ju
door jumppercabble Jul 24, 2016 om 03:35
Geldzaken & recht

Is het strafbaar om iemand op nemen en dit later informeel als bewijs te gebruiken?

Het volgende is gewoon een voorbeeld, ter toelichting:

Stel je voor: Je belt met een verzekeringsmaatschappij om toelichting over een bepaalde regeling in de polisvoorwaarden te vragen. Je krijgt een antwoord en neemt dit op (dus je legt het vast op een geluidsband), noteert datum en tijd van het gesprek. Later als je betreffende behandeling probeert te declareren, zoals afgesproken met een contactpersoon, weigert de verzekeringsmaatschappij. Jij zegt dat je persoonlijk van hun te horen gekregen hebt dat dit zou moeten kunnen.

Mag je nu dit opgenomen gesprek presenteren als bewijs van het feit dat datgene wel degelijk in een gesprek met de maatschappij beloofd werd vergoed te kunnen worden? Er werd niemand medegedeeld dat het gesprek opgenomen zou worden, alleen de opnemer wist dit.

Dit is 100% een fictief verhaal, als voorbeeld, denk op een bredere schaal. Ook op kleinere vlakken, niet-juridisch, of bij gesprekken die niet over geld gaan, maar meer informele afspraken. Bijvoorbeeld je baas heeft beloofd dat je om 15.00 pauze mag nemen, maar ontkent dit later. (Laten we negeren dat dit de relatie en vertrouwen schaadt -- is het legaal strafbaar als je dat doet of niet? <-- dat is de vraag.)

5819 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 24, 2016 om 04:53
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Neen, het is niet strafbaar als u deelneemt aan een gesprek en dit opneemt.
https://www.security.nl
Mijn links werken veelal niet, zoekt u dan even het verslag van Arnout Engelfriet onder het door u genoemde item.

Dacht het al: op vreemde wijze komt de link totaal anders door sinds verblijf U.S.A. Maar "gesprek opnemen strafbaar" komt u vast wel, net als ik, bij bovengenoemde Engelfriet uit.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 24, 2016 om 08:10
7179 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin Jul 24, 2016 om 14:55
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je wel @sjoppie....

sjjoppy
door sjjoppy Jul 24, 2016 om 14:59
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan @tenormin.

marita5
door marita5 - Jul 24, 2016 om 08:20
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jumppercabble ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://blog.wetrecht.nl/telefoongesprekken-opnemen-als-bewijs-kan-dat/

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2016 om 08:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is niet strafbaar en u kunt later proberen die opname als bewijs aan te voeren.

Maar afgezien daarvan, moet u belangrijke zaken, dus of een behandeling ja dan nee vergoed wordt niet telefonisch bespreken. Hoewel u dit slechts als "voorbeeld" noemde.

Maar als ik het goed begrijp, zou u de hele dag met een opnameapparaat rond willen lopen, zodat u uw gelijk kunt aantonen.

Schiet niet echt op.

marita5
door marita5 - Jul 24, 2016 om 09:04
11507 Antwoorden / 15 Vragen
lo
door lovewinnie - Jul 24, 2016 om 09:13
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet precies waar het over gaat maar bijv ziektekosten verzekering kan er ook iets anders van toepassing zijn.
Sommige behandelingen worden indd volledig vergoed in de basisverzekering. Dit volledig vergoed in de basisverzekering betekend dus wel alles vergoed maar wel zit je met eigen risico a 380 euro ( ongeveer).  Dit wordt dan er niet bij verteld maar ze hebben dat verzwegen maar niet persee verkeerde info gegeven. Staat in de voorwaarden wat wel en niet in eigen risico valt. Dus wat is er precies verteld?

Het is trouwens wel bewijs

hansje klein
door hansje klein - Jul 24, 2016 om 09:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Opnemen mag je alle gesprekken die je zelf voert. Juist de fictieve kant van de vraag maakt het moeilijk op ooit gedane rechterlijke uitspraken op te zoeken. Een antwoord kan dus uiteindelijk ook alleen een rechter geven m.b.t. een concrete case en ook dat is niet altijd voorspeldbaar, zelfs per rechter of in hoger beroep, nog verschillend.

De opgenomen gedane mondelinge toezegging van een werkgever is t.o.v. de werkgever en/of een rechter bewijs genoeg, alhoewel vèrstrekkende uitspraken beter schriftelijk en/of als contract vastgehouden kunnen worden.

jo
door jorisw - Jul 24, 2016 om 11:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe het juridisch zit laat ik even in het midden maar behoorlijk asociaal is het wel om de ander partij niet te vertellen dat het wordt opgenomen.

da
door datzoekikop Jul 24, 2016 om 17:45
251 Antwoorden / Vragen

Dat asociale valt best mee, kijk eens op tv naar consumenten tv programma's waarin "men" telefonisch op het verkeerde been gezet wordt, je moet alleen namen enzo wegpiepen, daarna mag je het radiio en tv uitzenden. Ik heb zonder iets te zeggen altijd de tel op opname staan, als ik bel en gebeld wordt. Handig voor telefoonnummers, afspraken emailadressen enz. En die opnamen hebben al een aantal keren hun nut gehad.

zoekster1
door zoekster1 - Jul 24, 2016 om 11:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het helemaal niet a-sociaal. Gewoon een stukje bewijs voor als je later wordt geconfronteerd met een ontkenning van de gedane toezeggingen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 24, 2016 om 13:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar wat als de tegenpartij u nu opneemt en dat door mij feilloos laat editten tot een ander gesprek waarin u steeds toestemt
Dan kunt u dit bewijs ook niet negeren en had u het vast prettig gevonden als er vtv aan was gegeven dat hét gesprek opgenomen zou worden.
Ik vind het asociaal om dat zonder medeweten te doen.  Daarnaast zou ik als bedrijf roepen dat Pietje die de toezegging heeft gedaan een stagair was en dus niet ter zake kundig.
Dit puur om even de andere kant te benaderen.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Jul 24, 2016 om 14:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, je hebt het benaderd van een andere kant en ik heb nog steeds dezelfde mening. Als de andere partij mij opneemt  dan neem ik het nl óók op en dan kan ik aantonen dat het gesprek door de andere partij is geëdit. Heb ik ze dan even tuk! Met een glimlach zie ik dan het eventuele proces (je weet nooit waarmee wordt gedreigd) tegemoet.  Overigens komt een bedrijf er niet mee weg door te stellen dat het een stagiar was die een toezegging heeft gedaan. Als je als werkgever iemand namens je bedrijf uitspraken laat doen, ben je daar verantwoordelijk voor.

da
door datzoekikop Jul 24, 2016 om 17:49
251 Antwoorden / Vragen

@Diewilik, een gesprek editten zou ik probleemloos kunnen. Maar als er een gesprek van mij "geëdit" zou worden, kan ik het originele gesprek tevoorschijntoveren, en dan staat de tegenpartij in zijn hemd dan wel valsheid in geschrifte oid.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 25, 2016 om 00:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik snap de gemixte meningen wel maar ik stel het zelf op prijs als het vtv aangegeven wordt.
En gelukkig,  zonder hard feelings mag iedereen hier zijn eigen mening ventileren. We kunnen het moeilijk steeds met elkaar eens zijn
Maar hoe verrot is de maatschappij dat we dit moeten doen, dat is eigenlijk nog veel erger als de vraag of het wel of niet mag.
Diewilik

tenormin
door tenormin Jul 25, 2016 om 06:35
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ben wel weer later met commentaar @diewilik, maar je gaat toch niet sschrijven hoe "verrot de maatschappij" is? Dat is niet van gisteren, toch. En, hoe we het met elkaar niet eens kunnen zijn, dat kan. Gelukkig. Zoals je zelf ook schrijft: zonder hard feelings. En dat is nog steeds een privilege in Nederland: DAT we iets mogen schrijven. En in deze: ben het met @zoekster eens (die 1 krijg ik er bijna niet uit)!
Goede morgen trouwens....

gerbera
door gerbera - Jul 24, 2016 om 11:44
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zo aso vindt ik het niet. Regelmatig komt het voor dat je bij een verzekeringsmij om info vraagt en op basis van die info te werk gaat. Als dan puntje bij paaltje komt proberen ze er onderuit te komen met de mededeling dat de info onjuist of verkeerd begrepen is. En dan hebben we het niet over onderwerpen die duidelijk in een polisvoorwaarde zijn vermeld.