Ba
door Bas.L. Jul 22, 2016 om 20:28
Geldzaken & recht

Huisgenoot en gerechtsdeurwaarder

1 van mijn 4 huisgenoten krijgt brieven van 2 gerechtsdeurwaarders. (PB groep en Janssen & Janssen). Nu is het zo dat deze huisgenoot nooit thuis is (Op stage op een schip) en onderverhuurt zijn kamer, met toestemming van de huisbaas.  Iemand komt geregeld zijn post ophalen. Aangezien ik zijn post niet open maak weet ik dus niet waar mee er gedreigd wordt. Als ik zoek krijg ik dit te lezen:

2. Mijn huisgenoot heeft schulden en nu wordt er gedreigd met beslag op mijn goederen. Kan ik dat voorkomen?

Het uitgangspunt is dat een deurwaarder bij een beslag op roerende zaken geen beslag mag leggen op zaken die niet van de schuldenaar zijn. In veel gevallen is het voor de gerechtsdeurwaarder echter niet duidelijk aan wie de verschillende zaken toebehoren. De deurwaarder mag in dit geval uitgaan van de wet. Hierin staat dat de bezitter van een goed wordt vermoed de rechthebbende te zijn (artikel 119 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek). Indien beslag op uw goederen wordt aangezegd, is het verstandig contact op te nemen met het gerechtsdeurwaarderskantoor voordat de beslaglegging plaatsvindt.

Nu wil ik best bellen met dit bedrijf alleen zou ik graag even wat geruster gesteld worden op het volgende feit of ik niet moet gaan zorgen dat er duidelijk wordt welke spullen van de medebewoners zijn, en wat van de partij met de schuld. Er gaat nu namelijk een weekend overheen en zelf kan ik pas maandag bellen.

12425 7 Rapporteer

da
door datzoekikop - Jul 22, 2016 om 20:31
251 Antwoorden / Vragen

Als u middels bonnetjes kunt aantonen dat het uw spullen zijn, mag daar geen beslag op gelegd worden. Staat u wel officieel ingeschreven daar?

Ba
door Bas.L. - Jul 22, 2016 om 20:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, de rest staat netjes ingeschreven (behalve de onderhuurder). Ieder zijn eigen kamer en een grote openbare ruimte. En nee, ik heb niet alle bonnen meer, zoals van de tv op mijn kamer of mijn magnetron die algemeen gebruikt wordt. Zal de gerechtsdeurwaarder er vanuit gaan dat de spullen die op zijn kamer staan slechts al zijn spullen zijn? Hij heeft tenslotte veel zelf meegenomen, alleen zijn bed en een kast laten staan, zodat de onderhuurder iets had.

Ik zie de post nu toevallig voorbij komen, maar eigenlijk kunnen wij toch helemaal niet op de hoogte zijn van de schulden van 1 van de huisgenoten? Er wordt ook geen post naar ons toegestuurd dat een dergelijke zal plaatsvinden. Of zal dat nog wel gaan gebeuren?

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2016 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus iedereen heeft een eigen kamer en delen samen een ruimte en de andere voorzieningen?

En hoe weet u eigenlijk dat hij brieven krijgt van gerechtsdeurwaarders? Die bureaus fungeren ook als incassobureau.

Echte deurwaarders blijven geen post sturen. Als er een vonnis is tot beslaglegging komen ze ook nog aan de deur.

Houd uw privé spullen uit de algemene ruimte en doe uw kamerdeur op slot.

Spreek die "postbode" eens aan over die zaken.

Ba
door Bas.L. - Jul 22, 2016 om 21:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben 1 brievenbus. Dus toen ik de post sorteerde zag ik ze er tussen zitten. Nu kreeg hij vaker brieven van incassobureau's, maar niet van een gerechtsdeurwaarder. Zoals ik al zei, ik weet niet wat er in staat aangezien ik de post niet geopend heb. Ik bel wel gewoon maandag dan. Als ik zelf dingen lees online, mag een gerechtsdeurwaarder beslag leggen op alle inboedel en is het achteraf aan ons om te bewijzen wat van ons is. Ik ben liever die hoofdpijn voor.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2016 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als die deurwaarder echt als gerechtsdeurwaarder brieven stuurt naar uw huisgenoot mag hij u helemaal niet informeren over die zaken. Zou wat moois zijn, dat iemand kan bellen en dan informatie krijgt over iemand anders,

Ba
door Bas.L. - Jul 23, 2016 om 01:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

Maar je vindt het wel mooi dat ik straks na een weekje thuis kom en dat mijn PC en TV weg is uit mijn kamer en deur open gebroken en wanneer ik vraag waar het heen is als antwoord krijg: Ja, maar we hebben die andere persoon die je een half jaar niet gezien hebt en eigenlijk los van staat, ervan op de hoogte gesteld dat we dit gingen doen?

Ik ga dus ook echt niet naar specifieke informatie vragen, maar wel of ze binnenkort een keer bij ons langs gaan komen, dan weet ik wanneer ik thuis moet zijn.

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2016 om 09:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ basl

Wat een rare reactie? Waarom zou ik dat "mooi" vinden? Volgens mij begrijpt u het niet zo goed. Als een deurwaarder beslag komt leggen, moet er een vonnis zijn van de rechtbank, behalve als het een belastingschuld is of zo. En die deurwaarder neemt helemaal niets mee.

De kantoren die u noemt verrichten ook andere werkzaamheden, maar uiteraard staat als afzender op de enveloppe ook hun werk als gerechtsdeurwaarder genoemd. Zoals eerder gezegd een gerechtsdeurwaarder blijft geen brieven sturen, die komt met een vonnis aan de deur.

Neem ook eens contact op met uw huisbaas.

En een gerechtsdeurwaarder dreigt nergens mee, die voert taken uit. De enige die zich "zorgen" moet maken, is de onderhuurder van uw huisgenoot.