ki
door kimmyD Aug 22, 2016 om 13:13
Geldzaken & recht

Hoe krijg je een ongewenste logé uit je huis

wij hebben een gezin in huis genomen omdat ze onderdak nodig hadden. we hebben hun vanaf het begin al gemeld dat zij maar tijdelijk konden blijven. nu inmiddels 10 maanden verder willen ze niet t huis verlaten zonder er een rechtzaak van te maken want hun huren ( zonder geld of overeenkomt) zeggen ze.
nu zitten wij in het nou en weten niet wat we moeten doen. kunnen jullie ons helpen of informatie geven wat wij moeten doen.

mvg k.d.

13183 11 Rapporteer

be
door bertwolf - Aug 22, 2016 om 13:20
28 Antwoorden / Vragen

Wat een vervelende situatie! Ik kon het volgende vinden, als ze dus niks betalen lijkt me dat ze weinig kans maken, maar wellicht weet het juridisch loket hier meer over.

Het is niet zo dat je zonder contract geen rechten zou hebben. De meeste rechten (waaronder huurbescherming) zijn namelijk wettelijk vastgelegd. Wel moet je, om daar aanspraak op te kunnen maken, aantonen dat je desbetreffende woning of kamer huurt. Kwitanties of bankafschriften van drie maanden huurbetaling worden algemeen als bewijs hiervoor gezien. Zorg dus in ieder geval dat je kunt bewijzen dat je betaald hebt (een verhuurder is verplicht je een kwitantie te geven als je daar om vraagt). Desondanks blijft het toch aan te raden een huurcontract te ondertekenen. Standaard contracten die je zo kunt invullen en gebruiken staan hieronder. Hiermee is het namelijk voor beide partijen duidelijk welke afspraken er gemaakt zijn over betalingen, onderhoud, gebruik van gemeenschappelijke ruimten, enzovoorts. Het is ook aan te raden om een opnamestaat te maken van de woonruimte bij aanvang van de huur. Dit kan veel narigheid voorkomen. Bron: https://www.kamer.nl/help/huren/Huurcontracten/Wat+gebeurt+er+als+je+geen+huurcontract+hebt%3F

jantje7
door jantje7 Aug 22, 2016 om 13:25
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Zij zijn de ''verhuurders''. Zoals u schrijf lijkt het of de TS de huurder is.

be
door bertwolf Aug 22, 2016 om 13:27
28 Antwoorden / Vragen

Dat had ik al begrepen, echter gaat er om of ze kans maken bij een rechtzaak. Zolang ze geen huur betalen lijkt het mij dus dat ze bij de rechter geen kans maken.

dokun
door dokun Aug 22, 2016 om 14:45
152 Antwoorden / 0 Vragen

Volkomen onzinnige reactie heeft niets met de vraag van de ts te maken!

uwjurist
door uwjurist - Aug 22, 2016 om 13:25
1043 Antwoorden / 0 Vragen
be
door bertwolf Aug 22, 2016 om 13:28
28 Antwoorden / Vragen

Dat is precies wat ik aangeef in het antwoord.

" Wat een vervelende situatie! Ik kon het volgende vinden, als ze dus niks betalen lijkt me dat ze weinig kans maken, maar wellicht weet het juridisch loket hier meer over."

ra
door ramanah Aug 22, 2016 om 13:29
135 Antwoorden / Vragen

Wat is de situatie als de "nephuurders" de brief niet aannemen/openen?

uwjurist
door uwjurist Aug 22, 2016 om 13:37
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is het mooie van een aangetekende brief:

Wat de status is van een aangetekende brief kan men volgen via internet (print de resultaten van ontvangst/weigering/niet afhalen dan uit en bewaar deze goed!). In principe komt het risico van weigeren/niet aannemen/ophalen voor rekening van de geadresseerde, deze logees dus.

Let op als een aangetekende brief retour komt moet u deze niet openmaken! Deze moet u dicht laten zodat een rechter de brief eventueel zelf kan openen.

uwjurist
door uwjurist Aug 22, 2016 om 13:38
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@bertwolf, het juridisch loket weet hier niet meer over en is ook niet nodig.

ja
door jackyh Aug 22, 2016 om 15:54
953 Antwoorden / 4 Vragen

Als  deze mensen tegenover u staan dan zou ik m'n borst maar nat maken. U kunt het recht aan uw kant hebben maar krijg ze er maar eens uit. Ook al verander je de sloten ze kunnen u het leven aardig lastig maken. Ik zou contact opnemen met de Politie zodat zij weten wat er aan de hand is want u kunt heel wat narigheid verwachten. Dit is geen doemdenken maar van zoveel ondankbaarheid kun je niet veel goeds verwachten. Sterkte.

aurora1
door aurora1 - Aug 22, 2016 om 13:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens hier: https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/loge-wordt-door-de-rechter-uit-huis-gezet
en : http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=28905
Het geeft mij de indruk dat deze mensen vaker met dit bijltje gehakt hebben.
Als u een rechtbijstandsverzekering heeft schakel die dan en of neem anders contact op met Jurofoon in uw woonplaats.

ra
door ramanah - Aug 22, 2016 om 13:26
135 Antwoorden / Vragen

Is de inzet van een intermediair een optie? De sfeer zal wel om te snijden zijn nu.

hansje klein
door hansje klein - Aug 22, 2016 om 13:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het lijkt erop, dat u iemand een vriendelijke sociale dienst heeft aangeboden zonder enige vergoeding......echter óók zonder enige verplichting.

Ik zou ze er nu (netjes) uitgooien en dus op straat zetten! Tijd genoeg geweest om in die lange tijd zèlf iets nieuws te organiseren.

audb
door audb - Aug 22, 2016 om 13:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ook een mondelinge afspraak is een afspraak maar dat moet u wel hard kunnen maken.

Maar staan ze ook bij u ingeschreven bij de gemeente? dan kan het erg lastig gaan worden om ze er uit te krijgen.
Zijn ze niet ingeschreven dan kan u ze gewoon buiten de deur zetten en evt via de politie.

Zorg er voor dat al hun spullen zoals kleding in plastiekzakken gestopt wordt en zet die gewoon bij de voordeur en ja vervang wel alle sloten ook die van een schuur als deze aanwezig is.

uwjurist
door uwjurist Aug 22, 2016 om 14:32
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagsteller hoeft niets hard te maken. Men betaalt geen huur, kan dat dus ook niet hard maken, dus men moet eruit. Zie mijn eerdere antwoord

uwjurist
door uwjurist Aug 22, 2016 om 14:33
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Geen goederen bij de voordeur zetten! Dan kan het zo maar worden meegenomen en is vraagsteller schadeplichtig!

getty
door getty - Aug 22, 2016 om 13:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maak eens een afspraak met de wijkagent om hierover te overleggen

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2016 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Let er wel op dat uzelf thuis bent en blijft, anders halen ze uw huis nog leeg.

uwjurist
door uwjurist - Aug 22, 2016 om 14:35
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Volg niet bepaalde adviezen die hier gegeven worden op, zoals spullen bij de deur zetten.
Géén goederen bij de voordeur zetten! Dan kan het zo maar worden meegenomen en bent u schadeplichtig! Op afspraak mag men eigendommen ophalen. En zorg dat u niet alleen bent.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

dokun
door dokun Aug 22, 2016 om 14:42
152 Antwoorden / 0 Vragen

En nu maar hopen dat de ts naar u luistert en niet naar al die onzinnige zeer foute adviezen die steeds dezelfde mensen hier vaak geven.

uwjurist
door uwjurist Aug 22, 2016 om 15:09
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dank, Dokun. Ik hoop het ook van harte.

aurora1
door aurora1 - Aug 24, 2016 om 23:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als ze ook gebruik maken van uw internet en tv e.d., dan zou ik ervoor zorgen dat dat p.o. niet meer mogelijk is. Dus bijv. o.a. het wachtwoord van wifi wijzigen.
U kunt ook nog kijken of ze bijv. bij Tros opgelicht bekend zijn (even op die website rondkijken).
Verder zou ik mijn waardevolle spullen, paspoorten e.d. en wachtwoorden (van DigiD o.a.) toch wel heel goed opbergen (of ook wijzigen) en er desnoods een kluis voor huren of bij anderen tijdelijk onderbrengen tot ze vertrokken zijn.
En, zoals al is gezegd: zorg dat er steeds iemand thuis is als zij er zijn.

Fr
door Froggies - Aug 25, 2016 om 15:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit persoonlijk meegemaakt. Ik heb de bewoners door de politie laten verwijderen (die ze n.b. zelf gingen bellen om dat ze goederen van mij wilde meenemen). De logees hebben geen recht op toegang tot het perceel en woning indien u dat aan hen stelt. Van belang is hierbij dat zij niet als bewoners op uw adres staan ingeschreven bij de gemeente. U meldt al dat er geen contact bestaat, daaraan kunnen ze dus geen bijzonder recht aan ontlenen (huurdersbescherming). Als u woningeigenaar bent kunt u een iedere niet op uw adres geregistreede persoon rechtmatig dwingend verzoeken uw woning en perceel te verlaten en niet meer te betreden. Conclusie: staat u in uw recht, bel dan de politie 0800-8844