Ro
door RochelleM92 Feb 4, 2016 om 21:59
Geldzaken & recht

Goed doel bedenktijd

Beste allemaal,

Vandaag werd ik voor de albert heijn aangesproken door iemand van de stichting DierNL. De meneer vroeg of ik mijn stem wilde uitbrengen tegen dierenleed. Natuurlijk zei ik hier volmondig ja op, ik dacht dat het om een handtekeningenactie o.i.d. ging. Echter bleek dit na een lang zielig verhaal niet het geval en vroeg hij om maandelijkse donaties. Op dat moment kon ik heel moeilijk nog nee zeggen...
Hier baal ik nu best wel van, las net ook op het contract dat je pas na een jaar kan opzeggen. Mag dit zomaar? En heb ik misschien recht op een bedenktijd o.i.d.?

Groeten,
Rochelle

15842 18 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Feb 4, 2016 om 22:21
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Hier leest u alles over colportage, u kunt dus alsnog het contract intrekken.  https://www.consuwijzer.nl/thema/verkoop-buiten-verkoopruimte

jo
door jorisw - Feb 4, 2016 om 23:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom kon je geen nee zegen toen bleek dat je moest gaan betalen?

diumenge
door diumenge - Feb 4, 2016 om 23:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is best lastig om nee te zeggen, het zijn vaak gehaaide verkopers. Het ergste is nog dat zij en hun verkooporganisatie er flink aan verdienen. Reken er maar op dat uw bijdrage het eerste jaar niet bij het goede doel terecht komt. Het is colportage, dus u zou bedenktijd moeten hebben.

En volgende keer ze afwimpelen vóór ze met een zielig verhaal kunnen komen.

hansje klein
door hansje klein - Feb 4, 2016 om 23:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wie/wat is Stichting Dier.nl?

Misschien bedoelde u Dierenlot die uw geld aan zielige dideren op tv-spotjes uitgeven?

costnix
door costnix Feb 5, 2016 om 00:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

DierNL bestaat ook.

di
door digioma - Feb 5, 2016 om 00:49
646 Antwoorden / 29 Vragen

Het is deze stichting...
http://diernl.nl/

Bijdrage valt nogal mee en ze doen goed werk.

Cookies
door Cookies Feb 5, 2016 om 08:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn zoveel stichtingen die goed werk doen. Als je allemaal maandelijks wat gaat geven, houd je aan het einde v.d. maand zelf niks over.:-) Je gaat even een paar boodschappen doen en waar je ook loopt, proberen ze je wat aan te smeren. Irritant.

hansje klein
door hansje klein Feb 5, 2016 om 09:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

TS wilde wèl iets ondertekenen al sympatisant, maar was er niet op voorbereid dat het een voorbereidende tactiek was om tot een langerdurende bijdrage te verplichten.

Ik loop inmiddels aan al deze colporteuren voorbij, of het nu voor een krant, een zwembad, een kind, een dier of een enge ziekte is. Het is ingestudeerd inspelen op het fatsoen met babbeltrucjes.

Jaarlijks geef ikzelf een redelijk hoge som voor wetenschappelijk onderzoek aan drie betrouwbare instituten en daarmee 'is mijn geweten rein'. om aan al deze bedelaars voorbij te kunnen kopen. Of er bedenktijd is en/of ze coulant zijn om te storneren vraagt men het beste bij de Stichting zèlf.......!

redfloor
door redfloor - Feb 5, 2016 om 01:00
166 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij heeft een goed doel helemaal geen bedenktijd. Het is een donatie, zonder tegenprestatie. Maar er is vast iemand die de regels weet...

da
door daehanminguk - Feb 5, 2016 om 03:34
10 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft wel zeker bedenktijd. Zoek op: "verkoop buiten een verkoopruimte". Voorheen colportagewet. U kunt ook de voorwaarden nalezen die op het formulier staan. Als u deze niet heeft gekregen dan bent u niet goed geinformeerd. Waarom neemt u geen contact op met de stichting?

tenormin
door tenormin - Feb 5, 2016 om 08:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

http://diernl.nl/
antwoord van @digioma

hutch
door hutch - Feb 5, 2016 om 09:54
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het doel op zich is vaak wel goed, alleen die 'acteurs' spelen in op de emoties van de mensen. Uiteraard (en daar gaat het tenslotte om) krijgen die 'acteurs' ook een (klein) gedeelte mee.

"Op straat werven goede doelen vooral donateurs. Degenen die op straat mensen aanspreken, zijn over het algemeen geen vrijwilligers. Ze zijn werkzaam voor een bureau dat door het goede doel is ingeschakeld." (Bron)

Er zijn ook vele voorbeelden van gebruik/misbruik  maken van de (menselijke) emoties: al die filmpjes op de tv over hoe slecht het wel niet gaat met mensen, dieren, natuur enz. enz. De meest verschrikkelijke beelden krijgt men te zien. En wat dacht u van bedelaars, die hun best doen om er zo zielig mogelijk uit te zien...... en vervolgens nadien met de Mercedes naar huis rijden. Velen zijn rasechte acteurs. Daar zouden de echte acteurs nog veel van kunnen leren.
Uiteraard is er ook veel leed in de wereld, maar ook veel misbruik van menselijke emoties.

Men moet assertiever worden. Opkomen voor jezelf. Hoe zielig vele voorbeelden ook zijn, laat je niet verleiden. En: nee = nee!

reflecs
door reflecs - Feb 5, 2016 om 10:09
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Vraag het aan Consuwijzer:
https://www.consuwijzer.nl/vraag-stellen-aan-consuwijzer

Ik ben eerder ook aangesproken en in de eerste instantie wordt de indruk gewekt dat het om een handtekeningen actie gaat om aan te bieden aan de Tweede Kamer, o.i.d. Daarna komt de aap uit mouw. Had op dat moment eigenlijk nog steeds wel eenmalig iets willen geven, maar dat kon niet. Dan houdt het op.

me
door mein33 - Feb 5, 2016 om 12:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mooie "stichting" die ook nog eens bij inschrijving naast de donatie (wel éénmalig) € 7,00 administratiekosten in rekening brengt.

ma
door marleenvanh - Feb 5, 2016 om 13:02
451 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is natuurlijk: is dit ja of nee colportage? U koopt in weze niets. U zei toe -minimaal een jaar regelmatig- een donatie te doen...... Het enige is, kunt u BEWIJZEN dat u fout bent voorgelicht? Anders meteen opzeggen en 12x dat begragje toch maar betalen en volgende ZELF BETER OPLETTEN!

rots92
door rots92 - Feb 5, 2016 om 13:31
157 Antwoorden / 3 Vragen

Is dit een algemeen nut beogende instelling?

Ke
door Keesje39 - Feb 5, 2016 om 14:06
24 Antwoorden / Vragen

Ze doen misschien goed werk, maar niets wijst erop dat 'dierNL' de ANBI-status of een keurmerk heeft. De giften aan een ANBI zijn (onder voorwaarden) aftrekbaar. Meer daarover op de website van de Belastingdienst.

mo
door mof - Feb 5, 2016 om 18:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Voor een goed doel sluit je geen abonnement af.
wat je hebt betaald kun je echter niet meer terugeisen, is ook geen koop of afstand

ma
door mascherm - Feb 6, 2016 om 13:23
13 Antwoorden / 0 Vragen
fl
door flyingfrance - Feb 6, 2016 om 17:26
62 Antwoorden / 0 Vragen

Als u even gekeken had op CBF.NL had u gezien dat het betreffende goede doel diernl NIET is aangemeld bij het CBF in iedergeval geen goedkeuring hebben Waarschijnlijk zullen de organisatoren erg blij zijn met uw bijdrage. Zij hebben een vakantie hard nodig.
Opzeggen met een aangetekend schrijven en bij de bank alles laten blokkeren.

fl
door flyingfrance - Feb 6, 2016 om 17:41
62 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil u er graag ook op attend maken dat in vele groten steden o.a. Parijs u benaderd wordt om een lijst te tekenen wat een moderne manier van bedelen  is want aan het eind vragen zij u een bijdrage te schenken Wat natuurlijk voor persoonlijk gebruik is. Maar dat vertellen ze er niet bij !

Ze willen u ook nog wel eens tijdens die handtekeningen aktie u van enkele persoonlijke voorwerpen af helpen. Zodat u wat lichter uw weg vervolgt en u tenminste niet meer via de telefoon lastig gevallen wordt. Met de vraag hoe gaat het bezoek aan Parijs.