijk zijn,ik denk dat uw echtgenoot hievan goed op de hoogte is,dus als de schulden van u samen groter zijn dan de waarde die in het huis zit en je zou samen het huis moeten verkopen dan heeft u niets meer geen dak boven het hoofd en een rest schuld. Niet goed gedaan dus, maar dat kunt u nu niet meer veranderen.

mo
door mof - Jul 21, 2017 om 17:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gemeenschap van goederen betekent dat het huis voorde helft van hem is. Tenzij u een verwijt voor de scheiding bij hem kunt vaststellen zult u de rechter moeten inschakelen . Risico dat de halve woning aan hem behoort is reeel

tijger1
door tijger1 Jul 23, 2017 om 00:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is geen "risico dat de halve woning aan hem toebehoort", de Ts en de as ex zijn samen voor 100% eigenaar van de woning.

deexpert
door deexpert Jul 25, 2017 om 17:21
104 Antwoorden / 2 Vragen

KLopt, maar niet de toegang.

1paul
door 1paul - Jul 22, 2017 om 09:09
3141 Antwoorden / 0 Vragen

om antwoord op uw vraag te geven, NEE, dat mag hij niet, u verzoekt hem drie maal om de woning te verlaten doet hij dit niet belt u de politie en meld een gevalletje huisvredebreuk met geweld...

iedere keer dat dit voorvalt doet u dit weer, zo bouwt u een dossier op en kunt u op den duur de rechter om een kontaktverbod verzoeken...

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2017 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@radeloze moeder.

U begrijpt het blijkbaar nog steeds niet. Dat de woning en de hypotheek op uw naam staan is helemaal niet van belang, door uw huwelijk is alles van u briden samen. Ook dat hij tijdens het huwelijk niets heeft bijgedragen aan de huishouding is niet relevant.

De enige die iets aan deze situatie kan doen, bent u zelf. Door maatregelen te vragen bij de rechter. Niemand anders kan dat voor u.

deexpert
door deexpert Jul 25, 2017 om 17:22
104 Antwoorden / 2 Vragen

TIJGER1

Ik denk dat jij slecht op de hoogte bent, hier heb je geen rechter voor nodig. Door te vertrekken en ergens anders te gaan wonen heeft hij het recht op toegnag verspeelt, en zo is dat!!

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2017 om 17:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@deexpert.

Misschien kunt u dat even aan de rechter melden, dan kan hij al die zittingen voor de voorlopige voorziening inzake de woning afzeggen en meteen met vakantie.

la
door latb - Jul 22, 2017 om 10:23
27 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil even weten of U bij de notaris bent geweest om het eigen woonhuis ook op U man heeft laten zetten!
Zo niet dan is U huis alleen van U ook al bent U wel getrouwd met hem in gemeenschap van goederen.
Dus kijk even op de akte van U huis wie er getekend heeft,U of beide.
Laat het even weten.

latb

tijger1
door tijger1 Jul 22, 2017 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Complete onzin.

deexpert
door deexpert Jul 25, 2017 om 17:23
104 Antwoorden / 2 Vragen

ONZIN

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 19, 2017 om 17:31
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, het mag niet en informeer uw advocaat!

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2017 om 20:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

???????

kc
door kcdb - Sep 19, 2017 om 21:11
113 Antwoorden / 2 Vragen

@radeloze moeder. Het antwoord op uw vraag van @deexpert bevat de meeste waarheid. In het kort komt het op het volgende neer. In Nederland is er verschil gemaakt tussen eigenaarschap, zo u wilt mede-eigenaarschap door de gemeenschap van goederen, en woonrecht. Zolang de scheiding niet is uitgesproken bent u, door het huwelijk in gemeenschap van goederen, elk voor 50% eigenaar. Niet minder maar zeker niet meer.

(Mede)-eigenaarschap verschaft, in uw kwestie, uw toekomstig ex-partner niet automatisch het woonrecht. Vergelijk het maar met een woningbouwvereniging van vele woningen, die weliswaar eigenaar is van die woningen, maar niet in die woningen mag wonen. Daarom mag bijvoorbeeld een medewerker van een woningbouwvereniging, ondanks dat hij optreed voor de eigenaar, niet zonder toestemming van de bewoner, zo'n woning betreden.

U bent inmiddels gescheiden van tafel en bed en kennelijk is, mogelijk stilzwijgend, overeengekomen dat u in uw koopwoning mag blijven wonen. Dat verschaft u automatisch het woonrecht voor de koopwoning. Uw toekomstige ex huurt inmiddels een andere woning en heeft het woonrecht voor die huurwoning.

Uw toekomstige ex mág dus, ondanks dat hij juridisch nog voor 50% eigenaar is,  zonder uw toestemming uw koopwoning niet betreden. Doet hij dit wel dan pleegt hij huisvredebreuk en is hij strafbaar. Andersom geldt dat natuurlijk ook voor u bij de huurwoning van uw toekomstige ex.

Hoe nu te handelen. Laat uw toekomstige ex schriftelijk (per aangetekend schrijven) weten dat u hem met onmiddellijke ingang de toegang tot uw woning ontzegt. Geef daarbij aan dat u bij overtreding aangifte tegen hem zal doen wegens huisvredebreuk. Neem eveneens contact op met de wijkagent in uw gemeente en overhandig hem een kopie van die brief, zodat hij daarvan op de hoogte is. Is uw toekomstige ex toch brutaal en treed hij uw woning binnen dan dient u zo spoedig mogelijk de politie te verwittigen en hem uit uw woning laten verwijderen. Uw optreden zal kordaat moeten zijn, uiteindelijk schaadt kordaat optreden uw kinderen niet. Wel een halfzachte houding.

Maar u schrijft dat uw man brutaal is en zich nergens wat van aantrekt. Daarmee loopt hij het risico van strafbaarheid, dat kan hem veel ellende opleveren. Om confrontatie voor uw deur te voorkomen zou u kunnen afspreken dat hij uw kinderen op een ander adres als uw woning bij u aflevert, in een zgn. neutrale omgeving. Doet u dat liever niet, dan kunt u zich natuurlijk ook thuis van hulp verzekeren. Licht een sterke buur, sterke vriend of een sterk familielid in en zorg dat deze bij u thuis is als de kinderen bij u thuis worden gebracht. Eens kijken of uw toekomstige ex nog zo brutaal is als een ‘brede Harrie’ ineens uw voordeur voor hem open doet. Heel waarschijnlijk druipt het soort ‘helden’ als uw toekomstige ex-man is, dan met de staart tussen de benen af.