Na
door Nathali1975 May 19, 2016 om 18:40
Geldzaken & recht

Ik heb geld geleend van een vriend. Nu wil deze zijn geld nu terug omdat hij fin

Hoi
Ik heb een bedrag geleend van een vriend en betaal elke maand een bedrag. Nu heeft hij financiële problemen en wil het resterende bedrag in 1 keer terug. Maar ik heb het niet. Wat nu

9891 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 19, 2016 om 18:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Persoonlijke lening afsluiten bij een bank en hem terugbetalen?

hutch
door hutch - May 19, 2016 om 18:44
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Tja, dat zult u toch echt onderling moeten regelen. Vooral als u niets formeel op 'papier' gezet heeft.

Maar misschien bij een ander wat lenen (familielid) en van dat geld die vriend in 1x terug betalen? Zo verlegt u de lening naar een ander (familielid).

Na
door Nathali1975 - May 19, 2016 om 18:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan geen lening afsluiten. En we hebben op papier staan dat ik elke maand geld over maak en dat doe ik. Maar hij desnoods naar de rechtbank zegt hij

ja
door jackyh May 19, 2016 om 19:12
953 Antwoorden / 4 Vragen

Staat beider handtekening op dat papier?

Na
door Nathali1975 May 20, 2016 om 06:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja beide getekend

Na
door Nathali1975 - May 19, 2016 om 18:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Kan hij dit zomaar doen?

Ma
door Mat Matheij May 19, 2016 om 18:55
986 Antwoorden / 3 Vragen

Hoewel ik niet op de stoel van een jurist kan gaan zitten lijkt mij dat U wanneer U zich houdt aan de overeenkomst er geen juridische grond bestaat de lening vervroegd af te lossen. Informeer allereerst bij het Juridisch Loket. Probeer te allen tijden in der minne te schikken. Los meer af en maak uw vriend duidelijk dat U zijn dilemma begrijpt maar niet kan voldoen aan zijn wens. Mvrgr.

frtits22
door frtits22 May 21, 2016 om 01:27
46 Antwoorden / Vragen

Ja, iedereen kan zomaar naar de rechter stappen.
De kans dat uw vriend ook gelijk krijgt van de rechter lijkt mij in dit geval uiterst klein.

Ma
door Mat Matheij - May 19, 2016 om 18:50
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het is even wennen maar de koptekst is slechts 80 karakters. Soms lastig maar daarvoor is de erop volgende toelichting bedoeld. Zoals een forumlid stelde een PL afsluiten maar dat is in uw geval misschien geen optie. Anderszins heeft U met uw vriend een overeenkomst opgesteld of -en dat is mogelijk- een mondelinge afspraak gemaakt over de hoogte van de aflossing. Het zou natuurlijk zonde zijn dat een vriendschap onder druk staat door een kwestie waar geen van beide partijen enige blaam treft.

diumenge
door diumenge - May 19, 2016 om 18:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je zwart-op-wit afspraken hebt gemaakt hierover, dan sta je natuurlijk gewoon in je recht om volgens die afspraken terug te betalen. Daar zal de rechter niets aan veranderen. Maar je vriendschap gaat er aan onderdoor.

hutch
door hutch - May 19, 2016 om 18:51
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als u alles netjes op papier heeft staan, dus ook dat u maandelijks mag afbetalen, kan hij niet zomaar alles, althans het restant, in één keer opeisen.
Tenminste, als dit laatste niet is overeengekomen.

christin
door christin - May 19, 2016 om 19:07
105 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vrees dat die vriend weinig te eisen heeft. Je hebt een afspraak gemaakt en je betaalt maandelijks trouw je aflossing en meer kun je niet. Simpel toch?

marita5
door marita5 - May 19, 2016 om 19:46
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nathali1975 ,

Wanneer er geld wordt uitgeleend, betreft dat een verbruikleenovereenkomst. Er wordt iets geleend, waarna later evenveel van hetzelfde moet worden teruggegeven.

Het terugvorderen van het geld is pas mogelijk nadat de tijd waarvoor het bedrag geleend wordt, is verstreken. Het eerder terugvorderen van geleend geld is niet zinvol, tenzij dat specifiek in de overeenkomst is bepaald.

Is er geen tijd afgesproken, dan kan de rechter bij het vorderen van teruggave besluiten dat de lener uitstel wordt verleend. Is er afgesproken dat de lener het geld terug zal betalen zodra dat kan, ook dan kan de rechter besluiten wanneer dat moment is aangebroken.

Uitgeleend geld kan worden teruggevorderd met rente, indien vooraf rente is bedongen..

bron : wetrecht.nl

tijger1
door tijger1 - May 19, 2016 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een wonderlijke "vriend". Hij heeft financiële problemen maar zou een rechtzaak tegen u willen aanspannen om het uitgeleende geld per omgaande terug te krijgen?

Dan moet het wel een flink bedrag zijn waar het over gaat.

hutch
door hutch - May 19, 2016 om 22:18
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Volgens mij hebben we hier 2 personen, die beiden een vriend(in) minder hebben.

ha
door harryromijn - May 20, 2016 om 13:39
272 Antwoorden / 0 Vragen

Dus... NOOIT van vrienden of familie geld lenen of uitlenen, hoe beroerd ook de situatie, want.. als je door omstandigheden zelf het geld heel dringend en hard nodig hebt, kan je doodvallen...verwijzend naar juridische recthen, zie dit geval.

Zeker weten, dat niet gemeld is, dat in geval van nood de uitlener per direct de hele uitstaande som mag opeisen ? Zou bij mij een absolute voorwaarde zijn.
En dan nu nog doorbijten als... want...zou u als uitlener de ander werkelijk achterlaten met een leeg huis, daar al de bezittingen van de schuildenaar geveild zijn ? De bank doet dat wel, en terecht.

Ma
door Mat Matheij May 21, 2016 om 04:34
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer iemand niet in staat is om in een keer de afgesloten lening af te lossen treft deze persoon geen blaam. Hij of zij had het geleende nodig op het moment van afsluiting en maakt geen deel uit van de buiten deze persoon om gewijzigde omstandigheden van de kredietverlener. Bij U lenen heeft geen zin daar U vindt dat het geleende in een keer opeisbaar zou moeten zijn. Zelfs een bank kent deze voorwaarden niet of je moet Interbank heten.

me
door mein33 - May 20, 2016 om 13:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@nathalie1975,

Als je nergens anders meer terecht kunt om geld te lenen dan kom je al snel uit bij familie en of vrienden.
Als je geen keuze hebt is het simpel, je leent bij diegene die je wil helpen en maakt, zoals u blijkbaar heeft gedaan, een afspraak ove de terugbetaling en zet dit zwart op wit en door beiden getekend.
Vervolgens lost u, zoals overeengekomen, maandelijks netjes af.
En hiermee houdt het, voor wat betreft de vriend, dan ook op.
U komt uw afspraak na en voldoet daarmee aan de overeenkomst.
Zoals een oud gezegde doet verluiden, "van een kale kip kun je niets plukken" en in die omstandigheid verkeerd u momenteel.
U zult uw vriend er van moeten overtuigen dat u nergens anders terecht kunt voor een lening en dat hij zich, ondanks zijn problemen, aan de gemaakte afspraak dient te houden, aangezien u dat ook doet.
Het dreigen met een rechtszaak gebruikt hij alleen maar om u onder druk te zetten en v.w.d.b. heeft u niets te vrezen, in ieder geval niet zolang u uw verplichting nakomt.
Uw vriend zal echt zelf een andere oplossing voor zijn probleem moeten zoeken.

Ma
door Mat Matheij May 21, 2016 om 04:16
986 Antwoorden / 3 Vragen

Petje af voor uw reactie. Ook al is het gestelde reeds verwoord dan nog komt het goed onderbouwde antwoord over als een goed advies van een goede vriend die -zo blijkt- zij toch door deze affaire niet meer heeft. Waar staat vwdb voor voor wat betreft of zo.

me
door mein33 May 21, 2016 om 13:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mat matheij,

vwdb staat voor : voor wat dat betreft.

vr.gr.  mein33

tpol
door tpol - May 20, 2016 om 14:09
34 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk voor een volgende keer dat je er beter aan doet de afspraken, op papier te zetten en, beide te ondertekenen. Voor nu, is alles wat je kunt doen eerlijk zijn en, zeggen dat jij het niet hebt en je netjes blijft afbetalen.

me
door mein33 May 20, 2016 om 18:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tpol,
De afspraken staan op papier en zijn door beide partijen getekend.
Dit staat in een reactie van Ts. van 19 mei 18.46h.

vr.gr. mein33

tpol
door tpol Jun 20, 2016 om 14:18
34 Antwoorden / 0 Vragen

Daar had ik overheen gelezen, maar de rest van mijn antwoord staat nog steeds

audb
door audb - May 20, 2016 om 15:26
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Vraag, stort je het geld op zijn rekening of doe je het contant.

Bij contante betalingen zou je een kwitantie moeten krijgen omdat anders de vraag kan rijzen of je wel betaald hebt!.

Maar je vraagt of hij recht heeft op directe vordering van het overige geld en ja dat zou hij kunnen eisen mits je beschikt over voldoende finacièn anders toch echt niet.

Je bent een zakelijke overeenkomst aangegaan met hem en dan moet hij zich daar ook aan houden behalve als jij in gebreken bent gebleven.

Maar als je geen personelijke lening kan krijgen bij een bank dan kan je het nog wel proberen bij een gemeentelijke krediet bank.
https://www.degkb.nl/ nee heb je en ja kan je misschien krijgen.

Ma
door Mat Matheij May 21, 2016 om 04:27
986 Antwoorden / 3 Vragen

En nee dat kan hij niet eisen. Er ligt klaarblijkelijk een schriftelijke overeenkomst waarin -hoewel niet expliciet vermeld- staat omschreven hoeveel er maandelijks zou moeten worden afgelost. Ook wordt er niet gesproken over een rentepercentage. Het advies te informeren bij de GKB is van een andere orde maar dat zou al kunnen zijn geprobeerd hoewel hier andere voorwaarden kunnen gelden dan bij commerciële banken.

so
door solonl - Jun 20, 2016 om 19:20
2 Antwoorden / Vragen

Houd je aan de afspraken op papier, meer kan hij niet eisen. Let wel extra op als je bijvoorbeeld een betaaltermijn mist, als je daar geen soepele afspraken over hebt, dan kan hij met dat punt naar de rechter.