Hi
door Hitwereld Oct 25, 2016 om 14:43
Geldzaken & recht

Extreem hoge factuur bouwbedrijf

Voor de zomervakantie heb ik een bouwbedrijf bij mij in de plaats gevraagd om mijn garage open te breken omdat ik mijn sleutels er in heb laten liggen. Een medewerker is geweest om het werk te verrichten en was alles bij elkaar (openbreken en terug repareren) slechts 20 minuten bezig. Na enkele maanden kreeg ik pas de factuur. Deze bedroeg € 89,84. Er was 1 uur arbeid a € 49.25 + voorrijkosten a € 25,- + btw in rekening gebracht.
Ik heb hiertegen gelijk geprotesteerd en men zij dat de medewerker 3 kwartier had gewerkt en dat ze dat dus maar naar boven hadden afgerond. Uit coulance zou ik dan € 75,- mogen betalen. Uiteraard ben ik het hier nog niet mee eens. Aangezien er dan nog 15 minuten in de zak van de aannemer gaan + de belachelijk hoge voorrijkosten. Het bedrijf zit slechts 2,4 km van mijn huis vandaan en is 5 minuten rijden. Hiervoor is € 25,- excl. btw dus extreem hoog.
Toen ik hen vroeg om deze klus te doen heeft men geen prijsopgave gegeven. Men heeft ook niets verteld over voorrijkosten. De werknemer heeft mij ook geen werkbon laten ondertekenen.
Omdat ik uiteraard het werk dat geleverd is moet betalen heb ik een bedrag van € 30,- betaald, dit is een half uur (werkelijk gewerkt) + btw.
Nu heb ik voor het restand reeds een aanmaning ontvangen en dreigt men met een incassobureau. Hierop heb ik dan ook gelijk gereageerd, maar men is niet bereid hierop verder in te gaan. Naar mijn mening sta ik volledig in mijn recht, aangezien er geen getekende prijsopgave is, er geen mededeling gedaan is vooraf over de voorrijkosten en er ook geen door mij getekende werkbon is.

2018 10 Rapporteer

r.kemperman
door r.kemperman - Oct 25, 2016 om 14:55
423 Antwoorden / 4 Vragen

U heeft van te voren geen prijzen gevraagd.
Voorrijkosten (ook al zit het bedrijf om de hoek) zijn heel normaal en vind ik niet eens hoog.
Als u alleen de gewerkte tijd wilt betalen, zult u ook de voorrijkosten met BTW moeten betalen, anders staat u absoluut niet sterk bij een eventueel incassotraject.
Veel bedrijven rekenen vaak het eerste uur in het geheel.
Heel eerlijk? Ik vind deze rekening echt niet hoog
Maar als u het restant niet betaald, kan het wel heel hoog worden

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2016 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind de rekening van € 89,84 heel schappelijk. Ik zou dan ook maar per omgaande betalen.

In het vervolg uw sleutel in uw zak houden, of zelf de boel openbreken, of van te voren een prijsopgave vragen.

Cookies
door Cookies - Oct 25, 2016 om 14:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Naar mijn mening sta je helemaal niet in je recht. Als je geen voorrijkosten wilde betalen, had je dat moeten zeggen voordat ze zouden komen. Hadden ze vanzelfsprekend niet gekomen. En die voorrijkosten vind ik niet hoog. Zijn genoeg bedrijven die rond de 75 euro rekenen.

Vind het ronduit belachelijk dat je zelf denkt de prijs van de werkzaamheden te kunnen bepalen.

Als je deze factuur extreem hoog vindt, lekker zelf de volgende keer gaan klussen.

ja
door jackyh - Oct 25, 2016 om 15:01
953 Antwoorden / 4 Vragen

Koopje. Kijk maar eens naar andere topics die hebben honderden euro's moeten betalen.

tenormin
door tenormin - Oct 25, 2016 om 15:57
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dan heeft u geen enkel idee wat het kost om een voordeur open te krijgen. Het is een koopje en U bent nalatig geweest om niet eerst de prijs te vragen. Vooral niet betalen: zult u zien hoe u (verkeerd) denkt in uw recht te staan. Helemaal niet dus.

hansje klein
door hansje klein - Oct 25, 2016 om 17:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Koopje en schappelijke prijs. Een beunhaas had het viervoudige kunnen berekenen omdat u met geen woord over de mogelijke kosten heeft gerept. Voorrijden is ook niet hetzelfde als het aantal kilometers in rekening stellen. Man, auto, gereedschap en materiaal komen niet helemaal vanzelf op de werkplek.

me
door mein33 - Oct 25, 2016 om 18:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hitwereld,

U bent netjes en correct geholpen.
De werknemer die bij u voor de deur stond heeft zijn reguliere arbeid moeten staken, zijn benodigde gereedschap bij elkaar moeten zoeken en is naar u toe gekomen.
U heeft uiteraard eerst uitgebreid verslag gedaan van uw eigen "dome" handelen waarna de werknemer aan zijn klus is begonnen. Over het gekeuvel achteraf spreken we maar niet eens.
Uit eigen ervaring weet ik dat er van de tijd bijhouden m.b.t. de geleverde arbeidsduur in de praktijk niet veel terecht komt en het werk altijd langer heeft geduurd dan zelf gedacht.
Of u moet met een stopwatch in de hand de tijd hebben bijgehouden vanaf het uitstappen tot het weer instappen van de medewerker., maar dat zult u wel niet gedaan hebben.
Alles wat u zelf "vergeten" bent om te vragen kunt u nu niet zomaar bij een ander op z'n bordje leggen.
Voorrijkosten is meestentijds een standaard tarief.
U bent netjes en correct uit de sh.... geholpen, maar wil wel voor een dubbeltje klaar zijn terwijl de werkelijke rekening een kwartje bedraagt.
Het enige "recht" wat u nog heeft is, niets meer of minder, dan een fatsoenlijke rekening van € 75,00 alsnog te betalen.
Doet u dat niet dan wordt de eindafrekening vele malen hoger en uw bloeddruk stijgt evenredig mee.

ne
door neodutchio - Oct 25, 2016 om 19:26
5142 Antwoorden / 12 Vragen

U roept de hulp in van een bedrijf omdat u een probleem heeft. U stelt geen vragen over de prijs e.d. Het bedrijf helpt u netjes en zou u inderdaad een poot kunnen uittrekken, maar besluiten netjes de tijd factureren dat ze bezig zijn. Vanaf het moment dat ze hun werk moeten laten liggen om naar u tot te gaan totdat ze weer aan hun eigen werk zijn. Een uur is heel netjes gefactureerd en de prijs is ook heel netjes.
Als u denkt dat ze het ook voor € 30 hadden kunnen doen had u zelf ook naar een bouwmarkt kunnen lopen en daar voor € 30 gereedschap kunnen halen om uw deur open te krijgen. De tijd dat u daarmee kwijt bent is dan ook niet betaald en evt schade die u zou maken ook niet.
Ik zou mij kapot schamen om hier over te klagen. In uw geval had ik de € 89.84 direct na ontvangst van de factuur overgemaakt en ik zou blij zijn dan iemand de moeite heeft genomen om zijn tijd vrij te maken om mij te helpen.

aurora1
door aurora1 - Oct 25, 2016 om 20:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat u zich niet vreselijk schaamt met slechts 30 euro betalen en uw verongelijktheid.
89,84 Euro is een zeer schappelijke prijs, u heeft compleet ongelijk, dus betaal maar snel dat oorspronkelijke bedrag. U mag daarbij dan tegelijk uw excuses aanbieden voor uw houding. U mag zelfs wel wat extra betalen vanwege de tijd die ze aan uw geklaag en het niet betalen besteden, dat is allemaal verloren werktijd en dus verdiensten voor die ondernemer.
Lees ook de andere reacties.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 25, 2016 om 23:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik hoop zo dat uw werkgever u op deze manier gaat betalen.  Ach deze maand is 1000 euro wel genoeg  want ik vind hem eigenlijk te duur.
U heeft waarschijnlijk onder een steen gebivakeerd de laatste jaren want voorrijkosten zijn vaak €50+. Dat ze maar minuten moeten rijden is schadelijker voor de auto als 20 minuten rijden. De afschrijving ligt heel hoog bij bedrijfswagens en daar betaald u aan mee.  Net als de brandstof, wegenbelasting en verzekeringen.
Diewilik