au
door aurora43 Jan 16, 2015 om 11:27
Geldzaken & recht

Huis kopen of huren

Ik woon momenteel in een hypotheekvrije eigen woning. Ik overweeg om kleiner te gaan wonen (ben 70 plus). Ik twijfel tussen een huurwoning en een koopwoning..Wat is verstandig? Met de opbrengst van mijn huidige woning een andere kleinere woning kopen en daardoor het kapitaal in stand te houden of te gaan huren, waardoor je a.h.w. Je eigen huis opeet.

5161 17 Rapporteer

ja
door janf43 - Jan 16, 2015 om 11:38
733 Antwoorden / 0 Vragen

Je kapitaal in stand houden betekent vooral je erfgenamen (en de fiscus) blij maken. Een en ander hangt natuurlijk ook af van je inkomen en wat je wensen en verwachtingen voor je verdere leven zijn.

zoekster
door zoekster - Jan 16, 2015 om 12:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou vooral goed nadenken over wat voor soort woning voor de toekomst belangrijk is. U bent nu ongetwijfeld nog een fitte 70-er, maar het is reëel om er vanuit te gaan dat het lichamelijk allemaal wat minder kan worden. Dus een woning zoeken voor iemand die in de toekomst wat minder goed ter been is en waar goede voorzieningen zijn.

Je zou aan huren denken, maar u komt waarschijnlijk in de vrije sector terecht en 900-1000 euro per maand is dan helemaal niet zo vreemd, dan teert u toch gauw zo'n 10.000 tot 12.000 per jaar in en wie weet hoe oud u wordt.

Bij een koopwoning moet het verschil tussen de prijs van de oude en nieuwe woning wel aanzienlijk zijn om nog lekker van de centjes te genieten. En u heeft meer keus. Het onderhoud is dan natuurlijk wel voor u.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt nu, omdat u een hypotheekvrije woning hebt, lage lasten ivm die woning. Als u weer koopt en de koopprijs is lager dan de opbrengt gaat u er, afgezien van wat kosten maandelijks niet op achteruit.

Als u al zou willen verhuizen ivm eventuele gezondheidsproblemen nu of in de toekomst, zou ik, als ik u was, zeker een appartement gasn kopen. U hebt dan meer keus dan huren. Houd er wel rekening mee, dat u dan verplicht bent deel te nemen aan een VvE en dat u een aantal dingen niet meer zelf kan of mag doen. Aan de andere kant is dat ook wel weer geruststellend.

Let er wel op dat er een actieve VvE is met voldoende geld in de pot voor onderhoud, of koop iets wat recent is gebouwd, zodat er niet binnenkort grote onderhoudswerkzaamheden moeten plaatsvinden.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 16, 2015 om 13:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hier een advies voor geven is een moeilijke zaak. Ik heb toen ik 65 ben geworden mijn verkocht om dat het mijn spaarpot was, heb er ook geen spijt van, Maar als ik kapitaal genoe gehad zou hebben had ik het niet gedaan, de omstandigheden hiervoor kan voor iedereen de beslissing geven.

me
door mein33 - Jan 16, 2015 om 13:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Kopen of huren is een heel persoonlijke overweging en wat verstandig is bepaald u zelf.
Met uw leeftijd heeft het eigenlijk niets van doen.
Als u blijft wonen waar u nu woont blijft u ook huiseigenaar.
Indien u een andere woning koopt blijven de woonlasten, net als nu, beperkt.
Uw investering neemt, zoals de woningmarkt zich weer laat aanzien, in waarde toe.
Het aanbod op de woningmarkt is momenteel ruim te noemen, u kunt in alle redelijkheid zelf bepalen waar en wat u gaat kopen.
Indien u gaat huren is het aanbod, de woonomgeving en de woningsoort beperkter.
De woonlasten in de vrije sector zijn hoog, € 900,00 tot € 1500,00 p.mnd. zijn geen uitzondering,(even afhankelijk in welk landsdeel u woont of wil gaan wonen)
De woonlasten voor huurders zullen ook de komende jaren alleen maar stijgen.
Als ik op dit moment voor deze keuze stond dan zou ik, zonder enige twijfel, weer gaan kopen.
Bij koop komt het naar u toe en bij huur verdampt het alleen maar.

Succes.

tenormin
door tenormin - Jan 16, 2015 om 15:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=janf43 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 11:38]Je kapitaal in stand houden betekent vooral je erfgenamen (en de fiscus) blij maken. Een en ander hangt natuurlijk ook af van je inkomen en wat je wensen en verwachtingen voor je verdere leven zijn.

Daar kan ik wel een eind in meegaan. Hangt natuurlijk helemaal af van het feit of uw huis uw "spaarpot" is of dat er daarnaast ook nog flink gespaard is. Dan zou ik zelf voor een aanleunwoning gaan; er zijn werkelijk heel mooie appartementen te huur.
Mocht in de toekomst een verandering in uw gezondheid komen dan heeft u in ieder geval allerlei faciliteiten die dan nodig zijn. Dus zolang mogelijk zelfstandig blijven met de wetenschap dat... Maar is inderdaad een persoonlijke keuze.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 15:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Maar ook in een aanleun woning zal men straks alles zelf moeten organiseren en waarschijnlijk ook moeten betalen.

Een woning of appartement waarin alle voorzieningen gelijkvloers zijn is vaak het belangrijkste als men op leeftijd komt.

tenormin
door tenormin - Jan 16, 2015 om 15:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, ik schrijf ook niet dat dit voor niets is; ik weet immers niet of de TS, buiten haar huis, nog 'liggende gelden' heeft. Kan alleen maar uit de ervaring van vader spreken: huis verkocht, aanleunwoning huren; was een werkelijk riant appartement; kon zelf koken of restaurant. Alle voordelen die er maar waren plus, indien nodig, hulp, verzorging of wat dan ook. Natuurlijk hangt er een prijskaartje aan. Maar dat is iets wat de TS zelf wel kan afwegen. Hij zei weleens gekscherend: "meiden, dit gaat wel van jullie erfenis af". Fijn toch?

door 1953 - Jan 16, 2015 om 16:02
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Kopen is m.i. niet het overwegen waard; 70+ geen hypotheek meer verstrekt.

Huren is, gelet op uw leeftijd, praktischer. Wel moet u rekening meehouden dat uw huur hoger belast gaat worden, uw kapitaal uit de koopwoning. Gaat u op termijn de woning gestrekt op een brancard de deur uit, dan hebben eventuele nabestaanden geen probleem om een 'koophuis te verkopen' en is de huur makkelijk opzegbaar.

In mijn omgeving ken ik niets anders dan de koopwoning of het appartementsrecht te verkopen en intrek van huurhuis te nemen. Mijn schoonzus stierf na 10 maanden in de huurwoning, daarvoor het was het koophuis verkocht (2011).

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

De Ts heeft een hypotheekvrij huis, dus geen hypotheek nodig.

aurora1
door aurora1 - Jan 16, 2015 om 16:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn vader overwoog dat ook ooit eens met zijn grote huis en ik heb hem toen aangeraden lekker te blijven zitten waar hij zat. Dat heeft hij gedaan en daar was hij dolblij om. Lekker baas in eigen huis blijven.
Huren zou ik zeker niet doen want de huur gaat jaarlijks omhoog en dat geld bent u dan kwijt. In de vrije sector is die stijging vooral fors.
Bij een appartement kopen weet u van tevoren nooit of u bijv. geluidsoverlast zult krijgen van huidige of toekomstige buren. Soms moet je in een flatgebouw lange stukken lopen voordat je bij de voordeur bent, al dan niet met zware tassen. Huisvuil wegbrengen is dan ook doorgaans niet meer zo gemakkelijk. De post valt niet meer op de mat in huis, maar moet je beneden ophalen. De doorgaans meerdere zware dranger deuren zijn ook verre van handig, vooral als je tassen met boodschappen of huisvuil draagt, en het geklungel om e.e.a. dan binnen of buiten te krijgen. Ondergrondse afvalcontainers zijn niet altijd pal naast het flatgebouw maar moet je soms ook een stuk door de straat voor lopen (soms in weer en wind, met sneeuw en ijzel enz.), naast het stuk wat u al door de flat moet lopen. Al deze zaken worden extra lastig als je slechter ter been geraakt. Er zijn appartementen met blokverwarming, dat is in de regel een dure grap en daarmee bent u vaak ook afhankelijk ervan wanneer een ketel aangezet wordt en of die wel hoog genoeg staat om niet in de kou te zitten. Als u buiten wilt zijn moet u meer ondernemen dan dat u even lekker in uw tuin kunt gaan zitten. In het algemeen heeft u in een flatgebouw n.m.m. ook minder privacy.
Als u toch besluit een kleiner huis te kopen ( en weer zelf ook de baas over uw huis zijn) bedenk dan ook dat u mogelijk afstand moet doen van allerhande meubilair e.d. wegens te veel en/of te groot voor de kleinere woning.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zijn hele ware woorden die Aurora schrijft.

Ik weet natuurlijk niet hoe lang u al in uw huidige woning woont, maar u kent ongetwijfeld de buren, waar u wellicht in noodgevallen een beroep op kunt doen.

Soms zijn buren links en rechts al heel vervelend, maar in een appsrtement hebt u ze ook nog boven en beneden.

Als het huis te groot wordt, kunt u ook rustig wat kamer(s) afsluiten. Zet de verwarming op vorststand en er kan u niets gebeuren.

Persoonlijk vind ik dat men ook meer contact heeft met de buren en de omgeving als je in een huis woont waaruit je zo de straat op kunt lopen.

In een flat zit je bij wijze van spreken hoog en droog, maar ook alleen en uit het zicht.

pi
door pieterwolters - Jan 16, 2015 om 18:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je voldoende geld hebt om een leuke woning te huren zou ik dat doen. Scheelt ontzettend veel gedoe. En het geld kan je toch niet meenemen. Daar kan je beter nu van profiteren.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Welk gedoe?

me
door mein33 - Jan 16, 2015 om 18:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 16 jan 2015, 18:06]Als je voldoende geld hebt om een leuke woning te huren zou ik dat doen. Scheelt ontzettend veel gedoe. En het geld kan je toch niet meenemen. Daar kan je beter nu van profiteren.

Indien Ts een andere kleinere woning koopt, met een lagere aankoopprijs dan de woning die hij/zij heeft verkocht, waarop geen hypotheek rust dan is Ts financieel vele malen beter uit dan met een huurwoning.
Weinig woonlasten omdat er geen hypotheek nodig is en gelden overgehouden uit de verkoop van de oude woning.
Daarnaast nog het inkomen dat bijna volledig vrij besteedbaar blijft.

En het gedoe (wat u daar ook mee bedoeld) is hetzelfde als met de huidige woning.

aurora1
door aurora1 - Jan 16, 2015 om 18:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Soms kan in een ruim huis beneden een slaapkamer ingericht worden om geen of minder trappen te hoeven lopen als dat bezwaarlijk gaat worden, en anders is er nog de mogelijkheid om een traplift te laten installeren.
Inderdaad de deuren dicht van de kamers die je niet gebruikt en radiatoren op de vorststand.
Ook mijn ervaring is dat met een huis van waaruit je zo de straat op kunt lopen meer contact met buren is (als je dat wilt) en dat in de regel men elkaar helpt als dat nodig is, en doorgaans zonder alsmaar bij elkaar op de koffie te "moeten". Daar is geen "vanuit de politiek" voor nodig.
In een flatgebouw kom je alsmaar mensen tegen van wie er soms te veel zijn die een praatje willen maken waar je mogelijk totaal geen zin in hebt en dat kan soms spitsroeden lopen worden.

tenormin
door tenormin - Jan 16, 2015 om 18:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wat aurora1 schrijft daar zou ik best in mee willen gaan, ware het niet dat ik de andere kant heb gezien. Dat is dan de "wip" waarop iemand zit: eigen huis, stoep, te smalle deuren voor scootmobiel, de trappen op en af; dat ging bij mijn oude heer al lang niet meer. Maar wat hij betrok was, nogmaals, geen idee over hoeveel geld het hier gaat die iemand tot zijn beschikking heeft, een uitermate prettig en luxe appartement. 3 Verdiepingen gebouw, automatisch opengaande deuren, een scheiding in keuken tot de galerij waar hij het huisvuil in kon zetten, werd iedere dag weggehaald (als er wat stond). En de galerij was erg breed; de scootmobiel kon door dezelfde ruimte waar het huisvuil geplaatst werd gevoed worden met de kabel (die dan buiten op de galerij kon blijven staan) en ja, brievenbussen beneden maar daar kon hij met de scootmobiel naar beneden. Bij hem thuis was er geen mogelijkheid meer om de tuin in te gaan: dus heeft een ieder zijn/haar eigen idee wat comfortabel is. En in 2M was het zo groot dat alle meubelen daarheen konden. Maar moet wel toegeven dat het inderdaad wel prijzig was; maar het was wel zijn eigen geld. ;-)

En tijger1, hij zat wel "hoog" (3de verdieping) en ook nog eens droog, maar eenzaam? Wat dacht u van al de weduwen die daar woonden?