Ge
door Germandutchy May 26, 2016 om 20:56
Geldzaken & recht

Inwonen bij schoonouders met koophuis en lopende hypotheek

Ik(vrouw 17) leg even mijn situatie uit
Heden woon in net over de grens in Duitsland. Ik ga naar school en werk in nederland. Omdat ik volgend schooljaar naar een andere school ga die redelijk ver is ben  van plan om bij mijn vriend die nog bij zijn ouders woon in te gaan wonen.

Nu hebben zijn ouders een koophuis en hebben ze nog een hypotheek lopen. Ik weet dat je bij veel hypotheken je huis niet mag verhuren als de hypotheek nog afgelost moet worden.

Mag ik wel bij ze ingeschreven worden bij ze zonder dat ik enige huur aan ze betaal? Mag ik überhaupt wel ingeschreven worden zolang hun hypotheek nog loopt?

Is er nog extra andere informatie waarop ik op de hoogte moet zijn voor deze actie?

18966 7 Rapporteer

brainless
door brainless - May 26, 2016 om 21:15
324 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang zijn ouders ook nog gewoon op dat adres wonen, mag jij jezelf inschrijven.
Dat verhuren gaat erom dat zij niet de gehele woning zomaar mogen verhuren (terwijl zij ergens anders wonen).

Ook kamerverhuur is geen probleem.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat inwonen, inschrijven en/of een kamer huren is helemaal geen probleem. Voor de ouders van je vriend verandert er niets financieel of fiscaal. Ik ga er gemakshalve van uit dat zij geen bijstands-uitkering hebben.

Houd er wel rekening mee, dat als je in Nederland ingeschreven bent, je hier verplicht een zorgverzekering moet afsluiten. Vanaf je 18 de verjaardag. Die kan je zelf kiezen. Er geldt een eigen risico van € 375 (2016). Maar dat eigen risico is niet voor een bezoek aan de huisarts. Wel voor medicijnen enzovoort. Tandarts zit niet in de basisverzekering.

Je kunt mijns inziens ook zorgtoeslag aanvragen bij de belastingdienst. De hoogte daarvan is bijna gelijk aan de basispremie voor de zorgverzekering, als je geen of een gering inkomen hebt.

tr
door trofaiac May 27, 2016 om 12:15
57 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1
Het eigen risico voor 2016 is toch 385,00 euro.

tijger1
door tijger1 May 27, 2016 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry tikfoutje. :-))

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 21:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees op de site van de belastingdienst dat er aan buitenlandse studenten die in Nederland wonen om te studeren, nog extra voorwaarden worden gesteld om zorgtoeslag te kunnen krijgen.

Ze zouden deels moeten werken, maar hoeveel of hoelang, dat kan ik niet ontdekken. Dus maar informatie inwinnen bij de belastingtelefoon tzt. 0800 0543.

ha
door halex May 26, 2016 om 23:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Gezien de vraagstelling vraag ik me af of TS de duitse nationaliteit heeft ("heden woon ik net"). Maar mocht dat het geval zijn, dan zou ik de BelastingTelefoon Buitenland bellen op 055-5385385. Die weten meer over grensoverschrijdende situaties dan de reguliere BelastingTelefoon.

Ge
door Germandutchy May 27, 2016 om 10:39
Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon sinds twee jaar in Duitsland, net over de grens.daarvoor heb ik altijd in nederland gewoond. Ook heb ik gewoon een Nederlands identiteitskaart

ha
door halex May 27, 2016 om 21:44
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ok, dan gelden voor u gewoon de normale regels als het gaat om zorgtoeslag.

Ma
door Mat Matheij - May 27, 2016 om 02:06
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer U tegen betaling bij uw (schoonouders) gaat inwonen zal dit mogelijk minder van invloed zijn op de hypotheek maar wel op de inkomstenbelasting. In het algemeen wordt de verhuur van een kamer door een hypotheekverstrekker als te doen gebruikelijk danwel niet als direct van invloed zijnde op de hypotheek gezien. Het kan geen kwaad de hypotheek voorwaarden vooraf in te zien. Mvrgr.

ha
door halex May 27, 2016 om 06:09
1374 Antwoorden / 4 Vragen
tijger1
door tijger1 May 27, 2016 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De schoonouders zijn de hypotheekverstrekker. De bank is de geldverstrekker.

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 15:42
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor reacties. Zo was het mij althans niet duidelijk.

ha
door halex May 27, 2016 om 21:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

In het spraakgebruik spreekt men over de bank als het gaat om de hypotheekverstrekker. Ook wel hypotheeknemer. De huiseigenaar is hypotheekgever. De hypotheeknemer neemt een pand in onderpand en verstrekt in ruil daarvoor een lening. De hypotheekgever geeft zijn pand in onderpand en ontvangt de lening.

Ma
door Mat Matheij May 28, 2016 om 09:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

@Halex Er bestaat ook in 2016 een kamerverhuurvrijstelling. De daarbij behorende voorwaarden via uw link zijn niet zo eenvoudig en moeten zorgvuldig worden bekeken vooraf.

fi
door fisbel - May 27, 2016 om 19:57
851 Antwoorden / 3 Vragen

@Germandutchy:
U kunt zonder enige gevolgen u inschrijven bij uw vriend. De hypotheekverstrekker zal een vraag hierover wegwuiven.

@Mat Mathe11:
Het inwonen zou invloed kunnen hebben voor de inkomstenbelasting? Nee hoor, zowel voor de schoonouders als voor Germandutchy zijn er geen gevolgen. Eventuele huuropbrengsten hoeven niet in de aangifte van de ouders te worden opgenomen, mits vallend onder de kamerverhuurvrijstelling.

@Tijger1:
Als Germandutchy 18 jaar is is er voor haar recht op zorgtoeslag mits ze een ziektekostenverzekering in Nederland heeft. Verdder gelden de algemene voorwaarden t.a.v. inkomen en vermogen. Goed dat u op het recht van zorgtoeslag wijst. Als aanvullende voorwaarde geldt dat de leeftijd van de studerende onder de 30 jaar moet zijn en de studerende moet economisch actief zijn d.w.z. inkomen genereren in Nederland. Een stagevergoeding bedoeld als onkostenvergoeding wordt niet gezien als economisch actief. Stagevergoeding anders dan onkostenvergoeding wordt als economisch actief gezien, evenals een stage mét arbeidscontract.
Of er een ondergrens is wat betreft inomen c.q. de kwalificatie economisch actief is mij niet bekend. Van belang lijkt te zijn dat er een arbeidscontract is. Een nulcontract lijkt me eveneens te kwalificeren.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2016 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Maar al die extra speciale regels gelden voor buitenlandse studenten, die voor hun studie (tijdelijk) in Nederland wonen.

Ik vraag mij af of dat ook van toepassing is voor een Nederlandse student die weliswaar twee jaar in Duitsland heeft gewoond, maar nu weer terugkomt.

Er was hier op het forum een flinke tijd terug ook een vraag over ivm een buitenlandse student, maar die moest zoveel uren maken, dat studeren eigenlijk niet kon.

hansje klein
door hansje klein - May 28, 2016 om 13:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waarschijnlijk hebben de a.s. schoonouders het huis in Duitsland? Met bij voorbeeld een Bausparvertrag. Deze hypotheekgever heeft helemaal geen interesse aan genoemde en andere activiteiten van de huiseigenaar, zolang de contractueel vastgelegde aflossing maar betaald wordt. Wanneer uw a.s. schoonouders huur vragen, zullen ze zelf wel weten hoe dit belastingtechnisch verwerkt moet gaan worden. Ook géén probleem dus!

Google verder op 'studeren in Duitsland' om veel interessante extra tips voor studenten te kunnen meenemen, zoals deze