rp
door rpeterson Aug 20, 2016 om 12:45
Geldzaken & recht

Huis erven van alleenstaande die we verzorgen

Mijn vrouw verzorgt een alleenstaande dame. Zowel via een zorginstelling als mantelzorger en in haar privé tijd. De oude dame heeft geen kinderen of andere familie meer. Ze beschouwd mijn vrouw als haar dochter zegt ze omdat mijn vrouw, en soms ook ik als enige naar haar omkijken en de dingen voor haar doen doen die ze zelf niet meer kan.
In haar erfenis heeft ze lang geleden beschreven dat de kinderen van haar vriendin alles erven inclusief huis. Maar die vriendin leeft niet meer, en haar kinderen heeft ze nooit meer gezien.
De dame heeft haar boekhouder gevraagd of ze ons in haar erfenis bij de Notaris mag beschrijven om het huis te erven in plaats van de kinderen van haar vriendin. Wij zijn daar inmiddels ook van op de hoogte gesteld.
Maar omdat mijn vrouw haar beroepsmatig verzorgt, mag ze het huis niet erven volgens artikel 59, boek 4 uit het Burgerlijk Wetboek.
De oude dame is nu enorm teleurgesteld omdat ze zo enorm graag wil dat wij in het huis gaan wonen waar zij altijd heeft gewoond.
Hierbij wil ik ook nog vermelden dat het een oud huis is wat opgeknapt moet worden, als wij het eventueel zouden erven en accepteren, dan komt ook de uitdaging nog om ons huidige huis met half afbetaalde Hypotheek te verkopen. Of we er uiteindelijk financieel op vooruit gaan is dus nog een volgend hoofdstuk.  Eerst eens kijken of erfenis nog mogelijk is zodat de dame, en hopelijk ook wij een mooi vooruitzicht hebben.
We zijn dus allen erg benieuwd wat de mogelijkheden zijn??   ( uiteraard gaan we ook kijken wat haar boekhouder, en notaris voor ons allen kunnen doen )  .

11723 19 Rapporteer

Topantwoord

ha
door harry25961 - Aug 20, 2016 om 13:07
23 Antwoorden / Vragen

Deze vraag lijkt mij zodanig belangrijk dat ik U aanraad om eens binnen te lopen bij een gratis spreekuur bij een notaris.
Deze kunt U    HIER  vinden.

rp
door rpeterson Aug 22, 2016 om 12:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord. Uiteraard had ik ook niet verwacht dat ik het via een forum antwoord kon oplossen, maar omdat we in een klein dorp wonen en we het handig vonden om er nog even niet met bekenden over te praten, had ik er behoefte aan om eens meningen van anderen te horen. Van het gratis spreekuur wist ik niet, en is goede tip.

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2016 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat wordt vaak beweerd, dat bijvoorbeeld notarissen en advocaten een gratis spreekuur hebben. Die werken dus voor de lucht. Zou maar eerst informeren.

Afgezien daarvan, moet het u toch duidelijk zijn dat uw vrouw niet mag erven? De wet is daar heel duidelijk in.

rp
door rpeterson Aug 22, 2016 om 13:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als we het al zouden willen, zijn er wel mogelijheden. Mijn vrouw zou bijvoorbeeld een baan ergens anders kunnen nemen, en privé voor haar zorgen, voordat ze de erfenis bij de Notaris aan laat passen. Maar het dus nog maar de vraag of we dat wel willen.

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2016 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook nog van uw vrouw scheiden en hertrouwen met de oude dame. Vist ook de belastingdienst nog achter het net. :-(((((

rp
door rpeterson Aug 22, 2016 om 14:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp alleen uw :-(((((((  niet helemaal ?
Het betreft een oud huis waar een winkeltje aan zit ( maar al lang niet meer in gebruik)  Het is de droom van mijn vrouw om een winkeltje te beginnen. Dat wist de oude dame blijkbaar, en ALS we het al zouden doen............ zouden er twee vrouwen die het verdienen erg blij mee zijn.
Daarom denken we best serieus aan opties, al zijn er wel grenzen en mag er geen ellende en/of ruzie door ontstaan.

rp
door rpeterson Aug 22, 2016 om 14:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als :-((((((( voor Belastingdienst is bedoeld, snap ik het in principe wel. Het is een raar idee dat ze zoveel mee profiteren dmv erfbelasting. En bij mogelijke opties denken we absoluut niet aan scheiden enzo :-)

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2016 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is niet voor de belastingdienst bedoeld, maar voor u. Afkeuring. Refereerde daarmee aan een kwestie van een flinke tijd geleden. Echtpaar verzorgde ook iemand, ging scheiden, man trouwde met de verzorgde. Toen die verzorgde overleed, waren de poppen aan het dansen. Maar u zoekt uitwegen, om de boel toch te verkrijgen, ga dan maar uw gang.

rp
door rpeterson Aug 23, 2016 om 09:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Geen probleem, iedere mening is welkom. Kan er in mijn eigen omgeving (nog) niet over praten. Mijn vrouw is nog een beetje "in de wolken" omdat ze mogelijkheden ziet. Maar door er veel over te lezen, en o.a. dit forum ben ik er al anders tegen aan gaan kijken.
Het is trouwens geen kwestie van "uitwegen zoeken" meer een kwestie van onderzoeken voordat we definief antwoord geven.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Aug 20, 2016 om 13:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk gaat u er financieel op voorruit, maar dat lijkt mij verder niet relevant. Ik ben het eens met Harry25961 hierboven dat de vraag te belangrijk en ingewikkeld is om hier te proberen op te lossen.

ja
door janf43 Aug 21, 2016 om 20:15
733 Antwoorden / 0 Vragen

De belastingdienst is in ieder geval blij. Een niet direct familielid betaalt als erfgenaam het volle pond.

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2016 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het maakt de belastingdienst niet uit wie hier erft, want mevrouw heeft geen kinderen of kleinkinderen, dus iedereen die in dit geval erft, betaalt 30 tot 40 procent.

ja
door jackyh - Aug 20, 2016 om 14:12
953 Antwoorden / 4 Vragen

Van zoiets komt altijd gedonder. Weet ook dat u heel veel belasting zult moeten betalen en dat is niet te voldoen in stenen. Jammer voor de erflater maar zij kan u natuurlijk niet met zo'n groot probleem opzadelen.

aurora1
door aurora1 - Aug 20, 2016 om 16:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mij lijkt het betreffende artikel vrij duidelijk.
U brengt het verhaal alsof u en uw vrouw er geen voordeel van zouden hebben en het u misschien wel geld zou gaan kosten, en alsof u debetreffende mevrouw een enorm plezier zou doen.
Misschien is mevrouw wel bang dat ze geen hulp meer krijgt of slechtere hulp als ze iets dergelijks niet voorstelt in haar afhankelijkheidspositie?
Ik begrijp niet dat u dergelijke gesprekken voert met een oudere afhankelijke persoon over haar eigendommen.

rp
door rpeterson Aug 22, 2016 om 12:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord.
Als we eventueel in het huis zouden gaan wonen, zou er heel veel opgeknapt moeten worden. Of wij dat zouden kunnen betalen als we ons huidige huis verkocht zouden hebben, en Hypotheek gedeeltelijk afgelost + erfbelasting betaald weten we niet.
Eerst eens kijken of we het wel kunnen/willen erven.
We zijn er zelf nooit over begonnen met deze mevrouw, en hadden het ook niet zien aankomen. Zij had eerst met haar boekhouder overlegt, en daarna tegen mijn vrouw verteld wat haar wensen zijn.  Zij heeft gewoon een contract bij de zorginstelling waar mijn vrouw werkt, en als mijn vrouw daar niet meer zou komen, komt er gewoon een ander.  Maar mijn vrouw en ik doen veel meer voor haar.
Voor de extra hulp die ze krijgt, willen we niets hebben. We hadden zelfs liever gehad dat ze nooit over de erfenis was begonnen omdat we bang zijn voor vervelende reacties van dorpsgenoten en familie die de situatie niet goed kunnen inschatten.
Maar ze is er wel over begonnen, dus op de één of andere manier moeten we een antwoord geven. Daarom vroeg ik hier om tips.

getty
door getty - Aug 20, 2016 om 16:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Houd er ernstig rekening mee dat als er inderdaad geerfd wordt door uw vrouw tzt, er heel veel problemen kunnen ontstaan?
Heel veel belasting moeten betalen over de nalatenschap en dat niet kunnen omdat het geld in stenen zit (heeft de belastingdienst geen boodschap aan).  Een eventuele rechtzaak van andere familieleden van de oude mevrouw,  de meningen van de mensen om u heen dat u een dergelijke nalatenschap krijgt etc etc.  Ik zou er heel ver vandaag blijven als ik uw beiden was en deze mevrouw dringend adviseren om als ze het testement wil wijzigen, dan bv een goed doel te benoemen of iets dergelijks, maar zeker afraden om uw vrouw te benoemen.

rp
door rpeterson Aug 22, 2016 om 12:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord.
Inderdaad. In eerste instantie voelden we ons vereerd met haar mededeling, maar nu we steeds meer op een rijtje hebben gezet, en toch ook wel door antwoorden op dit forum, gaan we ons steeds meer beseffen dat het beter is om het niet te doen.
Ondanks dat het een oude mevrouw is, is ze wel bijzonder pienter, dus ze zal wel begrijpen dat ze het ouderlijk huis waar oorspronkelijk een winkeltje inzat, niet ons winkeltje kan worden door het ons te schenken.
Ze vind het wel erg vervelend dat het zo moeilijk moet zijn als het huis wil nalaten aan de enige persoon die naar haar omkijkt en naar haar luisterd.

getty
door getty - Aug 20, 2016 om 16:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En de wet is er natuurlijk niet voor niets dat mensen in een dergelijke postitie niet kunnen erven van degene die afhankelijk van hun is.

rp
door rpeterson Aug 22, 2016 om 12:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord,
We begrijpen volkomen waarom deze wet er is. Heel goed dat mensen zo beschermd worden.
Maar zij heeft er op dit moment wat moeite mee dat ze zo niet zelf kan bepalen dat de enige persoon die nog naar haar omkijkt mag krijgen wat ze in haar leven heeft opgebouwd.  Nu zal het naar mensen gaan die ze eigenlijk niet kent.
Wij beseffen nu ook beter dat we enorm in de problemen kunnen komen met geld en jaloezie enzo als we het zouden erven.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2016 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die boekhouder kan niets doen en de notaris mag, als hij weet heeft van de werkzaamheden van uw vrouw, dat testament niet in die zin wijzigen.

En dat is toch logisch.

Die mevrouw zal wel, als dank, een klein legaat mogen vermaken aan uw vrouw.

rp
door rpeterson Aug 22, 2016 om 12:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord,
De boekhouder is alleen de persoon die geld en documenten beheerd voor deze mevrouw, ze zal er betrokken bij blijven, maar ik begrijp dat ze verder niets kan doen.  De Notaris moet zich, en terecht aan de regels houden.
Of deze mevrouw iets anders aan ons nalaat, gaan we haar of de notaris niet vragen. We (en dan vooral mijn vrouw) hebben haar altijd met plezier geholpen met alles wat ze zelf niet meer kon, en blijven dat gewoon doen. Daar hebben we veel vriendschap voor gekregen, en wat ons betreft mag dat gewoon zo blijven.  Maar omdat verder niemand naar haar omkijkt blijft de kans groot dat zelf gaat uitzoeken of ze toch wat kan nalaten op een manier zonder ons in de problemen te brengen.

aurora1
door aurora1 - Aug 22, 2016 om 12:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

W.b. uw reactie:
U "moet op de één of andere manier deze mevrouw antwoord geven"?
Nog los van het feit dat de wet duidelijk is, is dat heel eenvoudig, nl heel vriendelijk ervoor bedanken, en dat had u direct kunnen doen.
Of meer voor deze mevrouw gedaan wordt doet niet ter zake, dat geeft nog geen "recht" op erven of dat dat acceptabel zou zijn, en zelfs maar door de zorginstelling waarvoor uw vrouw werkt toegestaan is. In de regel mag je bij het beroepsmatig helpen/verzorgen van patiënten ook geen geschenken aannemen.
Zovele mensen helpen en verzorgen ouderen/zieken en die doen dat vrijblijvend, denken zelfs niet eens na over of daarvoor al dan niet betaald zou "moeten" worden, geld gevraagd zou moeten worden, laat staan of daarom geërfd zou moeten worden.
U hoeft u dus helemaal niet af te vragen of u wel of niet wilt erven, heel eenvoudig.
Dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend en netjes is blijkt er n.m.m. wel uit dat u bang bent voor de reacties in het dorp en van familie, en terecht.
Met die boekhouder heeft u/uw vrouw ook helemaal niets te maken, die werkt voor deze mevrouw en het betreffen haar privézaken die hij/zij niet met u hoort te bespreken en u zou dat niet moeten willen bespreken.
Ik vat uw instelling over e.e.a. werkelijk niet.

zoekster1
door zoekster1 Aug 22, 2016 om 16:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vat hem wel en ik denk dat jij dat ook doet. Dit zogenaamde 'voor de oude vrouw' is natuurlijk alleen maar uitvissen of er nog een truc kan worden uitgehaald om dat huis binnen te slepen. (zo'n nulwaarde zal dat huis niet hebben). Ik ben niet gauw wantrouwig, maar hier gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2016 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is wel bijna 20 jaar geleden, maar spreekt nog steeds boekdelen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2558645/1997/02/01/MOORD-IN-DE-SERVICEFLAT.dhtml

Zit alleen in mijn geheugen te graven hoe het afgelopen is, Edit. De website wil niet openen, maar is uiteraard wel via Google te lezen.

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2016 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Edit

rp
door rpeterson Aug 23, 2016 om 10:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard is iedere mening welkom, maar ik merk uit bovenstaande dat ik niet goed begrepen ben.
* Wij MOETEN inderdaad deze mevrouw geen antwoord geven, maar zij heeft mijn vrouw gevraagd om het met mij te overleggen. Daarom ben ik aan het onderzoeken of het wel handig is. Antwoord geven op haar verzoek is wel zo netjes.
* Ze heeft mijn vrouw na overleg met haar boekhouder benaderd. Dat was een emotioneel moment omdat ze daarbij ook vertelde dat mijn vrouw als een dochter voor haar is. Daarna heeft mijn vrouw het thuis aan mij verteld met enige emotie. Daarna ben ik o.a. via dit forum gaan kijken wat de mogelijkheden zijn.  Is dat zo gek dan?   Ik ben verrast door sommige negatieve reacties. Dat verdien ik niet.
* Wij kunnen het niet in ons kleine dorp en bekenden vertellen omdat we bang zijn voor jaloezie, en dat is niet nodig omdat de kans dat we kunnen/gaan erven dus bijna nul is. Is dat zo moeilijk te begrijpen?
* Dat de regel in het wetboek bestaat om mensen te beschermen begrijpen we volledig, daar hebben we geen voorbeelden voor nodig. Maar dat wil toch nog niet zeggen dat iedereen zo is?
* De oude mevrouw heeft een huis waar een winkeltje aan zit, en zij wil graag dat mijn vrouw haar winkeltje daar ooit in kan beginnen. Maar het huis is enorm oud, en na betalen van de erfbelasting enzo kunnen we waarschijnlijk de kosten voor het opknappen niet betalen. Het huis erven en verkopen zodat we er rijker van worden was helemaal geen optie. Dus waarom zouden we trucs gaan uithalen om het toch te krijgen?

Topantwoord

ja
door jan4073 - Aug 22, 2016 om 13:51
83 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Rpetersen, Ik ben niet deskundig laat ik dat voorop stellen. Daarom ga eerst maar eens naar een notaris. Die kan je in ieder geval vertellen wat legaal wel en niet mogelijk. Wat mij tegenvalt in de meeste reacties is de koudbloedigheid. Een persoon (de dame) wordt met de mantelzorg der liefde omringd en verzorgd. Dan zou ik ook graag willen dat die mensen die mij verzorgen in mijn testament beschreven worden en (een gedeelte) van mijn bezittingen erven, gewoon als menselijke waardering. Zoals hieronder beschreven heeft een boekhouder er niks mee te maken en komt er toch een notaris aan te pas. Als het huis werkelijk zo oud is (en versleten) als je zegt dan zal de waarde navenant zijn en daarover moeten succesierechten worden betaald die dan ook nog wel mee kunnen vallen. Het is inderdaad niks aparts dat je een eigen hypotheek moet verhogen om een ervenis af te kunnen rekenen. Maar daarna is het huis wel van julie en mag je er mee doen wat je wilt.

rp
door rpeterson Aug 23, 2016 om 10:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord,
De koelbloedige antwoorden vallen mij ook tegen, maar ergens begrijp ik het ook wel een beetje.  Tekst op een forum is emotieloos en plat, en sommige mensen hebben vervelende dingen mee gemaakt of gelezen. Daarnaast kennen ze mij niet. Dus kan me ook wel een beetje voorstellen dat er enig wantrouwen is. Geen probleem. Ook dat kunnen soms bruikbare antwoorden zijn.

Mijn vrouw heeft nooit iets aangenomen van deze mevrouw. We wonen in een klein dorp, en we vinden het heel normaal om anderen te helpen. De oudere mensen in de wijk waar we wonen helpen we ook waar nodig, en zij ons ook als het kan.
Maar deze mevrouw heeft simpelweg niemand anders die naar haar omkijkt en waar ze haar huis kan nalaten. En mijn vrouw is de enige die via haar werk en privé voor haar zorgt. Uit de koelbloedige reacties lees ik dan dat het ons probleem niet is, en zo zou je het ook kunnen opvatten, maar zo gaan we niet met haar om. Of we wel/niet erven, we helpen haar wel, ook om dit op te lossen.
Uiteraard gaan we het ook met de notaris overleggen, maar ik wilde eerst eens om me heen kijken wat er mogelijk is. Ik heb hier geen verstand van, en wil graag goed voorbereid naar de Notaris, zodat ik de juiste vragen kan stellen en beantwoorden.

ma
door manwijf Aug 31, 2016 om 10:21
574 Antwoorden / 1 Vragen

U blijft maar in herhaling vallen. U hoeft bovendien niet na iedere suggestie te reageren. Liever niet zelfs.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2016 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wordt die boekhouder ook nog in het testament opgenomen?

rp
door rpeterson Aug 23, 2016 om 12:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Geen idee of boekhouder ook in het testament is/word opgenomen. Maar denk het niet. Mogelijk mag dat ook niet, maar het is niet aan mij om dat uit te zoeken.

ha
door harryromijn - Aug 22, 2016 om 15:31
272 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u NU het huis al niet KOPEN, in bewoonde staat, met vruchtgebruik van de huidige bewoonster ?
Er kan dan jaarlijks een bedrag geschonken worden naast een vergoeding voor verzorging.
Er moet toch een clausule te verzinnen zijn, dat als de "kostprijs" betaald is, er een om-niet verzorging plaatsvindt totdat "de dood ons scheidt ? "

rp
door rpeterson Aug 23, 2016 om 12:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie,
Dat zet me wel aan het denken. Als ze het voor een symbolisch bedrag aan ons zou verkopen met inderdaad vruchtgebruik zou het misschien kunnen.  Omdat we voor ons huidige huis normale lasten hebben, en twee studerende kinderen hebben we geen buffer om enorme kosten te maken.
Ik vind KOPEN ook een prettiger idee, zeker nu ik ook andere reacties heb gelezen.
Dat ga ik eens onderzoeken en overleggen. Bedankt.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2016 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ja. Weleens van de belastingdienst gehoord? Die rare constructies niet accepteert?

rp
door rpeterson Aug 26, 2016 om 12:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan niet, mag niet, en is onbetaalbaar, maar nog belangrijker......Het wekt blijkbaar zulke negatieve reacties op dat we het niet eens meer willen.
Inmiddels heeft mijn vrouw al aan de mevrouw verteld dat we op geen enkele manier in haar erfenis willen delen of iets willen krijgen/overmen op welke manier dan ook.  We verdienen liever vriendschap, dan geld waarbij we vriendschap verliezen.

mo
door mof - Aug 22, 2016 om 17:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zegt het al, bergerlijk wetboek verbiedt het. Het is dus zoeken naar tegenstrijdige wetgeving die van zwaarder belang is, die dat wrtsartikel overruled zogezegd.
of jurispruentie.
En dan nog moet dit worden geaccepteerd door rechter. Het testament moet sowieso worden aangepast anders blujven de kinderen van de vriendin erfgenaam.

rp
door rpeterson Aug 24, 2016 om 11:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie,
Inmiddels heb ik me aardig ingelezen in de mogelijkheden, en o.a. op dit forum reacties gelezen. Inderdaad het is verboden, en dat begrijp ik, maar ik begin me ook af te vragen of ik het nog wel wil. Er zijn wettelijke en financieele opstakels, maar we moeten dus ook rekening houden met negatieve reacties door onbegrip en/of jaloezie.
Deze mevrouw gaat volgens mijn vrouw zowiezo haar testement aan passen bij de Notaris, ze wil inderdaad niet dat kinderen van haar vriendin nog gaan erven. Die heeft ze nooit meer gezien sinds haar vriendin lang geleden is overleden.
Ik verwacht dat de Notaris haar dan ook andere opties gaat aanbieden zodat de erfenis niet helemaal naar de overheid gaat.
Mijn vrouw vind het erg jammer, ze had graag het winkeltje willen voortzetten waar deze mevrouw ooit mee was begonnen, maar mee gestopt was vanwege haar gezondheid en leeftijd.  De oude mevrouw had haar daar graag mee willen helpen.

tijger1
door tijger1 - Aug 23, 2016 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het is in principe "dood"simpel. Mevrouw heeft een testament  waarin blijkbaar de kinderen van haar vriendin genoemd zijn als erfgenamen. Of zij die kinderen weleens ziet is voor u niet van belang. Als zij haar testament wil wijzigen, is zij daar vrij in, alleen kan zij dat huis niet nalaten aan uw vrouw volgens de wet.

Simpel, klaar.

aurora1
door aurora1 - Aug 23, 2016 om 16:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U wringt zich in vele bochten en heeft vele smoezen om uw hebberigheid te verdoezelen en om onder wetten uit te komen.
Wat had u gedacht als "symbolisch" bedrag voor een huis met een winkel? 1 Euro? Denkt u dat dát dan zal lukken?

rp
door rpeterson Aug 24, 2016 om 11:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Elke mening is welkom, ook die van u, Aurora1.
Maar waarom zo,n negatief antwoord?
Ik weet ook wel dat er mensen zijn die misbruik maken van de goedheid van anderen, maar als ik uit hebberigheid handelde dan had ik toch niet op een Forum van Kassa om tips gevraagd?  Ik heb juist dit forum uitgekozen omdat ik weet dat Kassa van de Vara onrecht aanpakt, en mensen helpt die bijvoorbeeld door een wet, belastingdienst of verzekering niet geholpen worden, maar daar juist even hinder van hebben omdat ze één van de uitzonderingen zijn op de regel.

zoekster1
door zoekster1 Aug 24, 2016 om 11:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U vergist zich. Wij houden hier juist wel de wet aan. Daar valt nu eenmaal weinig tegen uit te richten. Een verzekering of belastigdienst kan zich vergissen (in de wet), de wet vergist zich niet in zichzelf.  In uw zaak waarbij uw vrouw een professional is, is het volstrekt duidelijk. Eerlijk gezegd vind ik dat uw vrouw zich in dit geval alles behalve professioneel opstelt Er is op alle vlakken grensvervaging gaande. Ik zal niet zeggen vanuit een duister motief, dat zal gerust niet zo zijn, maar zij had meteen pas op de plaats moeten maken toen de oudere dame over de erfenis begon. Daar had zij zich van moeten distantieren. Nu voeden jullie die gedachte door geen streep te trekken, maar eens te bekijken wat er mogelijk is. Straks is er geen erfenis voor jullie. En of uw vrouw dan nog zo 'over the moon' is, waag ik te betwijfelen.

rp
door rpeterson Aug 24, 2016 om 12:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ook wij houden ons gewoon aan de wet, we nemen ook geen enkel risico. dat kunnen we ons niet veroorloven en is het ons niet waard.
Mijn vrouw krijgt bij de mensen die ze verzorgt heel veel aangeboden, maar neemt het nooit aan, hoe lastig dat soms ook is omdat die lieve mensen zo graag iets extra,s willen geven voor de zorg die ze krijgen.
Deze mevrouw heeft verder niemand, en vraagt mijn vrouw en soms mij ook om dingen voor haar te doen die ze zelf niet meer kan buiten de professionele zorg om. Dat mag gewoon, en weet de zorg instelling waar mijn vrouw voor werkt ook.
Maar ze ziet mijn vrouw dus nu als een soort dochter, en verraste haar met de opmerking over de erfenis. Daar kan mijn vrouw niets aan doen, en wist daar op dat moment even geen antwoord op te geven. Daarom kwam ze uiteraard eerst bij mij om daar over te praten. Volgens mij is dat helemaal niet zo raar. Maar hoe dan ook.....daar kan ik niets meer aan veranderen.
Nadat we er over gepraat hadden en met de boekhouder was het vrij snel duidelijk dat het niet eens kan. De mevrouw is daar nu van op de hoogte, we konden haar een duidelijk antwoord geven, maar ze is nu enorm teleurgesteld. .

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2016 om 00:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/mag-iemand-zichzelf-als-erfgenaam-benoemen
en zo zijn er nogal wat mensen die dit pad bewandelen en zichzelf nogal "hulpvaardig" vinden en vinden dat ze recht op andermans eigendommen hebben.
@tijger1 noemde al de zaak over de verpleger van de Haagsche service flat via Google te vinden onder Moord in Haagsche serviceflat, en mij schoot o.a. nog de zaak over weduwe Wittenberg te binnen. Op de website van Peter de Vries was mogelijk nog wel meer van dit genre te vinden geweest (ik meen me nog wel iets te herinneren).
Waarom is het "zo moeilijk" ("lastig") om geen geschenken te accepteren van mensen (ouderen, zieken)  die in een afhankelijke positie verkeren en "o zo graag" geschenken, iets extra's willen geven? U draait de zaken om, u/uw vrouw willen o zo graag geschenken en iets extra's aannemen, en erven van afhankelijke mensen, en brengen het alsof die ouderen/zieken daarmee een plezier gedaan wordt.
Helaas ken ik meer mensen die zo redeneren als u doet. "Zielige oude mensen" die een plezier gedaan zou worden door geschenken te accepteren of van ze te erven, "want we doen zoveel voor ze", "net een zoon/dochter" zijn? Wat een flauwekul. Mensen die eerlijk en niet hebberig zijn laten zulke zaken niet eens ter sprake komen. Helaas weten hebberigen het altijd op geschenken en erven te brengen bij deze categorie ouderen/zieken, en/of dat ze wel de boekhouding willen doen.

U kwam hier met uw vraag om te vernemen of de wet niet omzeild kon worden ten voordele van u, heel simpel.

rp
door rpeterson Aug 26, 2016 om 12:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het soms best lastig is om geen geschenken van ouderen te accepteren had u vast wel begrepen als u zelf beroepsmatig voor ouderen zou zorgen. Het is zelfs voorgekomen dat mijn vrouw meerde keren weigerde om wat aan te nemen, en dan stopten ze wat in haar jaszak. Daar kwam ze soms thuis pas achter. Erg flauw om hulpeverleners te veroordelen die daar niets aan kunnen doen. Daarnaast is mijn vrouw ook mantelzorger, in haar eigen tijd. Dat is hard werken, en de "oudjes" zijn dan soms "emotioneel geraakt" omdat een "vreemde" meer voor hun doet, dan hun eigen familie.  U zou eens moeten weten hoeveel dit voorkomt.  Helaas bent u niet de enige die dit allemaal zo zakelijk ziet. Zelfs Gemeentes zien het het zakelijk, en zorginstellingen moeten meedoen.  Mijn vrouw moet tegenwoordig electronisch inchecken bij de oudjes thuis, en krijgt soms maar 10 minuten zorgtijd per persoon. Oudjes die graag hun verhaal kwijt willen moet ze bijna dagelijks teleurstellen.  Lekker zakelijk.
Waanzinnig veel mensen in Nederland laten de oudjes aan hun lot over. De mensen met een goed hart, pakken dat op, vaak ik hun privé tijd. Maar mogen daar blijkbaar niets voor krijgen. Want dan zijn het ineens profiteurs, of worden ze als hebberig bestempeld.  Bah.  Die erfenis willen we niet eens meer. Als we nu al zulke reacties krijgen, zouden we dat ook van andere mensen kunnen krijgen die ons niet goed kennen, en dat hebben we er niet voor over.  Nooit verwacht dat mijn vraag over een verzoek van een oude dame zulke negatieve reacties zou opwekken. Dat er uitzonderingen zijn die er misbruik van hebben gemaakt weten wij ook wel, ook wij walgen daarvan, we kennen de genoemde voorbeelden. Triest dat we daamee vergeleken worden.

ma
door manwijf Aug 31, 2016 om 10:34
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Aurora Helemaal gelijk. Als ik dit allemaal lees, lopen me de rillingen over de rug. Als zelfs de partner van degene die iemand verzorgd zich al gaat verdiepen in wat ze een client  'legaal' afhandig kunnen maken, dan moet je pas echt gaan opletten. BRRR

rp
door rpeterson Sep 1, 2016 om 10:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Manwijf,

Aurora1 gaf een mening die in veel gevallen begrijpelijk is. Het is inderdaad absoluut niet goed te praten dat mensen zogenaamd uit een goed hart zorgbehoevende mensen helpen om uiteindelijk van te proviteren. Daar zijn we het allemaal duidelijk over eens.
Als u ook andere reacties en mijn antwoorden had gelezen had u waarschijnlijk minder "rillingen over uw rug gehad" .
Mijn vrouw kreeg een vraag van een oude mevrouw die ze bijna dagelijks verzorgt, werd daar nogal door verrast, en wist niet direct antwoord te geven. Daarom kwam ze bij mij. Haar echtgenoot.  Inmiddels zijn we het er allemaal over eens dat het niet kan, niet mag en dat we het absoluut niet willen. Voor ons is het hiermee opgelost.

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2016 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar juist die extreme gevallen, met eventueel moord en doodslag komen in de media. Alle andere gevallen van dankbare "oudjes" die langzaam uitgekleed worden, halen de pers meestal niet.

U wordt niet vergeleken met die gevallen, u wordt er voor gewaarschuwd.

Persoonlijk zou ik mij van reacties van mensen die mij niet goed kennen, helemaal niets aantrekken als ik mijn handelen juist acht.

Zoals ik al eerder schreef mag die dame dus wel een legaat opnemen in haar testament uit dankbaarheid voor uw vrouw en of u. Zou ze 50 huizen hebben, dan zou het zelfs nog wel dat oude huisje mogen zijn. Maar zo welvarend zal ze niet zijn.

Maar u vroeg naar mogelijkheden om onder die wettelijke regelingen uit te komen en die zijn er officieel dus niet, als uw vrouw daar beroepsmatig blijft werken. Heel eenvoudig.

rp
door rpeterson Aug 26, 2016 om 13:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt. Maar het is ook wel goed dat ik nu negatieve reacties heb gehad. Het leek heel even mooi, we erven een huisje met winkel en mijn vrouw kan eindelijk haar droom waar maken en een winkeltje beginnen. Naast het feit dat het dus niet mag en kan, zouden we deze reacties dus ook in onze omgeving kunnen krijgen. Je hoord en leest vaker dat aardige mensen ineens omslaan als er een erfenis of jaloezie in het spel is.
We staan nu weer met "beide voeten op de grond" en beseffen nu dat we niets willen krijgen van mensen die verzorging van mijn vrouw krijgen.
Stel je voor dat deze oude mevrouw zou overlijden kort nadat ze de erfenis had aangepast.......Dan zou de menselijkheid van mijn vrouw worden omgebogen naar criminaliteit. Moet er niet aan denken. Dus wat dat betreft ben ik een soort van blij dat we nu gewaarschuwd zijn, en daarom heb ik mijn vrouw gevraagd om allert te zijn als ze weer dankbaarheid in financieële form (Zoals erfenis) krijgt aangeboden.

aurora1
door aurora1 - Aug 27, 2016 om 01:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Persoonlijk vind ik het verre van lastig om geschenken te weigeren voor diensten die ik als vrijwilliger deed en doe voor afhankelijke mensen. Zou er iets in mijn tas of jaszak gestopt worden dan zou ik dat per omgaande teruggeven. Heel eenvoudig.
Ook vind ik dat ik niets hoef te krijgen voor hulpvaardigheid en diensten die ik verricht in privétijd. Je wilt dat om niet doen, als aardigheid, uit sociaal gevoel, om een ander te helpen etc. etc. Het heeft niets met zakelijkheid te maken maar met ethiek en fatsoen. Voor een goed hart tonen hoef je niet beloond te worden. Als men daarvoor beloond wil worden dan heet dát voor mij zakelijk.
Beroepsmatig heb ik nooit geschenken aangenomen, omdat ik dat niet wilde, bovendien word je al voor je diensten en inspanningen betaald.
U blijft zich maar druk maken over wat anderen erover zouden zeggen en over eventuele jaloezie, maar niet over de ethische vraag. Dat is in de regel waar men op reageert en ik heb het vermoeden dat u dat eigenlijk best wel weet.
Uw vrouw kan rustig nog haar wens w.b. een winkeltje in daden omzetten, daar is geen erfenis van een deze of gene voor nodig.  Initiatief nemen, inzet hebben, je informeren over hoe dat te doen en aan de slag gaan. Net zoals het overgrote deel mensen het doet dat een eigen bedrijfje begint.

marcel75
door marcel75 - Aug 30, 2016 om 20:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De hulpbehoevende zal zelf naar de notaris moeten gaan en zal daar te horen krijgen dat een dergelijke bepaling in een testament niet toegestaan is. Ook het opnemen van een legaat aan de professionele hulpverlener is niet toegestaan.

Op grond van vaste rechtspraak is het ook niet mogelijk om dit zomaar te omzeilen door dan maar de partner van de hulpverlener tot erfgenaam of legataris te benoemen.

rp
door rpeterson Sep 1, 2016 om 09:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord.

Klopt. Maar deze mevrouw wilde eerst peilen bij boekhouder wat de mogelijkheden zijn, en van mijn vrouw weten hoe zij er over dacht. We weten nu allemaal dat het niet mag, niet kan, en dat het ons op vele manieren negatief kan belasten. (zie ook andere reacties)
Vermoedelijk gaat deze mevrouw nu met boekhouder overleggen wat ze dan financieel gezien het beste in haar erfenis kan regelen, en zal boekhouder of zij zelf een afspraak met de notaris regelen.

Omdat mijn vrouw nu duidelijk aangegeven heeft dat ze niets wil ontvangen/erven verwacht ik dat mijn vrouw hier verder ook niet meer bij betrokken zal worden. Maar omdat mijn vrouw haar bijna dagelijks als vrijwel enige spreekt, zal ze er waarschijnlijk nog wel met samen over gesproken worden.

rp
door rpeterson - Sep 1, 2016 om 10:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels is het heel duidelijk bij mijn vrouw en mij dat we absoluut niet willen, kunnen en mogen erven van deze dame.
Ook op andere manieren willen we niets ontvangen voor de hulp/zorg die ze van/via ons krijgt.
Ook deze dame is daar nu duidelijk van op de hoogte.
Mijn vrouw spreekt haar vrijwel dagelijks maar zal alles wat met bijvoorbeeld de erfenis te maken heeft voortaan te info naast zich neer leggen.
Wij willen ons hier absoluut niet mee bemoeien om ons zelf te beschermen tegen negatieve gevolgen.