Ma
door Mahenikas Jul 21, 2017 om 17:18
Geldzaken & recht

Gastouderbureau betaald niet

Hallo,

Ik ben sinds een 3maanden actief via het gastouderbureau gastvrij.  Van af maand 1 betaald het bureau niet netjes uit. Het behoord binnen 5 werkdagen nadat de ouder betaald heeft. Maar dat komt elke keer veel later en pas na meerdere contacten. Nu na 3 weken weer niet uitbetaald. En al meerdere keren contact opgenomen. Ten eerste wil ik natuurlijk  in salaris daar ik nu in de problemen kom met mijn vaste lasten. En ik wil er weg. Maar ze willen een maand opzegtermijn in acht houden voor de ouder. Daar ben ik natuurlijk niet mee eens, want dat betekend voor de ouders toch een maand extra bemiddelingskosten betalen. Kan ik daar tegen in gaan?

Mvg
Heidi

4553 6 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jul 21, 2017 om 17:28
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U bent bedrijfsmatig bezig en dit forum is enkel voor consumenten. Er geldt dus een ander recht. U kunt uw vraag beter stellen op www.higherlevel.nl.

getty
door getty Jul 21, 2017 om 17:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik lees dat to gewoon in loondienst is bij het gastouderbedrijf....

ne
door neodutchio Jul 21, 2017 om 17:57
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een gastouderburo is een organisatie die bemiddeld tussen ouders en gastouders. De ouders betalen het bedrag aan de organisatie plus bemiddelingskosten. De organisatie stort het juiste bedrag door aan de gastouder. Gastouders zijn of zelfstandige bedrijven, of werken op freelance basis. Beide wordt iig door de belastingdienst aangemerkt als bedrijf.

Ma
door Mahenikas Jul 22, 2017 om 09:07
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben niet ingeschreven bij de kvk. Dus niet een eigen onderneming. En nee, helaas geen eigen bedrijf. Daar waren ze mee bezig om zelf ook niet meer mogelijk te maken, maar dat is een hele andere issue.
Je kunt zien op hun site dat de ouder betaald heeft. En dat hebben ze ook toegezegd. Nu moeten hun dus doorstorten, maar dat doen ze dus niet

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2017 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe weet u wanneer de ouder betaald heeft?

Ma
door Mahenikas Jul 22, 2017 om 09:08
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is te zien op de site en hebben ze ook toegezegd. Dus het was zeker weten gestort.ook bewijs bij ouder gezien.

aurora1
door aurora1 - Jul 21, 2017 om 23:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoek anders een andere baan als dit niet goed gaat.
Waar staat vermeld dat u 5 werkdagen nadat de ouder betaald heeft betaald moet worden? Hoe weet u wanneer ouders betalen?
Ik begrijp het stukje niet over opzegtermijn voor de ouder en uw mening over dat ouders dan langer bemiddelingskosten moeten betalen. Dat zijn uw zaken toch niet?
Maar misschien begrijp ik ook niet wat uw baan inhoudt.

Ma
door Mahenikas Jul 22, 2017 om 09:14
Antwoorden / 1 Vragen

Andere baan is erg kort Door de bocht. In het contract staat dat ze maximaal na 5 werkdagen moeten Door betalen.  Je kunt als je ingelogd bent dus zien als er betaald. En dat is ook gezegd Door het bedrijf.
Ouders betalen maandelijks een bemiddelingskosten aan het bureau. Als ik niet meer via dat bureau wens te werken kost het mij geld wanneer de ouders niet weg mogen die maand dmv de bureaukosten. Een maand geld missen is tocht veel.
Daar het bureau dus na 3 pogingen niet doet wat ze behoren te doen, hoopte ik dat ze dan weg mogen omdat ook hetbureau dus in gebreke blijft.

panter22
door panter22 - Jul 22, 2017 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen

De wettelijke termijn voor uitbetalen mag dan wel 5 werkdagen zijn, maar Gastvrij betaalt volgens hun bericht op de website direct uit. De volgende dag hoor je het geld op je rekening te hebben.
Het duurt nu 3 weken en nog heb je je geld niet? Dan is er iets aan de hand.
De ouders betalen €37,50 bemiddelingskosten per gezin per maand.  Dat is niet een giga bedrag.
Als je met de ouders meedeelt waarom je bij dat gastouderbureau weg wilt, dan zal daar toch wel begrip voor zijn?

Ma
door Mahenikas Jul 22, 2017 om 09:16
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is zo.er is  denk ik zeker wat aan de hand. Heel jammer. En idd desnoods dan maar delen. Maar voor sommige mensen is het dan een soort principe kwestie. Uiteindelijk komen we er vast uit. Maar ik vraag me af wat de rechten zijn omdat ze niet uit betalen. Vandar de vraag

panter22
door panter22 Jul 23, 2017 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

Opzeggen volgens de voorwaarden in het contract. Ik zou er een brief bij doen dat de volgende rekeningen nog niet betaald zijn.,...... €.....
Je hebt recht op het geld. Maar zie dat maar eens binnen te halen. Wordt niet na afloop van de laatste rekening betaald, dan zou je een brief kunnen sturen dat je een termijn geeft van een aantal dagen of een week, weerbinnen het bedrag zal moeten worden betaald. Zo niet dat je dan juridische hulp gaat inschakelen.
Dan zou je een incassobureau kunnen inschakelen. Zover is het nog niet.
Er is geen incassotraject gestart door het gastouderbureau omdat een van de ouders niet op tijd betaalt?
https://www.gobgastvrij.nl/gastouders

aurora1
door aurora1 - Jul 23, 2017 om 02:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kan het zijn dat u de betreffende ouders rechtstreeks wilt bedienen, buiten dat bureau om?
Heeft u een contract en staat daar iets in over wat een concurrentiebeding genoemd zou kunnen worden?

boppe1943
door boppe1943 - Jul 23, 2017 om 09:19
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Dit las ik in het "Gastouderboekje" op hun website:

Als gastouder ben je zelfstandig ondernemer. Je bent niet verplicht om je in te schrijven bij de kamer van koophandel. Het mag wel als je voor minstens op 3 verschillende gezinnen de opvang verzorgt en minimaal 1260 opvanguren per jaar maakt. Omdat je zelfstandig ondernemer bent, ben je vrij in je keuze. Je bepaalt dus zelf met wie je werkt, hoeveel je werkt en wat je eigen uurtarief is. GastVrij gelooft niet in gastouders dwingen tot keuzes. Uiteraard kunnen wij je -indien je dit wiltwel adviseren. GastVrij zal je dus ook nooit vragen om exclusief met ons te werken, wij kennen geen boeteclausules of langdurige opzegtermijnen. Wij geloven in onze eigen kracht: je werkt met GastVrij omdat je dat wilt. Niet uit angst, vanwege regels of maatregelen. Wij heten niet voor niets GastVrij...

Als zelfstandig ondernemer hoeft u helemaal niet op te zeggen, ik lees daar niets over in de alg. voorw.  en wat de voorwaarden zijn voor een ouder doet daaraan geen afbreuk. Natuurlijk geeft u wel de reden aan waarom u opzegt en gaat u achter uw geld aan.