pl
door plug Feb 9, 2010 om 23:05
Geldzaken & recht

Huurder die niet betaald

Ik verhuur een garage waar een auto in gestald staat. De eigenaar betaald de huur niet en het dreigt op een rechtzaak uit te lopen. De huur loopt echter maar door en de huur loopt maar op.
Nu kan ik er op aan dringen om de auto weg te laten halen wat als doel heeft dat de schuld niet verder oploopt en de plek tegen betaling aan een ander verhuurd kan worden. Echter heb ik nu nog een auto in de stalling staan als onderpand. Wie kan mij adviseren heeft de auto voor mij een waarde als onderpand of heeft dat gerechtelijk geen waarde? Mag ik via bijv. een wielklem voorkomen dat de auto weggehaald wordt voordat de schuld voldaan is?

5794 13 Rapporteer

soepkiep
door soepkiep - Feb 9, 2010 om 23:56
529 Antwoorden / 75 Vragen

ik denk niet dat u dat mag
in Nederland mag je niet voor eigen rechter spelen
wat je wel kunt doen: als die persoon weg gaat met zijn auto een ander slot op de garage maken

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 10, 2010 om 00:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag plug,

Heb je al eens schriftelijk met bewijs van ontvangst de "huurder" in gebreke gesteld en aangemaand te betalen, ook het achterstallige, vóór een bepaalde datum omdat je anders de huur opzegt en de garage evt. op zijn kosten laat ontruimen?

Zonder dat is iedere maatregel niet rechtsgeldig en kan hij je aansprakelijk stellen omdat hij het gehuurde niet kan gebruiken omdat jij er b.v. een ander slot of een wielklem op zet wanneer hij weg is. Eerst officieel in gebreke stellen!

Hardware ERror MAN.

raadgever
door raadgever - Feb 10, 2010 om 09:29
123 Antwoorden / 10 Vragen

Plug,

Een wielklem plaatsen mag u niet. Is slechts toegestaan aan gemeenten die dat ook nog moeten laten goedkeuren via verordening door gemeenteraad.
Ook het slot vervangen is niet zondermeer toegestaan.

Heeft u een huurcontract met huurder afgesloten?
Zo ja, wat is daarin opgenomen ingeval van achterstallige betaling?

pl
door plug - Feb 10, 2010 om 09:41
15 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 10 feb 2010, 00:24]Dag plug,

Heb je al eens schriftelijk met bewijs van ontvangst de "huurder" in gebreke gesteld en aangemaand te betalen, ook het achterstallige, vóór een bepaalde datum omdat je anders de huur opzegt en de garage evt. op zijn kosten laat ontruimen?

Zonder dat is iedere maatregel niet rechtsgeldig en kan hij je aansprakelijk stellen omdat hij het gehuurde niet kan gebruiken omdat jij er b.v. een ander slot of een wielklem op zet wanneer hij weg is. Eerst officieel in gebreke stellen!

Hardware ERror MAN.

Ik heb met ontvangstbevestiging een aanmaning gestuurd en nu is de zaak onderhanden bij een incassobureau. Denk je dat dat voldoende is als zijnde in gebreke stellen of moet ik dat ondanks bovenstaande nogmaals expliciet doen?

pl
door plug - Feb 10, 2010 om 09:43
15 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=raadgever schreef op woensdag 10 feb 2010, 09:29]Plug,

Een wielklem plaatsen mag u niet. Is slechts toegestaan aan gemeenten die dat ook nog moeten laten goedkeuren via verordening door gemeenteraad.
Ook het slot vervangen is niet zondermeer toegestaan.

Heeft u een huurcontract met huurder afgesloten?
Zo ja, wat is daarin opgenomen ingeval van achterstallige betaling?

In de huurovereenkomt is overeengekomen dat ik als huurder bij achterblijven van huurbetaling de gestalde auto mag laten verwijderen en dat de kosten daarvan voor rekening komen van de huurder. Daar heeft huurder in principe voor getekend maar de vraag is natuurlijk of ik dat nu ook zo daadwerkelijk mag uitvoeren.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 10, 2010 om 09:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ plug:

Stel een uiterste betaaltermijn voor de gehele achterstallige huurpenningen, bij niet voldoen daarvan je de auto binnen 24 uur laat verwijderen. Het Juridisch Loket kan je hierbij helpen.

www.juridischloket.nl

H.

tdehond
door tdehond - Feb 10, 2010 om 10:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U kunt een incasso procedure starten om de huurder te dwingen tot betalen door het inhuren van een incassobureau.
klik hier voor info over incasso procedure.

marcel75
door marcel75 - Feb 10, 2010 om 10:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het beste dat u uiteindelijk kunt doen is via de rechter ontbinding van de huurovereenkomst vorderen. Omdat u de kosten voor verwijderen en ontruimen voor uw rekening moet nemen, is het ook raadzaam meteen een voorschot op die kosten te eisen (wordt helaas niet altijd toegewezen en moet goed onderbouwd zijn door bijvoorbeeld offertes van opslag/sleepdiensten). Daarnaast kun u ook een dwangsom vorderen. Voordeel daarvan is dat die al loopt vanaf het moment dat de rechter de huuroverenkomst ontbindt en de garage nog niet leeg en ontruimd is opgeleverd. Als je moet wachten op ontruiming (alleen via deurwaarder), dan heb je wel al de dwangsom te pakken.

vladja
door vladja - Feb 10, 2010 om 10:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen
vladja
door vladja - Feb 10, 2010 om 10:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Raadgever,

Een wielklem plaatsen mag u niet. Is slechts toegestaan aan gemeenten die dat ook nog moeten laten goedkeuren via verordening door gemeenteraad.

Hoe kom je erbij, dat alleen een gemeente een wielklem mag plaatsen via een verordening? Grote onzin.

Ik heb o.a. de belastingdienst een wielklem zien plaatsen op een auto, waarvan de eigenaar de houderschapsbelasting (wegenbelasting) alsmaar niet betaalde. Grote sticker op het raam als waarschuwing om niet weg te rijden en contact op te nemen met de belastingdienst.

Heel effectief en stukken goedkoper dan de auto in beslag nemen.

Vladja

raadgever
door raadgever - Feb 10, 2010 om 12:40
123 Antwoorden / 10 Vragen

@ Vladja, inderdaad, een wielklem kan slechts worden aangelegd onder het fiscale beleid. Dus, ook door de belastingdienst.
De mogelijkheid tot het aanbrengen van een wielklem is geregeld in artikel 174 van de Wegenverkeerswet. Lid 1 gaat over de wegsleepmogelijkheid, het tweede lid over de wielklem.
Zie ook art. 235 v.d. Gemeentewet.

Wees voortaan wat voorzichtiger met je irritante en betweterige wijze van reageren. Ben je ook door anderen al meermaals op gewezen!!

Maar dat neemt niet weg dat vragensteller zo'n wielklemmetje, zoals je die ook wel als anti-diefstalmiddel bij caravans ziet, kan plaatsen.
Maar dat zou ik niet zomaar doen want dan kan er sprake zijn van "huisvredebreuk".

vladja
door vladja - Feb 10, 2010 om 13:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Raadgever,

Als jij iets stellig beweert en het blijkt niet correct te zijn (wat je zelf toegeeft):

inderdaad, een wielklem kan slechts worden aangelegd onder het fiscale beleid. Dus, ook door de belastingdienst.

dan kan je een correctie verwachten. Anders worden mensen op het verkeerde been gezet. Daar heeft niemand iets aan.

Wees voortaan wat voorzichtiger met je irritante en betweterige wijze van reageren

Jouw reactie op het feit dat je gecorrigeerd wordt, komt geheel voor jouw rekening en instelling, zeker als je toe moet geven dat je ongelijk hebt.

Vladja

raadgever
door raadgever - Feb 10, 2010 om 13:32
123 Antwoorden / 10 Vragen

Vladja, Ik geeft helemaal niet toe dat ik iets verkeerd heb geschreven.
Maar als jij schrijft dat ook de belastingdienst zich van dat middel kan bedienen is dat ook correct, net zoals alleen een gemeente dat mag doen.

Daarmee willend aangeven dat een particulier dat zo maar niet mag doen.