Ch
door Chouaibi Sep 28, 2016 om 11:57
Geldzaken & recht

Ik heb geschil met mijn ex over onze koopwoning

Dag mevrouw en mener,

Ik zit helaas in een vechtscheiding, en ik en mijn ex hebben toen we getrouwd waren gezamelijk een koopwoning gekocht. Nu word onze koopwoning verkocht door de bank, en hebben wij daar niets over te zeggen, mijn ex werkt niet mee aan haar verantwoordelijkheid  daartegen ik wel. Ik draai nu op voor alle kosten zoals woonlasten en hypotheek terwijl mijn ex niks betaald en toch  mede eigenarese is. Mijn advocaat kan me niet helpen omdat ze te druk is met andere zaken die ook lopen zoals onze kind ect. Ook is zij hierin niet gespecialiseerd mijn advocaat. Ik zoek hulp en wil graag dat iemand mij hierin goed bijstaat want er word mij veel onrecht aangedaan. Zo is er ook beslaglegging gelegd door mijn ex en ondanks moet ik toch alles betalen. Ik ben wanhopig en heb dringend hulp nodig.

1169 3 Rapporteer

lottesanne
door lottesanne - Sep 28, 2016 om 12:05
438 Antwoorden / 47 Vragen

Jemoet de bank er op wijzen dat zij mede hoofdelijk aansprakelijk is. Laten ze ook bij haar maar een inlossingsprocedure instellen.  Alleen... het is wel zo dat van een kale kip niets valt te plukken. Dus als zij ook aangesproken wordt en zij kan aantonen dat zij niets kan betalen, draai jij alsnog op voor de hypotheek. En verder vraag ik mij af of die advocaat van je wel goed haar werk doet. Ook dit soort zaken horen bij de afwikkeling van de (v)echtscheiding. Zeker als er ook nog eens beslag is gelegd bij jou door je ex. Is dit wel gerechtvaardigd en uitgevoerd door een deurwaarder?

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2016 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Raar gezegd, bent u eigenlijk niet te helpen. U hebt samen met uw ex een huis en blijkbaar een achterstand in de betaling van de hypotheekrente. Dan staat het de bank, onder voorwaarden, vrij de woning te verkopen. U bent beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek en straks voor de restschuld. De bank kan dat halen bij degene waar dat het "makkelijkst"  gaat.

Blijkbaar is er ook al een uitspraak van de rechter inzake de alimentatie voor het kind en/of de ex. En als u dan niet betaalt, kan er beslag gelegd worden om dat te innen.

U zult uw advocaat achter de broek moeten zitten, om te kijken of alles wel volgens de regels is gegaan.

marcel75
door marcel75 - Sep 28, 2016 om 15:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat alleen jij aan de bank nu betaald, maakt voor de bank niets uit. Je bent beiden hoofdelijke aansprakelijkheid. Dat betekent dus niet dat je ex 50% ana de bank moet betalen, maar ieder van jullie kan voor 100% aangesproken worden. Jij moet dan maar zien hoe je het geld van je ex krijgt. Daar staat de bank dus verder buiten.

Het enige dat je dus kunt doen is je ex aanspreken om haar aandeel aan jou te vergoeden.