jo
door johannaagnesmaria Feb 7, 2016 om 13:31
Geldzaken & recht

Huurverhoging

Hallo,

Ik heb van de week gehoord dat de belastingdienst,onterecht gegevens heeft verstrekt aan de woningcorperatie.
Met als gevolg dat ik een hogere huur heb moeten betalen.
Ik wil graag weten of we de teveel betaalde huur vd afgelopen 3 jaar kunnen terug vorderen?
Ze proberen met de huurverhogingen dat je gaat verhuizen,naar een koopwoning.
Maar ik zelf ben chronisch ziek,en mijn man is 56 jaar. Dus kunnen wij niet zomaar verhuizen.
En waarom zouden we moeten verhuizen,wij wonen hier al bijna 27 jaar met heel veel plezier. En al onze herinneringen.

Mvg Angela Snijders

1918 7 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Feb 7, 2016 om 13:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zal vast wel weer een claim stichting uit de grond gestampt worden, waar je je tegen betaling van een leuk bedrag, bij kunt aansluiten. De oprichter daarvan zal je dankbaar zijn, kan hij leuke dingen mee kopen met al die ingelegde gelden.

diumenge
door diumenge - Feb 7, 2016 om 13:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat ik uit de nieuwsberichten begreep is dat dat nu uitgezocht wordt. De belastingdienst had die gegevens niet mogen doorgeven. Maar het beleid om scheefwoners meer te laten betalen is niet verboden ofzo. Mijn vermoeden is dat de er nu een enorm circus gaat ontstaan waarbij aan huurders wordt verzocht om inkomensgegevens te verstrekken, wellicht met terugwerkendekracht.

Dat u meer huur moest betalen was namelijk alleen een indirect gevolg van het verstrekken van inkomensgegevens door de belastingdienst, kennelijk woont u te goedkoop op basis van u inkomen(s). Dus het is maar de vraag of u teveel huur hebt betaald de afgelopen drie jaar.

hansje klein
door hansje klein - Feb 7, 2016 om 14:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U heeft als vermoedelijke 'scheefwoner' te weinig huur betaald. Om te onderzoeken en vast te stellen of u en hoeveel huur u moet bijbetalen is er een onrechtmatige methode gebruikt, die helaas nu pas als niet-toelaatbaar is gekwalificeerd. Het is de vraag hoe een colletieve claim verwoord gaat wordem, maar wat de huur betreft zal er niets meer (terug) te vorderen zijn.

Vindt u de eigen huursverhoging onterrecht? Zult u dit via de belastingdienst en/of politiek bespreekbaar moeten maken.

U hoeft overigens helemaal niet te gaan verhuizen en kunt blijven zitten waar u zit.

Cookies
door Cookies - Feb 7, 2016 om 14:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je al 27 jaar in dezelfde woning zit, betaal je al snel enkele honderden euro's p.m. minder huur, dan de buren die er de afgelopen jaren zijn komen wonen.

jo
door johannaagnesmaria Feb 12, 2016 om 17:20
Antwoorden / 1 Vragen

Vroeger konden wij geen huis kopen i.v.m te weinig inkomen. En kregen dus huursubsidie. Vervolgens zijn we meer gaan verdienen, maar werd ik chronisch ziek. Waardoor wij veel geld kwijt zijn per jaar aan extra zorg kosten. We hebben nooit ergens aanspraak op gemaakt verder. Hulp in huis zelf geregeld enz Ook kan ik door mijn ziekte nog maar een paar uur per week werken. Maar gelukkig geen huursubsidie meer nodig. Nu zitten we er iets boven,maar kunnen nog steeds geen huis kopen, omdat we geen hypotheek kunnen krijgen. Daarbij kost verhuizen veel geld,en dat hebben we dus ook niet meer. Dus wij zitten tussen wal en schip. Meer betalen,maar geen betere woning. En als je een huis koopt ben je vaak goedkoper uit dan een huurder. En kopers hebben belasting voordeel en huurders niet.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2016 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten eerste hoeft u helemaal niet te verhuizen. U kunt rustig blijven zitten.

Wat veroordeeld is, is dat de belastingdienst te gegevens heeft verstrekt. NIET de toegepaste huurverhoging.

Als de woning aangepast is aan uw ziekte, had u de extra huurverhoging kunnen weigeren.

jo
door johannaagnesmaria Feb 12, 2016 om 17:25
Antwoorden / 1 Vragen

Daar zit dus het punt,mijn woning hoeft niet aangepast te worden,voor mijn ziekte.
Dus wel extra huurverhoging. Maar goed ik blijf hier wonen.

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2016 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u nu geen huurtoeslag meer krijgt omdat uw inkomen er net bovenzit, kunt u ook niet de extra huurverhoging hebben moeten betalen, maar alleen de laagste.

jo
door johannaagnesmaria Feb 12, 2016 om 17:47
Antwoorden / 1 Vragen

Huursubsidie was in de begin jaren,niet de laatste 3 jaar. Ik ben al meer dan 12 jaar ziek, en ondanks dat werk ik nog een paar uur per week.We zitten net boven de "scheefhuurders"grens. (rotwoord overigens) Mensen hoeven ook niet van een goedkope koopwoning naar een duurdere.