he
door heijl142 Feb 7, 2016 om 12:21
Geldzaken & recht

Inhouding pensioen bij uitkering

Mag de gemeente mijn klein pensioen van 120 euro inhouden op mijn wia uitke?
rering

10822 12 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 7, 2016 om 12:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat heeft de gemeente met een WIA uitkering te maken?

he
door heijl142 Feb 7, 2016 om 12:31
Antwoorden / 1 Vragen

De uitkering krijg ik van de gemeente

fr
door frans56 - Feb 7, 2016 om 12:25
230 Antwoorden / 9 Vragen

Mogelijk dat hier een antwoord staat op uw vraag:   Klik

Topantwoord

ww
door www.adviesenrecht - Feb 8, 2016 om 08:34
4 Antwoorden / Vragen

Het UWV is de gever van uw uitkering. De gemeente geeft bijvoorbeeld uitkeringen op grond van de Wet werk en bijstand. Met een dergelijke uitkering wordt uw pensioen verrekend. Geeft u in ieder geval door dat u het ontvangt.

getty
door getty Feb 8, 2016 om 09:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tegenwoordig heet dit de participatiewet.

ho
door honza23 - Feb 8, 2016 om 13:07
261 Antwoorden / 3 Vragen

WIA is toch een UWV-uitkering?, en het is een arbeidsongeschiktheidsuitkering (waar andere inkomsten geen invloed op hebben); dus nee, dat mag volgens mij niet; alleen op Bijstand mag gekort worden
Misschien is uw WIA lager dan het minimum, wort het aangevuld met Bijstand; dan mogen ze wel korten, maar u mag niet onder dat sociaal minimum komen

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim - Feb 8, 2016 om 13:48
34 Antwoorden / 3 Vragen

Neem contact op met het Juridisch Loket. Dat kan via de site Juridischloket.nl of telefonisch. Hierbij ga ik er vanuit dat je de weg weet te vinden op het internet gezien uw reactie. En is er in uw woonplaats of in de omgeving een juridisch loket dan kunt u daar naar toe tijdens het spreekuur. Maar maak een telefonsiche afspraak want bij bezoek tijdens spreekuur loopt u risico een lange wachttijd te treffen.

miekmol
door miekmol - Feb 8, 2016 om 13:48
201 Antwoorden / 50 Vragen

Zoals eerder geschreven, u krijgt de WIA van het UWV. Daar wordt niet gekeken naar een pensioenuitkering.
Waarschijnlijk heeft u een aanvullende bijstand van de gemeente. De gemeente mag het pensioenbedrag verrekenen.
Als u een aanvullende bijstand (WWB) van de gemeente heeft, had u beter een aanvullende uitkering van het UWV kunnen aanvragen.

Mag ik vragen om wat voor pensioenuitkering het gaat?

mo
door mof - Feb 8, 2016 om 14:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mmh, ik heb zelf ook jaren een WAO gehad. Daar mocht ik niets bij verdienen. Want dan zou het gekort worden. Dat was in de jaren negentig.
Ik weet niet hoe het met WIA zit en of een pensioen gekort mag worden. Maar: 1 een pensioen krijgt u pas bij pensionering (65 - 67 jaar) of
een weduwen/wezen pensioen als u nog niet zelf pensioengerechtigde leeftijd hebt.

Zo'n pensioen zou best tot inkomsten gerekend kunnen worden. uiteindelijk is de WIA uitkering ten laste van de belastingbetaler in het algemeen en garandeert
een zeker inkomen. Zodra u dit inkomen op andere manier binnenkrijgt lijkt  het niet meer dan logisch dat de belastingbetaler niet langer voor dat deel
moet opdraaien.
Ik zou het voor de zekerheid bij een goede sociale uitkeringsadvocaat nagaan. Maar ik vrees voor u dat u gewoon moet inleveren op uw WIA wat u
binnenkrijgt op uw pensioen.

te
door tercinta - Feb 8, 2016 om 15:11
9 Antwoorden / 0 Vragen

WIA is inderdaad een UWV uitkering en ja, ze mogen je pensioen daarvan aftrekken. Ik heb onlangs een brief van het pensioenfonds gekregen dat ik in augustus recht heb op een pre-pensioen, maar dat dat wordt afgetrokken van mijn WAO uitkering. Logisch ook, want uiteindelijk krijg ik in 2021 mijn volledige pensioen en dan houdt, uiteraard, mijn WAO op. Anders zou je twee keer inkomen krijgen. Het zou natuurlijk een leuk gebaar zijn als je beide mocht houden, maar cadeautjes worden er helaas niet gegeven.

simon55
door simon55 - Feb 8, 2016 om 16:00
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@ Tercinta

U schrijft dat u in augustus recht heeft op pre pensioen u kunt t ook uit stellen totdat u de pensioen gerechtigde leeftijd heeft bereikt alleen dan moet u t opnieuw aanvragen en dat is de de keuze die men maakt maar dan moet u er rekening mee houden dat er dan 29 % vanaf gaat

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2016 om 19:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het goed is krijgt u WIA van het UWV. En volgens de site van het UWV wordt een pensioen niet gekort. U dient het wel te melden.

Komt uw VUT of (pre)pensioen niét voort uit werk naast uw uitkering? Dan heeft dat geen invloed op uw WIA-uitkering. Bron site UWV.

marita567
door marita567 - Feb 8, 2016 om 20:36
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 ,

WIA uitkering en pensioen word door UWV niet gekort , maar als Ts  WIA + aanvullende bijstand + pensioen heeft dan word dit wel verrekend door de gemeente .
Ts vermeld in een reactie naar Carola.83 om 12.23 dat er een aanvullende uitkering van de gemeente is .

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2016 om 10:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita567

De Ts vermeldt dat hij de uitkering van de gemeente krijgt. Hij heeft het niet over aanvullende bijstand bij zijn WIA uitkering.

Uiteraard mag aanvullende bijstand gekort worden als men ook nog een stukje pensioen gaat krijgen. Maar niet de WIA uitkering.

marita567
door marita567 Feb 10, 2016 om 10:38
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb nooit geweten dat de gemeente een WIA uitkering uitbetaald , ik dacht dat dit altijd het UWV was .

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2016 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat doet de gemeente ook niet. De vraag is onduidelijk. Ook worden hier een aantal antwoorden gegeven dat het pensioen wel op de WIA gekort wordt, en dat is dus niet juist. Soms weten mensen niet van wie ze iets krijgen. ;-)

marita567
door marita567 Feb 10, 2016 om 11:22
1576 Antwoorden / 17 Vragen

De vraag is ook onduidelijk , omdat Ts vermeld gemeente ging ik er vanuit dat dit een aanvullende uitkering is,
Anders zou ik niet weten wat de gemeente te maken heeft met een WIA uitkering .

Cookies
door Cookies Feb 10, 2016 om 11:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het gaat zeer waarschijnlijk idd om een aanvullende uitkering van de gemeente op de WIA. Met de WIA zelf heeft de gemeente helemaal niets te maken.