Kapotte schoenen slecht gerepareerd
Op 25 juli heb ik een paar sandalen gekocht (in de uitverkoop van €49,99 voor €39,99) en hier een keer of 3 op gelopen voor ik op 15 augustus op vakantie vertrok. Aangekomen op de vakantie bestemming haal ik ze uit mijn koffer en blijken ze kapot te zijn: de glimmende bovenlaag is bij beide schoenen op meerdere plaatsen los aan het gaan van het lederen bandje. De volgende dag direct de winkel een mailtje gestuurd met foto's met de mededeling dat ik ze zou komen ruilen wanneer ik terug was van vakantie. Bevestiging gehad via de mail dat ik na mijn vakantie maar terug moest komen naar de winkel en dat de medewerkers daar zouden kijken hoe verder.
Zo gezegd, zo gedaan en op 24 augustus (dag dat ik thuis kwam) direct naar de winkel gegaan. Hier gaven ze aan dat ze mee zouden gaan naar het hoofdkantoor en daar beoordeeld zou worden wat er mee zou gebeuren. De betreffende sandalen hadden ze niet meer dus omruilen was niet mogelijk. Na een aantal dagen een berichtje gekregen dat de sandalen gemaakt zouden worden en op 9 september deze opgehaald.
Thuis gekomen bleek dat ze totaal niet netjes gemaakt waren: de glimmende laag was terug vastgemaakt aan het leren bandje maar zat vol bobbels, was niet eens op alle losse plekken vastgemaakt, was nu keihard (in plaats van soepel leer zoals toen ik het kocht) en de gaatjes waar het pinnetje van het gespje in hoort zaten dicht gelijmd. Ik kon ze dus ook gewoon niet meer dragen.
10 september terug gegaan naar de winkel en aangegeven niet tevreden te zijn met deze reparatie omdat het niet gelijkwaardig of een verbetering was, maar eerder een verslechtering. Klachten werden genoteerd en opnieuw meegegeven naar het hoofdkantoor.
Op 23 september gebeld dat de sandalen weer terug waren dus meteen naar de winkel gegaan. Er was niets veranderd behalve dat de gaatjes nu doorgeprikt zouden zijn. Aangegeven dat ik hier nog steeds niet mee akkoord ging. Medewerker kon mij wel een tegoed bon geven (onbeperkt geldig ook op uitverkoop en andere producten in de winkel) maar niet mijn geld terug. Aangegeven dat ik wel graag mijn geld terug zou willen omdat ik anders verplicht ben om bij hen te kopen, maar dit kon niet omdat het een uitverkoop artikel is. Nu heb ik op internet al gelezen dat dit onzin is en het niet uitmaakt of het artikel in de uitverkoop is, maar overal lees ik dat de winkelier verplicht is om een ondeugdelijk product te ruilen of te repareren en als hij dit niet kan, je de koop kunt ontbinden.
Hoe zit dit bij een ondeudelijke reparatie van een ondeugdelijk product? Werkt dit dan op dezelfde manier? Moet ik genoegen nemen met een tegoedbon of kan ik mijn geld terug eisen?
In dit geval heeft u gelijk. Bij aankoop in een echte winkel mag dan wel géén 14 dagen bedenktijd en verplichte geld-terugregeling zijn, hier is duidelijk iets heel anders aan de hand. Uitverkoop of niet, u heeft recht op een deugdelijk produkt. De winkelier heeft nu twee maal een poging gedaan om het produkt te herstellen en ik ben met u eens dat dit niet goed gelukt lijkt te zijn. U heeft er dus recht op de koop te ontbinden en uw geld terug te eisen. U hoeft met een tegoedbon géén genoegen te nemen. Hoe u dit practisch voor elkaar gaat krijgen is een andere zaak, het kan moeilijk zijn gelijk te krijgen zelfs als u gelijk heeft.
Bedankt voor uw reactie! Ik ga vandaag nog maar eens terug om het nog eens te proberen, de aanhouder wint hoop ik!
U hebt recht op uw geld terug. Hoe heet dat bedrijf?
De schoenenwinkel heet Jouwmaat onderdeel van de Splenter schoenen die ook een webwinkel heeft.
Lees de info van Consuwijzer over ontbinden van de koopovereenkomst. Hier staat ook een voorbeeldbrief.
Ja in dit geval mag u uw geld terug verlangen. De schoenen waren duidelijk ondeugdelijk en de 'reparatie' heeft dat niet verbeterd. Een tegoedbon is alleen geldig -en coulance van de winkelier- indien u u bedacht zou hebben over de
aankoop van een verder deugdelijk artikel.
geleverde produkten hebben een bepaalde levensduur. Indien de produkten binnen een bepaalde periode het af laten weten (hier het geval) is het gewoon geld terug. E.e.a. valt onder een geleverde wanprestatie. UItverkoop of niet indien er niet bijstaat dat de aankoop eigen risico is, is de verkoper gebonden aan leveren van een deugdelijk produkt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer