bo
door bossebol Apr 30, 2010 om 09:54
Geldzaken & recht

Huurachterstaqnd

hoi wij hebben een huurachterstand van 3 maanden omdat mijn man zonder werk zat hij is zzper hadden we geen inkomsten de woningbouw is op huis bezoek geweest en we hebben uitgelegd waardoor we achter liggen met betalen en de boeken laten zien dat er geld aan zat te komen omdat mijn man weer werkt nu kregen we ineens een deurwaarder aan de deur dat ik 4 meiontruimd zou worden en we op straat stonden met mijn gezin omdat we alleen een betaling van 500 euro gedaan hadden meer had ik niet ik zij tegen de deurewaarder dat er geld onderweg was maar ja wij moesten 23 en 26 april geld krijgen maar het was er niet gisteren morgen werd ik weer gebeld door de deurwaarder die zij je kunt beter zelf je huis leeg halen in het weekend om gezichtsverlies te voorkomen in de buurt anders doen wij het 4 mei ik helemaal overstuur weer zeggen maar we willen wel betalen maar het is er nog niet en of ik aub een week uitstel kon krijgen maar dat kon natuurlijk niet nu bleef ik steeds via internet bij de bank kijken en walla het geld stond er op ik blij de deurwaarder gebeld er stond nog een bedrag van 2800 open van 3x huur en de kosten allemaal ik weer bellen naar de deurwaarder wat er nog presies open stond dat ik dat kon komen betalen op hun kantoor nou ja zeg ik schrok me wild intussen was het 4660 euro geworden nou de moed zakte in mijn schoenen zoveel geld had ik niet na veel overleg kon ik gisteren 3500 betalen en voor 10 mei de rest maar als ik voor 10 mei het niet haal een bedrag van 960 euro kan ik er als nog uit ik vraag me af of dat normaal is zoveel kosten die er bij komen ik ben nu voor een persoonlijke lening aan het zoeken met spoed je valt zo van het een in het ander weet iemand misschien waar ik terecht zou kunnen voor advies als ik het voor 10 mei niet ga halen want we willen wel betalen das heel normaal en dat hun hun geld heel snel willen zien begrijp ik ook heel goed maar waarom kunnen wij niet geholpen worden we hebben toch laten zien dat we willen betalen maar heb ook nog 3 kindren die moeten eten en andere rekeningen die ik moet betalen maar daar komt nu niks van terecht
mvg ik hoop dat iemand advies heeft

6273 20 Rapporteer

waterlelie82
door waterlelie82 - Apr 30, 2010 om 10:03
71 Antwoorden / 2 Vragen

Voordat ik je vraag kan beantwoorden heb ik een aantal vragen:

is deze zaak al voor de rechter geweest, dus is er sprake van een uitspraak waarin staat dat de huurovereenkomst wordt ontbonden?

heb je een specificatie van de deurwaarder gekregen, met hoofdsom en de kosten wat in rekening zijn gebracht?

Zonder uitspraak van de rechter kan de woning niet ontruimd worden.

bo
door bossebol - Apr 30, 2010 om 10:14
12 Antwoorden / 9 Vragen

ja het is al bij de rechter geweest en vandaar haddenb we een regeling lopen maar die konden we niet meer na komen ja zodra er iets binnen was betaalden we ook
de hoofdsom is 1982,61
de rente is 26,54
proces kosten 443,98
betekenig bevel 82,75
executiekosten 65,46
termijnverhoging 2183,92
tot op heden bedragende 4785,26
mindering 1598,16
saldo 3187,10
kosten verbaal 74,45
kosten exploit 131,17
totaal over 3392,72
daar heb ik vorige week 500 aan betaald dus in mijn ogen bleef er 2892,72
maar toen ik gistern belde was het ineens 4660,72 ik snap daar niks van

vladja
door vladja - Apr 30, 2010 om 10:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bossebol,

Het verschil tussen € 4660,72 en het volgens u nog openstaande bedrag van € 2892,72 = € 1.768,--.

Kan het niet zijn, dat er intussen weer huur bijgekomen is. Als u in mei gaat betalen, dan is de huur voor de maand mei ook weer verschuldigd.

Vladja

waterlelie82
door waterlelie82 - Apr 30, 2010 om 10:43
71 Antwoorden / 2 Vragen

Een van de kosten wat ik raar vindt is de termijnverhoging. Heb je aan de deurwaarder gevraagd wat dit inhoudt? En is er eerder beslag gelegd op bijv bankrekening, ik zie namelijk kosten erbij staan die te maken hebben met een eerder beslag.

bo
door bossebol - Apr 30, 2010 om 10:48
12 Antwoorden / 9 Vragen

die huur zit er bij dat is 560 dat is de huur van mei inderdaad maar dan vraag ik mij nog af waar die 1208 voor is kijk dat ze hun geld willen hebben snap ik ook wel maar nu blijft er niks over voor te leven en andere rekeningen mijn huurachterstand is nu eigenlijk allemaal betaald alleen de kosten nog niet kan ik daar inderdaad mijn huis uit gezet voor worden heb toch gisteren al 3500 betaald en vorige week ook al 500 terwijl de aanslag eigenlijk maar 3392,72 is en nu moet ik dan nog 960 betalen voor 10 mei dan kom ik op een bedrag uit van onderhand 5000 euro dat ik binnen 10 dagen moet betalen alles bij elkaar

bo
door bossebol - Apr 30, 2010 om 10:50
12 Antwoorden / 9 Vragen

nee er is geen beslag gelegd via de bank ofzo en ook niet op mijn inboedel ik denk dat ik het beste maandag maar eens naar het gerechtswinkeltje kan bellen voor ik toch op straat gezet word de kosten worden wel heel hoog zo

gompy2
door gompy2 - Apr 30, 2010 om 11:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@bossebol,

Ik heb geen raad of daad voor je maar ik wens jullie veel sterkte toe en steun van mekaar!

vladja
door vladja - Apr 30, 2010 om 11:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

U kunt beter maandag naar het deurwaarderskantoor gaan en daar om uitleg vragen. Het gerechtswinkeltje houdt de uitzetting niet tegen.

Neem betalingsbewijzen en rekeningoverzichten van het deurwaarderskantoor mee. Leg de bedragen naast elkaar en laat ze in een chronologisch overzicht op papier zetten.

Alleen de deurwaarder kan de huisuitzetting opschorten/stopzetten.

Vladja

waterlelie82
door waterlelie82 - Apr 30, 2010 om 11:50
71 Antwoorden / 2 Vragen

Je kan inderdaad navraag doen bij de deurwaarder maar neem ook zeker contact op met het juridisch loket. Ik zie bijv executiekosten, kosten verbaal staan maar deze kosten mogen volgens mij pas in rekening gebracht worden indien er inderdaad beslag is gelegd op bijv. inboedel.

askjeeves
door askjeeves - Apr 30, 2010 om 11:51
134 Antwoorden / 3 Vragen

[u]- A.S. MAANDAG als de bliksem naar de afdeling sociale zaken van je gemeente bellen.[/u]

- Zorgen dat je die dag nog een afspraak krijgt.
- Situatie uitleggen aan de hand van je papieren
- Vragen om bijzondere (leen)bijstand.

als je een goed persoon treft, dan kan het nog geregeld worden!!!!

Zelf kan je niks meer regelen, want je hebt niks en je ben bezig het ene gat met het andere te dichten. Daarbij kan je niks afspreken, want je kan niks garanderen.

Buiten dat het al behoorlijk uit de hand is gelopen, wees verstandig en vraag hulp.

marcel75
door marcel75 - Apr 30, 2010 om 13:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Executiekosten zijn kosten voor het tenuitvoerleggen van een vonnis. Dat kan dus zonder dat er beslag gelegd is.

Aangezien er al een vonnis is, zal er nog weinig geregeld kunnen worden.

vanden bosch
door vanden bosch - Apr 30, 2010 om 13:34
252 Antwoorden / 1 Vragen

@vladja schreef: Alleen de deurwaarder kan de huisuitzetting opschorten/stopzetten.
Formeel alleen de verhuurder. Als de verhuurder namelijk blijft bij de ontruiming kan de gerechtsdeurwaarder hoog en laag springen maar dan gaat de ontruiming door.

Ga direct maandag in overleg met uw verhuurder en de deurwaarder. In het algemeen is er best nog iets te regelen, maar dan moet u wel direct met geld over de brug kunnen komen (zeg minimaal 50% van het openstaande bedrag) en u moet de lopende huur blijven voldoen voor de eerste van de maand.

Lukt het niet om de ontruiming stop te zetten, dan rest helaas niets anders dan ervoor te zorgen dat de woning leeg is op 8 mei en de sleutels liggen bij de verhuurder. MELD dat dan ook bij de gerechtsdeurwaarder zodat de gerechtelijke ontruiming niet hoeft plaats te hebben. De kosten van een ontruiming zijn namelijk ook zo´n € 1000- € 2000 en die kunt u dan voorkomen.

Bedenk verder ook dat uw spullen in het ergste geval gewoon op straat gezet worden. (een wat socialere gemeente zal de spullen (op uw kosten) voor u opslaan, maar veruit de meesten weigeren dat.)Tot overmaat van ramp kunt u vervolgens namelijk ook nog een boete krijgen voor de huisraad die aan de straat staat.

Rest mij u veel sterkte te wensen.

vanden bosch
door vanden bosch - Apr 30, 2010 om 13:56
252 Antwoorden / 1 Vragen

dan de kosten:

executiekosten 65,46
deze kosten kan ik niet thuisbrengen. Klinkt als nasalaris en dat mag niet gevorderd worden zonder titel. Voor alle duidelijk levert het vonnis geen titel op voor dit bedrag. Handelen is tuchtklachtwaardig en DW zal een berisping krijgen als u de zaak aanbrengt voor de Kamer van Gerechtsdeurwaarders.

termijnverhoging 2183,92
Dat zal de lopende huur zijn.

kosten verbaal 74,45
Verbaal??? welk verbaal? Er kan geen verbaal zijn. Onrechtmatige kosten waarvoor geen titel is. Hier kunt u ook een tuchtklacht voor indienen.

Dan schreef u: "daar heb ik vorige week 500 aan betaald dus in mijn ogen bleef er 2892,72 maar toen ik gistern belde was het ineens 4660,72 ik snap daar niks van."

Ik ook niet. Huur mei mag er nog niet inzitten (komt pas per 1 mei)
Zoals door meerderen al gezegd: maandag naar het deurwaarderskantoor en zorgen dat ze duidelijk maken wat voor kosten ze in rekening brengen.

Wat mogen ze in rekening brengen:
de hoofdsom
de vervallen rente
de huurtermijnen na vonnis.
De kosten van Betekening en Bevel : € 84,63 (indien de verhuurder niet b.t.w. plichtig is anders € 71,12)
Betekening ontruimingsexploot: € 69,57 (indien de verhuurder niet b.t.w. plichtig is anders € 58,46)
Overbetekening ontruimingsexploot aan gemeente: € 69,57 (indien de verhuurder niet b.t.w. plichtig is anders € 58,46)

Verder mogen er (vooralsnog) GEEN kosten in rekening worden gebracht door de deurwaarder.

vanden bosch
door vanden bosch - Apr 30, 2010 om 13:59
252 Antwoorden / 1 Vragen

ik vergat de proceskosten nog die mogen ze uiteraard ook rekenen

askjeeves
door askjeeves - Apr 30, 2010 om 16:33
134 Antwoorden / 3 Vragen

Allereerst een snel wat dingen recht gaan zetten:

Ga direct maandag in overleg met uw verhuurder en de deurwaarder. In het algemeen is er best nog iets te regelen, maar dan moet u wel direct met geld over de brug kunnen komen (zeg minimaal 50% van het openstaande bedrag) en u moet de lopende huur blijven voldoen voor de eerste van de maand.

Ga nou niet iets roepen waar ze niet direct mee geholpen worden. Gewoon doorverwijzen naar de juiste instantie, die zijn ervoor.

Lukt het niet om de ontruiming stop te zetten, dan rest helaas niets anders dan ervoor te zorgen dat de woning leeg is op 8 mei en de sleutels liggen bij de verhuurder. MELD dat dan ook bij de gerechtsdeurwaarder zodat de gerechtelijke ontruiming niet hoeft
plaats te hebben. De kosten van een ontruiming zijn namelijk ook zo´n € 1000- € 2000 en die kunt u dan voorkomen.

Klein denkfoutje....... kosten van een ontruiming.......tussen de 8.000-10.000!!!!! Niet alleen de deurwaarder komt hoor. Ook de gemeente, schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, politie, officier van justitie, verhuis- of ontruimingsbedrijf, gemeentelijke reiningingsdienst en de schoonmaakploeg van de verhuurder.

voorbeeldje 1 Kosten huisuitzetting
voorbeeldje 2 Kosten huisuitzetting, zie pagina 18. Op basis van 10 gevallen per jaar

Bedenk verder ook dat uw spullen in het ergste geval gewoon op straat gezet worden. (een wat socialere gemeente zal de spullen (op uw kosten) voor u opslaan, maar veruit de meesten weigeren dat.)Tot overmaat van ramp kunt u vervolgens namelijk ook nog een boete krijgen voor de huisraad die aan de straat staat.

Tsja de keuze over welke spullen bewaard blijven is aan de deurwaarder. Spullen worden veelal door de gemeente voor maximaal 1 jaar opgeslagen en daarna veelal vernietigd. Terugkrijgen van de spullen......na het betalen van de rekening.

Nogmaals voorbeeldje: pagina 2 en dan punt 2.

Hier loopt hetzelfde topic

En ook ik wens U sterkte

vanden bosch
door vanden bosch - Apr 30, 2010 om 17:08
252 Antwoorden / 1 Vragen

@askjeeves: U schrijft [qoute]Klein denkfoutje....... kosten van een ontruiming.......tussen de 8.000-10.000!!!!! Niet alleen de deurwaarder komt hoor. Ook de gemeente, schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, politie, officier van justitie, verhuis- of ontruimingsbedrijf, gemeentelijke reiningingsdienst en de schoonmaakploeg van de verhuurder.[/qoute]

Dat zijn misschien de maatschappelijke kosten, maar niet de op een debiteur verhaalbare kosten.

sonjaatje
door sonjaatje - Apr 30, 2010 om 17:44
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn buurman zat/zit in dezelfde situatie.
Aantal maanden geleden moest hij ook zijn huis uit (voor de 2e keer) en had geen geld.

Het beste advies is hier gegeven door ASKJEEVES.
Neem zo snel mogelijk contact op met de afdeling schuldhulpverlening van je gemeente, zij zijn de enigen die, als de woningbouw niet meer wil, de uitzetting tegen kunnen houden door voor jou te bemiddelen bij de woningbouw.

Bijzondere bijstand kun je hier niet krijgen voor dit soort zaken, maar ze kunnen wel het schuldhulpverleningstraject starten, uitstel van betaling vragen aan de woningbouw, of het bedrag voorschieten.

Mijn buurman zit nog in zijn huis.

na
door naataalie - May 1, 2010 om 09:26
129 Antwoorden / 20 Vragen

Heey bossebol,
Wij zitten in een vergelijkbare situatie, alleen is het bij ons niet zover gekomen als bij jullie. Ook mijn man was zzp-er en door de crisis kreeg hij geen klanten meer. Ik heb er bij hem op gehamerd dat als éérste de huur betaald móet worden. Al je eenmaal eruit word gezet ben je nergens meer. Ik heb liever dat schuldeisers mijn spullen komen halen voor een executieverkoop en dat ik nog wel een dak boven mijn hoofd heb dan andersom.

Vorige maand hebben we besloten om de zaak op te doeken en naar de gemeente te gaan voor bijstand. Eerst moet je alles opzeggen van je bedrijf; kvk nummer, website, google, enz. dan direkt naar uwv om in te schrijven en daarna moeten er nog meer dingen geregeld worden, maar dat komt later.

Het is niet zo dat je naar de gemeente kan gaan voor een lening voor een doorstart ofzo, hebben wij ook geprobeert. Je moet echt stoppen met je zaak vóór ze je willen helpen, helaas. Het is bij ons ook nog niet rond, we wachten op een telefoontje van de gemeente voor een afspraak en ondertussen worden we door familie financieel geholpen met de huur.

Ook hebben we met terugwerkende kracht huurtoeslag en zorgtoeslag aangevraagd over 2009 bij de belasting en dat was bij elkaar best een heleboel geld waar we een hoop schulden van hebben kunnen betalen en het loopt gelijk door naar 2010, dus dat krijgen we nu iid geval al wel extra.

En áls er iemand aan de deur komt nemen ze mijn spullen maar mee hoor, als ik maar een dak boven mijn hoofd heb. Dus om er voor te zorgen dat je in je huis kan blijven wonen moet je denk ik toch even de schaamte voorbij en bij vrienden en familie geld vragen.
heel veel sterkte, ik voel enorm met je mee.
en neem de tips van sonjaatje van harte! ga echt zo snel mogenlijk naar de gemeente!

bo
door bossebol - May 1, 2010 om 09:31
12 Antwoorden / 9 Vragen

geachte allemaal bedankt voor het advies allemaal we hebben het nu bijna opgelost mijn zoon gaat de resterende 960 over maken voor ons maar ik ga wel maandag toch even bellen overal naar toe want van een bedrag van bijna 3300 euro ineens naar de 5000 euro schieten vind ik wel heel erg veel

na
door naataalie - May 1, 2010 om 09:34
129 Antwoorden / 20 Vragen

iid moet zijn iig (in ieder geval)