jo
door johntom Sep 27, 2013 om 13:42
Geldzaken & recht

Garantie termijn bij productruil

Hallo, ik wilde graag weten hoe het is geregeld als je product na 8 maanden wordt geruild omdat deze stuk is?

Ik heb na 8 maanden een nieuwe game-tablet gekregen bij Intertoys omdat deze stuk was, de medewerker merkt me echter wel op dat de garantietermijn in is gegaan bij de aanschaf van de 1e game-tablet.
m.a.w. de garantietermijn is nog 4 maanden bij het ontvangen van een splinternieuwe tablet.

Ik mag volgens mij toch verwachten dat deze nieuwe Tablet goed is en dat garantietermijn vanaf het ontvangen 1 jaar is.

Wie heeft hier juridische kennis over?
Ik zie graag de reacties en ervaringen tegemoet.

Groeten
Mark

14348 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat de garantietermijn nu nog maar vier maanden is. Of je tablet goed is hangt natuurlijk niet van de garantietermijn af, maar van de tablet zelf.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

De totale garantietermijn is één jaar in dit geval. Je zou theoretisch een "eindeloze" garantie hebben als je in de laatste maand telkens bij een nieuw apparaat als vervanger ook nieuwe garantie zou ontvangen.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat de garantieperiode in beginsel op nieuw lopen op het moment dat het product vervangen worden. Dit volgt uit het oordeel van het Europees Hof van Justitie dat een consument bij vervanging slechts met vertraging het conforme goed krijgt. Uiteraard kan hierover contractueel andere afspraken gemaakt worden.

Naast de handelsgarantie heb je ook nog zo iets als wettelijke garantie. Deze gaat opnieuw lopen, omdat het vervangende product opnieuw afgeleverd wordt. Voor gebreken die in de eerste zes maanden na aflevering worden ontdekt geld een bewijs vermoeden dat deze bij aflevering reeds aanwezig waren. Daarna moet je bewijzen dat de gebreken bij aflevering reeds aanwezig waren.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet de voorgaande reactie maar. U hebt nog vier maanden garantie.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alfatrion zit er hopeloos naast. Een product dat binnen de garantietermijn vervangen wordt betreft geen nieuwe aankoop maar is onderdeel van de oorspronkelijke aankoop. Die eerste aankoop is bepalend voor de garantietermijn.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem is als voorbeeld ,
Zo ik heb een auto met 3 jaar garantie , na 2 geeft hij de brui eraan en kost zoveel om hem te maken dat zij hem dus omruilen voor een nieuwe. Zou ik dan elke 2 jaar dat dit zo is een nieuwe auto ontvangen, gelooft u er zelf in.U heeft dan echt alleen maar recht op het resterende jaar.
Wat ook het product is maakt in dit geval niets uit.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

*garantie is in de prijs verrekend

*je betaalt 1 keer de prijs en niet 2 keer bij vervanging

*m.m.: de oorspronkelijke garantieperiode loopt door

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Ik ga er maar vanuit dat de garantietermijn dan nog maar 4 maanden is.
Hopelijk kan de kleine er nog jaren mee vooruit.

Groeten
Mark

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas zijn die speelgoed dingen van Intertoys van heel slechte kwaliteit. Er zijn hier meer klachten over geweest. Dus de volgende keer maar een I-pad. ;-)

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk heeft iedereen het recht om te vinden wat ze willen vinden. Maar ik ga af op wetgeving en jurisprudentie.

Artikel 7:9 lid 2 BW: Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.

Feit is dat het vervangende product moet worden afgeleverd omdat het in het bezit van de koper moet worden gebracht.

Artikel 7:17 lid 1 BW: De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

Feit is ook dat het vervangende product aan de overeenkomst moet beantwoorden. De verkoper mag dus niet twee keer een product leveren dat half aan de overeenkomst beantwoord.

Artikel 7:18 lid 2 BW: Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Feit is verder dat er vermoed wordt dat het afgeleverde vervanging niet aan de overeenkomst beantwoord, wanneer er gebreken worden ontdekt in de eerste zes maanden, nadat de koper de vervanging in zijn bezit heeft gekregen.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@alfatrion

Even de vraag lezen. Het spul ging na acht maanden stuk.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

*ten deze heeft alfatrion formeel gelijk

*in de eerste 6 maanden na de vervanging geldt de "wettelijke" garantie en in de eerste 4 maanden na de vervanging de fabrieksgarantie (in deze case)

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Feit is ook dat vervanging van een product binnen de garantietermijn geen nieuwe aankoop betreft. Non conform is pas van toepassing als het product niet doet waar die voor bedoeld is. Voorbeeld je koopt een dikke BMW en krijgt een fiets geleverd dan voldoet die niet aan de verwachtingen die je er van mag verwachten, die is dus non conform.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

dearagain schreef op vrijdag 27 sep 2013, 19:59: *ten deze heeft alfatrion formeel gelijk

*in de eerste 6 maanden na de vervanging geldt de "wettelijke" garantie en in de eerste 4 maanden na de vervanging de fabrieksgarantie (in deze case)

Dat heeft hij dus niet. Na de vervanging is er nog vier maanden garantie, wie die garantie ook heeft toegezegd.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 27 sep 2013, 20:07:
dearagain schreef op vrijdag 27 sep 2013, 19:59: *ten deze heeft alfatrion formeel gelijk

*in de eerste 6 maanden na de vervanging geldt de "wettelijke" garantie en in de eerste 4 maanden na de vervanging de fabrieksgarantie (in deze case)

Dat heeft hij dus niet. Na de vervanging is er nog vier maanden garantie, wie die garantie ook heeft toegezegd.

*beste tijger1: je moet onderscheid maken tussen de "wettelijke" garantie in de eerste 6 maanden en de fabrieksgarantie

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 27 sep 2013, 19:45: Het spul ging na acht maanden stuk.

En welk door mij aangehaald wetsartikel is daardoor niet van toepassing? En waarom?

tijger1 schreef op vrijdag 27 sep 2013, 20:07: Dat heeft hij dus niet. Na de vervanging is er nog vier maanden garantie, (...).

Waar staat dat? Het ontbreekt je aan argumenten.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sommetje maken. De Ts zegt dat hij een jaar garantie heeft. Na acht maanden is hij stuk en krijgt ern nieuwe. Twaalf min acht is vier. Simpel.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu zonder dollen, je koopt een product met zeg 1 jaar garantie, binnen dat jaar gaat dat product hopeloos kapot. De verkoper besluit om een nieuwe te geven, daarmee voldoet de verkoper aan de "wettelijke" garantie voorwaarden want die stelt dat een conform product zeker 1 jaar probleemloos moet kunnen werken. Vervanging van een product zal nooit tot een nieuwe garantie periode leiden tenzij deze met bijbetaling wordt ingenomen voor een ander product waardoor ook een nieuwe aankoop tot stand komt.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vindt dit alles niet erg overtuigend, omdat het allemaal neer komt op "omdat ik het vind". Niemand neemt de moeite om aan te geven welk wetsartikel er niet van toepassing zou zijn. Kennelijk is dat dus behoorlijk solide.

Het Europees Hof van Justitie heeft in het Quelle arrest aangegeven dat de koper bij vervanging slechts met vertraging het door hem bestelde product ontvangt. Garantie krijg/koop je op een product en als je dat product met vertraging krijgt dan krijg je de garantie dus ook met vertraging.

ron530 schreef op vrijdag 27 sep 2013, 20:52: De verkoper besluit om een nieuwe te geven, daarmee voldoet de verkoper aan de "wettelijke" garantie voorwaarden want die stelt dat een conform product zeker 1 jaar probleemloos moet kunnen werken.

Dat de verkoper een nieuw product meegeeft, wil nog niet zeggen dat hij een conform product meegeeft.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij krijgt het product niet met vertraging. Het heeft acht maanden goed gewerkt en toen deed hij het niet meer. Omdat hij een jaar garantie had kreeg hij een nieuwe. Voor die dingen is het niet de moeite ze te repareren.

Maar ik ben "ikbenik" niet, dus ik hou er nu verder over op.

De Ts weet nu dat hij nog maar recht heeft op vier maanden garantie en als hij over acht maanden weer kapot is, kan hij altijd u nog inschakelen om naar het Europese Hof te gaan.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

alfatrion schreef op vrijdag 27 sep 2013, 21:30: Ik vindt dit alles niet erg overtuigend, omdat het allemaal neer komt op "omdat ik het vind". Niemand neemt de moeite om aan te geven welk wetsartikel er niet van toepassing zou zijn. Kennelijk is dat dus behoorlijk solide.

Het Europees Hof van Justitie heeft in het Quelle arrest aangegeven dat de koper bij vervanging slechts met vertraging het door hem bestelde product ontvangt. Garantie krijg/koop je op een product en als je dat product met vertraging krijgt dan krijg je de garantie dus ook met vertraging.

ron530 schreef op vrijdag 27 sep 2013, 20:52: De verkoper besluit om een nieuwe te geven, daarmee voldoet de verkoper aan de "wettelijke" garantie voorwaarden want die stelt dat een conform product zeker 1 jaar probleemloos moet kunnen werken.

Dat de verkoper een nieuw product meegeeft, wil nog niet zeggen dat hij een conform product meegeeft.

Dat is een andere discussie, TS vraagt hoelang garantietermijn nog loopt en of deze eventueel opnieuw ingaat.

Dat is dus niet het geval. Dus nog 4 maanden garantie.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2013 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Garantietermijn wordt daarmee niet opnieuw gegeven noch verlengd door deze productruil.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2013 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op vrijdag 27 sep 2013, 23:34: Dat is een andere discussie, TS vraagt hoelang garantietermijn nog loopt en of deze eventueel opnieuw ingaat.

Dat is dus niet het geval. Dus nog 4 maanden garantie.

Waar staat dat? En wat bied een handelsgarantie van vier maanden als extra's boven op de wettelijke garantie?

Op dit forum zijn er veel mensen die dat vinden, maar niemand kan aanwijzen waar dit beschreven staat. Vroeger gaf bijna iedereen aan dat de aarde plat was.

ve
door verwijderd - Sep 28, 2013 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

johntom schreef op vrijdag 27 sep 2013, 13:42: Hallo, ik wilde graag weten hoe het is geregeld als je product na 8 maanden wordt geruild omdat deze stuk is?

Ik heb na 8 maanden een nieuwe game-tablet gekregen bij Intertoys omdat deze stuk was, de medewerker merkt me echter wel op dat de garantietermijn in is gegaan bij de aanschaf van de 1e game-tablet.
m.a.w. de garantietermijn is nog 4 maanden bij het ontvangen van een splinternieuwe tablet.

Ik mag volgens mij toch verwachten dat deze nieuwe Tablet goed is en dat garantietermijn vanaf het ontvangen 1 jaar is.

Wie heeft hier juridische kennis over?
Ik zie graag de reacties en ervaringen tegemoet.

Groeten
Mark

ve
door verwijderd - Sep 28, 2013 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Foutje...

Moest deze zijn:

http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/nieuwe-garantie-bij-vervanging-apparaat/

ve
door verwijderd - Sep 28, 2013 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit het archief

(klikbare versie)