Di
door Dingo May 23, 2017 om 23:51
Geldzaken & recht

Ik heb een IOAW uitkering. Kan de gemeente mij verplichten aangifte IB te doen?

De gemeente wil een kopie volledige "originele"aangifteformulier IB hebben om te onderzoeken of er iets is veranderd in mijn situatie wat belangrijk kan zijn voor mijn uitkering. Kan zij mij verplichten aangifte IB te doen?

7416 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 24, 2017 om 00:05
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Uiteraard kan de Gemeente u verplichten. U krijgt immers een uitkering tot bijstandsniveau. En als u niet "bijknutselt" zal er toch niets veranderen?

fi
door fisbel - May 24, 2017 om 00:31
851 Antwoorden / 3 Vragen

Formeel bent u alleen verplicht om aangifte te doen als de Belastingdienst daarom vraagt. De gemeente zal echter willen weten hoe hoog de uitkering IOAW in uw situatie is of wordt. In de VERORDENING HANDHAVING WWB, Bbz, IOAW, IOAZ is in artikel 6 het volgende te lezen: (ingegaan 1 januari 2015)

Artikel 6. - Afstemming van de uitkering Als de belanghebbende onjuiste, onvolledige of in het geheel geen inlichtingen verstrekt die van belang zijn of kunnen zijn voor de hoogte, de duur van of het recht op (voortzetting van) bijstand of uitkering, verlaagt het college de uitkering of inkomensvoorziening conform de Verordening afstemming WWB, Bbz, IOAW, IOAZ gemeente Buren, onverminderd de eventuele terugvordering van ten onrechte ontvangen bijstand of uitkering. Artikel 7. - Aangifte bij Openbaar Ministerie Leidt het niet nakomen van de informatieverplichting tot een benad

Als u geen of onvoldoende informatie verstrekt kan het gevolg zijn dat uw uitkering verlaagd wordt. Het lijkt in uw belang te zijn wél informatie te verstrekken. Lees hier

ha
door halex May 24, 2017 om 07:05
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Je bent ook verplicht om aangifte te doen als je niet uitgenodigd wordt door de Belastingdienst maar wel denkt belasting af te moeten dragen of terug te krijgen. En met denken wordt dan bedoeld: als je feitelijke situatie zo is dat je moet betalen of terugkrijgt. Daarom is het sowieso handig om de aangifte in ieder geval in te vullen. Dan weet je zeker of je al dan niet aangifte moet doen.

Di
door Dingo May 24, 2017 om 08:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bij aanvraag ioaw over december 2015 hebben ze bij uitbetaling daarvan in jan 2016 teveel loonheffing ingehouden waardoor ik te weinig uitkering heb ontvangen. Voor dit tekort heb ik een renteloze lening aangevraagd en die is toegekend met de mededeling dat deze in juli 2017 ingehouden wordt op mijn uitkering. Ik moest maar met aangifte IB 2016 het teveel ingehouden loonheffing terug zien te krijgen.
Echter, nu blijkt dit niet mogelijk te zijn omdat de heffingskorting een vast bedrag per jaar is voor inkomens onder een bepaalde grens los van de hoogte van de inkomsten. Nu wil de gemeente in deze kwestie met gebruikmaking van art 17.1 mij verplichten aangifte te doen en een kopie op te sturen naar hen. Volgens mij is die reden niet in overeenstemming met het genoemde art. Graag reactie

tijger1
door tijger1 May 24, 2017 om 08:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@halex. Men is niet verplicht aangifte te doen, als men denkt terug te krijgen, en geen "uitnodiging" heeft ontvagen om aangifte te doen.

Di
door Dingo May 24, 2017 om 09:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

2 Vragen
1. Als de teveel ingehouden loonheffing terecht is hoe komt men dan aan een volledige uitkering?
2. Ze willen die lening alleen kwijtschelden als ik een kopie aangifte IB 2016 inlever. Maar ik vind dat niet passend. Ik hoef toch enkel aan te tonen dat ik op basis van het inkomen zoals verstrekt door de gemeente die teveel betaalde loonheffing niet terug krijg. Ik heb al een printscreen aangeleverd, ik heb al de verifieerbare cijfers aangeleverd (inkomen en loonheffing volgens jaaropgave, loonheffingskorting, ib en premie volksverzekeringen) maar ze nemen enkel genoegen met een dergelijke kopie. Nu willen ze op deze wijze, dus met gebruikmaking van art 17.1 PW mij alsnog dwingen aangifte te doen zodat ze toch hun kopie hebben.Ik denk dat ze dit op deze manier niet mogen doen dus vraag ik me af of een gemeente in dit soort gevallen iemand kan opleggen belastingaangifte te doen en deze vervolgens dan op te sturen naar hen.

lottesanne
door lottesanne May 24, 2017 om 12:58
438 Antwoorden / 47 Vragen

U heeft een renteloze lening ontvangen op grond van de Participatiewet? Ja, dan bent u inderdaad verplicht om aangifte te doen en zowel een kopie van de aangifte en de aanslag in te leveren. Zij kunnen u daartoe dwingen op grond van artikel 55 Participatiewet.  Wanneer u van mening bent dat u de lening niet terug hoeft te betalen omdat u geen loonheffing terug (denkt) te krijgen, dan moet ú dit aantonen. En dan kan dit alleen via het doen van een aangifte. En anders is het terugbetalen van de lening via de inhouding op de uitkering.

ha
door halex May 24, 2017 om 20:33
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Tijger1 Zie art 2 lid 6 van de Uitvoeringsregeling Algemene wet inzake Rijksbelastingen: als een aanslag zal worden opgelegd (en dat is bij de Inkomstenbelasting vanaf een teruggave van € 14), dan is men verplicht aangifte te doen.

Paola Castor
door Paola Castor - May 24, 2017 om 04:16
66 Antwoorden / 1 Vragen

Op grond van artikel 17 Pw daartoe verplicht de medewerking hieraan te verlenen op straffe van sancties.

tenormin
door tenormin May 24, 2017 om 06:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Logisch toch, als men moet leven van zorgstelsel.  Uiteraard niet fijn, maar uteindelijk betalen "we allemaal" mee aan deze uitkeringen. Dus een gewone controle is, terecht, op zijn plaats.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2017 om 08:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is dus al niet een "gewone" controle.
U schrijft dat er op uw IOAW uitkering van december 2015, wat in januari 2016 is uitbetaald, teveel loonheffing is ingehouden. En dat u voor dat bedrag een renteloze lening hebt gehad. En dat bedrag willen ze pas in juli 2017 verrekenen, inhouden? Of willen ze die lening gaan kwijtschelden?

Ik ga er eigenlijk vanuit dat over die uitkering van de maand december, omdat dat in een ander jaar is uitbetaald, geen loonheffingskorting is toegepast, omdat u de volledige loonheffingskorting al gebruikt voor de uitkering van 2016. En dat is, helaas voor u, terecht.

Maar u kunt simpel met een telefoontje bij de belastingdienst een IB 60 verklaring over 2016  aanvragen. Hoeft u geen aangifte te doen. Daar staat alles op.

Als u in 2015 in december helemaal geen inkomsten, uit uitkering of loon, hebt gehad, hebt u in dat jaar NIET de volledige loonheffingskorting benut. Als u over dat jaar (nog) geen aangifte hebt gedaan, zou ik dat maar alsnog doen. Dan krijgt u dat stukje alsnog uitbetaald.

lottesanne
door lottesanne - May 24, 2017 om 12:52
438 Antwoorden / 47 Vragen

Waarom zou de gemeente u dwingen om aangifte te doen? De IOAW wordt bruto uitbetaald. Of je nu wel of geen loonheffingskorting laat toepassen op de uitkering, is geheel uw zaak. Alle teruggaven worden niet in aanmerking genomen tot de middelen van de IOAW. Dus is het niet redelijk om u tot een belastingaangifte te dwingen. Hebben zij ook aangegeven waarom zij dit willen?

tijger1
door tijger1 May 24, 2017 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is inderdaad dwaasheid van de gemeente. Als zij al die lening willen kwijtschelden, omdat er over december geen loonheffingskorting kon worden verrekend, zou je verwachten dat ze willen dat de Ts over 2015 aangifte doet en daarvan een kopie inlevert.

tot15karakters
door tot15karakters - May 24, 2017 om 15:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Normaal krijgt de gemeente van de belastingdienst info maar omdat U geen aangifte heeft gedaan......
Vele hebben huis wat ze niet hoeven op te eten en  belastingteruggave.

Het mag, en ze vertrouwen de info die belastingdienst van zowel U, de uitkering als banken kreeg.
De gemeente kan niet Uw saldo zien, alleen of je onder of boven een bepaalde grens zit.

Ik ben voor landelijke belastingdienst omdat buren die bij gemeente werken niet alles hoeven te weten.

tijger1
door tijger1 May 24, 2017 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst krijgt van de gemeente info, andersom hoeft helemaal niet.

En het gaat helemaal niet over ern saldo.

lottesanne
door lottesanne Jun 5, 2017 om 15:31
438 Antwoorden / 47 Vragen

En dan er nog bij: tegenwoordig mag je echt niet zomaar de inkomstengegevens van een ander checken, zelfs niet als je bij de Sociale Dienst werkt. Dit is gebonden aan hele strikte voorwaarden en die worden per 1 juli zelfs nog strenger.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2017 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dingo.

Uiteraard krijgt u over 2016 die "teveel" ingehouden loonheffing niet terug, want er is voor dat jaar helemaal niet teveel ingehouden.

U kunt het stukje loonheffingskorting, wat in 2015 niet gebruikt is  over dat jaar terugkrijgen, zoals ik al schreef.

Ge
door Genee - May 24, 2017 om 16:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waar maakt u zich druk om.
Wel allerhande inkomensinformatie heeft u aangeleverd maar een aangifte ib 2016 is voor u net iets teveel.

ro
door ronny530 - May 24, 2017 om 17:44
2771 Antwoorden / 41 Vragen

De aangifte inkomstenbelasting is makkelijk online zelf te doen als u een DiGiD inlogcode heeft. De bekende gegevens zijn vooraf al ingevuld en als er geen bijzondere aftrekposten zijn is de aangifte binnen tien minuten ingevuld, digitaal ondertekend en verstuurd. Print de aangifte uit en stuur die naar de gemeente.
Veel mensen laten geld bij de belastingdienst liggen want de angst voor een nabetaling is groot terwijl dat niet zo is want de door de werkgever of uitkerende instantie ingehouden loonheffing is vaak meer dan het inkomen dat voor de loonheffing in aanmerking komt.

Di
door Dingo - May 24, 2017 om 18:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Aan Tijger:
Dank voor je inzet en de info!!!
Ik ben dus verkeerd voorgelicht door de gemeente......IB 2015 kreeg ik te weinig terug, had toen enkel WW over 11 maanden....

tijger1
door tijger1 May 26, 2017 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u in 2015 slechts elf maanden een inkomen hebt gehad, is er dus in totaal te weinig loonheffingskorting verrekend, zoals ik al schreef. Want de loonheffingskorting wordt in 12 stukjes verdeeld en per maand verrekend.

Hebt u over 2015 geen aangifte gedaan, dat alsnog doen. U kunt dat simpel doen via internet en dan ziet u, voordat u iets instuurt, wat de uitkomst is.

Hebt u wel aangifte gedaan, dan hebt u het al gekregen. Maar dat u die lening moet terugbetalen is logisch en correct.

panter22
door panter22 - May 26, 2017 om 15:18
6599 Antwoorden / Vragen

"Voor dit tekort heb ik een renteloze lening aangevraagd en die is toegekend met de mededeling dat deze in juli 2017 ingehouden wordt op mijn uitkering. Ik moest maar met aangifte IB 2016 het teveel ingehouden loonheffing terug zien te krijgen."

Als nu blijkt, dat je geen teveel ingehouden loonheffing terugkrijgt, dan heb je toch te weinig uitkering gekregen?
Als door de aangifte IB blijkt toch dat dit het geval is, wordt dan de renteloze lening kwijtgescholden? En zo niet, wordt dan het bedrag dat je terug krijgt van de belasting van de renteloze lening afgetrokken en de rest kwijtgescholden?
Kortom, wat staat er in de bepalingen van de renteloze lening? De verplichting aangifte IB te doen? Dan zou ik dat maar snel doen, anders wordt je uitkering opgeschort: IOAW artikel 17:

  • 1Indien de belanghebbende de voor de verlening van de uitkering van belang zijnde gegevens of de gevorderde bewijsstukken niet, niet tijdig of onvolledig heeft verstrekt en hem dit te verwijten valt, dan wel indien de belanghebbende anderszins onvoldoende medewerking verleent aan het onderzoek, kan het college het recht op uitkering opschorten:

    • a.vanaf de eerste dag van de periode waarop het verzuim betrekking heeft, of

    • b.vanaf de dag van het verzuim indien niet kan worden bepaald op welke periode dit verzuim betrekking heeft.

  • 2Het college doet mededeling van de opschorting aan de belanghebbende en nodigt hem uit binnen een door het college te stellen termijn het verzuim te herstellen.