fe
door ferero Feb 13, 2014 om 17:17
Geldzaken & recht

Hoe kom ik van een onterechte vordering af? CIB (Centraal incasso Bureau )

Sinds 12 november 2013 word ik lastig gevallen door het CIB (Centraal invorderingen Bureau) naar hun zeggen een vordering van 342,54. En het verzoek dit per ommegaande te voldoen.

Ik heb hier adequaat op gereageerd, en hun verzocht waar deze vordering betrekking op heeft.
Men heeft mij de volgende documenten toegezonden:
- Document Factuur (gedateerd op 28-04-2008) H&M
- Document Factuur (gedateerd op 08-05-2008) H&M totaalbedrag 118,40
- Document Herinnering (gedateerd op 09-07-2008) H&M totaalbedrag 131,90
- Document Herinnering (gedateerd op 24-07-2008) H&M totaalbedrag 131,90.

Ik heb deze documenten bestudeerd, de goederen zijn op mijn naam kennelijk besteld, en op een oud adres waar ik destijds niet meer woonachtig ben gefactureerd.

Ik heb na ontvangst van dit schrijven opnieuw een verzoek ingediend dat men moet aantonen dat ik deze goederen heb besteld, en het CIB verzocht bewijsstuk van ontvangst door mij getekend aan te leveren.

De reactie hierop, dit zijn de enige documenten die wij ter beschikking kunnen stellen. Ik ben hierop langs een juridisch loket geweest, en het probleem voor gelegd. Men bij het juridisch loket wijst mij erop dat er voor deze vordering een verjaringstermijn van 2 jaar geld op de levering van goederen. Ik heb vervolgens op 9 december opnieuw verzocht dat men mij aantoont dat ik goederen heb bestel, en door mij zijn ontvangen. Men geeft te kennen dat zij mij meerdere malen op het adres hebben aangeschreven in 2011. Ik heb te nimmer brieven ontvangen. Op mijn verzoek deze brieven alsnog toe te zenden, kan wederom niet op in worden gegaan.

13 december 2013 Per mail ontvang ik van Mvr. Duijnstee een tweetal brieven welke ik inderdaad op mijn huidige adres heb ontvangen. Ik heb het advies van het juridisch loket opgevolgd, en een verweerschrift naar de firma CIB (Centraal Invorderings Bureau) toegezonden met het verzoek om de vordering te laten vervallen, daar de verjaringstermijn is verstreken en in mijn inziens ben bevrijd van de betalingsverplichting.

Ik krijg hierop inmiddels een tal van sms'jes, emails en brieven met dreigementen dat ik binnen 3 dagen moet betalen, anders word er over gegaan tot een dagvaarding. DE kosten bedragen minimaal 600 euro.

Mijn vraag aan een ieder, hoe kom ik van deze asociale en malafide incassobureau af?? Ik heb al verzocht een dagvaarding te verzenden, daar ik in mijn recht sta omdat ik GEEN goederen heb besteld, laat staan ontvangen of geleverd.

Welke stappen kan ik nog ondernemen? Ik heb hier inmiddels veel tijd in zitten, een bezoek aan het juridisch loket en vele telefoontjes. Ik zie graag een reactie tegemoet.

20228 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2014 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet gewoon helemaal niets meer doen.

Ten eerste hebben zij niet kunnen aantonen dat die goederen aan u zijn geleverd
En
Ten tweede is de rekening allang verjaard.

U bent veel te netjes geweest door te antwoorden.

Laat ze in hun sop gaarkoken. Als er een dagvaarding komt, die komt er niet, maar als, ga dan wel naar de rechtbank met alle bewijsstukken van correspondentie.

Dus leun verder maar achterover en zet het van u af.

tenormin
door tenormin - Feb 13, 2014 om 18:45
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Het CIB heeft kennelijk weer de hand weten te leggen op oude, openstaande betalingen. Dit is gewoon blufpoker en zij weten dat ook. Alleen, u bent wel 'wakker' en gaat er tegenin. Was ook al niet nodig geweest, maar goed. Het is immers allang verjaard maar....er zijn voldoende mensen die heel erg bang en geïntimideerd raken door het woord 'Incasso Bureau' dat ze gewoon betalen. Dat is hun winst. Zou er totaal geen moeite of wat dan ook aan spenderen: verloren tijd. Vergeet 't, mochten ze nog eens hun "vuur op u afschieten": geen reactie; ze hebben geen been om op te staan.

sh
door shine - Feb 13, 2014 om 21:16
107 Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien iedere idioot een incasso burootje kan starten, zegt al genoeg. Het zijn gewoon administratie kantoren, die middels angst aanjagen mensen tot betalen proberen te krijgen. Soms terecht, soms onterecht.
U hebt prima gehandeld. Het CIB (guttegut, wat proberen ze op de naam CJIB te lijken) blijft in gebreke. Natuurlijk proberen ze middels allerlei dreigementen u alsnog tot betalen te krijgen.
Niet betalen, en laat het CIB dan maar de daad bij het woord voegen. Wat ik ten zeerste betwijfel ze zullen gaan doen.
Oja, grote kans dat ze nog een keer aan uw deur staan te rammelen en de persoon zich voor doet als deurwaarde. Vraag dan altijd om een legitimatie, zodat u kunt zien of de persoon daadwerkelijk een deurwaarder is.

RamBam, een programma van Vara heeft onlangs een uitzending gemaakt over incasso bureaus en hun malafide werkwijze(n). Het kijken echt even waard. Dan bent u gelijk van uw angsten genezen.

Overigens, indien een schuldeis terecht is vind ik dat wel betaald dient te worden.

tenormin
door tenormin - Feb 13, 2014 om 21:56
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Overigens, indien een schuldeis terecht is vind ik dat wel betaald dient te worden.

Ja, natuurlijk moet er betaald worden als iets terecht is; stel je voor: zou een 'vrijbrief' zijn voor niet betalen; dit ligt m.i. volledig anders, ook al gezien de genoemde data.

alfatrion
door alfatrion - Feb 13, 2014 om 22:38
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt het incassobureau zelf dagvaarden. U vordert dan een verklaring van recht dat u het incassobureau geen cent schuldig bent, dat het incassobedrijf een oneerlijke handelspratijk verricht jegens u en vordert u een "in goede justitie te bepalen grootte dwangsom" dwangsom.

In de dagvaarding stelt u dat het incassobureau een agressieve- c.q. oneerlijke handelspraktijk jegens u verricht, omdat u geen overeenkomst heeft gesloten, op grond waarvan u deze facturen zou moeten betalen, noch goederen heeft ontvangen en tot recentelijk ook geen aanmaningen heeft ontvangen. U voegt alle communicatie dan toe als productie.

De bewijslast voor de juistheid en volledigheid voor de door jou ontvangen informatie ligt voor deze punten bij het bedrijf, zolang u zich beroept on de oneerlijke handelspraktijk.

user123
door user123 - Feb 14, 2014 om 04:39
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 13 feb 2014, 22:38]U kunt het incassobureau zelf dagvaarden. U vordert dan een verklaring van recht dat u het incassobureau geen cent schuldig bent, dat het incassobedrijf een oneerlijke handelspratijk verricht jegens u en vordert u een "in goede justitie te bepalen grootte dwangsom" dwangsom.

In de dagvaarding stelt u dat het incassobureau een agressieve- c.q. oneerlijke handelspraktijk jegens u verricht, omdat u geen overeenkomst heeft gesloten, op grond waarvan u deze facturen zou moeten betalen, noch goederen heeft ontvangen en tot recentelijk ook geen aanmaningen heeft ontvangen. U voegt alle communicatie dan toe als productie.

De bewijslast voor de juistheid en volledigheid voor de door jou ontvangen informatie ligt voor deze punten bij het bedrijf, zolang u zich beroept on de oneerlijke handelspraktijk.

Lekker omslachtig. En kansloos.

Wat is er oneerlijk om een vordering te incasseren ? Hun actie is zinloos vanwege de verjaring en het gebrek aan ondersteunend bewijs, maar niet onrechtmatig.

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2014 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook niet gratis. Dus het is goed geld naar kwaad geld gooien.

ap
door apiejoepie - Feb 14, 2014 om 09:38
130 Antwoorden / 4 Vragen

Document Factuur (gedateerd op 08-05-2008) H&M totaalbedrag 118,40
- Document Herinnering (gedateerd op 09-07-2008) H&M totaalbedrag 131,90
- Document Herinnering (gedateerd op 24-07-2008) H&M totaalbedrag 131,90.

het is wel een topbureau tellen kunnen zij ook niet