ha
door ha_013 Apr 20, 2017 om 12:40
Geldzaken & recht

Gekort op WW uitkering?

Hallo allen,

Sinds kort ontvang ik voor het eerst een WW uitkering. Het blijkt dat ik een sollicitatieplicht had, maar stom genoeg eenmalig niet gedaan. Maar wat blijkt, ik wordt gekort met 25%!

Nu is mijn vraag eigelijk als volgt. Mijn uitkering is in principe al minimaal; deze wordt aangevuld met een toeslag. Indien deze zou worden gekort zit ik dus onder het minimumloon? Is dit zomaar mogelijk of kan ik eventueel een aanvulling elders krijgen? Contact met het UWV bied niet echt antwoord, deze lijken er ook niets van te snappen en verwijzen naar bijstand?

Alvast bedankt :)

31277 34 Rapporteer

pe
door petrus2 - Apr 20, 2017 om 12:42
11 Antwoorden / 9 Vragen

Altijd gedoe met die instanties. Ik zou er gewoon heengaan bij een vrij inloop moment. Die zijn er ook bij het UWV

ha
door ha_013 - Apr 20, 2017 om 12:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een drama inderdaad. Heb in alle jaren nog nooit een uitkering gehad, besluiten ze meteen al om met 25% te korten voor 4 maanden! Ze innen dus pakweg 1000euro om welgeteld 4 sollicitaties. Ongelofelijk zeg. Een waarschuwing zou meer op zijn plaats zijn..

edrick3
door edrick3 Apr 20, 2017 om 13:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Of een cursus begrijpend lezen aanbieden.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 20, 2017 om 16:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zal vast in de folder hebben gestaan "Gratis Geld" tja en dan weten we dat er niet meer verder gekeken wordt.
Heel eerlijk gezegd vind ik 25% nog redelijk.

ha
door ha_013 Apr 20, 2017 om 16:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ha daar zijn ze! Ik wilde het altijd al vragen: is het dat die pessimistische kijk op de wereld is aangeboren of volgt dat met de leeftijd? Manman mooi volk altijd wel wat te zeiken :)

Po
door Pontiac Apr 21, 2017 om 15:38
131 Antwoorden / 5 Vragen

ga voor de spiegel staan en zeg tegen jezelf wat een sufXXX ben ik toch of je gaat emigreren naar een ver en naargeestig land waar je elke dag moet zoeken in de vuilnisbakken naar eten , je bent gewoon een klaagXXX.

wi
door wilhelmina59 - Apr 20, 2017 om 12:50
512 Antwoorden / 0 Vragen

Yep, helaas. Is de korting een maand of voor langere periode.
U kunt eventueel proberen bij uw Gemeente een aanvraag te doen voor Byzondere Bijstand  of een toeslag voor levensonderhoud.
Verder  is het mogelijk dat u aanspraak kan maken op de Voedeselbank en ontheffing Gemeentelijke en Hoogheemraadschap belastingen.
Verder is het UWV slecht op de hoogte van het onderwerp Pariciaptiewet.
Advies, pluis alles na zodat u niet weer voor verrassingen komt te staan..

edit: Interpunctie

lottesanne
door lottesanne Apr 21, 2017 om 12:23
438 Antwoorden / 47 Vragen

De gemeente zal nooit bijstand verstrekken omdat er een maatregel heeft plaatsgevonden op de WW-uitkering. Zouden zij dit nl. wel doen, maakt de Sociale Dienst de maatregel in feite ongedaan. Dit zal nooit gebeuren. Bij aanvang van de WW zul je wel duidelijk op je sollicitatieplicht zijn gewezen. Je voeldoet hier niet aan en dus is de maatregel terecht.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2017 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, als u aan u een boete opgelegd wordt door het UWV kunt u niet bij een ander loket om aanvulling komen. Zou wat moois zijn. En dat snapt het UWV wel degelijk, maar u blijkbaar niet.

En in uw topic schrijft u dat u éénmalig niet gesolliciteerd hebt, maar in een reactie is het al vier keer.

U zult bij het aanvragen van WW beslist informatie gehad hebben over uw plichten. Dacht u nu werkelijk dat u niet hoefde te solliciteren?

Maar u hebt nu bericht gehad over die boete. Daar moet zeker op staan hoe u bezwaar kunt aantekenen.

edrick3
door edrick3 - Apr 20, 2017 om 13:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Sollicitatieplicht

Tijdens uw WW-uitkering heeft u een aantal plichten, zoals een sollicitatieplicht. Ook als u naast uw WW-uitkering een baan heeft. Heeft u een nieuwe baan? Geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door via Mijn UWV met het wijzigingsformulier. Geef uw wijziging binnen 1 week nadat deze bij u bekend was of had kunnen zijn, aan ons door.
(Bron)

edrick3
door edrick3 - Apr 20, 2017 om 13:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bij het UWV snappen ze het echt wel goed:

Solliciteer actief naar passend werk

Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk weer werk vindt. U bent hiervoor zelf verantwoordelijk. U maakt afspraken met uw adviseur werk over hoe vaak u gaat solliciteren of u ontvangt hiervoor een taak in uw Werkmap.

Heeft u geen afspraken gemaakt over het aantal sollicitaties? Zorg dan dat u minimaal 4 keer per 4 weken solliciteert. U bent ook verplicht te solliciteren op de vacatures die uw adviseur werk u toestuurt.

De adviseur vraagt u regelmatig bewijzen te laten zien van uw sollicitatieactiviteiten. Bewaar daarom de kopieën van uw sollicitatiebrieven en uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken of testen minimaal 2 jaar.

Op werk.nl vindt u diensten en middelen die u helpen bij het vinden van werk. Ook als u geen uitkering ontvangt, kunt u hier gebruik van maken. Kijk voor meer informatie op Dienstverlening bij een WW-uitkering.

Cookies
door Cookies - Apr 20, 2017 om 13:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het gaat dus niet om 1x vergeten te solliciteren, maar om 4x niet gesolliciteerd. De regels (dus ook de verplichtingen) worden duidelijk vermeld bij de uitkeringsbeschikking + op de site van het UWV, daar heeft iedereen zich aan te houden. https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/tijdens-ww-uitkering/detail/rechten-en-plichten-tijdens-uw-ww-uitkering

DOOR HA_013 - 20 APR. 2017 OM 12:44
ANTWOORDEN / VRAGEN

Wat een drama inderdaad. Heb in alle jaren nog nooit een uitkering gehad, besluiten ze meteen al om met 25% te korten voor 4 maanden! Ze innen dus pakweg 1000euro om welgeteld 4 sollicitaties. Ongelofelijk zeg. Een waarschuwing zou meer op zijn plaats zijn..

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 20, 2017 om 16:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Carola83 Zou het niet zijn vergeten te solliciteren dus 4 maanden strafkorting?

fa
door familyman - Apr 20, 2017 om 13:15
888 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft zich niet gehouden aan de UWV WW voorwaarden, dus krijgt u een boete/strafkorting. Die is natuurlijk niet claimen via de bijstand. Zou mooi zijn als dàt kon.

edrick3
door edrick3 Apr 20, 2017 om 13:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou mooi zijn als dàt kon. Helemaal niet! ;-)

fa
door familyman Apr 20, 2017 om 13:34
888 Antwoorden / 1 Vragen

Met de woorden "Zou mooi zijn als dàt kon" bedoel dat ik overal te hard rijden en de rode lichten negeren. En de CJIB nota naar de bijstand sturen ..........

reflecs
door reflecs - Apr 20, 2017 om 13:31
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Sinds kort ontvang ik voor het eerst een WW uitkering. Het blijkt dat ik een sollicitatieplicht had

U heeft, neem ik aan, zelf de aanvraag gedaan, de bevestiging gelezen en de site bezocht en dan blijkt dat u een sollicitatieplicht heeft?!
Misschien heeft u iets aan de tips van wilhelmina59. Vergeet ook niet uw nieuwe jaarinkomen te berekenen/door te geven op de site Toeslagen van de Belasting.
edit: hopelijk heeft u wat spaargeld; dat kunt u dan nu gebruiken...

getty
door getty - Apr 20, 2017 om 13:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Solliciteren is de belangrijkste voorwaarde voor een ww uitkering, en dat wist u niet? Ongeloofwaardig wat mij betreft.

ma
door maarten heest Apr 20, 2017 om 15:13
463 Antwoorden / 0 Vragen

Dat schrijft de vraagsteller helemaal niet. Die is het een keer vergeten.

Cookies
door Cookies Apr 20, 2017 om 15:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@MH: met de woorden 'het blijkt dat ik een sollicitatieplicht had' doet TS voorkomen alsof hij niet op de hoogte was van deze verplichting. Overigens heeft TS het verderop over 4x.

getty
door getty Apr 20, 2017 om 15:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inderdaad, dank Carola83, precies mijn idee.

panter22
door panter22 - Apr 20, 2017 om 13:56
6599 Antwoorden / Vragen

Zelfs als je een bijstandsuitkering hebt, dan kun je gekort worden op je uitkering als je niet voldoende solliciteert.
Dus een aanvullingvan de bijstand  kun je wel vergeten.
Je moet minimaal gemiddeld 1 keer per week solliciteren of je inschrijven bij een uitzendbureau.
Via werk.nl kun je ook vacatures vinden. En wat belangrijk is, je bewijsstukken van de sollicitaties bewaren.

Heb je een werkcoach toegewezen gekregen dan moet je je strikt houden aan de afspraken die zijn gemaakt.
Je hebt niet de vrijheid om daar vanaf te wijken,

marita5
door marita5 - Apr 20, 2017 om 14:04
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo-013 ,

Als u een of meerdere boetes van ons heeft gekregen, verrekenen we deze boete volledig met het bedrag van uw uitkering of toeslag van UWV.

Dit betekent dat UWV geen uitkering meer aan u betaalt, zolang de boete niet volledig is betaald. U krijgt dus géén geld van UWV voor uw levensonderhoud.

Bijstandsuitkering aanvragen

Als u (en uw partner) onvoldoende eigen inkomsten of eigen vermogen hebt, kunt u in deze periode in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering (Participatiewet). Neem hiervoor contact op met uw gemeente. U vraagt deze uitkering aan op werk.nl.

lottesanne
door lottesanne Apr 21, 2017 om 12:27
438 Antwoorden / 47 Vragen

Nogmaals, bijstand aanvragen is zinloos. Het is topicstarter zijn eigen schuld dat hij een maatregel heeft. En het UWV staat nu eenmaal bekend als een moeilijke en compromisloze instantie.

marita5
door marita5 Apr 21, 2017 om 12:38
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Nogmaals, bijstand aanvragen is zinloos , en dit weet u zo zeker , omdat u bij de gemeente werkt  , niet geschoten is altijd mis .

ne
door neodutchio - Apr 20, 2017 om 14:07
5150 Antwoorden / 12 Vragen

U zit thuis uw handje op te houden en het geld komt vanzelf wel binnen denkt u? Een keer ben ik ook in de situatie gekomen dat ik mijn baan heb verloren. Direct na dit nieuws ben ik al gaan zoeken naar een andere baan. Niets geen 1 keer per week solliciteren, op elke baan die bij mij lag, of een kans gaf solliciteren.

U heeft al een laag inkomen nu, des te belangrijker dat u zelf aan de slag gaat om een baan te vinden. Voordeel is dat u dan meer inkomen heeft en van het uwv verlost bent. Of moet u aan het handje meegenomen worden en moet alles voorgekauwd worden?

Cookies
door Cookies - Apr 20, 2017 om 14:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat is in gevallen waarbij iemand helemaal geen uitkering meer ontvangt van het UWV. Bij TS gaat het om 4 maanden x 250,- euro minder. Die gaan echt niet aangevuld worden door de bijstand, want dan heeft een dergelijke sanctie geen enkele zin.

DOOR MARITA5 - 20 APR. 2017 OM 14:04
3515 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Hallo-013 ,

Als u een of meerdere boetes van ons heeft gekregen, verrekenen we deze boete volledig met het bedrag van uw uitkering of toeslag van UWV.

Dit betekent dat UWV geen uitkering meer aan u betaalt, zolang de boete niet volledig is betaald. U krijgt dus géén geld van UWV voor uw levensonderhoud.

Bijstandsuitkering aanvragen

Als u (en uw partner) onvoldoende eigen inkomsten of eigen vermogen hebt, kunt u in deze periode in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering (Participatiewet). Neem hiervoor contact op met uw gemeente. U vraagt deze uitkering aan op werk.nl.

panter22
door panter22 - Apr 20, 2017 om 14:33
6599 Antwoorden / Vragen

Een boete krijg je als je niet op tijd meldt dat er iets verandert in je situatie. Bijvoorbeeld te laat je inkomsten doorgeven.
Hier gaat het om een korting op de uitkering wegens niet voldoen aan de sollicitatieplicht.
Dit zijn 2 verschillende maatregelen die naast elkaar kunnen worden opgelegd.

marita5
door marita5 - Apr 20, 2017 om 15:03
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@carola.83 ,

Waar ziet u staan 4 maanden ? Ts schrijft : maar stom genoeg eenmalig niet gedaan , normaal betekent in de WW dat je 1x in de week moet solliciteren .

marita5
DOOR CAROLA.83 - 20 APR. 2017 OM 14:14
10896 ANTWOORDEN / 26 VRAGEN

Dat is in gevallen waarbij iemand helemaal geen uitkering meer ontvangt van het UWV. Bij TS gaat het om 4 maanden x 250,- euro minder. Die gaan echt niet aangevuld worden door de bijstand, want dan heeft een dergelijke sanctie geen enkele zin.

Cookies
door Cookies Apr 20, 2017 om 15:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Quote: Heb in alle jaren nog nooit een uitkering gehad, besluiten ze meteen al om met 25% te korten voor 4 maanden! Ze innen dus pakweg 1000euro om welgeteld 4 sollicitaties

marita5
door marita5 Apr 20, 2017 om 15:15
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Ik had de reactie van Ts niet gelezen , dan vraag ik me af of dit wel mag om iemand een boete op te leggen voor 4 maanden i.p.v 1 maand .

Cookies
door Cookies Apr 20, 2017 om 15:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien een soort van 'gespreid betalen'? Om te voorkomen dat hij in 1 maand helemaal niets zou krijgen? Overigens lees ik net de reactie van UWV: natuurlijk kan iemand altijd iets aanvragen, maar in dit geval (omdat TS 1. zelf nalatig is geweest en 2. het maar een - relatief - kleine inhouding voor korte tijd betreft) geef ik hem weinig tot geen kans op een positief besluit van zo'n aanvraag bij de gemeente.

uwv_webcare
door uwv_webcare - Apr 20, 2017 om 15:19
66 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ha_013, Wat vervelend dat je een maatregel op je WW-uitkering hebt gehad. Je vraagt je nu af wat je kunt doen om toch genoeg inkomsten te krijgen. Als de brief is ondertekend met Manager Werkzoekendendienstverlening? Dan kun je via de werkmap een bericht sturen met uitleg en verzoek om herziening van de maatregel. Je kunt ook bezwaar indienen tegen de maatregel. Het klopt dat je voor eventuele aanvulling van je inkomen een aanvullende bijstandsuitkering bij je gemeente kan aanvragen. Met vriendelijke groet, Viktoria UWV Webcareteam

lottesanne
door lottesanne Apr 21, 2017 om 12:29
438 Antwoorden / 47 Vragen

Zucht, een aanvulling via de bijstand op een maatregel in de WW KAN NIET! Droevig dat het UWV zulke voorlichting geeft.

marita5
door marita5 - Apr 20, 2017 om 15:33
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Ha-013 ,

Teken bezwaar aan bij het UWV tegen deze beslissing , ik vind het belachelijk dat u gekort word voor 4 maanden , terwijl u 1 maand niet voldaan heeft aan uw verplichtingen , nmm zou u een boete moeten krijgen over 1 maand en niet 4 maanden ., klik op de rode regels .

https://www.uwv.nl/particulieren/formulieren/bezwaar-maken-tegen-een-beslissing.aspx

Neem ook eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente ,

https://www.juridischloket.nl/contact#

pino123
door pino123 Apr 20, 2017 om 16:16
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik niet, nogmaals een uitkering brengt ook plichten met zich mee.

marita5
door marita5 Apr 20, 2017 om 16:26
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , een uitkering brengt plichten met zich mee , maar om nou een boete te krijgen voor 4 maanden lijkt mij absurd . het zou wel redelijk zijn als dit 1 maand was .

tijger1
door tijger1 Apr 20, 2017 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kunt u dan wel belachelijk vinden, maar het zijn gewoon de regels.

marita5
door marita5 Apr 20, 2017 om 21:40
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Of dat de regels zijn om te korten 4 maanden is nog maar de vraag , iig een bezwaar aantekenen kan nooit geen kwaad .

tijger1
door tijger1 Apr 21, 2017 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus helemaal niet de vraag, zo staat het in de wet.

marita5
door marita5 Apr 21, 2017 om 16:50
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Daar zal Ts wel achter komen , als hij /zij een bezwaar heeft aangetekend

Cookies
door Cookies Apr 21, 2017 om 17:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Marita wat jij of ik of ieder ander redelijk vinden, doet helemaal niet terzake. UWV voert de wet uit, zo simpel is dat. Overigens vind ik zo'n korting volkomen terecht. Wat ik belachelijk vind, is een hele maand niet solliciteren.

marita5
door marita5 Apr 21, 2017 om 17:05
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ga er verder niet meer op in , Ts komt er vanzelf wel achter .

me
door mein33 - Apr 20, 2017 om 15:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ha-013

Binnenkort zult u naar alle waarschijnlijkheid ook naar een cursus moeten om te leren hoe u moet solliciteren.
Deze cursus is ook niet vrijblijvend en ook hier staat het financiële sanctiemiddel ter beschikking.

Cookies
door Cookies Apr 20, 2017 om 15:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bij een WW uitkering is niets vrijblijvend.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 20, 2017 om 15:55
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Of je werkelijk soliciteerde maakt nauwelijks uit.
Achteraf insturen kan vaak wel, mits je bewijs leverde.

Als je een uitkering vraagt teken je ook voor de voorwaarden.
Als er geen passende vacature is,  er zijn jaarlijks 50 nieuwe burgemeesters nodig dus doe dat dan maar....

U heeft toch voorwaarden aangeklikt en kunnen lezen bij de online aanvraag?
Niet klagen als je niet vooraf goed deze doorleest en als het niet lukte om in te loggen, dan bel je en zij helpen.

Naast soliciteren is inschijven  uitzendburea ook als solicitatie op te geven, 1x ongeacht hoe vaak je werk kreeg.

ha
door ha_013 - Apr 20, 2017 om 16:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad een bezwaarschrift opgesteld (een studie rechten helpt) en ga hem zo snel mogelijk op de post doen. Ik wil best erkennen dat ik in het eerste maand schuldig ben, maar om dan voor 4(!) maanden te korten is bizar. Dit is toch totaal niet evenredig met het vergrijp (evenredigheidsbeginsel art. 3:4 AWB voor mensen in hetzelfde hoekje). Ik heb echter geen idee of ik eventueel contact kan opnemen met de 'coach' om hem eerst over te halen alvorens ik een bezwaarschrift toestuur.

Cookies
door Cookies Apr 20, 2017 om 16:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom regel je het 'verzoek tot herziening' niet via je 'werkmap'? Werkt vlg mij sneller dan via de post (met alle risico van niet aankomen op de goede afdeling).

ha
door ha_013 Apr 20, 2017 om 16:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Carola,

Ik kan verzoek tot herziening niet vinden. Waar staat het dan precies? Ook de zoekfuctie levert weinig op

pino123
door pino123 Apr 20, 2017 om 16:23
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Maar.... Op het moment dat je de uitkering aan bent gegaan, ben je ook verplichtingen schuldig. Die ben je zelf niet nagekomen. Ik kan het ook onterecht vinden dat ik een boete krijg als ik 30km te hard rijd, ook al is het de eerste keer.

ha
door ha_013 Apr 20, 2017 om 16:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is zéker waar Pino. Maar als je 20 dagen de cel in moet voor die 30km te hard, is het onevenredig. Een beetje een kromme vergelijking natuurlijk maar omdat je 1 maand niet solliciteerd wordt je gekort voor 4 maanden. Dit wordt dan het 'evenredigheidsbeginsel' genoemd waar een orgaan zich aan dient te houden. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen :)

Cookies
door Cookies Apr 20, 2017 om 16:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat advies van die werkmap geeft UWV Webcare je. Ik kan het niet nakijken voor je, want zonder WW, geen werkmap.

panter22
door panter22 Apr 20, 2017 om 19:56
6599 Antwoorden / Vragen

Een bezwaarschrift moet je niet over de post versturen. Dan heb je geen bewijs dat je hem op tijd verstuurd hebt.
Behalve als je de brief aangetekend verstuurt. Maar dat is niet gratis.
Mogelijk kun je je bezwaarschrift inleveren bij de balie. Vraag dan een ontvangstbewijs en bewaar die goed.
Bij bezwaar via de Digd krijg je een ontvangstbevestiging en de bezwaarschrift wordt opgeslagen.

Zorg in ieder geval dat je binnen de gestelde termijn bezwaar maakt. Zo niet, dan ben je te laat. Maak desnoods pro forma bezwaar.

Staat er reden in waarom je door 1 maand niet gesolliciteerd te hebben 4 maande gekort wordt op de uitkering?
Was de controle na 1 maand of langer en heb je daaropvolgende weken niet extra gesolliciteerd?
Heb  je voordat je werkoos werd wel gesolliciteerd en je ingeschreven bij uitzendbureau's. Misschien meer dan gemiddeld 1 keer per week? Noem dat dan . "Niet evenredig aan het vergrijp", heb je niet zoveel aan. Kennelijk zijn er interne regels die gevolgd worden als je niet voldoende hebt gesolliciteerd. Als het niet in die brief staat, vraag ernaar. Je moet redenen bedenken waardoor je bezwaar gegrond wordt verklaard.

panter22
door panter22 Apr 20, 2017 om 20:03
6599 Antwoorden / Vragen

Ik vond de volgende website waarin uitgelegd wordt dat een korting van 25% gedurende 4 maanden een normale maatregel is, zelfs als je maar 1 sollicitatie mist,
http://www.svcafe.nl/column/sollicitatieplicht-en-de-ww/

tijger1
door tijger1 Apr 20, 2017 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u in uw werkmap op berichten klikt, en dan links op het vakje zoeken en daarin tikt: bezwaar maken, komt u op een site waar dat kan.

tijger1
door tijger1 Apr 20, 2017 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een studie rechten gevolgd en dan niet weten dat men bij WW moet solliciteren?

Op de site van het UWV niet kunnen vinden hoe men contact op kan nemen?

Haal uw schoolgeld terug.

ekiem
door ekiem - Apr 20, 2017 om 19:39
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,
Bij het verkrijgen van een WW uitkering horen een aantal rechten en plichten. En u heeft indertijd informatie gekregen waarin dit allemaal is vermeld. Het UWV gaat u niet op uw plichten wijzen omdat u deze ,bij aanvraag van de WW , al heeft gekregen. Staan ook op hun site.
Jammer, maar waar, het zijn de regels . Voldoe je eraan ,dan is er niets aan de hand. Zie het als een baan, kom je te laat, maak je een fout, doe je iets niet goed.....dan volgen er ook sancties.

Ekiem

aurora1
door aurora1 - Apr 20, 2017 om 21:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u een studie rechten gevolgd heeft dan is dat verspilde moeite geweest en verspild geld.
Ga maar snel via een uitzendbureau werken, of vakken vullen bij een supermarkt dan hoeft u ook geen uitkering en heeft u ook geen problemen w.b. sollicitatieplicht en korting. Als u "hoger opgeleid" bent moet het toch wel lukken via een uitzendbureau?

ha
door halex - Apr 20, 2017 om 22:04
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U haalt 't evenredigheidsbeginsel uit de Algemene Wet Bestuursrecht aan. Hebt u ook opgelet toen de beginselen van het recht werden uitgelegd? En dan met name hoe de verhouding is tussen de lex generalis (AWB) en de lex specialis (werkloosheidswet)? Dan weet u dat een beroep op 't evenredigheidsbeginsel kansloos is. De wetgever heeft namelijk op het niet nakomen van de sollicitatieplicht bewust een zware sanctie gezet. Opdat ww-gerechtigden het wel uit hun hoofd zullen laten om niet mee te werken aan het vinden van (passende) arbeid. En dat staat de wetgever vrij. Ook al bent u het wellicht niet met deze redenering van de wetgever eens, aankaarten heeft weinig zin: de rechter niet mag toetsen op doelmatigheid.
Maar goed, als ex-rechtenstudent weet u dit natuurlijk ook wel.

aurora1
door aurora1 Apr 22, 2017 om 02:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hij heeft toevallig bij die lessen (of colleges....) zitten slapen.
Gezien het topic kon vraagsteller weleens bij alle lessen hebben zitten slapen, of hij babbelt maar wat over "rechtenstudie".

Bo
door Bonte Specht - Apr 21, 2017 om 12:08
45 Antwoorden / Vragen

Dat zijn regels waar iedereen zich aan moet houden. Ze willen dat je zo snel mogelijk een baan hebt.
En omdat er veel mensen gebruik maken van het UWV hanteren ze de regels strikt.
Zo ervaar ik het in ieder geval

sa
door saint - Apr 21, 2017 om 15:33
28 Antwoorden / 1 Vragen

Het UWV is een zeer klant onvriendelijke organisatie die verworden is tot een controlerend instituut en niet meer diensbaar is bij het helpen vinden van werk.
Ik ben 65 jaar en heb gevraagd om een ontheffing om 4 keer in de maand te moeten solliciteren.
Daar wil men niet aan meewerken en verwijzen naar degene die de wetten maken.
Ondanks dat het voor mij redelijk de-motiverend is, de ontvanger van een sollicitatie mijn sollicitatie moet lezen en soms moet beantwoorden en het uwv moet controleren, geeft iederen toe dat het een soort werkverschaffing is en totaal zinloos is.
Ondanks diverse berichten en verzoeken om daar een persoonlijk gesprek over te hebben, geeft men aan dat dit niet tot het gewenste resulaat gaat leiden en daarom de gesprekken niet aan wil gaan.
Gewoon doen wat men u opdraagt en verder je mond dicht houden, vergissingen of niet nakomen van verplichtingen worden onevenredig zwaar bestraft.

pino123
door pino123 Apr 21, 2017 om 15:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat u vergeet is dat het UWV een uitvoeringsinstantie is en geen instantie is die de wetten maakt. Zij moeten de wet uitvoeren.

ha
door halex Apr 21, 2017 om 17:06
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Gelukkig maar dat het UWV gewoon doet wat de democratisch gekozen wetgever wil. Anders was u overgeleverd aan de willekeur van uw dossierhouder.

ma
door manwijf Apr 22, 2017 om 17:57
574 Antwoorden / 1 Vragen

Vluchtelingen en gelukszoekers met een Nederlands paspoort, maar die geen Nederlands spreken, moeten zeker 30 jaar 4x in de week sollliciteren voor tandarts en raketgeleerde ook al hebben we daar inmiddels een overschot van :) Geloof het maar niet. Die worden aan alle kanten uit de wind gehouden.
Maar u bent een Nederlandse Nederlander en dan solliciteer je tot je er bij neer valt. Of je stopt er mee zoals ik deed en dan krijg je niets meer. Ook niet als  je er een hele carriere op hebt zitten. En als ze dan de pensioenleeftijd verhogen wordt het nog erger. Dat is NL! En waarom? Mij hebben ze er niet mee, maar ik ken wel gevallen, waar dat heel anders ligt. Boeit dat iemand?

ah
door aharms - Apr 21, 2017 om 15:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb 2 jaar lang een ww uitkering gehad en nooit problemen gehad, zolang je je maar aan de voorwaarden en afspraken houdt. Voor mij was dat 4  sollicitaties/acties per 4 weken wat ik persoonlijk heel weinig vind. Als je daar al niet aan kunt voldoen terwijl je geen werk hebt, is het terecht dat je gekort wordt. Aangezien ik bijna altijd boven de 13 activiteiten zat, kreeg ik juist complimenten van het UWV. Zo kan het namelijk ook.

mo
door mof - Apr 21, 2017 om 16:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. 1) het minimumloon telt niet, en 2) zelfs het sociaal minimum cq bijstand telt niet als u zich niet aan de voorwaarden van de uitkering houdt. U bent op de hoogte van de regels en als u dus uw billen brandt moet u op de blaren zitten

wi
door wilhelmina59 - Apr 21, 2017 om 18:41
512 Antwoorden / 0 Vragen

TS doe wel bezwaar aantekenen tegen deze maatregel.
Leg het neer bij een advocaat.
Er staan diverse collectieven op het internet die u graag bijstaan tegen een byzonder laag tarief.
Maatregel moet namelijk wel in verhouding staan tot de fout.
Succes.

Cookies
door Cookies Apr 22, 2017 om 11:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De maatregel staat in verhouding tot de 'fout' (laksheid). En blijkbaar denkt het kabinet daar hetzelfde over, want die heeft deze maatregel ingesteld.

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2017 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het UWV verzint dat niet zelf, maar dit is voorgeschreven door de regering. Wat die colletieven tegen een laag tarief ook beweren.

wi
door wilhelmina59 Apr 22, 2017 om 14:34
512 Antwoorden / 0 Vragen

Even lekker off topic: Helaas hebben veel mensen te maken met het UWV en die hebben toch echt een andere mening.
De hele wetgeving incluis de Participatiewet is een gedrocht wat bijna onuitvoerbaar is en wat alleen maar leidt tot willekeur en rondpompen van subsidiegelden.
Werkeloosheid structureel oplossen doe je niet met straffen maar met belonen.
Steek de energie in mensen die graag willen maar door diverse factoren met als kapitaal geschreven leeftijd gewoon uitgekotst zijn.
Weet iemand dat er per werkeloze voor 24.000 euro  per jaar aan subsidie wordt verspild  en dat degenen die wel willen aan hun lot worden overgelaten?
http://www.schooltv.nl/video/de-rekenkamer-in-de-klas-wat-kost-een-werkloze/

sieger veenstra
door sieger veenstra - Apr 22, 2017 om 11:14
8 Antwoorden / 0 Vragen

Menselijkheid ver te zoeken bij UWV, uit eigen ervaring. Je hebt gelukt of je iemand met gevoel in het lijf aantreft voor de TELEFOON, of een "robot" treft.  succes!!!!!!.

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2017 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je je aan de regels houdt, is er niets aan de hand.

panter22
door panter22 Apr 22, 2017 om 11:59
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is van belang, iemand die je vriendelijk te woord staat.
Natuurlijk moet je aan de voorwaarden voldoen.
En  gemiddeld 4 keer per maand solliciteren niet veel.
Maar er moeten wel vacatures die voor jou geschikt zijn om op te solliciteren.
En die vacatures zijn er niet altijd.
Op een gegeven moment solliciteer om te solliciteren.
Een goede werkcoach, als je die toegewezen krijgt, kan meer voor je doen.
Een voordeel. Door deze voorwaarden bezorg je een hoop mensen een baan.

Ge
door Gerdie Schenk - Apr 22, 2017 om 14:34
1 Antwoorden / Vragen

Een vraag, als iemand bij de bijstand ISD. 1 keer vergeet te solliciteren mogen ze dan gewoon 2 maanden  lang je bijstandsuitkering inhouden?
wie weet het antwoord?.

wi
door wilhelmina59 Apr 22, 2017 om 14:37
512 Antwoorden / 0 Vragen

Ja

Po
door Pontiac Apr 22, 2017 om 15:55
131 Antwoorden / 5 Vragen

ja

Cookies
door Cookies Apr 22, 2017 om 16:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als het echt maar om 1x vergeten gaat, wordt je vlg mij gekort met 10%-20%. Volledig je bijstandsuitkering inhouden, lijkt me stug.

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2017 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom wilt u dat weten? Wordt uw bijstandsuitkering twee maanden lang ingehouden dan?

panter22
door panter22 Apr 22, 2017 om 18:13
6599 Antwoorden / Vragen

De gemeente heeft eigen regels. Alleen solliciteren is niet altijd voldoende. Verplicht een cursus volgen, re-integratie, vijwilligerswerk. Het niet voldoen aan de afspraken kan korting op de uitkering betekenen.

Di
door Dikkers Apr 23, 2017 om 09:56
7 Antwoorden / Vragen

Ook u moet zich bezig houden met regels/plichten. Bijstand is geen vrije speelplaats. Dom hoor. Neem je verlies en niet meer doen/vergeten.

wi
door wilhelmina59 Apr 23, 2017 om 14:03
512 Antwoorden / 0 Vragen

@Dikkers,
Je bent lekker bezig he.
Verdiep je eens in de Participatiewet en loop het internet eens na op wan toestanden.

Di
door Dikkers - Apr 23, 2017 om 09:55
7 Antwoorden / Vragen

Hoe dom ben je. Neem je verlies en nooit meer doen. WW is geen vrije speelplaats.

marita5
door marita5 Apr 23, 2017 om 10:13
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Een trap nageven heeft geen enkele zin .

lutgerink
door lutgerink - Dec 23, 2017 om 19:13
8 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn reactie is wat laat, maar wat ik hier lees is van de meeste mensen een " net goed "  reactie. Wat zijn we onvriendelijk. Mensen die zonder werk zitten kunnen daar vaak niet zelf iets aan doen. Word je plotseling werkloos dan gaat dat heel veel energie kosten, veel zorgen en verdriet. En dat je niet precies weet wat je allemaal moet doen als je een uitkering hebt dat is natuurlijk ook een beetje gek maar deze straf is wel buiten proportie. Ik weet wel dat de UWV vroeger veel menselijker was, tegenwoordig zijn ze kil en koud, ze zijn ook maar wat blij met de werklozen lijkt het wel, het is tenslotte hun inkomen niet?
Het zou helpen als werlozen een beetje meer geholpen zouden worden om een baan te vinden, een beetje menselijkheid is dat te veel gevraagd? Als je zelf zonder werk komt te zitten dan wil je ook aardig en meedenkend worden bejegend. Een waarschuwing kan ook de eerste keer toch?

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2017 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, hartstikke zielig.

ne
door neodutchio Dec 23, 2017 om 20:25
5150 Antwoorden / 12 Vragen

De werklozen nog meer helpen? En moet er dan iemand van het UWV de sollicitatiebrieven printen en ook mee op sollicitatie bij een potentiele werkgever?
Er wordt genoeg informatie gegeven over de rechten en plichten bij een uitkering. Maar buiten het verplichte gedeelte, als werkloze wil je aan het werk lijkt mij. Dus om maar 1 sollicitatie per week te doen is erg magertjes. Iedereen wil zelfstandig zijn, maar toch 'moet' men bij het handje gehouden worden.

aurora1
door aurora1 Dec 23, 2017 om 21:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog meer helpen? In vrijwel elke supermarkt en vele winkels liggen sollicitatieformulieren als je binnenkomt. Verder zijn overal advertenties op deuren en ramen te vinden van winkels. Er zijn meer dan genoeg uitzendbureaus waarmee men werk kan vinden. Waar een wil is is een weg. Bovendien moeten anderen die beter hun best doen opdraaien voor al die uitkeringen. Mij kunnen de regels niet streng genoeg zijn en als je toch niets te doen hebt kun je zelfs nog eens de regels doorlezen en op pad gaan en bij supermarkten e.d. zoeken naar banen.
Weet u wat zachte heelmeesters te weeg brengen?
Het UWV voert de wet uit en is geen instantie van verzamelde psychologen- en maatschappelijk werkers die er zitten om de handjes van uitkeringtrekkers vast te houden. Dat ze dat "vroeger" naar uw idee wel deden kan ik me niet voorstellen. Maar misschien werden toen minder uitkeringen aangevraagd en deed men beter zijn best om werk te vinden.

Cookies
door Cookies Dec 23, 2017 om 21:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vroeger veel menselijker? Je bedoelt 1 of 2x per dag uren in de rij staan, om dagelijks een stempeltje te halen?

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2017 om 21:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij elke winkel waar ik kom, hangt aan de deur een plakaat met de vermelding: Medewerkers gezocht. Hoe simpel kan je het hebben qua solliciteren.

mi
door miepiemoppietimo - Jan 5, 2018 om 17:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ontvang een ww uitkering en daar is code 3 en4 toegepast.ik ben dus gekort op mijn uitkering terwijl ik aan alle verplichtingen voldoe en sinds kort  zelfs weer een klein baantje erbij heb.waarom wordt er zomaar gekort zonder dat de gene op de hoogte wordt gesteld waarom dit zo is.de regles van code 3 en vier zijn totaal niet van toepassing bij mij en heb mij al gewens bij het UWV maar dat is dus bijzonder moeilijk om deze instantie te pakken te krijgen.Ik ben gewoon radeloos .men doet maar en ik zit met de gevolgen .wat moet ik hier mee ???ook heb ik keurig  de uren ingevuld die ik gewerkt heb in Dec althans het SV loon moest ik invullen vermenigtvuldigd met de uren die ik gewerkt heb.heb totaal nog geen salris ontvangen van mijn nieuwe werkgever maar moest toch op mijn inkomstenformulier van het UWV invullen een geschat inkomen van de maand December.ik meende dat mij verteld was door het uwv dat ik een bepaald percentage van het verdienden loon mag houden (dit zijn een paar tientjes) maar vervolgens wordt ik gekort.kan iemand mij daarmee helpen??

met vriendelijke groet,
Karin