door 1970stephan Jan 15, 2017 om 16:26
Geldzaken & recht

Hoe krijg ik mijn geld terug als ik opgelicht ben via Marktplaats

Voor deze gast moeten jullie in ieder geval uitkijken op internet:
Naam op Markplaats: [edit-red.] uit Rotterdam
Rekeningnummer [edit-red.]
Rekening staat op naam van [edit-red.]
Laatste bekende telefoonnummer [edit-red.]

Op 12 januari 2017 had ik voor mijn zoontje een iPhone 6S gezien op Marktplaats en een bod gedaan. We hadden afgesproken om de helft vooruit te betalen en de rest na ontvangt van de IPhone. De man stuurt een foto van de verzending via postNL met een track en trace. Afgelopen zaterdag ontvingen wij het doosje, echter geen IPhone 6s.
Gelijk de verkoper gebeld en die gaf aan dat hij eerst het geld wilde hebben en dat hij dan pas de telefoon ging opsturen. Voorgesteld om de telefoon te komen ophalen. Hij woont in Rotterdam, dus dichtbij. Hij gaf nu aan in Texel te wonen, op berichten reageert hij niet meer, telefoon staat doorgeschakeld naar voicemail, advertentie is verwijderd van Marktplaats. Ik kan het bedrag dus vergeten. Ik doe al jaren zaken via Marktplaats, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb melding gemaakt bij de politie, onze bank, zijn bank, diverse forma op internet, ik heb ook juridische hulp ingeschakeld.

Let dus goed op deze gast

Zijn er nog meer mensen bekend met deze gast ?

Hoe kan ik mijn geld terug krijgen dat ik gestort heb ?

21428 33 Rapporteer

jo
door jorisw - Jan 15, 2017 om 16:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe zou jij het vinden als iemand al jouw gegevens zomaar op internet zou gooien? Haal alsjeblieft gauw weg.

vd
door vdlieuw Jan 15, 2017 om 16:41
211 Antwoorden / 6 Vragen

Als hier duidelijk sprake is van oplichting, dan mogen van mij al zijn persoonlijke gegevens met koeieletters op internet ! Overigens, als men zelf al dit soort info aan derden of kopers verstrekt, verspeel je automatisch het zogenaamde recht op privacy, dus niet zeuren, oplichten is zoveel mogelijk aan de grote klok hangen.

door 1970stephan Jan 15, 2017 om 19:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik mensen wil waarschuwen en tja ik ben zelf zo naief geweest om door te gaan met deze transacties terwijl ik beter had moeten weten. Normaal check ik allerlei fora en websites voor ik met iemand in zee ga maar dit zag er zo goed uit dat ik te laat door had dat ik in de maling was genomen.

kv
door kvjapio Jan 16, 2017 om 21:33
281 Antwoorden / Vragen

Ik zou ze van een oplichter onmiddellijk bekend maken.

tenormin
door tenormin - Jan 15, 2017 om 16:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

En ook: die vogel is gevlogen. En dat je ooit je geld terugziet is een utopie. En ik zou maar als de wiederweerga met de bewerkknop de gegevens weghalen van deze persoon. Wel zo verstandig. Dat kun je dus op je eigen vraag (binnen een uur) zelf doen. Aanradertje!

door 1970stephan Jan 15, 2017 om 19:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik mensen wil waarschuwen en tja ik ben zelf zo naief geweest om door te gaan met deze transacties terwijl ik beter had moeten weten. Normaal check ik allerlei fora en websites voor ik met iemand in zee ga maar dit zag er zo goed uit dat ik te laat door had dat ik in de maling was genomen.

newmikey
door newmikey - Jan 15, 2017 om 16:42
830 Antwoorden / 0 Vragen

Je stelt zelf al vast dat je het bedrag dus kan vergeten. Dat klopt. Je krijgt je geld niet meer terug. Op MP is het aan te raden om duurdere producten alleen persoonlijk te komen testen en dan pas te betalen. De mogelijkheden tot fraude zijn gewoon veel te groot.

Ni
door Nientje1980 - Jan 15, 2017 om 16:57
46 Antwoorden / Vragen

U kunt proberen aangifte van oplichting te doen.
maar ik ben bang dat u uw geld niet terug zult krijgen.
Wat mij persoonlijk opviel aan de door u gegeven info is dat de naam horende bij het rekeningnummer echt totaal anders is dan de naam bij de advertentie. Natuurlijk gebeurt dat wel vaker, maar dan heeft de verkoper vaak een soort nickname. Hier is de advertentie naam oer Hollands, en die van de rekening lijkt daar totaal niet op.
zou bij mij toch wel een belletje gaan rinkelen.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 15, 2017 om 17:09
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is duidelijk een oplichter. Zet dit op opgeletopinternet.nl daar kunnen ze u verder helpen. Of staat u daar al op. Daar kunt u ook meteen zien of er meer mensen de dupe zijn van deze linkmiegel.

Ik snap niet waarom u de iPhone niet meteen bent gaan halen als die persoon zo dichtbij leek te wonen.

Alleen als flink wat mensen aangifte doen wordt er door de politie werk van gemaakt.  Het is overigens een bekend verschijnsel op MP dure telefoons en dan niets thuisbezorgd krijgen.  Het verbaast me dat iemand hier nog intrapt. Als een product op MP meer kost dan pakweg 40 euro dan zou ik nooit voor verzenden kiezen.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2017 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe maak ik het oplichters makkelijk? Zo dus.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2017 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De echte Jan zal blij zijn dat u zijn naam op het net gegooid hebt.

Cookies
door Cookies - Jan 15, 2017 om 19:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je geld ben je kwijt. Voortaan niet meer zo dom doen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 15, 2017 om 19:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zie dit toch anders, u bent niet opgelicht, u heeft zich laten oplichten.
Dat is een subtiel verschil.
Uw geld? Dat krijgt u met de beste jurist niet meer terug.
Neem uw verlies en leer eevan

zoekster1
door zoekster1 Jan 15, 2017 om 20:35
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk is hij wel opgelicht. Zie je het bij de rechter gebeuren? Meneer Y. S.  die zich verdedigt met: Ik heb hem niet opgelicht, hij heeft zich laten oplichten, mag ik nu vrijuit? En de beste jurist kan wel het geld terug krijgen met een civiele procedure. De vraagsteller moet dan aan het adres van deze persoon zien te komen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 15, 2017 om 21:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Juridisch zul je ongetwijfeld gelijk hebben. Maar je weet hoe het gaat met die iPhones. Ineens is ie daar voor een prachtige prijs. We maken de helft vtv over, daar gaat het al fout. Als je hem echt wilt hebben ga je hem halen en controleren voor je tot betaling over gaat. Dat bedoel ik. Ts heeft het wel heel makkelijk gemaakt. Bankrekening is 99% zeker van een katvanger.
Dus geld terug zien te krijgen wordt duurder als verlies nemen. En als de dader al berecht zou worden heeft hij geen cent te makken.

dokun
door dokun Jan 16, 2017 om 12:40
152 Antwoorden / 0 Vragen

@Diewilik, tja dat u dingen compleet anders ziet als de werkelijkheid is al bekend. Nu maar afwachten wanneer U uw verlies neemt....

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 16, 2017 om 16:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Dokun,  heb je nog steeds niet door dat de redactie veelvuldig je antwoorden verwijderd?

Ik heb mijn verlies jaren geleden al genomen en ben sindsdien aardig succesvol.
Iedere keer als.u reageert op mijn reactie kijk ik naar uw profielfoto, eerst lach ik en daarna krijg ik medelijden.
U verliest uw hele leven al.zo te zien.

door 1970stephan - Jan 15, 2017 om 19:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn er uberhaupt nog mogelijkheden om mijn geld terug te halen ?

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 15, 2017 om 19:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee, helaas.

zoekster1
door zoekster1 Jan 15, 2017 om 20:32
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Jazeker, maar dan moet u achter het adres van deze meneer moeten zien te komen. U hoeft dit nl niet via het strafrecht te spelen. U kunt er een civiele zaak van maken. Dan maakt het verder niets uit dat dit een oplichter betreft. U kunt dan nakoming van de overeenkomst afdwingen.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2017 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sommige mensen zijn zo licht als een veertje, die licht je met één pink oftewel I-phone op.  Er wordt toch overal genoeg voor gewaarschuwd.

Cookies
door Cookies Jan 15, 2017 om 21:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zoekster: sorry hoor, wat je schrijft, is een sprookje.

zoekster1
door zoekster1 Jan 16, 2017 om 00:06
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Geen sprookje als je het adres van die gast hebt.

Topantwoord

hutch
door hutch - Jan 15, 2017 om 19:53
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb die advertentie gevonden op Marktplaats. Daar 'woont' hij inderdaad in Den Burgh met zijn Iphone. In zijn tweede advertentie 'woont' hij in Rotterdam met zijn Playstation.....

In het cachegeheugen heb ik nog een advertentie van deze persoon gevonden. Hij noemt zich Jan P...... en zijn e-mailadres, wat in die advertentie vermeld staat, begint met: Yilmaz.....@.......

Dit is dus overduidelijk foute boel. U zult in ieder geval aangifte van oplichting moeten doen. En dan is het nog te hopen dat de politie er wat aan gaat doen en.... dat u uw geld terug krijgt.

door 1970stephan Jan 15, 2017 om 22:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hutch, je hebt meer kunnen vinden dan ik. Ik was inderdaad op zoek naar meer informatie dan wat ik in mijn eerste bericht heb gemeld. Hoe meer hoe beter. Ik ben er inderdaad in getrapt en mijn geld kan ik gedag zeggen. Ik ga morgen ook mijn advocaat en rechtshulp inschakelen met de informatie die ik heb. Ook via de bank en de ING ga ik dan wat ondernemen. Ik heb zoveel mogelijk informatie op internet gezet over deze gast. Privacy interesseert me dan ook niks, als je eenmaal de boel oplicht dan ben je klaar. Heb je nog meer kunnen vinden ?

hutch
door hutch - Jan 15, 2017 om 20:07
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Bij de advertentie van de Playstation van deze persoon staan nog een aantal 'klanten' in de rij (van bieders). De 'winnaar' mag samen met u ook aangifte gaan doen als hij/zij daar intrapt.

Ook die Iphone (of een andere?) staat weer op MP.

Misschien kan @1970Stephan Marktplaats hierover waarschuwen?

Cookies
door Cookies Jan 15, 2017 om 21:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hij heeft helemaal geen iPhone of wat dan ook. En MP waarschuwen kan, maar een uur later heeft hij weer een andere account.

hutch
door hutch Jan 15, 2017 om 21:17
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Hij heeft helemaal geen iPhone..." Klopt, TS heeft inderdaad geen Iphone ontvangen, vandaar ook de oplichting en mijn reacties....... En ondertussen gaat dat ventje gewoon door.

Cookies
door Cookies Jan 15, 2017 om 21:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, klopt die ventjes gaan gewoon door zolang mensen hun verstand niet gebruiken. Het wordt ze heel erg makkelijk gemaakt mensen te besodemieteren.

door 1970stephan Jan 15, 2017 om 23:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb MP al ingelicht over de activiteiten inzake de PS. Waarschijnlijk is die andere MOMON er al ingetrapt.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 15, 2017 om 20:55
355 Antwoorden / Vragen

Beste Stephan,

Je geld is helaas weg. Een andere naam bij de bankrekening (en uit de reacties neem ik op weer een andere voor het mailadres) zou al een indicatie moeten geven van onbetrouwbaarheid. Achteraf is het makkelijk praten, maar bij handelen op Marktplaats is het altijd goed om te letten op hoe lang een gebruiker al actief is op Marktplaats, en grote aankopen het beste in de buurt te doen zodat er niets hoeft te worden opgestuurd en overgemaakt.

Erg brutaal van de verkoper trouwens, dat hij zijn telefoon nog beantwoord en het restant van het aankoopbedrag opeist nadat hij een lege verpakking heeft opgestuurd. Dat geeft denk ik wel aan dat hij geen vreemde is met deze praktijken. Heb je zijn gebruikersnaam al gemeld aan Marktplaats, zodat hij in elk geval daar verwijderd wordt en een nieuwe account moet aanmaken?

Sterkte en succes!

door 1970stephan Jan 15, 2017 om 23:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb die gast al gemeld bij MP. Ik probeer overigens nog meer fora te voorzien van informatie omtrent deze persoon. Ik merk wel dat het vaak in strijd is met de normen en waarden om een persoon te vermelden met al zijn gegevens. Mijn bericht wordt dan niet geplaatst tot dat ik het weghaal. Wel jammer want die soort gasten moeten aangepakt worden. Hoe meer informatie over deze gast op internet komt, hoe beter.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 16, 2017 om 17:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Helaas kun je onbeperkt nieuwe accounts aanmaken op MP. Als ze je ip adres blokkeren ga je via een VPN het internet op en kun je steeds via nieuwe ip adressen accounts aanmaken.

AWYeah28
door AWYeah28 Jan 19, 2017 om 17:39
355 Antwoorden / Vragen

Dat klopt, maar er wordt door velen veel waarde gehecht aan de melding op MP hoe lang een adverteerder al actief is. En dat gaat bij een nieuwe account weer naar 0.

Cookies
door Cookies - Jan 15, 2017 om 21:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoekster1, heeft je een goede tip gegeven, plaats deze oplichting op opgeletopinternet.nl Dat is DE (verzamel)plek om o.a. oplichting op MP te melden.

door 1970stephan Jan 15, 2017 om 23:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hetzelfde onderwerp daar al geplaatst. Ik merk wel dat hier bij Kassa de meeste reactie komen en op die andere site niet.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2017 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@stephan

U hoeft hier niet te waarschuwen. Mensen zoeken dit forum pas op als ze zelf een imaginaire I-phone of what ever via Marktplaats of zo gekocht hebben, die maar niet komt.

En dan is het al te laat.

door 1970stephan Jan 15, 2017 om 23:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1, klopt, iets met een kalf en een put. Doorgaans doe ik mijn huiswerk goed, maar hier ging het fout. Te naief gedacht. Ik doe zelf al jaren zaken op Mp en dat gaat altijd goed. Mensen komen bij mij langs of ik bij hun of ik doe verzendingen. De goede leiden onder de slechten.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2017 om 00:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult lijden bedoelen. Maar ik weet niet wat die telefoon moest kosten, maar dat zullen geen peanuts zijn,  daar moet men toch bedenkingen bij hebben. Persoonlijk zou ik dan ook nog wel willen zien of hij goed werkt en of hij niet van een "vrachtwagen" is afgevallen.

door 1970stephan Jan 16, 2017 om 00:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals Hutch al aangaf had deze gast nog een playstation4 op adres Rotterdam staan en nog een iphone 6 op een adres in Texel. Beide advertenties zijn verwijderd net. Dus de gast wist zijn sporen om elders weer verder te gaan.

Kon ik maar aan zijn volledige adres komen!!!

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2017 om 00:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij heeft gewoon helemaal niets.

pe
door pebk Jan 16, 2017 om 10:45
579 Antwoorden / 0 Vragen

En waarschijnlijk valt er ook niets te halen... Je kunt er vanuit gaan dat hij geen Jan Postman heet en ook geen Soycicek.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2017 om 11:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is lekker. Nog die naam een keer.

hutch
door hutch - Jan 16, 2017 om 06:31
4515 Antwoorden / 29 Vragen

De advertenties zijn inderdaad verwijderd. De foto's die dit ventje gebruikt zijn gewoon gekopieerd van andere gebruikers van Marktplaats en/of andere verkoopsites. Die PlayStation bijv. is origineel van ene A*** uit Limburg.

Hij heeft blijkbaar ook al een Michael Kors-horloge verkocht voor €85,-- onder dezelfde naam maar dan vanuit Rotterdam.

door 1970stephan Jan 16, 2017 om 07:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat Klopt.  Dat horloge stond ook bij hem. Texel en Rotterdam zijn dezelfde personen. Ik stelde hem een vraag en 10 minuten later waren ze allebei weg.  Ook dit door gespeeld naar marktplaats.

Dat van die foto's had ik nog niet ondekt. Zijn er nog andere manieren om aan dat adres te komen van die gast zodat ik het kan overdragen?

hutch
door hutch Jan 16, 2017 om 07:59
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hij heeft zelfs 'Vlissingen' als woonplaats gebruikt voor de verkoop van een Iphone op Marktplaats.
Het beste is om alles te verzamelen en over te dragen aan de politie. Als u goed gaat googelen kunt u zelfs een foto vinden van dit bedriegertje en daarop weer een mogelijk (!) adres in Rotterdam. Maar de politie kan ook al een hoop met de gevens die u zelf nu al heeft. Als zij maar willen.....!!

Cookies
door Cookies Jan 16, 2017 om 10:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Als u goed gaat googelen kunt u zelfs een foto vinden van dit bedriegertje...... Hutch, ze gebruiken nooit hun echte naam. Namen plukken ze van het web of ze bedenken er één of ze gebruiken een katvanger. Vandaar dat ik het goed vind, dat er geen namen vermeld mogen worden hier. Voor hetzelfde geld gebruiken ze morgen de naam van topicstarter.

hutch
door hutch Jan 16, 2017 om 21:24
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Soms maken zelfs de grootste criminelen een (klein) foutje waardoor ze tegen de lamp lopen...... In dit geval heeft dit ventje de stommiteit (...) begaan om (o.a.) zijn e-mailadres te gebruiken in een advertentie. Dat e-mailadres is weer te herleiden naar andere info. En via die info komt men dan weer terecht bij iemand met dezelfde naam als in dit topic...... waarbij tevens een bepaald adres is vermeld. Ik noem dat: schakelen. Net zolang doorzoeken tot dat het kringetje rond (en gesloten) is. Maar dat ventje heeft nog een paar fouten gemaakt. Voor de politie is het vinden van de juiste verdachte (in deze zaak) kinderspel. Als zij dat tenminste willen.

door 1970stephan Jan 16, 2017 om 22:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt Hutch.  Dat email adres waar jij het over hebt heb ik ook doorgespeeld aan de politie en mijn rechtsbijstand.

di
door diversion - Jan 16, 2017 om 12:25
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik snap ook niet waarom u die telefoon niet gewoon bent gaan ophalen als u zo dichtbij woont. Of niet hebt geprobeerd via paypal te betalen, die mogelijkheid biedt Markplaats en dat biedt meer zekerheid. Kost wel iets extra, maar is dat bij grote bedragen waard. Maar helaas bent u niet de eerste en ook niet de laatste die op deze manier via Marktplaats is opgelicht. En mijn ervaring is dat Marktplaats er niet echt veel aan doet om dit te voorkomen. Daarom altijd je gezonde verstand gebruiken: als het te goed is om waar te zijn zal het dat waarschijnlijk ook niet zijn.

reivi22
door reivi22 - Jan 16, 2017 om 12:36
66 Antwoorden / 0 Vragen

U bent helaas opgelicht.
En dat men zegt op Texel te wonen,daar men dan weet dat mensen niet die hele reis ondernemen om het artikel op te halen.
Vraag bij een adverteerder,indien het een duurder artikel is ,altijd om een vast telefoonnummer.
Geeft men dat niet om te verifiëren,dan is er wellicht iets niet in de haak.
Ook een bekende afleiding is een leeg pakje op te sturen,dan is de oplichter alleen wat Porto kwijt.
Hij kan dan de track&trace overhandigen zodat men het geld overmaakt.
U kunt online aangifte doen.
Helaas wordt het alleen een zaak indien er tientallen mensen zijn opgelicht.
Marktplaats blijft helaas een broeinest van randfiguren en oplichters.
Geef nooit maar dan ook nooit fotokopieën af van ID, paspoort, rijbewijs,dat kan een hoop ellende veroorzaken.

akkerdistel
door akkerdistel - Jan 16, 2017 om 12:46
1790 Antwoorden / 3 Vragen

En heeft Marktplaats deze oplichter al geblokt?

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 16, 2017 om 17:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoe?

ka
door kabeha - Jan 16, 2017 om 12:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag altijd eerst of je het kan komen afhalen en als betreffende persoon een plaats noemt waar hij zou wonen die ver weg is zeg dan "o komt mooi uit, ik heb daar een broer wonen" die kan het wel ophalen. Waarschijnlijk gesprek beëeindigd.

ge
door gewicht Jan 16, 2017 om 19:22
170 Antwoorden / 1 Vragen

Kabeha , dat is een goeie !

sc
door scorpio69 - Jan 16, 2017 om 12:59
15 Antwoorden / Vragen

Geld krijg je als particulier (aankoop bij particulier of geregistreerd handelaar) - mogelijk - alleen terug als je:
òf via PayPal hebt betaald òf een goede rechtsbijstandverzekering hebt.
Aangifte doen (zou ik zeker altijd doen) heeft tegenwoordig alleen nog zin / nut als er op één 'fraudeur' vele, vele klachten, respectievelijk aangiftes binnen komen. Als jij alleen gedupeerde bent, zal de politie jouw zaak helaas in de doofpot stoppen. ""Bijkomstigheden van de vooruitgang"" !!!
Tip 1: als je on-line koopt van een onbekende stel dan voor jezelf een maximum vast dat je risico wilt / durft te lopen. Anders afhalen indien in de buurt !
Ga het anders in de winkel halen of bij een gerenommeerde webwinkel aanschaffen.

Tip 2: wees inderdaad voorzichtig met het plaatsen van andermans gegevens op internet (ook al is deze kwaadwillend of dergelijke): je kan immers aangeklaagd worden wegens privacy schending. Je kent ze misschien wel: gewapende overvallers die worden neergeschoten en aangifte doen van poging tot doodslag (of nabestaanden daarvan).

M.a.w.: de omgekeerde wereld dus !

ho
door honza23 - Jan 16, 2017 om 13:06
259 Antwoorden / 3 Vragen

uw geld bent u kwijt
nee, politie en OM doen niets
ja, u kunt wat anders doen: u heeft naam/nummer-info, meld hem aan bij Postcodeloterij voor 10 loten (kan je niet storneren), weet hij ook meteen wat het is om genaaid te worden :)

ho
door honda98 - Jan 16, 2017 om 14:15
103 Antwoorden / 1 Vragen

nooit vooruit betalen en onder rembours laten vezenden.
het moet toch bij veel mensen bekent zijn day er op markt plaats veel van deze personenen zitten ?
en markt plaats doet er zelf niets aan. van daar daar dat ik daar niets koop.
bij speurders hoor je dit soort verhalen nooit. maar marktplaats staat er bekent om. dus let goed op goedkoop is duurkoop

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 16, 2017 om 17:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Onder rembours verzenden is inderdaad ook geen optie. Je mag het pakje pas na betalingen openen. De bode neemt het niet terug want geopend.

Cookies
door Cookies - Jan 16, 2017 om 14:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Onder rembours, en dan? Het pakje krijg je niet eerder dan dat je betaald hebt en dan open je het en zit er of niks of een baksteen in. Ik verstuur sowieso nooit wat onder rembours en achteraf betalen, ga ik ook nooit mee akkoord. Ze mogen het ophalen of vooruit betalen. Bij Speurders hoor je dergelijke verhalen nooit, omdat Speurders voor oplichters gezien de geringe bezoekersaantallen niet interessant is. Ik koop EN verkoop alleen op MP en nooit problemen ondervonden. Maar ik koop dus niet blind van iedereen EN ik verkoop niet blind aan iedereen.

DOOR HONDA98 - 16 JAN. 2017 OM 14:15
53 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

nooit vooruit betalen en onder rembours laten vezenden.
het moet toch bij veel mensen bekent zijn day er op markt plaats veel van deze personenen zitten ?
en markt plaats doet er zelf niets aan. van daar daar dat ik daar niets koop.
bij speurders hoor je dit soort verhalen nooit. maar marktplaats staat er bekent om. dus let goed op goedkoop is duurkoop

WvV
door WvV - Jan 16, 2017 om 17:21
17 Antwoorden / 19 Vragen

Als ik sommige reacties lees, lijkt het alsop ik op de site van Dumpert zit.
Iemand vraagt hulp, reageer dan normaal.
Ga naar de site opgeletopinternet.nl. Laat daar alle gegevens van de oplichter achter. Vaak blijkt dat er dan meerdere zaken bekend zijn van deze persoon. Soms lukt het deze mensen bij opgeletopinternet.nl om het geld terug te krijgen.
En ja, ook mij is het een keer overkomen dat ik ben opgelicht op Marktplaats en ja, ik heb mijn geld teruggekregen via de site opgeletopinternet.nl. Zij helpen je verder. Succes!

Cookies
door Cookies Jan 16, 2017 om 17:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je dan de reacties leest, heb je ongetwijfeld ook gelezen dat allang verwezen is naar opgeletopinternet.nl.

ag
door agapon - Jan 16, 2017 om 18:51
115 Antwoorden / 0 Vragen

melding maken bij marktplaats is een van de dingen.
Indien eht adres bekend is waar het te halen is, zelf ophalen of de politie benaderen of die eht willen overnemen.
Via telefoonnummer is m.i.z. de man te traceren. Dus aangifte doen met alle gegevens die U heeft.
Walgelijk gewoon dat dit maar als steeds weer als normal wordt beschoiuwd. Normen en waarden verdwijnen aan de lopende band en je meot constant op je hoede zijn voor de medemens.

door 1970stephan - Jan 16, 2017 om 19:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

Even een vraagje aan een ieder. Wie heeft die gegevens van de wederpartij uit de tekst gehaald !?

Cookies
door Cookies Jan 16, 2017 om 19:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lees de forumregels eens. Bovendien staat het er bij: edit red(actie)

reflecs
door reflecs Jan 16, 2017 om 19:20
1859 Antwoorden / 4 Vragen

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/pagina/hoe-werkt-dit Spelregels

ge
door gewicht Jan 16, 2017 om 19:40
170 Antwoorden / 1 Vragen

1970Stephan , lees ook eens de opmerking van Carola 83 die op 16/1 om 10.07 uur is geplaatst , dan begrijp je ook dat de forumregels er niet voor niets zijn.

door 1970stephan Jan 16, 2017 om 20:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Akkoord, ik begrijp dat er regels moeten zijn. Het is voor mij ook allemaal nieuw en ik hoop het niet meer mee te maken. Maar de mens moet gewaarschuwd worden voor deze praktijken en dat kan alleen maar door zichtbaar in beeld te komen met de gegevens van de oplichter en hun werkwijze. Ik heb vanavond met mijn rechtsbijstandverzekeraar gesproken en zij nemen het dossier in behandeling.

Zijn er nog mensen op dit forum die tips hebben ?

Ik heb volgens mij diverese fora benaderd met de werkwijze, Marktplaats.nl ingelicht en antwoord gekregen, aangifte gedaan bij de politie en rechtshulp ingeschakeld. Op andere fora krijg ik ook wel reacties maar niet zo uitgebreid als hier.

Ik weet dat ik naief heb gehandeld en dat het mijn eigen schuld is, maar iedere tip is handig, ook als iemand deze gasten kent.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2017 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1970stephan

Wat dacht u van de redactie? Het is verboden namen van personen te vermelden.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2017 om 21:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog meer tips? Bij de eerste reactie van uw topic wordt u al gewezen op het feit dat hier niet de namen geplaatst mogen worden. U antwoordt daarop dat u dat met opzet doet. Dan worden die namen door de redactie verwijderd en gaat u nog vragen wie dat gedaan heeft.

Dus lezen is blijkbaar niet uw sterkste punt.

Nog een tip? Beperk uw ongeziene en toegestuurde aankopen op Marktplaats tot een bedrag wat niet rampzalig is als de verkoper zijn verplichtingen niet nakomt. Dan is het alleen maar ergerniswekkend.

door 1970stephan Jan 16, 2017 om 22:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1. Bedankt voor je reactie.  Het is me wel duidelijk geworden.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2017 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi. Ik hoop dat uw rechtsbijstand succes heeft.

door 1970stephan Jan 16, 2017 om 22:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoop het ook. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Cookies
door Cookies - Jan 17, 2017 om 16:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kiijk, deze aantallen zetten de politie wel aan het werk http://www.rtlnieuws.nl/nederland/telefoons-nooit-geleverd-mannen-lichten-2500-klanten-marktplaats-op

En lees dan ook even deze zin (waardoor je hopelijk meteen begrijpt dat je niet zo moet smijten met namen van 'oplichters'):  Maar de verdachten gebruikten de identiteitsgegevens daarna om zich weer als 'nieuwe' verkoper voor te doen en zelf buiten beeld te blijven.

door 1970stephan - Jan 19, 2017 om 21:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet waar..........
De persoon in kwestie heeft het bedrag weer teruggestort op onze rekening. Ik sta perplex !!!! Dit had ik dus nooit meer verwacht en zeker niet zo snel. De naam en het rekeningnummer is wel hetzelfde, alleen heeft hij als naam de heer Y.S. neergezet en verder niks.

Is dit nu naar aanleiding van mijn verhaal op diverse fora, de aangifte bij de politie of is hij gewoon geschrokken van de arrestatie van die groep oplichters.

Ik had ook nog een wat persoonlijk bericht achtergelaten bij berichten op Marktplaats. Ik weet niet of deze berichten nog te lezen zijn als de verkoper de advertenties heeft verwijderd. Ik heb in ieder geval het geld terug ontvangen op mijn rekening. Ik prijs me gelukkig.

Jammer dat ik er niet achter kan komen wat hem heeft doen bewegen.

In ieder geval is mijn probleem opgelost.

Ik weet wel dat dit mij niet een tweede keer gaat gebeuren.

Cookies
door Cookies Jan 19, 2017 om 21:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, dat is heel mooi. Misschien was het een broekie van 16/17 jaar die bang werd. Of zijn ouders hebben hem op die praktijken betrapt.

door 1970stephan Jan 19, 2017 om 22:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had een link gezien naar een facebook pagina met zijn naam, althans als ik er van uit moet gaan dat dit dezelfde persoon is, dan is het inderdaad een broekie geweest. Verder zullen wij nooit te weten komen wat hem heeft doen bewegen. Alle toeters en bellen stonden op internet en in diverse fora. Misschien zijn de ouders er achter gekomen en hebben ze hem even 'streng' toegesproken.
Ik heb in ieder geval mijn aangifte ingetrokken en een aantal partijen op de hoogte gesteld dat ze niet meer actief hoeven te zoeken naar deze gast. Iedereen is blij thuis en dank zij dit soort fora en haar leden, hebben wij ons geld terug.
Bedankt iedereen voor jullie tips en trucs.

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2017 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, dan bent u een spekkoper. Bedankt voor het terugmelden.

Ba
door Balletjuh - Dec 6, 2017 om 01:57
1 Antwoorden / Vragen

Licht nog steeds de boel op kennelijk, maat steeds onder een andere naam. Mijn aangifte:

Door deze persoon ben ik opgelicht. Ik heb de gewoonte nooit iets te kopen zonder het gezien te hebben en vooruit te betalen. Tevens koop ik altijd in mijn eigen omgeving zodat ik face to face sta met de verkoper. Toen ik hem benaderde en aangaf dat ik wilde komen kijken gaf deze persoon aan verhuisd te zijn naar Brabant maar zijn account nog op Rotterdam stond. Daar hij mailde en een sms stuurde had ik zijn email en tel.nr. Ik ga er nog steeds vanuit dat deze kloppen, uiteraard wijzigen oplichters snel, maar de telefoon gaat nog over. Daar de prijs van de laptop als 2e hands wel klopte, heb ik hem het voordeel van de twijfel gegeven en vooruit betaald. Nadat hij het geld binnen had reageerde hij niet meer. Gewaarschuwd dat ik per direct aangifte zou doen als hij niet zou reageren. De dag daarop (vrijdag) reageerde hij met de boodschap dat de laptop gevallen was en schade aan het beeldscherm had dus de koop niet door ging, en hij het bedrag zou terugstorten (vrijdag). Verzocht dit per direct te doen, wanneer het maandag niet binnen zou zijn ik alsnog aangifte van oplichting zou doen. Nadien niets meer gehoord van meneer. Zijn email is: sudeshkumar@casema.nl. Volgens de aangifte bij u blijkt het emailadres niet te bestaan. Zijn tel.nr is: 06-28121942. Waarschijnlijk een tijdelijk nummer.