Gr
door Grensjager2 Feb 6, 2016 om 15:20
Geldzaken & recht

Grond duurder verkopen en woning op 0% winst zetten

Wij hebben onze woning en grond apart bij de notaris laten passeren. Dit kwam door omstandigheden van de bouwer [Deze ging na de bouw van de woning failliet. Achteraf zijn dan vele handeling te verklaren]. Als wij de woning in de toekomst willen verkopen dan zouden wij in principe de grond duurder kunnen verkopen ten opzichte van de woning. De grond hebben wij direct betaald en daar berust geen hypotheek op. Stel wij hebben de grond voor 10000 euro en de woning voor 15000 euro. Over een x aantal jaren verkopen wij de woning voor een total prijs van 35000 euro. Mogen wij dan de grond verkopen voor 20000 euro en de woning waar de hypotheek op berust voor 15000???

Het voordeel zou dan zijn dat wij bij aanschaf van een volgende woning geen verplichting hebben om de winst van de vorige woning te herinvesteren in de nieuwe woning. KLOPT DIT EN MAG DIT???

2736 8 Rapporteer

Topantwoord

me
door mein33 - Feb 6, 2016 om 15:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Over welke grond heeft u het.
Is de grond naastgelegen aan het perceel waar de woning op staat of is het de grond waarop de woning staat.

Gr
door Grensjager2 Feb 6, 2016 om 16:52
Antwoorden / 1 Vragen

dit is de grond war de woning opstaat

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2016 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De woning zal gevestigd zijn op die grond en als u gaat verkopen, zult u dat niet gesplitst verkopen.

En uw gedachtengang volgend moet u dan toch de "winst" in mindering brengen op de grond die u dan weer aankoopt?

Gr
door Grensjager2 Feb 6, 2016 om 16:55
Antwoorden / 1 Vragen

het wordt dan beide verkocht alleen de grond is direct betaald. Daar zit geen hypotheek op. Er zijn 2 aktes hiervoor. 1 voor de woning en 1 voor de grond.
De grond is zonder hypotheek. Dit is dan zeg maar een belegging. Het huis zal worden verkocht in totaal alleen zal er een verdeelsleutel op moete worden gemaakt omdat er 2 aktes zijn. 1 van de grond [zonder hypotheek] en 1 voor de woning [met hypotheek]

jo
door jorisw - Feb 6, 2016 om 16:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar even terug naar de aanleiding van de vraag: waarom wil je je eigen geld (de winst) inbrengen voor een nieuwe woning? Hoe minder je leent hoe minder het huis uiteindelijk kost. Je hebt weliswaar minder fiscaal voordeel, maar de rente die je betaalt is altijd meer dan het fiscale voordeel. En de rente voor een hypothecaire lening is altijd veel meer dan de rente die je op het geld krijgt als je dat niet in je huis zou steken.

Gr
door Grensjager2 Feb 6, 2016 om 16:57
Antwoorden / 1 Vragen

omdat wij gebaat zijn bij een hogere hypotheekbedrag ivm een familie hypotheek met hogere rente.
als ik nu 15000 aflos scheelt mij dat ongeveer 50 euro per maand.

ha
door halex - Feb 6, 2016 om 19:28
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt beide zaken niet afzonderlijk verkopen. Niemand is gek genoeg om uw woning te kopen als u de grond aan een ander hebt verkocht. Ook banken zullen niet in de rij staan om een hypotheek te verstrekken wanneer iemand een woning koopt die op andermans grond staat.
Stel dat het u toch lukt en u wilt deze instructie toepassen, dan hebt u twee opties: de winst op de grond (in uw voorbeeld € 100.000) is in box 1 belast als resultaat overige werkzaamheden. Of u hebt de waarde van de grond altijd opgegeven in box 3 (vermogen) en betaalt vanaf de aankoop netto 1,4% belasting over de waarde.
Wat u zelf wilt, is de grond en de woning samen beschouwen als 'eigen woning' voor uw belastingaangifte. Maar bij verkoop niet meer. En dat mag niet.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2016 om 21:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@halex

Wat een dwaas antwoord.  Eventuele "winst" op die grond is natuurlijk helemaal geen inkomsten uit andere arbeid. En de vermogensrendementsheffing was 1,2%.

En die grond en dat huis zijn een eenheid. Over de eventuele overwaarde bij de verkoop kan bij een nieuwe aankoop geen hypotheekrente meer worden afgetrokken. Heel simpel.

ha
door halex Feb 8, 2016 om 06:37
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Qua percentage hebt u gelijk. Als TS speculeert met de grond en deze niet in box 3 opgeeft, zal hij afgerekend worden in 1.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2016 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een garage laat bouwen op die grond en dat cash uit uw zak betaalt, levert dat bij verkoop van het geheel ook een overwaarde op, waarover dus geen hypotheekrente meer aftrekbaar is.

ww
door www.adviesenrecht - Feb 7, 2016 om 20:06
4 Antwoorden / Vragen

Er is geen verbod om de overwaarde bij verkoop niet te gebruiken bij een nieuwe aankoop.

U kunt er ook wat anders mee doen.

ha
door halex Feb 8, 2016 om 06:38
1374 Antwoorden / 4 Vragen

TS refereert aan de bijleenregeling. Als hij de overwaarde niet gebruikt voor de nieuwe woning, maar deze volledig financieert door een hypotheek, is niet de rente over de volledige hypotheek meer aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2016 om 10:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

ha
DOOR  HALEX 08 FEB 2016 OM 06:37
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Qua percentage hebt u gelijk. Als TS speculeert met de grond en deze niet in box 3 opgeeft, zal hij afgerekend worden in 1.

Natuurlijk zit die grond niet in box 3. Daar staat de eigen woning op. En wat nou speculeren met de grond? Die wordt samen met het huis verkocht. Helemaal geen inkomsten uit andere arbeid.  U kletst onzin.