el
door elsroos Aug 29, 2016 om 21:59
Geldzaken & recht

Kamerverhuur na overlijden eigenaar woning

Als eigenaar van een woning verhuur ik een gedeelte van mijn huis. Als ik overlijd mogen de huurders dan in de woning blijven? Mijn kinderen die het huis dan erven moeten waarschijnlijk de woning verkopen omdat ze geen hypotheek krijgen voor het huis of kunnen het niet betalen. Hoe kan ik dat voor ze voorkomen c.q. oplossen?

11227 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2016 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dood breekt geen huur. Als u komt te overlijden, is er dan geen verzekering waardoor het huis hypotheekvrij is? En hoe betalen ze het erfrecht?

getty
door getty - Aug 29, 2016 om 22:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan moeten ze naar de rechter om ontbinding te vragen en dat kan alleen als er een aantoonbare, bewijsbare goede reden voor is.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 29, 2016 om 23:22
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben niet zo juridisch onderlegd maar zou u niet het huis in delen aan uw kinderen over kunnen dragen?
Misschien kan dit helemaal niet of is het financieel onaantrekkelijk maar het schoot me zo te binnen.
Diewilik

dokun
door dokun Aug 31, 2016 om 12:20
152 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor alweer een onzinnig antwoord! U reageert alleen maar om het reageren en niet om de vragen behulpzaam te beantwoorden.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 31, 2016 om 12:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als ik naar uw profielfoto kijk zie ik al dat ik u niet serieus moet nemen.

Wat is er mis met het onderzoeken van de mogelijkheid om het pand aan de kinderen over te doen.
Tot nu hebben uw bijdragen ook niet echt zoden aan de dijk gezet.. Alleen maar herhalingen van wat reeds is benoemd.
Diewilik

uwjurist
door uwjurist - Aug 30, 2016 om 09:03
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Als de verhuurder overlijdt verandert er in principe niets. De erfgenamen treden van rechtswege in de plaats van de verhuurder en de huurder heeft huurbescherming. De erfgenamen kunnen wel op de normale opzeggingsgronden de huur beëindigen via de rechter (op grond van dringend eigen gebruik bijv., of slecht huurderschap waaronder wanprestatie, ernstige overlast etc.).

Maar als de erfgenamen de woning verkopen, kan de koper zoiets pas na 3 jaar doen (koop breekt geen huur). Enkel wegens slecht huurderschap (huurachterstand van 3 maanden of meer, ernstige overlast etc.) kan de koper de overeenkomst eerder ontbinden. Ook dat moet weer via de rechter.

De opzeggronden vindt u terug in artikel 7:274 en verder van het Burgerlijk Wetboek. Zie hieronder de tekst.
En let op: als het deel dat u verhuurt een onzelfstandige woning is (u hebt het in de kop over kamerverhuur), is er een extra beëindigingsmogelijkheid.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Artikel 274
1. De rechter kan de vordering slechts toewijzen

a. indien de huurder zich niet heeft gedragen zoals een goed huurder betaamt;
b. indien de verhuurder zijn vordering grondt op een beding als omschreven in lid 2 en aan de eisen van dat lid is voldaan, tenzij de verhuurder geen belang meer heeft bij de ontruiming;
c. indien de verhuurder aannemelijk maakt dat hij het verhuurde zo dringend nodig heeft voor eigen gebruik, vervreemding van de gehuurde woonruimte niet daaronder begrepen, dat van hem, de belangen van beide partijen en van onderhuurders naar billijkheid in aanmerking genomen, niet kan worden gevergd dat de huurovereenkomst wordt verlengd, en tevens blijkt dat de huurder, met uitzondering van de huurder, bedoeld in de artikelen 274c tot en met 274e, andere passende woonruimte kan verkrijgen;
d. indien de huurder niet toestemt in een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst met betrekking tot dezelfde woonruimte, voor zover, in het geval dat onderafdeling 2 op de opgezegde huurovereenkomst van toepassing is, dit aanbod niet een wijziging inhoudt van de huurprijs of van de servicekosten;
e. indien de verhuurder een krachtens een geldend bestemmingsplan op het verhuurde liggende bestemming wil verwezenlijken;
f. indien de huurovereenkomst een onzelfstandige woning betreft, die deel uitmaakt van de woning waarin de verhuurder zijn hoofdverblijf heeft, en de verhuurder aannemelijk maakt dat zijn belangen bij beëindiging van de huur zwaarder wegen dan die van de huurder bij voortzetting daarvan.
2. In het geval dat uitdrukkelijk van de huurder en telkens van een opvolgend huurder is bedongen dat de gehuurde woonruimte na afloop van de bij dat beding overeengekomen termijn moet worden ontruimd, kan de verhuurder overeenkomstig lid 1 aanhef en onder b, op dat beding de in dat lid bedoelde vordering gronden: a. indien de verhuurder de woning zelf wil betrekken, of
b. indien de verhuurder jegens wie een vorige huurder het recht heeft verkregen de woning opnieuw te betrekken, deze huurder daartoe gelegenheid wil geven.
De bij het beding bepaalde termijn kan met wederzijds goedvinden worden verlengd voordat de met de huurder oorspronkelijk overeengekomen termijn is verstreken.
3. Onder eigen gebruik in de zin van lid 1 onder c, wordt mede begrepen renovatie van woonruimte die zonder beëindiging van de huur niet mogelijk is.
4. Bij de beoordeling van de vraag of andere woonruimte voor de huurder passend is, houdt de rechter geen rekening met de bijdragen van het Rijk, die de huurder ter tegemoetkoming in de kosten, verbonden aan het genot van de woning, kan verkrijgen.
5. Een vordering, gegrond op eigen gebruik in de zin van lid 1 onder c is niet toewijsbaar
a. ten aanzien van woonruimte waarop hoofdstuk 2 van de Huisvestingswet 2014 van toepassing is, zolang de verhuurder geen huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8 van die wet overlegt behoudens het geval dat het eigen gebruik in iets anders bestaat dan bewoning;
b. indien de verhuurder de rechtsopvolger van de vorige verhuurder is en de opzegging is geschied binnen drie jaar nadat de rechtsopvolging schriftelijk ter kennis van de huurder is gebracht.
6. In de gevallen bedoeld in lid 1 onder a en d kan de rechter, voordat hij de vordering toewijst, aan de huurder een termijn van ten hoogste een maand toestaan om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen of het aanbod te aanvaarden.

el
door elsroos Sep 8, 2016 om 12:01
36 Antwoorden / 28 Vragen

dank voor uw reactie

jo
door jorisw - Aug 30, 2016 om 09:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zo veel mogelijk aflossen zodat je kinderen de restschuld wel kunnen dragen?

mo
door mof - Aug 31, 2016 om 11:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De erfgenamen nemen het huurcontract over net zoals de nieuwe eigenaren na verkoop. Ja, verkoop wordt dan lastig. De enige mogelijkheid is het contract oozeggen op geond van persoonlijke belangen, cq persoonlijk gebruik van het huis. Dat zou nog wel kans kunnen hebben.

de
door dejeeper - Aug 31, 2016 om 11:32
54 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is inderdaad een probleem. Het eventueel zelf gaan bewonen door de erven is dat een oplossing? Dan vervallen de kosten van hun eigen huis en met de huur opbrengst is een en ander misschien wel te betalen. Eventueel daarna de huur opzeggen en na verloop van de wettelijke termijn alsnog het huis verkopen. Of dit allemaal wettelijk kan durf ik niet te zeggen.

In ieder geval succes en veel wijsheid toegewenst.

Vr.gr.

Cor

ma
door manwijf Aug 31, 2016 om 11:40
574 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt juist de huur niet opzeggen. Ook niet als je het huis zelf wilt gaan bewonen!

1paul
door 1paul - Aug 31, 2016 om 17:29
3135 Antwoorden / 0 Vragen

huur gaat weliswaar over maar als de kinderen geen hypotheek krijgen om de bestaande af te betalen bij uw overlijden moet het huis verkocht worden, dit moet dan in verhuurde staat gebeuren waardoor het huis veel minder waard is en dus veel minder op zal brengen, dit kan wel 40% minder zijn dan bij vrije verkoop...

1paul
door 1paul - Sep 1, 2016 om 15:59
3135 Antwoorden / 0 Vragen

hebt u het huis al eens te koop aangeboden aan de huurders trouwens???

el
door elsroos Sep 8, 2016 om 12:03
36 Antwoorden / 28 Vragen

nou dat is echt geen optie. hebben ook het geld niet.

1paul
door 1paul Sep 10, 2016 om 11:24
3135 Antwoorden / 0 Vragen

dan, huur opzeggen al hoeven zij er niet direct uit en de woning verkopen...

zoekster1
door zoekster1 - Sep 10, 2016 om 12:09
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Maar verwacht u dan spoedig te overlijden? Bij kamerverhuur is er meestal wel een natuurlijk verloop, het is toch niet bepaald ieders droom om voor eeuwig op kamers te blijven wonen. Zodra er een uit gaat, laat u die kamer leeg staan.