ed
door edithjansen Nov 24, 2010 om 21:51
Geldzaken & recht

Huurcontract CV ketel

Kan iemand mij helpen er dient het volgende probleem aan. Wij betrekken binnenkort een nieuwe koopwoning met een huur cv ketel. Door de makelaar is gezegt dat je deze kon afkopen of door laten lopen tot 2012.

Nou ja geen probleem vonden wij... nu blijkt dat als het contract afloopt in 2012 moeten we alsnog afkopen voor een ketel van 2001. Dus we krijgen van het bedrijf twee opties of nu afkopen of in 2012. Voor een niet normale bedrag wat het bedrijf aanbiedt.
In principe heb ik geen overeenkomst afgesloten met het gas bedrijf.
Is dit mijn probleem of van de (oude) bewoners.

14485 8 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 24, 2010 om 21:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Terug naar de makelaar, deze heeft u niet goed voorgelicht. U had natuurlijk zelf ook even met het energiebedrijf kunnen bellen om te vragen hoe het precies zat. Ook heeft de vorige eigenaar niet exact verteld hoe het zat met een huurgeiser en de verplichte afkoop, terwijl hij daarvan wel op de hoogte was. Dat staat tenslotte in zijn huurcontract.

Vladja

stacey
door stacey - Nov 24, 2010 om 22:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Voor zover ik weet ben jij ze helemaal niets verplicht, huur/onderhouds en energiecontracten ed gaan niet zomaar even over naar een volgend bewoner.
Jij hebt geen contract afgesloten en geen ketel gehuurd, als de ketel die er hangt van het verhuur bedrijf is kunnen ze die dus bij beeindiging nu dan wel weghalen en daarmee is dan het klaar.
De rest zullen ze uit moeten zoeken met degene waaraan ze het ding verhuurd hadden, wiens naam op het contract staat.
Dan zul jij zelf voor een ketel en onderhoudsbedrijf kunnen/moeten kiezen.

Enige probleem zou kunnen zijn als je hier specifiek accoord mee bent gegaan en hiermee de verantwoordelijkheid hebt overgenomen.........
Staat er iets over in je koopcontract of iets ?

pino123
door pino123 - Nov 24, 2010 om 22:19
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat erom wat er in het koopcontract staat! Indien daar niets over het geheel vermeld staat, zijn de vorige bewoners aansprakelijk.

Zelf een huis verkocht met een leaseketel, deze heb ik bij de verkoop netjes direct afgelost, anders moest ik het leasecontract 'doorzetten' naar de nieuwe bewoners.

stacey
door stacey - Nov 24, 2010 om 22:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 24 nov 2010, 22:19] anders moest ik het leasecontract 'doorzetten' naar de nieuwe bewoners.

Maar neem aan dat dat dan wel officieel gaat en ze contract tekenen daarvoor dan.

stacey
door stacey - Nov 24, 2010 om 22:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 24 nov 2010, 22:19]Het gaat erom wat er in het koopcontract staat! Indien daar niets over het geheel vermeld staat, zijn de vorige bewoners aansprakelijk.

Zelf een huis verkocht met een leaseketel, deze heb ik bij de verkoop netjes direct afgelost, anders moest ik het leasecontract 'doorzetten' naar de nieuwe bewoners.

stacey
door stacey - Nov 24, 2010 om 22:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Oeps, ging ff iets fout geloof ik ;-)

ft
door ftdegroot - Nov 25, 2010 om 08:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Edith,

Ten eerste heb je geen overeenkomst met het gasbedrijf en ben je geen partij, die tot naleving is verplicht.
Het gasbedrijf dient zich te richten tot de vorige eigenaar , echter.....ongetwijfeld heeft het gasbedrijf het recht de ketel te verwijderen en de vraag is of jij daar op zit te wachten.
Het meest praktische is om het gasbedrijf voor de keuze te stellen: de ketel te verwijderen als zijn hun eigendom of over te nemen ( in eigendom) door jou tegen een concreet genoemd bedrag ( levensduur is gemiddeld 15 jaar, dus nu is 1/3 van de waarde redelijk te noemen : even internet op om uit te zoeken wat de ketel plus installatie nieuw kost).
Geef ze een redelijke bedenktermijn van 21 dagen en stel dat daarna de ketel na overleg. doch uiterlijk binnen 2 maanden verwijderd dient te zijn zonder schade aan de woning toe te brengen ( dat zet ze onder druk)
Bereid je voor op de aanschaf van een nieuwe ( de btw is verlaagd van 19% naar 6% zie link http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010-11-25/lage-btw-tarief-geldt-niet-voor-alle-verbouwingen ) voor het uiterste geval.
Ik schat in dat men het niet zo ver laat komen, omdat de ketel voor hen weinig waarde heeft en demontage geld kost.
Je kan dit zo doen, omdat je geen overeenkomst hebt en niet verplicht bent tot overname, zij het dat je accoord aan de makelaar (getuige) tegen je kan werken.
Gewoon je poot stiijf houden en feitelijk onderhandelen, is een goede strategie.
veel succes !

marcel75
door marcel75 - Nov 25, 2010 om 09:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik lees meerdere keren dat TS geen overeenkomst zou hebben met de eigenaar van de ketel. Op zich is dat zo, maar als in de koopovereenkomst van de woning al staat dat het een huurketel is, gaat de ketel gewoon mee over en daarmee ook de verplichtingen die daar aan vast zitten (koopt breekt immers geen huur). Je koopt een huis dus met alle rechten en verplichting die daar aan vast zitten.

Ik hoop dan ook dat er bij de bepaling van de koopprijs rekening mee gehouden is. Is de vraag ook al gesteld wat er gaat gebeuren als jullie niet willen afkopen en ook niet willen verlengen? Moet je dan een nieuwe ketel? Aangezien de ketel uit 2001 is, zit je toch over 5 jaar aan een nieuwe ketel. Kun je net zo goed meteen regelen.