je
door jeannette den hollander May 23, 2016 om 22:21
Geldzaken & recht

Geen huursubsidie door fout van de vorige bewoners

Hallo,

In april 2014 ben ik in een leuk appartement gaan wonen, waar ik recht had op huursubsidie, ik kan deze woning ook alleen daarmee betalen en krijg ook het maximum bedrag aan huurtoeslag.
Alles ging goed, ik kreeg het ook vanaf het moment dat ik er kwam wonen.
Na een paar maanden werd mijn huursubsidie ineens stop gezet, ik heb toen gebeld met de vraag wat er aan de hand was en bleek dat er 5 mensen op mijn adres ingeschreven stonden.
De boven buren hadden het adres verkeerd doorgegeven, dat was zo opgelost en de vorige bewoners hadden zich nooit uitgeschreven en zijn geemigreerd.
Ik heb de gemeente gebeld, die zouden dit rechttrekken, nadat ik eerst een aantal maanden de post van de vorige bewoners moest terugsturen en ik heb bezwaar gemaakt bij de belastingdienst.
Ik heb ze mijn huurovereenkomst gestuurd, een bewijs van mijn verhuurder dat ik hier alleen woon en de vorige bewoners weg zijn en betaalafschiften van mijn huur.
Na een jaar, ( waarin ik dus geen huursubsidie heb gehad en alles van mijn ouders heb moeten lenen) eindelijk mijn gelijk gekregen en het geld waar ik recht op had, terug gehad.
In dat jaar een lange tijd bij een psycholoog gelopen, omdat ik helemaal gek van ze werd en elke dag enorme hoofdpijn en veel micraine aanvallen kreeg.
Het is toen een tijdje goed gegaan, maar sinds dit jaar, krijg ik weer regelmatig post of ik de loongegevens van mijn mede bewoners ( die dus geemigreerd zijn) wil doorgeven en dat mijn huursubsidie word stopgezet omdat ik daar geen recht op heb.
Ook krijg ik rekeningen, omdat ik dan te veel huursubsidie heb gekregen en alles moet terug betalen.

Elke keer bel ik ze weer, leg ik het opnieuw uit en zullen ze het in orde maken.
Gebeurt ook steeds en heb steeds mijn huursubsidie net op tijd binnen gehad, maar toch blijven die brieven elke maand weer terug komen en moet ik er steeds weer over bellen, omdat het weer verkeerd in het systeem staat.
Nu deze maand, heb ik mijn huursubsidie niet ontvangen, vanwege precies hetzelfde en nu zeggen ze dat het ze ongeveer 5 weken duurt voor het opgelost is.
Ik kan hierdoor mijn huur dus niet betalen, maar ze vinden dat alleen een probleem als ik het huis uit gezet word en dat zou ik dan ook moeten aan kunnen tonen voor ze, zwart op wit en wellicht kunnen ze er dan iets aan doen, maar ook dat is niet zeker.

Mijn spaargeld is inmiddels op, dus ik kan ook niks voorschieten, dat gaat nu dus van mijn vakantie geld af, waardoor ik niet weg kan.
Ik heb gevraagd om een afspraak met kantoor te maken, omdat ik dit nu behoorlijk zat ben en heb 20 minuten lang die meneer moeten overtuigen om in aanmerking te komen voor een gesprek op kantoor, vervolgens kon ik wel in Enschede terecht, terwijl ik in Soest woon, omdat hij weet dat ik dan toch niet ga vanwege de afstand.
Ik heb na een kwartier aandringen zijn manager aan de telefoon gekregen die mij vervolgens zei dat ik wel in Utrecht terecht kon,
maar daar zou ik niet veel verder geholpen worden dan wat ze nu al wel voor mij doen ( niks dus ).

Ik ben gewoon ten einde raad, mijn energie is op, zit elke dag met knallende hoofdpijn en verhuizen lukt niet, want heb het geld niet en sta te hoog op de lijst.

Is er iemand die weet wat ik moet doen, want een rechtzaak, heb ik ook geen geld voor:(

Ik hoop dat iemand mij de gouden tip kan geven!

Alvast bedankt!

14929 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 23, 2016 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Simpel. Bel de Ombudsman. Kijk op Google voor het telefoonnummer.

diumenge
door diumenge - May 23, 2016 om 22:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien kan de RVIG je helpen?

Cookies
door Cookies - May 23, 2016 om 22:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, je hebt meer dan genoeg zelf geprobeerd het probleem op te lossen en het gaat bovendien allemaal veel te lang duren. Hoogste tijd voor de Ombudsman (zoals ook geadviseerd door tijger1). Toevallig laatst op t.v. geweest (Kassa, geloof ik) en die krijgt veel van deze ellende op zijn bord.

Het schijnt ineens allemaal wel snel geregeld te kunnen worden als er iemand van de Ombudsman belt.

https://www.nationaleombudsman.nl

Edit: het fragment van de ombudsman (was idd bij Kassa) vind je hier http://kassa.vara.nl/media/357586

Wens je veel succes, hoop echt dat het snel voor je opgelost gaat worden.

marita5
door marita5 - May 23, 2016 om 22:45
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jeanette Den helder ,

U heeft al een bezwaar ingediend bij de belastingdienst , dan kunt u nu zoals @tijger1 aangeeft een klacht indienen bij de ombudsman klik op de rode regel .

https://www.nationaleombudsman.nl/instanties/belastingdienst?gclid=CK668LeH8cwCFZUW0wodIbQE5g

sw
door swat1500 - May 23, 2016 om 22:48
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U kun zich inderdaad tot de Nationale Ombudsman wenden. Controleer wel eerst of de gemeent heeft gedaan wat zij u heeft toegezegd namelijk het uitschrijven van de "spookbewoners". Staan die nog steeds op uw adres ingeschreven dan heeft u inderdaad een probleem en kan de belastingdienst niets verweten worden. Laat in ieder geval geen bezwaartermijnen verlopen.

tenormin
door tenormin - May 23, 2016 om 23:25
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Jeannette den Hollander, ik hoop zo dat je naar de verwijzing, filmpje, van @carola.83 hebt gekeken. Voor mijzelf is het geen materie, maar daar is een excellent voorbeeld voor wat je zou moeten doen, liever "gisteren dan vandaag". Heel veel succes gewenst. En laat eens horen of het je gelukt is, ja?

1paul
door 1paul - May 25, 2016 om 07:23
3134 Antwoorden / 0 Vragen

ombudsman inschakelen

br
door breha38 - May 25, 2016 om 09:58
13 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jeannette,

Uiteraard een goed advies het inschakelen van de Ombudsman. Als ik zo je verhaal lees is het het ook uitstekend geschikt voor het VARA programma HET KAN NIET WAAR ZIJN! Weet niet wanneer zij weer met die uitzending beginnen? Overigens heeft omroep MAX een afdeling Stichting Ombudsman. Neem met hen ook eens contact op. Weet niet of het onderstaande e-mailadres nog geldig is, maar probeer het maar.
sterkte Hans Bremmer

J.Jansen@deombudsman.nl

hv
door hvp - May 25, 2016 om 10:00
10 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een ellendig verhaal. Ik zou me denk ik in uw geval wenden tot de ombudsman. Veel succes.

po
door poncho009 - May 25, 2016 om 10:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ombudsman inschakelen

er
door erky - May 25, 2016 om 10:03
243 Antwoorden / 2 Vragen

Geachte JdH,

Allereerst mijn oprechte medeleven dat u door het puikje van onze overheid wordt benaderd met de meest vreselijke aantijgingen. Helaas overkomt dat meer mensen en die moeten zich vaak straatarm vechten (tegen de bierkaai). Veel automatiseringszaken zijn bij de Belastingdienst verouderd en het management is al enkele jaren aan het reorganiseren. Dat motiveert de gewone medewerker daar ook niet. Wat mij betreft moest het hoge kader van de Belastingdienst maar eens op het matje komen bij de staatssecretaris.

Nu even over de huurtoeslag. Waarom bellen? Schrijf een brief! Stel ze aansprakelijk voor hun fouten EN de door u geleden schade (€€€) en zet er vooral onder dat ze dit voor eens en altijd recht moeten trekken binnen 6 weken. En schrijf dat ze bij elke nieuwe vergissing € 200 per keer aan u verschuldigd zijn. Reken rente en als ze niet terugbetalen, stuur een rekening met € 40 extra aan administratiekosten, dat mogen bedrijven ook. Het idee om de Ombudsman te benaderen is natuurlijk al gegeven en goed. Al bezwaar gemaakt? Kijk hier.
Het is verstandig om ook even rond te neuzen tussen de volgende voorbeeldbrieven.
Helaas is de Belastingdienst knetterhard tegen mensen, u mag dus best kroerthard tegen de belastingdienst zijn.

Succes,
Erky

zoekster1
door zoekster1 - May 25, 2016 om 10:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De monitor heeft aan uw probleem aandacht besteed. U zit in het bureaucratische doolhof van de belastingdienst. U kunt zicn naast de ombudsman ook melden bij dit programma. En schrijf de belastingdienst dat u zowel de hulp van de monitor als van de ombudsman gaat inschakelen.

Voor het programma

klik HIER

marita5
door marita5 - May 25, 2016 om 10:46
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Jeanette Den Helder ,

Lees hier schadevergoeding vragen van de belastingdienst klik op de rode regel .

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/niet_met_ons_eens/schadevergoeding/schadevergoeding

rs
door rsteensma - May 25, 2016 om 10:47
9 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, de belasting dienst. Ik heb het gevoel dat het gewoon een willekeur is wat ze er doen. Ik betaal op dit moment de "te veel" ontvangen huurtoeslag van 2013 en 2014 terug, elke maand. Begrijpen doe ik het niet. Ik werk als uitzendkracht en heb niet 12 maanden per jaar werk. De maanden dat ik niet werk wil ik graag huurtoeslag, gewoon omdat ik er recht op heb. De maanden die ik wel werk heb ik geen huurtoeslag nodig. Ik schijn, hopelijk ben ik niet de enige, dat ik in de maanden die ik werk (het zijn er ongeveer 7 tot 8 per jaar) net zoveel inkomen heb als iemand die 12 maanden per jaar werkt. De maanden die ik niet werk ontvang ik WW...... Dus waarom 12 maanden werken, terwijl het net zo goed in 7 tot 8 maanden per jaar kan. Het is diep droevig dat mensen die al het minimum inkomen hebben elk jaar opnieuw gestraft worden voor hun inzet. Mijn spaargeld, het geld wat ik als ik werk aan de kant kan leggen, heb ik ook nodig om de gaten te vullen die ik heb als ik niet werk. Mijn gouden tip is: Als je de huur niet ineens kunt betalen, omdat je ook nog eten moet kopen, betaal dat wat je kun. Zorg er wel voor dat je de woningstichting inlicht over je dilemma met de belastingdienst. Het valt niet mee, ik weet het, het tonen van het willen betalen is de woningstichting wel duidelijk, het ligt aan de belastingdienst, dat je in problemen komt. De raderen van de overheid moeten geölied worden, want voor de arbeider draaien die bij betalingen heeeeeel erg langzaam, maar als ze wat van u moeten hebben zijn ze super snel...... Sterkte

tijger1
door tijger1 - May 25, 2016 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rsteensma

U begrijpt niet waarom u huurtoeslag over 2013 en 2014 huurtoeslag moet terugbetalen? Dat is overigens compleet logisch. Toeslagen worden berekend over een jaarinkomen en gaan niet per maand. En uiteraard wordt de WW bij uw inkomen uit werk opgeteld.

 Heeft dus helemaal niets met willekeur van doen. Dus als u per jaar zo'n 7 tot 8 maanden werkt en de rest WW hebt, kunt u beter achteraf kijken of u nog recht hebt op toeslagen, dan dat maandelijks aan te vragen.

Hoeft u dus geen bedragen terug te betalen.

F.
door F.J. - May 27, 2016 om 08:20
1 Antwoorden / Vragen

Beste meneer/mevrouw,
zoek in uw gemeente contact met Sociale Raadslieden Werk, onderdeel van Imaatschappelijk Werk.
De Belastingdienst is verre van correct of op enige wijze correct bezig.
Zelfs tegen de jurist van Sociale RAadslieden werd gezocht dat ik geen bezwaar kom maken, daar er in oktober 2015 reeds een besluit was genomen....Er was geen brief, kon de Belastingdienst niet openbaar laten zien.Conclusie; er werd gewoon gelogen!!! Er is direct een Rechtzaak aangekondigd. Echter dan kan er opeens wel gekeken worden!
Eind van het hele stressvolle proces, ik bleek nog bijna €400,- retour te krijgen!!!
Achteraf is zelfs dat geld, de enorme stress, mogelijkheid om in je huis te kunnen blijven wonen, het niet eens meer waard!!!
En de heer Wiebes is zo goed bezig!!!
ik wens u succes en hoop dat het op korte termijn wordt opgelost

hansje klein
door hansje klein - May 27, 2016 om 10:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Naar aanleiding van uw verhaal, had ik de behoefte om ook eens over de Belastingdienst te berichten  HIER

mathijs_b
door mathijs_b - May 27, 2016 om 11:33
641 Antwoorden / 77 Vragen

Niet van onderen, maar van boven beginnen. Dus meteen (aangetekende) brief naar minister. Daarin zaak kort uitleggen.

Je krijgt dan nietszeggend antwoord maar hebt wel namen van verantwoordelijke ambtenaren.

Die personen dan bombarderen met e-mails. iedere dag weer opnieuw tot er eindelijk iemand wakker wordt.

Ik heb een keer met deze aanpak (in een totaal andere zaak) succes gehad en zelfs een parlementarier aan de telefoon gekregen die uitleg vroeg!

Het probleem werd toen snel opgelost.

Cl
door Classfirst - May 27, 2016 om 14:47
1 Antwoorden / Vragen

Jeanette, stuur een aangetekende brief met copy-bewijsstukken naar de Belastingdienst en stel een termijn voor oplossing binnen enkele weken.
Ga anders naar Het Juridisch Loket voor gratis advies en hulp. Nog een mogelijkheid is Het Sociaal Wijkteam bij je in de buurt, die helpen ook.

Succes. Klaas

racingweirdo
door racingweirdo - May 28, 2016 om 00:09
23 Antwoorden / 6 Vragen

Ik wil als voormalig ambtenaar toch even ingrijpen.

de ombudsman of juridisch loket inschakelen is volkomen zinloos want topicstarter is laks geweest met de procedure.

de belastingdienst haalt haar gegevens uit het gba, zolang de spookbewoners zijn ingeschreven op het adres mag de bd er vanuit gaan dat deze mensen er duurzaam wonen, wat u ook beweerd.

De bewering dat mensen uit het gba geschrapt kunnen worden doormiddel van een telefoontje is pertinent onjuist, de ambtenaar hadt dat nooit mogen beloven, aan het daadwerkelijk verwijderen van personen op een adres in het gba gaat een zware procedure aan vooraf.

de eerste stap die u moet gaan zetten is een aangetekende brief sturen naar de gemeente waarin u verzoekt tot een onderzoek voor duurzame bewoning, u geef hierin aan dat er spookbewoners staan ingeschreven op u adres in het gba en u vraagt de gemeente datte onderzoeken doormiddel van een onderzoek naar duurzame bewoning, afhankelijk van de uitkomsten kan de gemeente besluiten tot een procedure om de betreffende personen op u adres uit te schrijven. Dit kan rustig een paar maanden duren.

pas als de betreffende personen zijn uitgeschreven zal de bd gaan werken met de meest recente gegevens uit het gba en u situatie opnieuw beoordelen.

De gemeente danwel bd aansprakelijk stellen zal niks opleveren omdat het probleem is veroorzaakf door de vorige bewoners.

wi
door wilhelmina59 May 29, 2016 om 17:59
512 Antwoorden / 0 Vragen

Denk niet helemaal laks maar eerder niet bekend met(los van de vorige bewoners dan)
En inderdaad altijd bij het begin van het verhaal beginnen. Staat dat goed dan rolt de rest vanzelf door.

pi
door pieterwolters May 29, 2016 om 21:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als voormalig ambtenaar is uw kennis (of gebruik) van de Nederlandse taal vrij belabberd, maar dit terzijde.

me
door melding - May 30, 2016 om 11:03
9 Antwoorden / 4 Vragen

Heel veel succes Jeannette,

Bovengenoemde adviezen kloppen al zijn sommige wat bot. Ik wens je in ieder geval veel succes. Mijn advies is niet opgegeven en probeer ze voor jou aan het werk te zetten niet andersom.