Pe
door Petex Apr 26, 2016 om 12:04
Geldzaken & recht

Hypotheek gedeeltelijk aflossen

Wij willen onze aflossingsvrije hypotheek gedeeltelijk aflossen, doen of niet doen

12944 21 Rapporteer

Topantwoord

ja
door jackyh - Apr 26, 2016 om 12:16
953 Antwoorden / 4 Vragen

Altijd doen, want dan hoeven de niet huizenbezitters niet aan de renteaftrek mee te betalen. Scheelt voor hen weer in de belasting, kan misschien zelfs iets lager. Dus, DOEN.

rh
door rherberg Apr 27, 2016 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet huizenbezitters betalen hier niet aan mee, je krijgt gewoon een deel van de belasting, die je zelf al betaald hebt, terug.

ja
door jackyh Apr 27, 2016 om 11:47
953 Antwoorden / 4 Vragen

Natuurlijk betalen niet huizenbezitters hier wel aan mee. De Staat heeft een bepaalde hoeveelheid geld nodig. Door de gigantische renteaftrek van de huizenbezitters zijn de belastingtarieven nog hoger. Zou men meteen stoppen met de aftrekbaarheid van deze rente dan zouden de belastingtarieven een stuk lager kunnen zijn.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Apr 26, 2016 om 12:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Doen.

Topantwoord

getty
door getty - Apr 26, 2016 om 12:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als het zonder boete kan, doen

Pe
door Petex - Apr 26, 2016 om 12:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oké,maar hebben wij er zelf ook iets van voordeel bij?

getty
door getty Apr 26, 2016 om 12:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je betaalt minder rente.

diumenge
door diumenge - Apr 26, 2016 om 12:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, je hebt minder schulden. Geen idee of bij een aflossingsvrije hypotheek ook je maandbedrag omlaag gaat, maar ik neem aan van wel.

jo
door jorisw Apr 26, 2016 om 14:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, je betaalt rente over de uitstaande lening. Dus als die lager wordt, dalen de maandlasten.

tijger1
door tijger1 - Apr 26, 2016 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe doen. Maar dan wel het boetevrije gedeelte. Overweegt u om binnenkort te verhuizen en een ander huis te kopen, dan niet. Zorg wel dat u van uw spaargeld voldoende reserve overhoudt om onverwachte hoge kosten te kunnen betalen. Want als u daarvoor moet gaan lenen, is dat duur.

me
door mein33 - Apr 26, 2016 om 13:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@petex,

Uw vraag is wel heel simpel gesteld en vraagt een simpele reactie.
Doen: als u in de jaren dat de hypotheek nog loopt (is niet de rentevast periode) zeker weet dat u het bedrag dat u inlost niet voor andere zaken nodig heeft, zoals bijv. zorg inkopen als u dat nodig heeft
Niet doen:  Eénmaal ingelost dan zitten uw centen in de stenen en zijn nergens anders meer voor bruikbaar. Dus misschien niet die mooie reis, nieuwe auto etc. etc.

Als de maandelijkse hypotheeklast makkelijk is op te brengen zou ik het persoonlijk niet doen, en lekker (met mate) genieten van m'n centjes want uiteindelijk "heeft je laatste hemd geen zakken".

am
door amicale Apr 27, 2016 om 09:45
8 Antwoorden / 1 Vragen

Niet meedoen aan die hype.

ma
door marie47 Apr 27, 2016 om 10:54
40 Antwoorden / 0 Vragen

Als u voldoende spaargeld over houd om belangrijke kosten te kunnen betalen moet u het altijd doen.
Uw belasting adviseur kan u precies voor rekenen wat het verschil is in niet of wel aflossen. Dat hebben wij ook laten doen en je bent altijd voordeliger uit als je kunt aflossen.

co
door cocabo - Apr 27, 2016 om 09:51
5 Antwoorden / 3 Vragen

Even een reactie op onderstaande reactie.
Deze snapt er niet veel van .
Denkt dat hij mee moet betalen omdat hij geen eigen huizenbezitter is.Wat dacht deze schrijver van huurtoeslag en wie daar allemaal aan mee betaald.Kinderbijslag en wat als je geen kinderen hebt en daar al heel je leven voor moet mee betalen.
Enz.enz.graag eerst even goed nadenken voor dat je een reactie schrijft aub

kijk even goed wat voor aftrek je hebt en of het zinvol is om af te lossen.
Dit kan je uit laten rekenen ga niet zo maar aflossen.
Veel succes en wijsheid.

ca
door catheine Apr 27, 2016 om 14:02
1 Antwoorden / Vragen

Cocabo....U heeft helemaal GELIJK!!...als je hoort hoeveel er aan Huurtoeslag...kindertoeslag...ziektekosten toeslag enz. enz. krijgen dan denk je....waarom doe ik zo zuinig mogelijk leven?...om als ik gespaard heb het aan die lui te geven die s'morgens tot 11uur in bed liggen en in het zwart bijklussen maar toch overal toeslag op krijgen...Bah...wat een wereld..

ja
door jackyh Apr 28, 2016 om 11:58
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het een heeft niets met het andere te maken.

pi
door pieterwolters Apr 28, 2016 om 19:40
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Catheine, ik wens u een zodanig inkomen toe dat u alle mogelijke toeslagen nodig heeft. Kennelijk denkt u dat mensen die daarvan afhankelijk zijn een geweldig leven hebben. Succes.

karelstromph
door karelstromph - Apr 27, 2016 om 10:00
95 Antwoorden / 5 Vragen

Waaroom heb je deze behoefte?

Hangt van de omstandigheden af. Aan het einde van de rit blijft er een cijfer over. Toen vorig jaar mijn aflossingsvrije hypotheek na 30 jaar eindigde was er een bedrag van € 30.000 over, niet gedekt, door de levensverzkering. Ik moest dit bedrag op tafel leggen, maar de bank kon onder een boterzachte voorwaarde een nieuw hypotheek ad € 30.000 verstrekken en ik geloof dat ik ook bij de gemeente had kunnen aankloppen voor een hypotheek. Ik had het geld op de plank en dus heb ik morrend betaald, omdat mij 30 jaar geleden was voorgespiegeld dat ik op 0 zou uitkomen (maar de crisis heeft roet in het eten gegooid).

Dit zou je ook kunnen overkomen, afhankelijk de successen die je hypotheekverstrekker boekt bij beleggen van het kapitaal. Dus aflossen doet in principe geen kwaad, maar je belastbaar inkomen wordt groter als je rente aftrek minder wordt. Zo op het eerste gezicht, waarom zou je?

Succes ermee, Karel

pi
door pieterwolters Apr 27, 2016 om 11:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Niemand zal jou hebben voorgespiegeld dat je met een aflossingsvrije hypotheek op 0 zou uitkomen.... Niemand had dat ook hoeven vertellen want de woord "aflossingvrij" lijkt me vrij duidelijk.

wv
door wvenend - Apr 27, 2016 om 10:31
38 Antwoorden / 6 Vragen

Ligt re aan ho oud je bent,als je gepensionerd bent,kun je geen Hypotheek meer afsluiten,dus niet meer lenen

ja
door janf43 Apr 27, 2016 om 11:45
733 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin. Ook gepensioneerden kunnen hypotheken afsluiten.

koekeloer
door koekeloer Apr 27, 2016 om 14:19
562 Antwoorden / 18 Vragen

Klopt helemaal niet, iedereen kan hypotheek afsluiten. En ook niet  ter zaken doenend

pi
door pieterwolters Apr 28, 2016 om 19:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Strikt genomen zou het zelfs makkelijker moeten zijn om een hypotheek af te sluiten: de kans dat je je huidige pensioen (plus of min een paar procent) houdt is veel groter dan dat je je huidige salaris houdt. Dat kan van de ene op de andere dag stoppen, een pensioen niet zomaar.

tijger1
door tijger1 Apr 28, 2016 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas is de kans om snel te overlijden ook wat groter.:-)

ma
door marie47 - Apr 27, 2016 om 10:59
40 Antwoorden / 0 Vragen

Als u voldoende spaargeld over houd om belangrijke kosten te kunnen betalen, moet u het altijd doen. Uw belastingadviseur kan u het verschil van wel of niet aflossen precies voor rekenen. Dat hebben wij ook gedaan en het is altijd beter om wel af te lossen.

pi
door pieterwolters Apr 27, 2016 om 11:17
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Kan je zelf ook uitrekenen. Daar heb je geen dure adviseur voor nodig. Slechts een A4-tje, en eventueel een rekenmachine. Of Excel.

bennieol
door bennieol - Apr 27, 2016 om 11:16
64 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb de laatste 10 jaren niets exstra afgelost, wel over laten sluiten voor lagere rente, even goed uitzoeken waar beste is, heb van het geld iedere keer zonnepanelen op het dak gelegt totaal nu 45, hierdoor zijn mijn maand lasten verder gezakt. als je isolatie of zo allemaal gedaan hebt dan is het aflossen wel het overwegen waard, je verlaagt dan wel je maandlasten, zorg wel dat je een mooi bedrag achter de hand houd voor tegen slagen en vakantie`s enz.

Ee
door Eeneneenistwee - Apr 27, 2016 om 12:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zie in de antwoorden niet de regeling :

Geen of een kleine eigenwoningschuld

Betaalt u geen of weinig rente omdat u geen of een kleine eigenwoningschuld hebt? Dan is het eigenwoningforfait meestal hoger dan de aftrekbare kosten. U hebt dan recht op een aftrek omdat u geen of een kleine eigenwoningschuld hebt.

U hebt mogelijk geen recht op de aftrek als u:

Hoe werkt de aftrek?

De aftrek is meestal gelijk aan het verschil tussen het eigenwoningforfait en de aftrekbare kosten zoals de rente. Dit wordt verrekend bij uw aangifte, zodat u per saldo geen belasting over het eigenwoningforfait van de eigen woning betaalt.

Voorbeeld

Voor uw eigen woning moet u € 1.200 eigenwoningforfait aangeven. Aan rente en aftrekbare kosten hebt u € 1.000 betaald. Per saldo is uw eigenwoningforfait dan € 200. U krijgt dan een aftrek vanwege geen of een kleine eigenwoningschuld van € 200

adriaan2
door adriaan2 - Apr 27, 2016 om 13:46
104 Antwoorden / 0 Vragen

Altijd doen. Wij hebben gewoon de 30 jaren hypotheek uitgediend en afgelost. Aan het einde van de rit hielden we dus meer over. De belastingaftrek is in principe een sigaar uit eigen doos net zoals vele andere zaken zoals subsisies. Je betaalt eerst een hoog bedrag aan bank en/of leverancier om daarna bij de overheid wat terug zien te krijgen. Je bent een voorschotbank voor hen. Mensen die niet aflossen krijgen later toch waarschijnlijk een probleem als de periode van 30 jaar voorbij is. Ook heeft het rijk jaren terug de aftrek verlaagd om daarmede de huursubsidie weer gedeeltelijk mee te financiëren. De lamme helpt dus de blinde. Wonen nu helaas in een huurhuis omdat we kinderloos zijn en een derde niet met de (moeilijke) verkoop van het huis wilde laten zitten ivm de direct opeisbare successierechten. De slogan van de corporaties "Ervaar het gemak van huren" is een farce gebleken. Zonnekoninkjes die corporaties.
Ons advies: Los af wat je kan en zo snel mogelijk al je kan en het financieel toelaat. Vrijwel iedere bank staat een gedeeltelijke extra aflossing toe zonder boete.

koekeloer
door koekeloer - Apr 27, 2016 om 14:17
562 Antwoorden / 18 Vragen

Hangt af van de rente die je betaalt. Meer info geven svp (hoeveel hypotheek, hoeveel mag je boetevrij aflossen, welke rente betaal je, heb je andere financiele buffers)

ru
door ruud franken - Apr 27, 2016 om 16:22
1 Antwoorden / Vragen

Van onze adviseur kregen we het advies:

- Niet aflossen: Met de huidige rentestand blijven de maandelijkse kosten erg laag (zo mogelijk wel vastleggen).
- Spaar geld in een veilige beleggingsrekening. Die leveren veel meer op dan wat je kunt besparen met aflossen.

pi
door pieterwolters Apr 28, 2016 om 19:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt er toch helemaal van af wat je nu betaalt voor een aflossingvrije hypotheek. Als die 10 jaar geleden is afgesloten kan je beter aflossen. Dat levert meer op dan geld op een spaarrekening laten staan.

En veilige beleggingsrekeningen bestaan niet. Maar kennelijk hebben veel mensen een slecht geheugen. De veiligste belegginen leveren ook zeker niet veel meer op dan besparingen op de hypothecaire lening. Hoe veiliger, hoe lager het rendement.

Ik zou een andere adviseur nemen als ik jou was.

tijger1
door tijger1 Apr 28, 2016 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het levert in ieder geval veel meer op voor de adviseur. :-)

En straks jammeren als die veilige belegging vervlogen is.

ag
door agapon - Apr 27, 2016 om 16:39
115 Antwoorden / 0 Vragen

Iedere maand dat er rente wordt betaald is in feite een verloren bedrag. Bereken eens wat je gedurende de looptijd aan rente betaald en hoe dit indien bij inlossing verminderd kan worden. Ook de navolgende overweging is misschien van belang. Indien ik nu de rente bekijk betaal ik 4,7% nog in het oude tariefstelsel. Nu als ik hetzelfde op de bank neerzet is het waard ongeveer afgerond 2%. Het verschil is zoal in iedere maand een verlies van 2,7%. Inlossen betekend dus je eigen maandelijkse kosten naar beneden brengen en ga niet blind staren op belastingsaftrek want dat is ook een niet kostenbesparende verhal op lange termijn. Hoe meer je inlost hoe minder je betaald aan maandlijkse rente en voorkomt onderwaterkomen van je huis. Mijn huis bevoorbeeld is in de afgelopen jaren ongeveer 25000 in waarde gezakt.  Indien niet ingelost betaal je ook daar rente over. Kijk verder eens in het maandblad van Radar daar wordt duidelijk uitegelegd wat je zoal fout doet door niet in te lossen.
Succes JOHN

djbierdrager
door djbierdrager - Apr 27, 2016 om 19:36
12 Antwoorden / 2 Vragen

Beste.
Hebben nog een klein hypotheekbedrag staan en betalen € 36,00 per maand, Nu is mij gebleken als je ouder bent dan 75 je geen geld bij een bank meer kan lenen.Heb je echter nog een hypotheek dan is deze bank bereid om te lenen.En waarom zou je alles aflossen.

tijger1
door tijger1 - Apr 27, 2016 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@djbierdrager

Maar u kunt dus niets meer aftrekken. Dus waarom niet alles aflossen?

besseldekker
door besseldekker - Apr 27, 2016 om 20:02
123 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt erg van uw eigen omstandigheden af of u beter kunt aflossen of juist niet. De eerste vraag die in mij opkomt, is deze: is het een zuivere aflossingsvrije hypotheek, of een krediethypotheek (waarbij u dus altijd het afgeloste opnieuw kunt opnemen)? Waarschijnlijk het eerste, anders had u dat wel gezegd. En dan komen er een aantal variabelen om de hoek kijken.

Er zijn op het internet rekentooltjes beschikbaar en misschien heeft u daar wat aan. Ze zeggen niet plompverloren "doen" of "niet doen"; ze helpen u een afweging te maken. Een zo'n tooltje is https://veh.startpuntgeldzaken.nl/?mpwui=cfe878f5-0b03-4b1d-a2a0-0816f531bd57.

En googelt u verder eens op "hypotheek aflossen".

pe
door pebk Apr 27, 2016 om 22:43
580 Antwoorden / 0 Vragen

Interessante link. Echter heeft u het waarschijnlijk ingevuld met een bedrag van 80000 euro. De link heeft namelijk al een vooringevuld bedrag staan. Gebruik de link zonder uw (anonieme) ID. https://veh.startpuntgeldzaken.nl

testcase
door testcase - Apr 28, 2016 om 00:14
189 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is zonder aanvullende informatie niet te zeggen. Laar u niet adveiseren door een paar amateurs op dit forum. Maar ga naar een advsiseur. Ja dat kost geld. Maar penny wise, pound foulish.

me
door mein33 Apr 28, 2016 om 11:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Amateurs (sommigen met ervaring en kennis) geven geheel gratis een advies aan TS. en Ts. zal uit de gegeven reacties de voor- en nadelen van extra aflossen kunnen herleiden en de keuze kunnen maken of het wel of niet verstandig om de spaarcentjes in de stenen te stoppen.
Een "adviseur" zal een betaald advies geven, maar dat geeft nog geen enkele garantie dat er ook een goed advies zal worden gegeven. Het enige wat er wel "rinkelt" is de Kassa van deze adviseur.

besseldekker
door besseldekker Apr 28, 2016 om 16:49
123 Antwoorden / 0 Vragen

Geheel met Testcase eens. Hier heb je berekeningen en afwegingen nodig, en die kunnen alleen worden gemaakt als alle gegevens bekend zijn én als de juiste vragen aan die gegevens worden toegevoegd. Het kan om veel geld gaan. Dat is geen amateurswerk.

pi
door pieterwolters Apr 28, 2016 om 19:47
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de berekeningen heb je inderdaad een adviseur nodig. Maar de ideen en tips die hier gegeven worden kunnen door TS worden gebruikt om goed beslagen ten ijs te komen voor het gesprek met de adviseur. Een adviseur kan immers nooit een goed advies geven als de gesprekspartner helemaal blanco is. Je moet wel een gesprek kunnen voeren om tot de beste oplossing te komen. En het zal de eerste keer niet zijn dan een adviseur een bepaalde kant op denkt, en bepaalde opties niet meeneemt. TS kan tips die hier gegeven zijn laten toetsen door de adviseur.

tijger1
door tijger1 Apr 28, 2016 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat nog wel geheel gratis.:-)