am
door amrish basdew May 24, 2016 om 20:57
Geldzaken & recht

Is het toegestaan voor een bedrijf om te liegen over hun aanbiedingen?

Ik heb het nu over bol.com. Ze zijn momenteel bezig met hun Bulk 10-daagse uitverkoop. Ze zeggen leuk dat producten voorheen X euro's zijn en nu in de aanbieding zijn, echter zijn de prijzen van hun aanbiedingen even hoog als de normale prijzen op andere sites. Apart, gezien Bol.com vrijwel altijd een van de goedkoopste is. Moeilijk te geloven dat ze normaal spullen verkopen voor 189,- terwijl de concurrent hem altijd al voor 139 verkoopt.

Maar goed, dat is geen bewijs dat ze over hun prijzen liegen. Dit echter.

Ik zocht de MSI GP62 2QE-242NL laptop bij de prijsvergelijker van tweakers.net op. Volgens bol.com was deze normaal voor €999,- te koop, en is hij nu in de aanbieding voor €799,-. Echter, als je de prijsvergelijker erbij pakt, zie je dat deze nooit hoger geweest is van €900,-. Sterker nog, vlak voordat deze aanbieding begon was deze zelfs minder. Ik gok 825 euro?

Bol.com is de enigste die dit product bij tweakers heeft staan. Dus de prijsvergelijker is de prijs zoals is op bol.com is geweest. Dit is gewoon pure oplichterij.

Ik voel me hier in het ootje genomen. De hele Bulk 10 daagse lijkt gewoon complete onzin te zijn. Een stunt om snel wat aan ons te verkopen. En een zeer effectieve. Want ze gooien in ons gezicht dat veel producten(BULK)op een gelimiteerde tijd(10-daagse)goedkoop te koop zijn. Dan willen we daar natuurlijk van profiteren. Dit is gewoon manipulatie. Even je klanten voorliegen om snel wat producten te verkopen.

Is dit nou echt toegestaan hier in Nederland?

4141 13 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 24, 2016 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat u zich dan manipuleren? Nog nooit van reclame gehoord?

am
door amrish basdew May 24, 2016 om 21:18
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi, ik verkoop lollies voor 25 cent.
Maar vandaag heb ik een mooie aanbieding voor je, en ook echt alleen vandaag! Ik verkoop hem in plaats van 1 euro, nu voor 25 cent!

Dit is een leugen. Want ik heb ze nooit voor 1 euro verkocht. Echter zorgt het er wel voor dat het aantrekkelijker lijkt. wat word er nu sneller gekocht? Zomaar een lollie voor 25ct. Of een lollie van 25ct waar nu 75% korting op zit? Goed, natuurlijk staat het raar als je deze twee zo naast elkaar ziet. Maar neem ze los. En het lijkt me wel duidelijk wanneer de ene lollie aantrekkelijker is dan de ander. Dat terwijl het product eigenlijk hetzelfde is. Doordat ik hier lieg, komt mijn product aantrekkelijker over. En dat is manipulatie.

Maar is dat nu echt legaal hier in Nederland?

Ma
door Mat Matheij May 25, 2016 om 03:46
986 Antwoorden / 3 Vragen

Geachte heer/mevrouw. Dit soort gebruiken zijn in Nederland normaal en -zo blijkt- niet strafrechterlijk aan te pakken of toch wel? That's the question.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2016 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat is volkomen legaal.:-)) Maar ik koop nooit lollies, ook niet als ze zogenaamd aantrekkelijker zijn door de korting. Ik koop trouwens nooit iets eerder omdat er "korting" op gegeven zou worden. Moet u ook niet doen, hoeft u zich niet te ergeren aan die sprookjes.

am
door amrish basdew May 24, 2016 om 21:32
Antwoorden / 1 Vragen

Haha, moest eventjes snel wat verzinnen. Maar goed, misschien is dat ook niet het gene wat me het meest dwars zit. Ik zag vandaag een reclame op TV, over nota bene de hele Bulk 10 daagse. Dat was voor mij de reden om ook eventjes online te kijken wat ze daar hebben. Toen ik er eenmaal achter kwam dat het een grote hoax is... Naja, toen begon het wel te dagen. Ik voel me in de maling genomen, opgelicht. En het ergste is dat ze me zelfs van achter de TV vandaag hebben getrokken. En als het echt is toegestaan. Tjah. Het is een professioneel bedrijf. Moreel gezien zouden ze dat niet moeten doen. Niet alleen hebben ze grote bekendheid, ook zetten ze zo maatstaven voor de toekomst. Nieuwe bedrijven zien dit als een efficiente tactiek. Ik vind gewoon niet dat dit zo moet verder gaan. Als het echt legaal is, vraag ik me af of het wel legaal moet blijven. Want dit is toch wel een redelijk harde steek in de rug voor ons consumenten, denkt u ook niet?

tijger1
door tijger1 May 24, 2016 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Komt u eigenlijk weleens in een supermarkt? Daar is het meer regel dan uitzondering.

di
door digioma - May 24, 2016 om 21:34
646 Antwoorden / 29 Vragen

Rare opmerking... ik wil helemaal nergens van profiteren. Bol.com haakt gewoon handig in op de ontembare hebzucht van de kopers. Alles kopen omdat iemand anders in de kennissenkring, familie of op het werk die dingen ook heeft... Leuk voor de bank die op dit forum de laatste tijd veel ter sprake komt.

Ma
door Mat Matheij May 25, 2016 om 03:40
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het ging erom of Bol.com met reële kortingen werkte of vooraf prijzen naar boven had bijgesteld. Hetgeen wederom het geval was. Of dat mag bepaald o.m. ACM die zoals gewoonlijk zitten te 'slapen'. De AFM slaapt al 25 jaar zo blijkt uit de INTERBANK affaire. Credit Agricole. Gewoon vermelden. Des te eerder gebeurd er 'iets'.

Cookies
door Cookies - May 24, 2016 om 21:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En heb jij de illusie dat alleen Bol.com dat doet? De prijs die hij 'oorspronkelijk' ooit was, is hoogstwaarschijnlijk de adviesprijs. Adviesprijzen worden vaak bij aanbiedingen neer gezet, maar er is geen (of weinig) bedrijf die ooit voor de adviesprijs verkoopt.

Je moet (web)winkels nooit blind vertrouwen, altijd zelf even Googelen. Zo doe ik het in ieder geval altijd.

Nooit in winkels die grote stickers gezien: van xxxx nu voor xxxx?

Dus ja, het mag in Nederland.

P.S. Ik werk bij Bol.com, dat begrijp je wel.

Ma
door Mat Matheij May 25, 2016 om 03:52
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wehkamp :) en wie beweert dat dat mag. Gewoon centraal aanpakken. Vind wel een advocaat. Nix voor Nix. Dat wel.

jo
door jorisw - May 24, 2016 om 21:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wel eens van adviesprijzen gehoord? Pricewatch wordt trouwens ook maar gevuld door relatief weinig mensen. Het zou dus best kunnen zijn dat deze laptop bij introductie wel degelijk 999 euro heeft gekost, maar dat het toen niet is gelogged in pricewatch.

Maar wat doet het er eigenlijk toe hoeveel korting je krijgt? Het gaat toch om wat je moet betalen? Als een Jaguar met 50% korting wordt aangeboden vind ik het nog steeds teveel geld voor een auto.

Ma
door Mat Matheij May 25, 2016 om 04:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom dan wel. Een jaguar in de goedkoopste versie heeft een BMW chassis en motor. Aston Martin niet meer in Brits bezit. En maar arrogant doen. (Brexit). Klap op enige vuurpijl ook Rolls Royce en Bentley niet meer
in Britse handen. De 'mini' evenmin.
Wat wil je betalen en waarvoor?

aurora1
door aurora1 - May 24, 2016 om 21:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zal het u nog gekker vertellen..... dat is niet alleen echt toegestaan en legaal in Nederland, maar zelfs in vele, zo niet alle buitenlanden....
Wel apart dat u "hier in Nederland" zo expliciet meldt en zelfs 2 x.
Waarom maakt u zich er zo druk over? Oplichting is trouwens iets totaal anders.
Maar..... 799 euro is toch nog altijd voordeliger dan 900 euro?
Ik koop overigens ook geen lollies.
En u hoeft niet bij Bol.com te kopen, niemand verplicht u daartoe. U kunt elders kopen en dan bijvoorbeeld pas als u iets echt nodig heeft en dan prijzen vergelijken. Wel zo verstandig.

ph
door philip36 - May 24, 2016 om 21:51
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt eens kijken wat die laptop na de bulk 10 daagse bij bol.com gaat kosten.

sy
door sylvia_71 - May 24, 2016 om 21:57
288 Antwoorden / 0 Vragen

Dan koop je het toch niet. Dit is namelijk de kracht van reclame. Trap je er in of niet? Dit gebeurt overal, dus niks nieuws.

tenormin
door tenormin - May 24, 2016 om 22:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wees dan maar blij dat dit "gewone" reclames zijn. Waar het nog 'redelijke' aanbiedingen zijn. Nou ja. Ik kom net terug uit een land waar men met ziekenhuis opnames reclame maakt; nieuwe eeuwig witte gebitten, de beste harttabletten, gewoon in "apotheken" zonder recept te verkrijgen en noem maar op, in de aanbieding heeft. Daar is Bol.com een ukkie, vergeleken bij. Gelukkig dat wij zoiets (nog) niet hebben. Dan zijn deze reclame uitingen onschuldig vergeleken bij....

Ma
door Mat Matheij May 25, 2016 om 04:05
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dit kun je NIET onschuldig noemen. Ophogen van prijzen om vervolgens met flauwekul aanbiedingen te komen zou een strafbaar feit moeten worden evenals aanbiedingen van INTERBANK. Gewoon diefstal in welke vorm dan ook of op zijn minst 'misleiding'.

tenormin
door tenormin May 25, 2016 om 14:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Voor mij is (algemene) reclame per definitie flauwekul.

wa
door wawawendy - May 24, 2016 om 22:56
1 Antwoorden / Vragen

Volgens mij gebeurd dit echt zo vaak. Producten duurder maken voordat ze de sale ingaan en nog veel meer van dit soort onzin. Ik ben zelf in een aanbieding van Oxxio getrapt, aan de deur kwam er een welbepspraakte jongeman, die op al mijn vragen en slechte ervaringen over overstappen naar een andere energieleverancier, wel een passen antwoord wist. Maar toen hij me vertelde dat we absoluut geen overstapkosten hoeften te betalen en niet alleen een laptop of tablet zouden krijgen, maar ook een slimme thermostaat  erbij kregen. Waren we toch wel overtuigd. Nou Kassa! Daar zouden we zeker mee gaan besparen. Helaas naa een paar weken, daar was de  afrekening van de nuon. 189,- direct terugbetalen omdat we waren opgestapt, en we hadden nuon blijven loont energie, die korting verviel nu we geen klant meer bij ze waren, dus die moesten we toch echt betalen. Oxxio gemaild. "Tsja, ze betalen alleen 'overstap' kosten, dat was dit dus niet he? Dus Nee, dit ging Oxxio niet voor ons betalen" Oh en een slimme thermostaat, van ons??? Nou nee hoor. Die kan je zelf gewoon kopen. ",Maar heeft die Jongen M.B. dat u verteld? Nou dat moet u M.B. maar aanklagen" Ik doe dat natuurlijk niet! En ik heb die jongen zijn naam staan op het contract (geen MB trouwens) maar dat zeg je toch niet!
En nu ik toch op de klaagstoel zit, de computer die je van ze krijgt, wat een langzaam ding zeg. Dus met andere woorden... Je wordt overal en bijna door iedereen wel opgelicht, zolang ze er maar rijker van worden.

tijger1
door tijger1 - May 24, 2016 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wawawendy

U werd niet opgelicht, maar u liet zich in de luren leggen door hebberigheid. U kunt zo zelf op internet nakijken wat een goede aanbieding is.

En aan de deur moet u al helemaal nooit kopen.

costnix
door costnix - May 25, 2016 om 00:45
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het al (veel) vaker gepost:
"In reclame wordt altijd bezuinigd op de waarheid. hHet percentage varieert van 1 tot 100 procent."

Ma
door Mat Matheij May 25, 2016 om 03:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

Hoezo 1 tot 100%. Ligt eerder bij het eerste. Al eens 100% meegemaakt. Ik nog nooit en U evenmin. Zou wel bij U inkopen. Costwelwat maar betrouwbaar in elk opzicht gelooft in sprookjes en derhalve zeer betrouwbaar. Goedemorgen goed bedoeld.

Ma
door Mat Matheij - May 25, 2016 om 03:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

U verkoopt de grootst mogelijke onzin. Bol.com had alhier een zaak over het overigens beroemde KEF fabrikaat. Zij zijn tezamen met Wehkamp, Conrad en wie dan ook de DUURSTE op het web. En dan de VAN en VOOR onzin hetgeen U nu zelf constateert. Zij verkopen geen audio maar ga ipv. bijvoorbeeld Ikea naar Jysk en ipv. Bol.com zonder enige service naar Coolblue of zo. Niet de goedkoopste wel service. Goedkoop is altijd duurkoop maar Bol.com is duur en vrijwel zonder service. Internetdozendoorschuivers.