Ja
door JasJa May 2, 2016 om 20:58
Geldzaken & recht

Heb ik recht op huurtoeslag bij het huren van een appartement voor 1/2 jaar?

Mijn verzoek voor huurtoeslag is afgewezen door de belastingdienst omdat mijn huurcontract maar voor 6 maanden is. Er werd telefonisch gezegd dat het minimaal 9 maanden moet zijn om recht te hebben op huurtoeslag, hier kan ik echter geen informatie over terug vinden op internet en wist ik dus ook niet vanaf. Verder heb ik wel gewoon recht op huurtoeslag. Ik zou door mijn verhuurder het contract voor onbepaalde tijd kunnen maken maar als ik dan na 6 maanden eruit zou gaan wil ik natuurlijk niet al mijn huurtoeslag weer terug betalen. Maar ik vraag me dus af of dit wel klopt omdat ik er verder niets over kan vinden. Bij voorbaat dank voor de hulp!

15752 9 Rapporteer

getty
door getty - May 2, 2016 om 21:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ga in bezwaar, schriftelijk.

Ja
door JasJa May 2, 2016 om 22:57
Antwoorden / 1 Vragen

Oke, ga ik doen!

getty
door getty - May 2, 2016 om 21:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit staat op hun site bij de voorwaarden 2016. Kan kloppen dus

  • U en de verhuurder hebben een huurcontract getekend. Bij tijdelijke woonruimte krijgt u geen huurtoeslag. Bijvoorbeeld als u in een opvang voor daklozen of in een blijf-van-mijn-lijfhuis woont.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2016 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt toch geen contract voor een-blijf-van-mijn-lijf-huis, of daklozenopvang?:-)

En hoe weet de belastingdienst dat u een huurcontract voor zes maanden hebt? Bij de aanvraag is er nergens een regel om zoiets te vermelden.  Mijns inziens alleen de ingangsdatum van de toeslag.

Ik heb trouwens nog nooit van die regel gehoord, maar dat zegt natuurlijk niets.

Stel dat u in een woning woont waarbij u recht hebt op huurtoeslag en na zes maanden gaat u naar een goedkopere woning, of terug naar uw ouders, of u koopt iets. Ik kan mij niet voorstellen dat men dan de terechte toeslag zou moeten terugbetalen.

Ja
door JasJa May 2, 2016 om 22:56
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, ik heb uiteraard geen contract voor een blijf-van-mijn-lijf-huis of een daklozenopvang ;-). Ik heb het huurcontract mee opgestuurd omdat ik dacht dat dat moest.

De belastingdienst zei telefonisch dat dat dan terug betaald zou moeten worden, maar ik kon het mij al niet voorstellen.

diumenge
door diumenge - May 2, 2016 om 21:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik denk dat ze er vanuit gaan dat het een huurcontract betreft dat naar zijn aard van korte duur is, zie artikel 1.c van de Wet op de huurtoeslag, en u dus niet als huurder bent aangemerkt. Zoals gezegd, ga schriftelijk in bezwaar.

"huurder: persoon die zijn hoofdverblijf heeft in een door hem gehuurde woning, daaronder begrepen een woonwagen, tenzij de overeenkomst van huur en verhuur een gebruik van de woning betreft dat naar zijn aard van korte duur is;"

wetten.overheid.nl/BWBR0008659/2016-01-01#Hoofdstuk1

Ja
door JasJa May 2, 2016 om 23:05
Antwoorden / 1 Vragen

Als ik de huurovereenkomst laat aanpassen naar een contract van onbepaalde tijd en dan opnieuw een aanvraag indien zou het dan lukken denkt u?

tijger1
door tijger1 - May 2, 2016 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dus voor een vakantiehuisje krijg je geen huurtoeslag, ook al woon je daar langer,

Ja
door JasJa May 2, 2016 om 23:03
Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon in een modern appartement in het centrum van Kampen.

sn
door snitzel Jun 28, 2016 om 15:54
38 Antwoorden / 0 Vragen

Ook voor een vakantiehuisje kan je huurtoeslag krijgen. Veel gemeente gedogen de bewoning van vakantiehuisjes. Dat kan de belastingdienst zien aan het feit dat de aanvrager van de huurtoeslag ingeschreven staat op het vakantiehuisje adres. En zolang de gemeente de burger zich in laat schrijven wordt het dus gedoogd, dus recht op huurtoeslag ( mits het geen huurcontract betreft van korte duur). In die huurcontracten staat dus wel vaak de clausule met optie tot verlengen van het huurtermijn.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2016 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft dat u het "huurcontract mee opgestuurd hebt". Hebt u dan op papier een aanvraag gedaan?

Ik zou maar gewoon een aanvraag via internet doe. Mochten ze daar het een bij het ander leggen en dan moeilijk gaan doen, kunt u altijd nog even het huurcontract laten wijzigen.

Mijns inziens hebt u er gewoon recht op. Er is niets "naar zijn aard tijdelijk" aan uw woonruimte.

fi
door fisbel - May 3, 2016 om 01:23
851 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens de belastingdienst heeft u tijdelijk gehuurd. Tijdelijke huur is uitsluitend van toepassing bij bijvoorbeeld verhuur tijdens een vakantie van de verhuurder. Of antikraak-verhuur. Zo zijn er nog een aantal situaties dat er van tijdelijke huur gesproken kan worden. Ik vraag me af wat voor contract u eigenlijk heeft getekend. Ook bij verhuur voor bepaalde tijd kan de verhuurder het contract niet zomaar na 6 maanden stoppen. Ook de 9 maanden termijn waarover de Belastingdienst spreekt heb ik zo gauw niet kunnen vinden in de wet huurtoeslag.

Het lijkt me zinnig om een bezwaarschrift te schrijven tegen het niet toekennen van de huurtoeslag. Het punt is wel dat u argumenten moet aanvoeren waarom u recht denkt te hebben op huurtoeslag. Informeren bij bijvoorbeel het juridisch loket met overlegging van het huurcontract kan zinvol zijn.

Lees:

http://www.marianrudolphus.nl/tag/huurbescherming/
http://www.justitia.nl/huurrecht/kamerverhuur.html

ma
door marga veenstra-dekker - Jun 28, 2016 om 14:03
1 Antwoorden / Vragen
sn
door snitzel - Jun 28, 2016 om 15:21
38 Antwoorden / 0 Vragen

@ Jasja

Huur van korte duur komt inderdaad niet in aanmerking voor de huurtoeslag. Hoelang “korte duur” precies is staat niet in de Wet Huurtoeslag .

Artikel 1.c WHT huurder: persoon die zijn hoofdverblijf heeft in een door hem gehuurde woning, daaronder begrepen een woonwagen, tenzij de overeenkomst van huur en verhuur een gebruik van de woning betreft dat naar zijn aard van korte duur is;

Dit artikel slaat ook op appartementen en andere woningen. De rechter heeft in het verleden uitspraken gedaan over de definitie van “korte duur”. Daaruit is beleid ontstaan bij Belastingdienst Toeslagen. Het komt er op neer dat als je geen huurdersbescherming geniet, en dat is zo bij kortdurende contracten met een einddatum in de huurovereenkomst, je geen recht hebt op huurtoeslag.

Als er een artikel in je huurovereenkomst staat dat het contract na de einddatum eventueel verlengd kan worden, je dan wel huurtoeslag kan aanvragen. Maar dan moet die uitzondering wel in je contract staan.

Wat ook nog een optie is, als je nadat je contract afloopt nog steeds ingeschreven staat op het adres, wat dus inhoudt dat je contract verlengd is zonder die clausule erin, je met terugwerkende kracht alsnog huurtoeslag kan aanvragen.

In bezwaar gaan is redelijk kansloos omdat dit beleid is die ontstaan is na jurisprudentie.

@ Tijger.

U schrijft dat u het "huurcontract mee opgestuurd hebt". Hebt u dan op papier een aanvraag gedaan?
Ik zou maar gewoon een aanvraag via internet doe. Mochten ze daar het een bij het ander leggen en dan moeilijk gaan doen, kunt u altijd nog even het huurcontract laten wijzigen
.

Vanaf 2014 wordt er intensief gecontroleerd bij nieuwe aanvragen dus ook bij de digitale aanvragen. Zodra je een Huurtoeslag aanvraag indient is de kans groot dat je een brief krijgt om stukken op te sturen ( huurcontract, betaalbewijzen en specificatie servicekosten).