Z.
door Z. Stampot Oct 1, 2016 om 21:54
Geldzaken & recht

Is er een manier om het AOW-gat (missen 15 jr) op te vullen?

Beste Kassa,

Mijn schoonouders zijn rond hun 30e vanuit Polen naar Nederland gemigreerd. Hierdoor missen ze 15 jaar in de opbouw van hun AOW.
Daarnaast zijn ze uiteraard ook pas later gestart met het opbouwen van pensioen.
Intussen komt de pensioenleeftijd dichterbij. Straks zullen ze bar weinig per maand aan inkomen hebben.
Ze zijn daarnaast wat ze noemen 'scheefhuurders' dus verdienen momenteel te veel om in aanmerking te komen voor toeslagen en subsidies maar te weinig om voor een goedkopere woning in aanmerking te komen. Nu is dat nog te doen, maar met een 70% AOW en een mager pensioen zijn straks de vaste lasten al bijna meer dan wat er binnenkomt. Kortom, een schrijnende situatie, waarvan ik hoop dat er een oplossing voor is.
Ik vraag me namelijk ook af of er geen duizenden andere Nederlandse mensen zijn die op latere leeftijd hiernaartoe zijn gekomen en dus ook met een groot probleem in de toekomst zitten.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Cindy

3435 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 1, 2016 om 22:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, u weet zelf ook: ieder niet in Nederland opgebouwd werkjaar kost 2% minder aan AOW inkomsten. Maar als ze nu teveel verdienen, dus geen huurwoning met huurtoeslag, misschien toch een optie om vanaf nu toe flink proberen te sparen. Want de pensioentjes zullen dan ook navenant zijn. En natuurlijk zijn er, inmiddels minimaal 1 miljoen Nederlanders die hier mee te maken hebben, krijgen. En of het schrijnend is? Ik vind het schrijnend dat Nedelanders gebruik moeten maken van de Voedselbank. Dat u vooruitdenkt is prima, maar doemdenken lijkt mij niet een echte oplossing. Komt tijd, komt raad.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2016 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw schoonouders tzt AOW krijgen en door de korting van de opbouwjaren onder het sociaal minimum komen, kunnen zij eventueel in aanmerking komen voor een aanvulling op hun AOW tot dat sociaal minimum, uiteraard wordt daarbij ook gekeken naar de inkomsten uit pensioen.

Lees hier.

https://www.svb.nl/int/nl/aio/direct_regelen/aanvragen/

Maar als hun pensioenleeftijd al echt dichterbij komt, zijn ze toch al minstens 30 jaar hier en hebben in die jaren ook kunnen sparen. En anders moeten ze de aankomende jaren maar gaan sparen..

Ik weet niet wat u bedoelt met scheefhuurder, maar als zij nu een sociale huurwoning hebben, komen ze dan wellicht in aanmerking voor huurtoeslag en zeker voor zorgtoeslag,

tenormin
door tenormin Oct 1, 2016 om 23:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De schoonouders, zoals ik het lees 'moeten nog 15 jaar'. In mijn ogen nog best een redelijke tijd, zonder uitspattingen te doen, om een pot(je)  te vergaren. Als ze natuurlijk de dan geldende pensioenleeftijd voor ogen houden.

tijger1
door tijger1 Oct 1, 2016 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar baseert u het op dat ze nog 15 jaar "moeten" ? Ze missen de jaren tussen hun 15e en 30ste. Geen idee hoe oud ze nu zijn.

ja
door jackyh - Oct 1, 2016 om 22:40
953 Antwoorden / 4 Vragen

T.z.t. hebben ze in ieder geval recht op een sociale huurwoning. Verder zal hun inkomen aangevuld worden tot bijstandniveau en daaraan vastzittende toeslagen. Bij uw schoonouders weet u de reden maar er zijn 100.000-den Nederlanders die in het zelfde schuitje zitten en niet die 15 jaar missen. Er is momenteel iets hopeloos fout mede dankzij de PvdA. Kop op komt tijd komt raad.

aurora1
door aurora1 - Oct 1, 2016 om 22:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Scheefhuurders? Zijn dat niet mensen die onterecht wegens een te hoog inkomen (toch) in sociale huurwoningen wonen?
Toch mooi dat ze zelf de huur betalen en dat de belastingbetaler niet hoeft mee te betalen aan (onterechte) toeslagen/subsidies e.d.?
Verder kunnen ze zoals al is gezegd per direct gaan sparen, zoals velen doen die een pensioengat hebben en dat zijn ook veel Nederlanders die hier geboren zijn. Ze hadden zelfs ook al lang kunnen beginnen met sparen, zoals ook velen doen.
Ik zie vooralsnog geen "schrijnende situatie" en die hoeft er ook niet te komen.

Ma
door Mat Matheij - Oct 2, 2016 om 00:09
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat lijkt erg moeilijk per jaar wordt voor Nederlanders die buitenshuis werken en leven alsook van buitenaf komende werknemers die hier premie afdragen 2% op jaarbasis ingehouden van de AOW. Bijverzekeren zal mogelijk particulier moeten of google eens AOW gat.

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2016 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor Nederlanders die buitenshuis werken? Lees uw reactie nog eens. Slaat nergens op.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 2, 2016 om 10:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik begrijp dat uw schoonouders gisteren voor dit voldongen feit zijn komen te staan, ineens dachten ze oh jee een gat in ons AOW.

Ze wisten dit waarschijnlijk al veel langer en daar is in Nederland maar één regeling voor: sparen, sparen , sparen om zelf het gat te dichten.

dus verdienen momenteel te veel om in aanmerking te komen voor toeslagen en subsidies maar te weinig om voor een goedkopere woning in aanmerking te komen.
Volgens mij kun je niet weinig genoeg verdienen voor een goedkopere woning, dus te weining verdienen voor een goedkopere woning kan helemaal niet.

Diewilik

getty
door getty - Oct 2, 2016 om 10:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En misschien ten overvloede : als er nog een eigen huis in Polen is, dan is er vanwege vermogen, waarschijnlijk geen recht o de AIO.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 2, 2016 om 10:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dit ging ook door mijn hoofd, heel veel Polen maar ook Marokkaanse gezinnen hebben een 2e  huis in het land van afkomst.  Op zich niets mis mee maar er zullen er weinig zijn die dit aan de belastingdienst melden.  Dat maakt het dan weer discutabel.
Diewilik

tenormin
door tenormin Oct 2, 2016 om 19:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, breek me de bek niet open over de laatstgenoemden.

di
door digioma - Oct 2, 2016 om 11:06
646 Antwoorden / 29 Vragen

't Zal aan mij liggen, maar ik begrijp de eerste zin niet. De schoonouders zijn rond hun 30e naar Nederland gekomen en missen daardoor 15 jaar opbouw AOW...  dus hadden ze rond hun 15e jaar naar Nederland moeten gaan en direct moeten gaan  werken om recht op een volledige AOW te krijgen. Dat lijkt me toch vreemd.
Wat betreft de rest van het verhaal... Toen onze AOW-gerechtigde leeftijd naderde zijn we bijtijds begonnen met ervoor te zorgen dat alle zaken in en om het huis in orde waren, zodat we niet voor al te onverwachte uitgaven zouden komen te staan. Schulden hebben we nooit gehad, we hebben een kleine hypotheek en we kunnen nog steeds prima leven van 2 x AOW en een piepklein pensioentje. Nieuwe kleding, abonnementen op tijdschriften, museumbezoek, uit eten of terrasjes zijn er niet bij en dat gedoe rond de feestdagen zegt ons niets, maar we kunnen (door elke maand wat te sparen) wel elk jaar een paar weken met vakantie naar het buitenland.

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2016 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toen de AOW nog op 65 jarige leeftijd wed gegeven, was de basis 100% AOW als je vanaf je 15e tot je 65ste in Nederland woonde, op enkele uitzonderingen na. Voor elk jaar dat ontbreekt, wordt een korting van 2 procent op de AOW toegepast. Dus als je hier pas bent vanaf je 30ste heb je 15 x 2% = 30% korting. Als je pas op je 67ste of wellicht later AOW gaat krijgen, moet je pas vanaf je 17e of later woonachtig in Nederland geweest zijn.

diumenge
door diumenge Oct 2, 2016 om 19:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hoeft helemaak niet te werken in Nederland om WAO op te bouwen, hier wonen is voldoende.

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2016 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan weer niet in het buitenland werken, want dan wordt je toch echt 2% per jaar gekort op je AOW,  behalve weer in uitzonderingsgevallen.

hansje klein
door hansje klein - Oct 2, 2016 om 11:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uw schoonouders zullen in Polen ook naar school gegaan zijn en gewerkt hebben en mogelijk een poolse AOW hebben opgebouwd. Wanneer een uitbetaling niet automatisch in gang gezet gaat worden zullen ze er op tijd om moeten vragen en aangeven dat hun poolse AOW naar een bankrekening in Nederland moet worden overgemaakt. Kent Polen het AOW-systeem niet.....dan is dit dus helaas géén optie.

Z.
door Z. Stampot - Oct 2, 2016 om 23:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allen erg bedankt voor de reacties.

Ik merk dat ik wellicht wat irritatie heb veroorzaakt door de situatie van mijn schoonouders als 'schrijnend' te omschrijven. Inderdaad, iemand die naar de Voedselbank moet omdat er geen geld genoeg is voor eten is schrijnend. Of de vluchtelingen of de mensen in oorlog die dagelijks verschrikkingen mee moeten maken. Daarom mijn oprechte excuses voor de gebruikte term. Ik hoop dat jullie begrijpen dat er in dit geval een emotionele kant meespeelt met zorgen of mijn schoonouders het straks nog wel kunnen rooien. Terwijl zij JUIST kei- en keihard hebben gewerkt om hier wat op te bouwen (en nog steeds). Ik bedoel dan niet het laten schieten van de leuke en de 'luxe' dingen, maar kijkend naar wat de financiele verwachting is ten opzichte van hun huidige maandlasten (huis, verzekeringen etc) gaan ze per maand toch zeker standaard een aantal honderden euro's tekort komen.

M.b.t. tot 'scheefhuurders'; deze term gebruikten zij zelf om aan te geven dat hun inkomen momenteel te hoog is om in aanmerking te komen voor toeslagen en subsidies maar te weinig om voor een goedkopere woning in aanmerking te komen. Een korte google toont aan dat die term eigenlijk wat anders betekent. Nu redden ze het net aan, maar als ze straks allebei +- 70% AOW krijgen en een klein pensioentje (doordat ze dit ook pas later zijn gaan opbouwen + geen hoge lonen hebben) en hun huur blijft jaarlijks 6% stijgen dan redden ze het straks echt niet.

Ik lees uit alle reacties dat er niet echt een oplossing is, behalve dan dus sparen sparen sparen.

Mijn schoonvader is nu 62, dus heeft nog 5 jaar om zoveel mogelijk te potten. Dit proberen ze ook met wat er maandelijks over blijft.

Daarnaast hebben ze vanuit een werkgerelateerde situatie een aantal jaren geleden een koopsompolis afgesloten, die straks nog een klein beetje gaat helpen. Maar ik begreep van ze dat hier ook dikke belasting overheen gaat en dat ze dit niet in bijvoorbeeld het pensioenpotje mogen stoppen.

Voor de zekerheid heb ik ook een mail gestuurd naar de SVB. Ook omdat ik inderdaad me niet anders kan voorstellen dat er ontzettend veel mensen zijn in een vergelijkbare situatie. En dus dat er straks een heleboel mensen in serieuze problemen gaan komen.

M.b.t. aanvulling AOW-gat, op de website van de SVB las ik dat er dan een aantal voorwaarden zijn om aan te moeten voldoen. Een ervan is dat het aanvullen van het AOW-gat moet gebeuren binnen de eerste 10 jaar dat je hier in Nederland komt wonen. In die tijd waren mijn schoonouders veel te hard bezig om een verblijfsvergunning te krijgen, de taal te leren en hun hoofd boven water te houden; die zijn toen echt niet bezig geweest met financiele zorgen voor de destijds nog verre toekomst.

Tot slot, ze krijgen vanuit Polen straks geen AOW. Wel een ieniemienie-pensioentje. Maar alle beetjes helpen:-)

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties!!

Groet,

Cindy

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2016 om 00:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hebt u de verkeerde vraag gesteld aan de SVB. Om voor AIO in aanmerking te komen is simpel gezet het inkomen uit AOW en natuurlijk die pensioentjes op de pensioendatum van belang.

Als zij nu in een sociale huurwoning wonen, dus een huur tot ca. € 710,00 per maand, krijgen ze geen huurverhoging van 6% voor hun kiezen. En komen ze "straks" voor huurtoeslag in aanmerking.

En als zij werkelijk op de AOW datum zo'n gering inkomen zullen hebben, wordt de lijfrente die ze van die koopsompolis moeten aanschaffen ook uiterst laag belast. Dus niks dikke belasting. U schrijft weer dat hun inkomen te laag  is om voor een goedkopere woning in aanmerking te komen. Dat is een zin die niet kan kloppen. En nu komen ze, en anders straks, voor zorgtoeslag in asnmerking.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 4, 2016 om 18:37
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas missen ze 15 x 2 = 30% van de normale AOW rechten. Helaas ook niets aan te doen.