sm
door smoelenhoek Feb 11, 2016 om 15:42
Geldzaken & recht

Geheel aflossen hypotheek

Klopt het dat je belasting moet betalen als je je hypotheek helemaal aflost? En zo ja, hoe wordt dit berekend? Wie kan mij hier meer over vertrellen? Alvast dank.

13015 12 Rapporteer

Ni
door NicovK - Feb 11, 2016 om 16:35
6 Antwoorden / 1 Vragen

Een groot nadeel van meer aflossen op een hypotheek is de lagere belastingaftrek. Door aflossen hoef je minder hypotheekrente te betalen. Hierdoor neemt je hypotheekrenteaftrek ook af.

tijger1
door tijger1 Feb 11, 2016 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat je minder hypotheekrente moet betalen is dus juist een groot voordeel.

jo
door jorisw Feb 11, 2016 om 19:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je je geld liever aan banken geeft dan aan de overheid dan moet je inderdaad een zo hoog mogelijke schuld hebben...

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2016 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de hypotheek aflost waarin u woont, gaat u natuurlijk helemaal geen belasting betalen. Die woning blijft in box 1. U heb dan ook nog als voordeel dat u geen bijtelling hebt van het huuwaardeforfait.

Misschien bent u in de war met bijvoorbeeld een spaarhypotheek. Als die verzekering te vroeg, afhankelijk van het bedrag, vóór 15 of 20 jaar tot uitkering komt, moet u belasting betalen over het verschil van de ingelegde premies en de afkoopwaarde.

marita567
door marita567 - Feb 11, 2016 om 17:05
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hallo smoelenhoek ,

Lees deze informatie eens of het verstandig is de hypotheek af te lossen ,

http://www.consumentenbond.nl/hypotheek/aflossen-hypotheek-verstandig

marcel75
door marcel75 - Feb 11, 2016 om 20:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Uw woning zal niet zomaar in box 3 vallen als u er gewoon woont. Alleen een tweede woning, niet-zijnde uw hoofdverblijf, valt in box 3 (een lening daarvoor overigens ook).

Door de hypotheek volledig of nagenoeg volledig af te lossen, vervalt ook het eigenwoningforfait (vroeger: huurwaardeforfait).

Bijkomend voordeel van aflossen is dat geleend geld geld kost en je van betalen van schulden niet armer wordt.

ha
door halex - Feb 11, 2016 om 21:20
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat klopt wel en niet. Zolang u een hypotheek hebt en rente aftrekt, hebt u te maken met een eigenwoningforfait. Dat is een bijtelling omdat u geld verdient met uw woning (de waardestijging). Hebt u geen aftrek, dan zou u door dat forfait (een bedrag dat u bij uw inkomen op moet tellen) een hoger inkomen hebben. In die situaties is bepaald (de wet Hillen) dat de bijtelling vanwege het eigenwoningforfait nooit hoger kan zijn dan de hypotheekrenteaftrek die u hebt. Zonder hypotheek, geen aftrek, dus ook geen forfait. U betaalt dus geen (extra) belasting door het aflossen. Wel bent u uw aftrekpost van de hypotheekrente kwijt. Als u minder kunt aftrekken, is uw verzamelinkomen hoger. En betaalt u dus meer belasting. Overigens is het bedrag dat u meer aan belasting betaalt, minder dan u aan rente kwijt zou zijn.

sm
door smoelenhoek - Feb 12, 2016 om 09:20
12 Antwoorden / 6 Vragen

Dank allemaal. Nee, ik ben nergens mee in de war alleen ik ben in de mogelijkheid om extra af te lossen. De reacties lezende laat ik gewoon een deel staan. En ga ik zeker niet alles aflossen.

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2016 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

sm
DOOR SMOELENHOEK - 12 FEB 2016 OM 09:20
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Dank allemaal. Nee, ik ben nergens mee in de war alleen ik ben in de mogelijkheid om extra af te lossen. De reacties lezende laat ik gewoon een deel staan. En ga ik zeker niet alles aflossen.

De reacties lezende? Juist een deeltje laten staan, kan heel onverstandig zijn. Als u boetevrij alles kunt aflossen en dan nog reserve houdt voor onvoorziene zaken is dat heel verstandig.
U hebt dan dus ook geen bijtelling meer.

sm
door smoelenhoek - Feb 12, 2016 om 10:46
12 Antwoorden / 6 Vragen
sm
door smoelenhoek - Feb 12, 2016 om 10:54
12 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1. Dit ga ik zeker uitzoeken bij degene die mijn belastingformulier invult. Dank

marcel75
door marcel75 - Feb 13, 2016 om 10:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Smoelenhoek,
Waarom laat u een deel staan dan? Geleend geld kost immers geld. Je krijgt namelijk nooit de volledige rente terug via de renteaftrek in de Inkomstenbelasting.

fi
door fisbel - Feb 13, 2016 om 14:54
851 Antwoorden / 3 Vragen

De eerste reactie van uwjurist is inhoudelijk voldoende tegengesproken door de vervolgreacties: de eigen woning blijft in box 1.
Als er voldoende spaarbuffer overblijft is het het verstandigst om de hypothecaire schuld volledig af te lossen. Er is dan immers geen bijtelling inkomen meer vanwege het eigenwoningforfait. Voorbeeld: het eigenwoningforfait is € 1600 // (resterende) schuld bijvoorbeeld € 40.000 tegen 4% rente is € 1600 renteaftrek. Het resultaat is dat de hypotheekrenteaftrek in dit voorbeeld (saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning) nihil is en dus niets oplevert. Beter is het volledig af te lossen.

sm
door smoelenhoek - Feb 16, 2016 om 10:30
12 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor alle reacties. Ik heb geen 2e woning en daarom heb ik besloten dat  het beter is om alles af te lossen.