Nl
door Nland31 Feb 23, 2017 om 11:07
Geldzaken & recht

Herroepen op aankoop

Beste,

Heb in december 16 een bankstel en eethoekstoelen besteld.
Levertijd was 8tot12 weken. In de 4de week heb ik geprobeerd het bankstel schriftelijk en mondeling te annuleren. De zaak ging hieredelijk niet mee akkoord. Zojuist is het bankstel geleverd. Maar dan kan ik me toch binnen 14dagen herroepen??
Het bankstel is namelijk veelste groot, is gelijk de reden van annulering geweest ben persoonlijk in de winkel geweest... de verkoper nam contact met fabriek op waar ik bij stond bank was nog niet in de maak. Maar toch wilde ze de annulering niet aannemen.

3867 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2017 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u in een winkel koop, hebt u geen 14 dagen herroepingsrecht.

ne
door neodutchio - Feb 23, 2017 om 11:41
5142 Antwoorden / 12 Vragen

Na 4 weken willen annuleren, want dat mag toch binnen 14 dagen? Als het herroepingsrecht er al zou zijn was u al veel te laat.

Daarbuiten, u gaat op zoek naar een bank. Normale procedure is om eerst op te meten en daarna pas te bestellen. Het is niet de schuld van de winkelier dat u iets besteld dat u eigenlijk niet kunt gebruiken.

fa
door familyman - Feb 23, 2017 om 12:11
888 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, u kunt (zonder afspraak op papier vooraf) bij een winkelaankoop dit niet herroepen.
En wat ook een gouden regel is bij kopen van o.a. een bank is meten is weten. Dus thuis de kamer en de beschikbare ruimte meten en hetzelfde meetlint gebruiken in de winkel. Als er plaats is voor een 2 meter bankstel en u koopt meer dan 2 meter, dan past het niet. Probeer het bankstel nu het nog nieuw is via verkoopsites als marktplaats kwijt te raken.

edrick3
door edrick3 - Feb 23, 2017 om 12:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zojuist is het bankstel geleverd. Maar dan kan ik me toch binnen 14dagen herroepen??
Jammer voor jou, maar in een winkel geldt: koop=koop.

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2017 om 12:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

U had wel kunnen annuleren maar dan was u toch minimaal 30% van het aankoopbedrag kwijt geweest. Zowel online of als het een stenen winkel betreft: in beide gevallen was u toch al te laat geweest: "in de 4de week".. enz.

marita5
door marita5 Feb 23, 2017 om 13:41
11504 Antwoorden / 15 Vragen

Hopelijk niet gekocht bij Seats and Sofas ., als het daar is gekocht word het bankstel vanzelf kleiner ;-))

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 23, 2017 om 15:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Daar blijft u mooi mee/op zitten.

emcede
door emcede - Feb 23, 2017 om 15:20
959 Antwoorden / 4 Vragen

U haalt 2 dingen door elkaar. Ik de winkel geldt "koop=koop". U had uw aankoop misschien kunnen annuleren, maar zoals eerder gezegd zou u dat 30% hebben gekost. U heeft dit niet gedaan, want de boel is inmiddels geleverd.

Het herroepingsrecht van 14 dagen waar u op doelt geldt alleen voor aankopen die u via internet doet. Daar is geen sprake van.

Dat het bankstel veel te groot is, is uw eigen schuld. U had voor de aanschaf maximale maten moeten opnemen. In het theoretische geval dat de winkel u groter bankstel heeft geleverd dan besteld, dan moeten ze dit natuurlijk herstellen.

1paul
door 1paul - Feb 24, 2017 om 12:03
3123 Antwoorden / 0 Vragen

in de winkel is koop koop, dat nu de bank niet past kan de verkoper niets aan doen maar is uw eigen verantwoording, verkoper had kunnen annuleren toen de bank nog niet in productie was maar hoeft dit niet te doen of tegen annuleringskosten van meestal 30%...

mo
door mof - Feb 24, 2017 om 20:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u via internet heeft besteld mag u binnen 14 dagen annuleren. Als u in een fysieke winkel heeft besteld gaat dat alleen als er specifieke annuleringsvoorwaarden zijn vastgelegd. Anders zit u aan de koop vast

endemion
door endemion - Feb 25, 2017 om 02:14
237 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom wordt er nu 8 keer zo'n beetje hetzelfde antwoord gegeven!? Kijk dat er soms 2x vlak na elkaar een nagenoeg gelijke reactie komt ok kan gebeuren maar we hebben het hier in de meeste gevallen over tussenpozen van een half uur of meer en je gaat mij niet vertellen dat iemand zo lang nodig heeft gehad om een van deze (beknopte) reaties op te stellen; om nog maar te zwijgen over het verschil van 9 uur tussen het eerste en laatste antwoord. Tevens is het nu niet bepaald 'nice' om op deze manier iemand de grond in te trappen door 'm keer op keer weer opnieuw op een en dezelfde fout te wijzen.

capteam
door capteam - Feb 25, 2017 om 13:38
43 Antwoorden / 0 Vragen

Tja als de bank niet past kunt u de bank natuurlijk altijd weer verkopen, enig verlies zult u hier wel op de koop toe moeten nemen.