jo
door johnny b Jul 12, 2010 om 08:46
Geldzaken & recht

Huursubsidie en inwonend kind

Goedemorgen,
Ik ben wegens scheiding tijdelijk bij mijn moeder inwonend. Ik betaal geen kost-of huur bij haar, maar zij heeft wel zelf huursubsidie. Welke belasting gevolgen heeft dit voor haar? Mvr.gr. John

18319 19 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jul 12, 2010 om 09:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Voor de belasting zal het meevallen. De gemeentelijke belastingen kunnen wel hoger uitvallen, denk aan verontreinigingsheffing etc. omdat er sprake is van een meerpersoonhuishouding.

Daarnaast kunnen inkomensafhankelijke toeslagen komen te vervallen omdat daarvoor het gezinsinkomen telt. Als jij dus inkomen hebt, kan je moeder de huurtoeslag (deels) kwijtraken. Ook eventueel andere toeslagen komen op de tocht te staan.

jo
door johnny b - Jul 12, 2010 om 09:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord Marcel,

Mijn eigen inkomen gaat op dit moment geheel naar mijn vrouw, dus mijn moeder is meer kwijt dan wanneer ik niet inwoon.Ik betaal immers niets. In ruil daarvoor doe ik onderhoud/boodschappen/koken etc. Wordt dit dan toch als voor haar als
inkomen gezien?
B.v.d. mvr.gr. John

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 12, 2010 om 10:29
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Wat bedoel je met je inkomen gaat in zn geheel naar je vrouw?
Als jij inkomen hebt wordt dat meegeteld, ongeacht wat je ermee doet.

riawim
door riawim - Jul 12, 2010 om 12:14
10 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Johnny,
Het maakt de belasting/huursubsidie, niets uit WAT jij met jou geld doet,
kan iedereen dan wel zeggen toch?
Meestal wordt het er wel BIJ gerekend, bij het inkomen van je moeder,
dusss voordeur-delers.dus als ik het goed begrijp,heeft je ex je hele salaris? vreemd hoo,.jij moet toch ook leven?
Even een vraagje: eten/douchen/verzorging? gaan die allemaal op rekening van je moeder? haar GELD wordt er immers niet meer door maar juist minder,als jij in haar huis vertoefd,ook al ga je nog zo vaak boodschappen doen,ik denk....dat je dit op den duur iedere keer minder kunt doen?!
Zpals ik al zei: op den duur zijn jullie gewoon voordeur-delers.
het ga je goed.

jo
door johnny b - Jul 12, 2010 om 13:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Sonjaatje en Riawim, bedankt voor jullie tips!

sinypots
door sinypots - Jul 12, 2010 om 14:25
55 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Johnny,

Niet alleen voor de (huur) toeslagen zijn beide inkomens van belang; vergeet niet dat - wanneer zij een uitkering heeft - ook de alleenstaandetoeslag verdwijnt. Jouw inkomen staat op jouw naam, ook al geef je je ex het hele bedrag. Misschien toch goed te overleggen, dat jij ook een gedeelte nodig hebt, anders komt je moeder ? misschien in de problemen, dat zou jammer zijn. Haar gastvrijheid is groot; ééns je moeder, voor altijd je moeder! Fijn dat je tijdelijk bij haar kunt wonen. Siny

1paul
door 1paul - Jul 12, 2010 om 14:36
3101 Antwoorden / 0 Vragen

Als jij ingeschreven bent bij je moeder op dat adres gaat de gemeente niet alleen kijken naar de verschillende heffingen zoals huisvuil die je moeder nu zal moeten gaan betalen maar jouw inkomen word ook verrekend met de eventuele bijstanduitkering van je moeder, jullie worden namelijk gezien als gezin...

Bovendien heeft jouw ex helemaal geen recht op jouw totale verdienste en zal zij zelf een uitkering aan moeten vragen als de eventuele allimentatie niet voldoende is voor haar om van rond te komen, als jullie hierover een regeling hebben afgesproken onderling dan heeft de gemeente of welke instantie dan ook daar helaas totaal geen boodschap aan...

Ik raad je aan om jezelf goed te laten informeren in deze bij of een scheidingsbemiddelaar of bij een advocaat...

ni
door niev - Jul 12, 2010 om 14:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

het klopt allemaal wat hierboven staat, maar ga anders een navraag doen bij een wetswinkel bij je in de buurt. probeer in goed overleg met je vrouw en moeder tot een oplossing te komen

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 12, 2010 om 15:11
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag me af waarom er 2 rode duimen bij mijn antwoord staan??

ad
door adriaan65 - Jul 12, 2010 om 15:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

goed dat hier gewaarschuwd word.ik ben met een aantal dingen de mist mee ingegaan.
toen mijn kinderen gingen verdienen,
had ik niet door dat niet te melden.
deze moeder moet ook opgeven aan de huursupsidie,
dat ze een verdienende zoon inwonend heeft.
ze komen er later toch achter en dan moet er terug betaald worden
ik had dit ook bij uwv, dat ik ging samen wonen.
Komt er op neer, dat je goed moet nagaan, als er iets verandert, en wat je dan moet doen.

du
door dubbelzout - Jul 12, 2010 om 15:55
100 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1paul schreef

Wat Paul1 schreef is geheel terecht. Dus waarom iemand rooie duimen uitdeelt is me onduidelijk. Alleen - ALLEEN - als een kind bij een ouder woont om de ouder volledig te verzorgen wordt het inkomen niet verrekend. Dus hou er óók rekening mee dat als je als uitkeringsgerechtige een kamer gaat verhuren, dat óók allerlei gevolgen heeft voor de uitkering, nutsvoorzieningen e.d.

Als u het ergens mee oneens bent, meldt dat dan, in plaats van anoniem rooie duimen aan te klikken.

riawim
door riawim - Jul 12, 2010 om 16:19
10 Antwoorden / 5 Vragen

Sonjaatje... ook ik heb 1 rode duim sommigen doen dat!

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 12, 2010 om 17:02
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn gewoon vervelia`s.
De rode duimen hier slaan nergens op.

vladja
door vladja - Jul 12, 2010 om 17:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat een - off-topic - gezeur over rode duimen.

Vladja

johnny99
door johnny99 - Jul 12, 2010 om 18:05
12 Antwoorden / 0 Vragen

johnny b,

om een eerlijk antwoord te krijgen moet je zulke vragen niet hier stellen maar bij de belastingtelefoon, 0800 0543. je kunt ook naar het belastingkantoor waar jouw moeder onder valt gaan. dat is elke dag open van 8.00 tot 17.00 en je hoeft geen afspraak te maken.

john

getty
door getty - Jul 12, 2010 om 18:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=johnny99 schreef op maandag 12 jul 2010, 18:05]johnny b,

om een eerlijk antwoord te krijgen moet je zulke vragen niet hier stellen maar bij de belastingtelefoon, 0800 0543. je kunt ook naar het belastingkantoor waar jouw moeder onder valt gaan. dat is elke dag open van 8.00 tot 17.00 en je hoeft geen afspraak te maken.

john

Wat een flauwekul. Waarom zou het antwoord hier niet goed kunnen zijn?

Beste advies is om als u langer dan een paar maanden blijft inwonen en u u ook gaat inschrijven op dit adres, (en een inkomen heeft) uw moeder te adviseren om een wijziging in te sturen naar de belastingdienst, maar daarop u aan te geven als medebewoner en daarbij een inkomensschatting. De belastingdienst zal dan op basis van die gegevens berekeken of er nog recht op de toeslag bestaat. De wijziging kan het makkelijkste via internet, zie de toeslagensite. Ze moet dan wel digid hebben. Anders even een formulier opvragen via het belastingdiensttelnr 0800 0543.
Overigens zal het recht op zorgtoeslag niet veranderen voor haar.

fedja
door fedja - Jul 12, 2010 om 18:33
23 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=johnny b schreef op maandag 12 jul 2010, 08:46]Goedemorgen,
Ik ben wegens scheiding tijdelijk bij mijn moeder inwonend. Ik betaal geen kost-of huur bij haar, maar zij heeft wel zelf huursubsidie. Welke belasting gevolgen heeft dit voor haar? Mvr.gr. John

Als je inkomen hebt, zullen ze dit bij de belastingdienst optellen bij dat van je moeder. Je moet dit doorgeven, aangezien je op dit moment bij je moeder woont en dit na te gaan is naar aanleiding van je sofi-nummer. De huurtoeslag zal niet van het ene op het andere moment worden stopgezet of gewijzigd, maar de kans is groot dat zij begin 2011 een aanslag krijgt op het berekende voorschot van 2010.
Wat bereft de inkomstenbelasting wijzigt er niets voor je moeder, zoals eerder werd gesuggereerd. Je moeder blijft alleenstaande en jullie moeten apart van elkaar een belastingformulier invullen, je moeder over haar inkomen en lasten en jij over dat van jou. Voor een volwassen inwonend kind gelden niet dezelfde regels als voor samenwonende of gehuwde mensen.

johnny99
door johnny99 - Jul 14, 2010 om 22:14
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=getty schreef op maandag 12 jul 2010, 18:24][quote=johnny99 schreef op maandag 12 jul 2010, 18:05]johnny b,

om een eerlijk antwoord te krijgen moet je zulke vragen niet hier stellen maar bij de belastingtelefoon, 0800 0543. je kunt ook naar het belastingkantoor waar jouw moeder onder valt gaan. dat is elke dag open van 8.00 tot 17.00 en je hoeft geen afspraak te maken.

john

Wat een flauwekul. Waarom zou het antwoord hier niet goed kunnen zijn?

Beste advies is om als u langer dan een paar maanden blijft inwonen en u u ook gaat inschrijven op dit adres, (en een inkomen heeft) uw moeder te adviseren om een wijziging in te sturen naar de belastingdienst, maar daarop u aan te geven als medebewoner en daarbij een inkomensschatting. De belastingdienst zal dan op basis van die gegevens berekeken of er nog recht op de toeslag bestaat. De wijziging kan het makkelijkste via internet, zie de toeslagensite. Ze moet dan wel digid hebben. Anders even een formulier opvragen via het belastingdiensttelnr 0800 0543.
Overigens zal het recht op zorgtoeslag niet veranderen voor haar.

ik heb niet gezegd dat deze antwoorden niet goed zijn maar dat je gewoon naar de belastingdienst moet gaan.
zelf geef je dat advies ook maar op een omslachtigere wijze.
als je naar het kantoor gaat waar je onder valt kunnen ze je direct helpen. je hoeft niet per sé een nieuw formulier in te vullen, de gegevens past men aan op het belastingkantoor. neem voor de zekerheid wel het jaaroverzicht van 2009 of, nog beter, een maandoverzicht van dit jaar mee. maar als het goed is zijn al je loongegevens van 2009 nu wel bekend bij de belastingdienst. en vergeet ook niet je identiteitsbewijs mee te nemen (moet je trouwens altijd bij je hebben), hier kan men namelijk wel eens naar vragen.

John

ju
door julia79 - Jul 14, 2010 om 23:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor de duidelijkheid:
1)
Met een bijstanduitkering (WWB) is het niet zo dat ouder en kind als één gezin worden gezien en dus samen moeten doen met één uitkering. Wel is het zo dat als een volwassen kind met inkomen bij (een van) zijn ouders gaat wonen, er in een uitkeringssituatie zoals de bijstand verwacht wordt dat het kind bijdraagt in de kosten. De gezamenlijke lasten van wonen en leven (huur, gas, water, elektra, voedsel en dergelijke) kunnen worden gedeeld. Dat is ook zo als men met anderen, bijvoorbeeld vrienden, familie of anderen samenwoont.
Woont men met 2 personen op 1 adres en is er geen sprake van ouder-kind, dan kan dit voor de bijstand gezien worden als één "echtpaar" en kan er een gehuwdenuitkering worden verstrekt. De term echtpaar of gehuwden heeft niets te maken met een liefdesrelatie of het stereotype man-vrouw-relatie. Het kan ook twee broers, twee vriendinnen, oma & kleinzoon of een andere combinatie zijn.

2)
In het geval van een echtscheiding zal een rechter nooit het volledige maandsalaris van de man aan de vrouw toewijzen. Want zoals in eerdere reacties ook al gezegd; je moet zelf ook nog kunnen leven. Mocht de vastgestelde alimentatie te hoog zijn, bijvoorbeeld omdat het inkomen van de man is gedaald, dan kan opnieuw vastgesteld worden wat dan wel een redelijke alimentatie is. Het is niet in het belang van beide partijen als de man krom moet liggen voor de alimentatie en hierdoor zelf in de schulden belandt. Want dan zal er nog geen alimentatie betaald worden.

Huurtoeslag: er wordt gekeken naar alle bewoners/ingeschrevenen op dat adres en naar hun inkomen. Met uitzondering van mensen zonder zelfstandige woonruimte (kamerhuurders).
Zorgtoeslag: er wordt gekeken naar het individuele inkomen of het inkomen van de toeslagpartners tezamen. Ik neem aan dat de situatie tijdelijk is en je dus geen toeslagpartner van je moeder bent.
Gemeentelijke belastingen: een aantal belastingen zijn per woning berekend en een aantal per bewoner. Bij een 5-persoonshuishouden wordt er nou eenmaal meer afval geproduceerd en wordt het riool meer belast dan bij een 1-persoonshuishouden. Dus is het niet meer dan fair om dit door te berekenen.