My
door Mylo2012 May 30, 2016 om 13:50
Geldzaken & recht

Huurbaas

Mijn zoon heeft vorig jaar per 1 oktober de huur van zijn kamer opgezegd. op 29 september is hij door de politie opgepakt. Diezelfde dag heeft de politie een huiszoeking gedaan op zijn kamer. Hierbij zijn geen sloten of iets anders beschadigd. De huisbaas heeft op 29 september gelijk de sloten van zowel het pand als van de betreffende kamer vervangen. De vriendin van mijn zoon wilde op 30 september de laatste spullen uit de kamer weghalen en de kamer schoonmaken. de spullen van mijn zoon die er nog moesten staan, o.a. een flascreen tv, leren motorpak en motorhelm, waren door de huisbaas in beslag genomen.Ze kon de kamer niet meer in met haar sleutel omdat het slot was vervangen. dDe huisbaas heeft een bedrijf laten schoonmaken zegt hij.De kosten van de sloten en het schoonmaken moet mijn zoon betalen. de borg krijgt hij niet terug. het totale bedrag wat de huisbaas vraagt is 700 euro. minu de borg nog 300 euro. totdat alles is betaald houdt hij de spulen van mijn zoon vast. hoe zit een en ander juridich gezien? Welke stappen kunnen we het best ondernemen?

4276 15 Rapporteer

ja
door jackyh - May 30, 2016 om 14:00
953 Antwoorden / 4 Vragen

Deze man gaat alle perken te buiten. Ik zou aangifte doen bij de Politie. Uw  zoon heeft recht op zijn in beslag genomen spullen.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat die vriendin er niet woonde? En hoe kon de politie dan zijn kamer betreden zonder schade?

Als die huisbaas weet dat uw zoon door de politie was opgepakt, kon hij er natuurlijk vanuit gaan dat de kamer niet leeg en schoon op de 30ste zou worden opgeleverd en ook dat de sleutels niet zouden worden ingeleverd. Want ik begrijp uit uw verhaal dat niet uw zoon de 30ste daar om zijn spullen gekomen is.

Maar dat geeft hem nog geen recht die spullen vast te houden. En € 700 voor sloten en een kamer schoonmaken is wel veel.

Maar u hebt het over eind september, dus die kwestie loopt al 8 maanden. Uw zoon moet zich maar wenden tot het Juridisch Loket voor advies.

My
door Mylo2012 May 30, 2016 om 14:56
Antwoorden / 1 Vragen

De politie heeft de huisbaas gebeld en die heeft de kamer geopend.De vriendin woonde er inderdaad niet.

marita5
door marita5 - May 30, 2016 om 14:40
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mylo2012 ,

Sloten veranderen
Een verhuurder heeft evenmin het recht om de sloten van de huurwoning te wijzigen om zo van de huurder af te komen. Dit soort eigenrichting is niet toegestaan.

Mocht je dit als huurder overkomen, dan kun je naar de kantonrechter stappen en op straffe van een dwangsom eisen dat de verhuurder je de sleutel verstrekt en je kunt zelfs een verbod tot betreding van het gehuurde door de verhuurder verzoeken. Deze procedure is relatief laagdrempelig en je hebt hiervoor geen verplichte advocaat nodig.

bron : jurofoon.nl

Neem contact op met het juridisch loket in uw gemeente  , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5

De kamer was per 1 oktober 2015 opgezegd. Dus moest leeg en schoon opgeleverd worden op 30 september. De zoon is de 29ste opgepakt en niet de 30ste vrijgelaten.

My
door Mylo2012 May 30, 2016 om 15:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt. Maar zijn vriendin wilde de 30e schoonmaken en kon er toe niet meer in.

marita5
door marita5 May 30, 2016 om 15:12
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , dan nog heeft de verhuurder niet het recht om de sloten te veranderen en de spullen in beslag te nemen .

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die huisbaas wist dat uw zoon opgepakt was, dus hij wist dat zijn huurder niet meer terugkwam.

hutch
door hutch May 30, 2016 om 15:19
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hoe wist hij dat dan? En dan nog had hij moeten wachten tot op 1 oktober. De termijn van aanhouding begint met een maximum van 6 uren.

hutch
door hutch - May 30, 2016 om 15:18
4515 Antwoorden / 29 Vragen

De huisbaas is wederrechtelijk binnen getreden, dus tegen de wil van de bewoner. Dit is een ernstige aantasting van de privacy.
Alleen in uitzonderlijke gevallen zou hij dat mogen doen, denk daarbij aan bijv. brand enz.

Daarna (...) heeft hij bepaalde eigendommen gestolen uit die kamer.

Lijkt mij ook een aangifte waard. Doe dit wel zo snel mogelijk.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij is binnengetreden op verzoek van de politie. Snelle aangifte na acht maanden. :-))

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 15:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hutch

Ook de politie is weleens loslippig. Opgepakt worden en een huiszoeking doen ze niet voor het oversteken bij een rood voetgangerslicht. :-)

My
door Mylo2012 May 30, 2016 om 15:41
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat meer om het feit of mijn zoon verantwoordelijk is voor de kosten van nieuwe sloten, die zijn geplaatst omdat de huurbaas dat veiliger vond. Tevens vind ik het bedrag voor twee nieuwe sloten en schoonmaak erg hoog (700 euro). Dat hij de spullen vasthoudt lijkt me onrechtmatig . Geprobeerd is om telefonisch tot een oplossing te komen met de huurbaas, maar die weigert alle medewerking.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals eerder gezegd, laat uw zoon naar het JL gaan en vraag daar advies.

hutch
door hutch - May 30, 2016 om 16:27
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Tijger1, die aanhouding zelf met wat er omheen hangt doet nu niet ter zake. Het gaat er om wat die huurbaas geflikt heeft. Die huurbaas had pas op 1 oktober kunnen ageren. Zodoende is hij voor die tijd binnen gegaan zonder toestemming van de huurder. En dat is wederrechtelijk binnentreden. Dat is dus strafbaar.

Daarnaast heeft hij tijdens dat wederrechtelijk binnentreden zaken achterover gedrukt.
Hij misbruikt de regel van retentierecht terwijl daar hier totaal geen sprake van is.

Dit bij elkaar levert tenminste 2 misdrijven op. Of de politie hier wat aan doen wil is nog maar af te vragen. Die rennen om dit soort zaken niet zo snel en zullen meestal (zeer onterecht) verwijzen naar civiel recht.

My
door Mylo2012 May 30, 2016 om 17:19
Antwoorden / 1 Vragen

juridisch loket heeft het over retentierecht. aangifte lijkt ze kansloos. dus daar moet ik het mee doen

hutch
door hutch May 30, 2016 om 17:38
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Er is totaal geen sprake van retentierecht. Die huurbaas is wederrechtelijk binnen gedrongen, nog voordat de huurtermijn was afgelopen. Op het moment van wederrechtelijk binnen dringen heeft hij spullen, die aan een ander toebehoren, tot zich genomen en maakt dus nu onterecht gebruik van dat retentierecht. Dit is formeel diefstal (het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom). Hij behoudt de door hem wederrechtelijk weg genomen spullen tot dat er een bepaald bedrag betaald is. Bij retentierecht heeft de bezitter (in deze dus de huurbaas) het artikel van de eigenaar onder zich gekregen. En dat heeft die huurbaas dus duidelijk niet.

hutch
door hutch May 30, 2016 om 17:43
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ga aangifte doen. Weigert de politie aangifte op te nemen, of later geen vervolging in te stellen, dan formeel een klacht indienen bij de politie. Wordt die dan ook afgewezen, dan bij de Nationale Ombudsman een klacht tegen de politie indienen. Wat uw zoon gedaan heeft (i.v.m. die aanhouding) heeft totaal niets met de zaak tegen de huurbaas te maken. Dat staat geheel los van elkaar.

hutch
door hutch - May 30, 2016 om 16:32
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik zou adviseren om een advocaat in handen te nemen en te overleggen. Desnoods samen met die advocaat naar de politie stappen en aangfite doen.

Maar in ieder geval dat doen wat al aangegeven is m.b.t. het Juridisch Loket.

pi
door pieterwolters - May 30, 2016 om 18:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Los van wat juridisch nu mag of niet: stel je verhuurt een kamer aan iemand die voor weet ik wat wordt opgepakt. Wat zouden jullie doen als die kamer van jullie is? Ik zou toch proberen te voorkomen dat zo iemand nog terugkomt in mijn huis. Of blijven jullie dan net zo principieel als dat je hier bent?

My
door Mylo2012 May 30, 2016 om 19:41
Antwoorden / 1 Vragen

ik ben een zeer empathisch mens en kan me ook in een ander verplaatsen. maar mijn vraag is een juridische, anders was ik wel op een meer  moralistische site gaan vragen wat men er van vindt.

Ja
door Jaylagrande May 30, 2016 om 19:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou je dat willen voorkomen? Scenario 1 de beste man is schuldig en hij is opgepakt, hij zit vast dus er is geen reden om hem uit je huis te weren. Scenario 2 hij wordt niet schuldig bevonden en is dus iig wettelijk gezien ten onrechte opgepakt. Wil je dan iemand uit je huis weren alleen om het feit dat hij is opgepakt? In dat geval ben ik blij dat u niet mijn huurbaas bent, dan word ik dubbel genaaid wanneer ik ten onrechte ergens van verdacht word.

hutch
door hutch May 30, 2016 om 20:04
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik zou als huurbaas ook niet echt blij zijn, maar wel de formele weg volgen. En dat heeft niets met 'principieel' te maken. Het enige wat met strafrecht te maken heeft, in deze zaak, is dat de huurbaas 2 misdrijven gepleegd heeft: huisvredebreuk en diefstal. En dat wat de huurder mogelijk (!) gedaan heeft, heeft niets te maken met dat wat de huurbaas geflikt heeft. Ik blij er bij: ga absoluut aangifte doen.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijkt er dan ook niemand naar de datum? Kijkt er dan ook niemand naar het feit dat de politie huiszoeking gedaan heeft?

Uiteraard mag die huisbaas die spullen helemaal niet houden, maar die kamer moest 30 september om 12 uur 's avonds schoon en leeg zijn. Niet zo wonderlijk dat die huisbaas veronderstelt, nadat de politie hem gebeld heeft voor die huiszoeking, dat zijn huurder dat echt niet gaat redden. En wellicht was die kamer per 1 oktober verhuurd en dan moet de nieuwe huurder er toch in kunnen met een slot, wat niet door een andere huurder geopend kan worden.

En dan die kosten voor de sloten, sloten zijn duur, en de kosten voor het schoonmaken. We hebben geen idee hoe die kamer er uit zag.

hutch
door hutch May 30, 2016 om 20:08
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik kijk wel degelijk naar de datum. De zoon van TS, of iemand anders, had dus op de 29e en op de 30e nog de tijd om alles te regelen en uit te voeren. Die huisbaas had niet eerder naar binnen mogen gaan dan pas op 1 oktober. Pas vanaf dat moment had hij allerlei maatregelen kunnen nemen, waaronder de niet aan hem toebehorende zaken verwijderen en alles wat te maken heeft om de nieuwe huurder die kamer te kunnen geven.

My
door Mylo2012 May 30, 2016 om 20:34
Antwoorden / 1 Vragen

de kamer was goed onderhouden geweest. en er was iemand die de kamer schoon en leeg had kunnen opleveren

tijger1
door tijger1 May 30, 2016 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus zij kwam daar 's avonds?

Maar doet er verder allemaal niet toe, is acht maanden geleden gebeurd. Het gaat om die spullen en daar zal hij toch min of meer rechterlijke stappen voor moeten nemen.

mathijs_b
door mathijs_b - May 31, 2016 om 00:04
641 Antwoorden / 77 Vragen

De huur was opgezegd per 1 oktober.

De huisbaas heeft op 30 september de woning leeggehaald.
Dit is dus, terwijl de zoon nog gewoon huurder was.
De huisbaas heeft dus ingebroken en de spullen meegenomen. Die moet voor de rechter!!!
Ik zou zonder meer aangifte doen en tevens, voor de vorm, die ene dag huur terugeisen.
Dat alles kan de huisbaas behoorlijk op juridische kosten jagen!
En uiteraard krijgt je zoon alles terug want op 1 oktober woonde hij er niet meer.

aurora1
door aurora1 - May 31, 2016 om 02:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gelukkig maar dat dankzij medewerking (en bereikbaarheid) van de huisbaas de politie niets heeft hoeven openbreken, dan zouden de kosten hoger geweest zijn.
Ik kan me ook voorstellen dat de verhuurder wilde weten hoe de kamer erbij stond na de inval/huiszoeking, vooral ook met het oog op opnieuw zo snel mogelijk weer willen verhuren (waar mogelijk al een afspraak over bestond) van de opgezegde kamer. De bijna ex-huurder kon hem niet meer te woord staan en de kamer schoon en leeg opleveren want die was er niet meer, ook niet op de volgende dag, de opleverdag.
Een verhuurder kan ook niet weten als daarover niets is gezegd dat te elfder ure een derde, niet de huurder, met de sleutel van de huurder nog binnen zou treden om de kamer verder te legen en schoon te maken. Dan had de huurder dat moeten melden, maar dat kon in de gegeven situatie niet en anders hadden ouders dan wel vriendin daarover tijdig contact kunnen opnemen.
Nog los van dit alles is het maar de vraag of een derde, de vriendin, zonder toestemming van de verhuurder zomaar met de sleutel de kamer mocht betreden.
Ik vind ook vreemd dat dit nu na 8 maanden nog steeds niet opgelost is en e.e.a. zo lang op zijn beloop gelaten is.
Het JL loket meldde over e.e.a. dat sprake is van retentierecht:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Retentierecht