SH
door SHJongbloed Oct 24, 2016 om 15:08
Geldzaken & recht

Gemeente Amsterdam heft gemeentelijke belasting van student

De gemeente Amsterdam heft gemeentelijke belastingen van Studenten. Ze wil geen rekening houden met een studielening bij de DUO = inkomen en de jaarlijkse grote bijdrage aan collegegeld ( als je daarvoor spaart is het vermogen) die de universiteit vraagt aan studenten.
Alle bezwaren zijn afgewezen en ook de ombudsman kan niets meer voor haar doen. Einde traject. Ik vind het schandalig dat een student zijn studielening in moet zetten om de gemeentelijke belastingen te kunnen betalen.

5472 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2016 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dacht u nu werkelijk dat wij iets kunnen bereiken als de ombudsman niets meer kan doen?

marita5
door marita5 - Oct 24, 2016 om 15:13
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Shjongbloed ,

Het staat ook op hun site :

Studentenhuis
Als je student bent tellen, naast de hierboven genoemde zaken, ook de volgende inkomsten mee voor de belastingaanslag:

  • basisbeurs
  • aanvullende beurs
  • stagevergoedingen en loon inclusief vakantiegeld

De afdeling Belastingen kijkt ook naar het eigen vermogen van studenten.

Lening
Vanaf studiejaar 2015/2016 houden wij geen rekening meer met een studielening.

Bron : amsterdam.nl

Cookies
door Cookies - Oct 24, 2016 om 15:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zie geen vraag. Neem aan dat je wilt weten of anderen dit ook schandalig vinden? Nee, ik vind het niet schandalig.

ja
door janf43 - Oct 24, 2016 om 15:22
733 Antwoorden / 0 Vragen

De tweede zekerheid in dit leven is: je betaalt belasting. Vanuit de studielening betaalt u toch ook accijns en btw?

me
door mein33 - Oct 24, 2016 om 15:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@shjongbloed,

Elke Gemeente bepaald geheel zelfstandig of studenten wel of geen Gemeentelijk belastingen moeten betalen en Amsterdam heft deze belastingen ook van studenten.
En zoals u zelf al aangeeft, alle bezwaren zijn afgewezen en de ombudsman heeft niets kunnen betekenen in deze.
En daarmee is er maar één conclusie mogelijk nl. "betale motte en betale zult ge" en daar verander geen "lievertje" iets aan.
Blijft dus alleen nog "gaan we naar de Dam, dan gaan we naar de Dam" om tegen deze maatregel te protesteren.

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2016 om 15:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of verhuizen.

SH
door SHJongbloed Oct 26, 2016 om 12:37
5 Antwoorden / 1 Vragen

Is de oplossing inderdaad, maar niet met terugwerkende kracht.

aurora1
door aurora1 - Oct 24, 2016 om 20:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Keurig toch? Voor niets gaat de zon op. Daaruit kunt u concluderen dat ik het, anders dan u, verre van schandalig vind.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 24, 2016 om 23:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U woont toch in Amsterdam  waarom zou u van vrijstelling gebruik mogen maken.
U leent al geld tegen een belachelijke lage rente en zo hoog zullen die gemeentelijke belastingen niet zijn u kunt ze prima met goedkoop geld betalen.
Straks willen studenten nog vrijstelling van de huur krijgen dat is naast feesten de grootste kostenpost.
Diewilik

SH
door SHJongbloed - Oct 25, 2016 om 10:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk, jullie hebben gelijk. Waar maak ik me druk om. De gemiddelde studieschuld na afloop van haar studie is slechts 38.000 euro. Nu na de invoering van het nieuwe studie stelsel zal dat met zeker 10.000 euro extra oplopen. Dan maak ik me druk over 400 euro extra per jaar. Peanuts toch?

tijger1
door tijger1 Oct 25, 2016 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan leent ze blijkbaar nogal flink en ze heeft blijkbaar ook nog zelfstandige woonruimte. Dus baantje zoeken en waarom dragen pa en moe niet bij? [Internetredactie: Tijger1, aub geen sneer naar de vragensteller.]

r.kemperman
door r.kemperman - Oct 25, 2016 om 11:28
423 Antwoorden / 4 Vragen

Zal wel tegen een zeer been schoppen, maar zolang de meeste studenten nog ieder weekend zuipfeesten in een kroeg kunnen betalen en naar festivals kunnen gaan met een taxi kunnen ze ook geld apart leggen voor de belasting en voor het aflossen van hun studieschuld

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2016 om 11:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar moeten die € 400 dan voor betaald worden? Ik lees dat de afvalstoffenheffing € 235 bedragen.

aurora1
door aurora1 - Oct 25, 2016 om 21:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ach, hoeveel kost een student de belastingbetaler en hoe lang duurt het voordat dat geld weer door de overheid/belastingbetaler is terugverdiend?
http://www.mijnstudentenleven.nl/wat-kost-een-student-en-wat-levert-hij-op/ de rendementschecker (link bovenaan die pagina) is ook interessant.
https://www.nationaleonderwijsgids.nl/hbo/nieuws/23080-jarige-rekenkamer-presenteert-kosten-batenanalyse-studeren.html
Dochter kan ook een baantje zoeken, misschien iets zuiniger leven en dat u misschien ook wat bijdraagt?  Dat scheelt weer voor het leenbedrag. En gelukkig kan er geleend worden.

Topantwoord

bultn
door bultn - Oct 26, 2016 om 01:52
54 Antwoorden / 9 Vragen

mooi is dat heh?

de jeugd zich maar in de schulden steken om wat te kunnen betekenen in de toekomst, en ik (en meerdere mensen) als uitkering-trekker hoef/hoeven lekker helemaal niks te doen en heb zo elke maand 1650 euro op mijn rekening bijgeschreven. oh en plus kwijtschelding gemeentelijke belastingen! dat ook nog!

dus uw dochter mag lekker veel betalen zodat zij straks kan werken om mijn bijstandsuitkering te betalen.

EN ZO IS HET G**!

tuurlijk is het niet netjes van de gemeente en medereageerders om te zeggen dat studerend jeugd dit moet betalen. ze doen en betalen al genoeg voor nederland door zich voldoende in te zetten voor een studie, want niet alles is in geld uit te drukken, ook goed opgeleid en passend personeel is al gauw heel wat waard.

het is recht lullen wat krom is, mensen die niks doen hoeven de gemeentelijke belastingen niet te betalen, en jeugd dat aan toekomst werkt moet wel betalen!

principieel is het erg onterecht.

en reageerders die zeggen dat ouders maar bij moeten betalen? niet iedere ouder kan dat, dit is een belediging voor de ouders die dat wel willen maar simpelweg niet kunnen!

en doen alsof iedere student een feestbeest is dat elk weekend te stappen gaat, is ook een belediging naar de wel hardwerkende/lerende studenten!

sommige mensen hier. bah.

SH
door SHJongbloed - Oct 26, 2016 om 10:13
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting. Samen zo'n 400 euro.

ja
door janf43 Nov 9, 2016 om 15:11
733 Antwoorden / 0 Vragen

Die bedragen gelden toch voor meerpersoonshuishoudingen? Als u zich een zelfstandige woonruimte kunt veroorloven zal dat bedrag geen bezwaar zijn. In een studentenhuis worden de kosten toch verdeeld over het aantal bewoners? Dus wat kost het per persoon???

SH
door SHJongbloed - Oct 26, 2016 om 10:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

De discussie op dit forum, is hier en daar ongenuanceerd te noemen. Ik trek me dat aan. Zeker om dat ik met de term "belachelijk" daarmee gestrart ben. en dus ben ik verantwoordelijk voor het uitlokken van deze "studentenhaat".
Excuus daarvoor.
Ik wist niet, dat er zoveel ongenoegen leefde bij een groep Nederlanders tav. studenten. Zeker, studenten zijn jonge mensen die op zoek zijn naar vertier naast hun studie. Het is niet goed te praten als ze overlast veroorzaken. Er wonen in Amsterdam veel studenten, met twee universiteiten in de stad. Echter, niet heel Amsterdam wordt bevolkt door studenten. Niet alle mensen die uitgaan in Amsterdam zijn studenten of ook maar inwoners van Amsterdam.
Mijn dochter rijdt op haar fietsje door Amsterdam, in het weekend en 's avonds. Zij werkt bij de thuiszorg en bezoekt demente ouderen en schizofrene inwoners oa. om te controleren of ze hun medicijnen ingenomen hebben of om ze onder de douche te helpen.
Ze spaarde voor een nieuwe laptop, omdat ze die nodig heeft voor haar studie. De oude was geleend van haar broer, maar werd steeds zo heet, ondanks het cooling-pack.
Ze had een paar tientjes te veel op haar rekening staan en hierdoor werd ze in staat te worden geacht de gemeentelijke belasting te kunnen betalen. De regels zijn zo dat ze wel rekening houden met levensonderhoud maar niet met studiekosten of collegegeld.

Topantwoord

me
door mein33 - Oct 26, 2016 om 11:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"" en ik (en meerdere mensen) als uitkering-trekker hoef/hoeven lekker helemaal niks te doen en heb zo elke maand 1650 euro op mijn rekening bijgeschreven. oh en plus kwijtschelding gemeentelijke belastingen! dat ook nog! ""

@bultn,

Deze bewoordingen van u geven mij de stellige indruk dat hier een notoire nietsnut en profiteur aan het woord is die geen enkele zinnige bijdrage aan de maatschappij wil leveren.
Hopelijk vergis ik mij hierin en heeft u een totaal verkeerde woordkeuze gebruikt, maar gelet het ijdstip en de resterende tekst van uw bijdrage twijfel ik daar zeerste aan.

SH
door SHJongbloed Oct 26, 2016 om 12:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wilde hierop antwoorden en heb eerst op het linkse plusje gedrukt. Het was niet mijn opzet om dit antwoord te liken. Bij nader inzien toch maar geen reactie

bultn
door bultn Nov 9, 2016 om 14:58
54 Antwoorden / 9 Vragen

Gelukkig maar dat dit niet zo is of wel? het eerste is volkomen sarcastisch. ik krijg een uitkering van 640 Euro in de maand vanwege aftrek alimentatie. en ik doe daarbij 3 dagen vrijwilligerswerk.
Mooi heh een werknemer van 3 dagen in de week dat maar 640 per maand kost van de gemeente en desbetreffende werkplaats niets.
Ik heb alleen met twee uitersten duidelijk willen maken dat het zo krom is.